بازدید 24225

باز شدن پای فرانسه به ماجرای حملات به آرامکو

کد خبر: ۹۲۴۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 18 September 2019

دفتر رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون روز چهارشنبه گفت که فرانسه برای کمک به تحقیقات در مورد حمله به تاسیسات نفتی عربستان، کارشناسانی را به عربستان سعودی می‌فرستد.

به گزارش «آزادی»، کاخ الیزه طی یک بیانیه اعلام کرد که ماکرون این حمله را به شدت محکوم کرده و به ولیعهد سعودی محمد بن سلمان اطمینان داده که فرانسه متعهد به ثبات در خاورمیانه است.

کاخ الیزه گفته: "در پاسخ به درخواست سعودی ها، رئیس جمهور ماکرون در گفتگو با ولیعهد این کشور تأیید کرده که فرانسه متخصصانی را به عربستان سعودی می‌فرستد تا با هدف آشکار کردن منشأ و روش‌های این حملات در تحقیقات مشارکت کنند. "
پس از مذاکرات فرستاده ارشد ماکرون در عربستان سعودی پیرامون حملات اخیر، منابع دیپلماتیک به رویترز گفتند که این حمله که نیمی از تولید نفت پادشاهی عربستان را متوقف کرده، می‌تواند به دیپلماسی فرانسه در راستای جلوگیری از درگیری آمریکا و ایران، آسیب برساند.

شب گذشته مقامات آمریکایی مدعی شدند که که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از داخل مرز‌های ایران انجام شده است. شبکه خبری سی‌بی‌اس در این روز به نقل از منابع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد، بسیاری از موشک‌هایی که تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص عربستان را هدف قرار داده‌اند از خاک ایران شلیک شده‌اند.

این خبر در حالی اعلام شده که ساعاتی پیش وزیر خارجه فرانسه گفته بود این کشور شواهدی ندارد که بگوید پهپاد‌هایی که به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده‌اند، از کجا آمده‌اند. ژان ایو لودریان افزوده است که نمی‌داند کس دیگری هم چنین شواهدی دارد یا نه.

عربستان سعودی گفته بود که از کارشناسان سازمان ملل و دیگر کارشناسان بین‌المللی دعوت خواهد کرد برای انجام تحقیقات در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی، به آن کشور سفر کنند و به نظر میرسد که شاید دعوت از فرانسه نیز در همین راستا باشد.

چه چیز پشت ورود کاخ الیزه به ماجرای حملات است؟

در خصوص ورود فرانسه به این حملات و بررسی آن‌ها دو احتمال ممکن را میتوان مطرح کرد. اول آنکه با توجه به تلاش‌های اخیر فرانسه در راستای تنش زدایی میان ایران و آمریکا که تا سر حد قرار و مدار‌هایی برای دیدار میان مقامات ایرانی و آمریکایی، از جمله ترامپ و روحانی نیز پیش رفت، فرانسه به دنبال آن است تا از بروز هرگونه موضوع جدید که بتواند تلاش‌های دیپلماتیک این کشور را در این راستا متاثر سازد، جلوگیری کند.

اشاره مستقیم رویترز به گفته‌های منابع دیپلماتیک در این خصوص نیز میتواند شاهد جدی بر این سناریو باشد که کاخ الیزه در تلاش است تا خود به شکل مستقل در جریان ماهیت و چیستی حملات به عربستان سعودی قرار گرفته و ضمن بررسی اسناد و شواهد موجود، از هرگونه برخورد شدید میان ایران و آمریکا – چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم – ممانعت به عمل آورد.

اما سناریوی دوم را دقیقا میتوان روی دیگر این سکه دانست. عربستان سعودی ضمن اعلام دعوت از کارشناسان سازمان ملل متحد و سایر کشور‌ها به دنبال آن است که این حملات را به ایران نسبت دهد و در این راه تلاش‌های این کشور برای همراه کردن اروپایی‌ها – به خصوص فرانسه که به شدت در پی پیوند زدن ارتباطات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا است – قابل درک است.

به عبارت دیگر به نظر میرسد که عربستان سعودی به طور مستقیم از کاخ الیزه دعوت کرده تا در بررسی موضوع حملات و شواهد آن مشارکت داشته باشد – همانطور که بیانیه کاخ الیزه اشاره کرده – تا با قبولاندن روایت خود از حملات به فرانسه، یکی از کلیدی‌ترین بازیگران تاثیر گذار در روابط میان ایران و آمریکا را به جبهه مخالف با ایران بکشاند.

سناریوی دوم را میتوان سناریویی جدی‌تر ارزیابی کرد با این حال بعید به نظر میرسد که فرانسه و امانوئل ماکرون حتی در صورت قبول روایت سعودی-آمریکایی از حملات به تاسیسات نفتی آرامکو، به کل موضوع دیپلماسی با ایران را منتفی ساخته و به جبهه طرفدار افزایش تنش و فشار بر ایران بپیوندد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی