بازدید 7726

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران درباره ونزوئلا

کد خبر: ۹۲۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ 27 September 2019

قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به شورای حقوق بشر با عنوان «تقویت همکاری و کمک های فنی در زمینه حقوق بشر در ونزوئلا» در سازمان ملل در ژنو به تصویب رسید.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از وین گزارش داد که بر اساس قطعنامه مذکور که بنا به درخواست ونزوئلا و به منظور نشان دادن حسن نیت این کشور برای ارتقا همکاری ها با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، تهیه و امروز ارائه گردید، علاوه بر استقبال از انعقاد یادداشت تفاهم همکاری اخیر منعقده بین دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و دولت ونزوئلا که با هدف تقویت همکاری های فنی فیمابین در بیستم سپتامبر منعقد شد ، همچنین از تلاش های دولت ونزوئلا برای اجرای توصیه های پذیرفته شده توسط این کشور در مرحله دوم بررسی دوره ای جهانی حقوق بشر(یو پی آر ) استقبال شده و دولت ونزوئلا را به تداوم همکاری های خود با این ساز و کار تشویق کرده است.

اسماعیل بقایی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل در ژنو در هنگام معرفی قطعنامه مذکور، با اشاره به اهمیت تعامل و همکاری در پیشبرد حقوق بشر، ضرورت پرهیز از معیارهای دوگانه و سیاسی کاری در برخورد با مسائل حقوق بشری را خاطرنشان کرد و تاکید نمود که اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد خصوصا احترام به حق حاکمیت و پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورها و نیز پذیرش اصل حق تعیین سرنوشت ملت ها باید در رسیدگی به موضوعات حقوق بشری مد نظر باشد.

در جریان تصویب قطعنامه مذکور، تعدادی از کشورها از جمله آفریقای جنوبی، چین، عراق، اروگوئه و مکزیک نیز ضمن استقبال از تعامل دولت ونزوئلا با سازوکارهای حقوق بشری، از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در تنظیم قطعنامه مذکور حمایت کردند.

نماینده چین، با تاکید بر ضرورت حل مسائل ونزوئلا توسط مردم این کشور، اعمال تحریم و فشار خارجی را غیرسازنده و مخرب دانست.

علاوه بر کانادا، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، پرو، برزیل و شیلی، قطعنامه پیشنهادی ایران را ناکافی دانسته و خواستار اتخاذ رویکردی شدید از سوی شورای حقوق بشر علیه ونزوئلا بودند. این کشورها قطعنامه دیگری را به شورای حقوق بشر پیشنهاد کرده اند که در آن از جمله خواستار تاسیس کمیسیون حقیقت یاب مستقل برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در ونزوئلا شده است.

دولت ونزوئلا این قطعنامه را مردود اعلام کرده و آن را مداخله در امور داخلی خود تلقی می نماید. قرار است روز جمعه هفته جاری در مورد این قطعنامه تصمیم گیری شود.

قطعنامه پیشنهادی ایران بنا به درخواست پرو و چند کشور دیگر آمریکای لاتین از جمله آرژانتین و شیلی به رای گذاشته شد که با ۱۸ رای مثبت در برابر ۶ رای منفی تصویب گردید. ۲۶ کشور هم رای ممتنع دادند. شورای حقوق بشر ۴۷ عضو دارد. چهل و دومین اجلاس شورای حقوق بشر بعد از سه هفته فعالیت، روز جمعه ۵ مهرماه به کار خود پایان می دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان