بازدید 5285

جاسوسی یک شرکت امنیتی از آسانژ برای سیا

رسانه‌های اسپانیایی زبان روز شنبه جزئیاتی از جاسوسی‌های سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) از جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی لیکس منتشر کردند.
کد خبر: ۹۲۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۱ 29 September 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، بعد از پناهنده شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوادور در لندن، یک شرکت اسپانیایی که مسئولیت حفاظت از سفارت را برعهده داشته، در مدت زمانی که آسانژ در سفارت اکوادور ساکن بوده از وی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جاسوسی می‌کرده است.

به گفته رسانه‌های اسپانیا، «دیوید مورالس» ۴۷ ساله مدیر اجرایی شرکت «گلوبال آندرکاور»، جلسات صوتی و تصویری که آسانژ با وکلای خود در سفارت اکوادور برگزار کرده بود را به آژانس اطلاعاتی ایالات متحده تحویل داده است.

با انتشار جزئیات جاسوسی، وکلای آسانژ شکایت خصوصی علیه مورالس ارائه داده اند و او را به نقض حریم خصوصی، رازداری، رشوه خواری، سوء استفاده و پولشویی متهم کرده اند.

به رغم پایان یافتن دوران محکومیت جولیان آسانژ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس، یک قاضی در لندن در ماه گذشته اعلام کرد؛ وی باید تا زمان برگزاری دادگاه استرداد به آمریکا، در بازداشت بماند.

بر اساس حکم سابق دادگاه انگلیس، آسانژ باید در ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) از زندان «بلمارش» آزاد شود، اما برابر حکم جدید قاضی دادگاه لندن، وی به علت سابقه متواری شدن، همچنان باید در بازداشت بماند.

آسانژ هزاران ایمیل حزب دموکرات را در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده منتشر کرد که این اسناد را هکر‌های روسی به دست آورده بودند. به عقیده کارآگاهان این اقدام، حرکتی در جهت تخریب کارزار انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون نامزد دموکرات و رقیب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بود.

جولیان آسانژ به حکم دادستان سوئد و به دلیل اتهام تجاوز جنسی در سراسر اروپا نیز تحت پیگرد قانونی قرار داشت، اما در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت تا از استرداد خود به سوئد جلوگیری کند.

این، اما یکی از اتهاماتی است که آسانژ به خاطر آن محاکمه می‌شود. ایالات متحده نیز خواستار استرداد بنیان‌گذار ویکی‌لیکس است.

قضات آمریکایی می‌خواهند او را به اتهام توطئه برای هک کردن کامپیوتر‌های دولتی و به دست آوردن اسناد سری آمریکا و انتشار آن‌ها در سال ۲۰۱۰ محاکمه کنند.

پس از آن که پلیس انگلیس آسانژ را در ماه آوریل (فروردین) دستگیر کرد، ایالات متحده رسماً خواستار استرداد او شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار