بازدید 8127
۲

جنگ سوریه پایان یافته است!؟

پس از گذشت 8 سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه، وزیر خارجه روسیه از پایان این جنگ خبر داد. جنگی که هزاران کشته و میلیاردها دلار خسارت مادی بر سوریه تحمیل کرد.در این رابطه، سرگئی لاوروف از پایان جنگ در سوریه خبر داد و اعلام کرد این کشور در حال بازگشت به وضعیت صلح و آرامش است.
کد خبر: ۹۲۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳ 13 September 2019

پس از گذشت 8 سال از آغاز جنگ داخلی در سوریه، وزیر خارجه روسیه از پایان این جنگ خبر داد. جنگی که هزاران کشته و میلیاردها دلار خسارت مادی بر سوریه تحمیل کرد.

به گزارش تابناک، در این رابطه، سرگئی لاوروف از پایان جنگ در سوریه خبر داد و اعلام کرد این کشور در حال بازگشت به وضعیت صلح و آرامش است.

وزیر خارجه روسیه در این افزود: در واقع، جنگ سوریه به پایان رسیده است. این کشور به‌تدریج در حال بازگشت به زندگی صلح‌آمیز است. کانون‌های تنش جداگانه‌ای البته هنوز در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه نیست، وجود دارد.

وی با تأکید بر اهمیت تشکیل هرچه سریع‌تر کمیته بازنویسی قانونی اساسی سوریه، تصریح کرد: ما معتقدیم تشکیل و آغاز به کار  این کمیته گام مهمی در پیشبرد راهکار سیاسی و اجرای آن توسط خود سوریه  با کمک سازمان ملل متحد است.

جنگ سوریه پایان یافته است!؟

لاوروف با بیان اینکه روسیه خواستار احیای حکومت دولت سوریه بر تمام بخش‌های این کشور است، افزود: همچنین ما به مقابله با عواقب موج تروریسم و بازگشت مردم سوریه به سرزمین مادری خود و همچنین بازگشت این کشور به جهان عرب برای حفظ امنیت و ثبات خاورمیانه  علاقه‌مند هستیم.

در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است:

نخست: بسیاری از ناظران معتقدند که جنگ در سوریه پایان نیافته است و هنوز برخی از کانون های بحران در این کشور فعال است. از جمله شمال سوریه و ادلب که هم اکنون گروه های معارض در آنجا تجمع کرده اند. از سوی دیگر، بازیگران خارجی از جمله آمریکا و ترکیه در این کشور نیروی نظامی دارند.

دوم: اعلام پایان جنگ در سوریه از سوی روسیه، احتمالا به معنای عزم این کشور برای پیشبرد فرایند سیاسی حل و فصل بحران و تشکیل قانون اساسی است. در واقع، مسکو با اعلام این مسئله، احتمالا عزم جدی و جدیدی برای روند تشکیل کمیته قانون اساسی خواهد داشت.

به گونه ای که میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز چهارشنبه تاکید کرد که مسکو امیدوار است تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تا قبل از پایان ماه سپتامبر جاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات روسیه بر این مبنا انجام می‌شود که کمیته قانون اساسی سوریه باید این ماه تشکیل شود و تعیین زمان آغاز فعالیت آن امری ممکن خواهد بود.

بوگدانوف تصریح کرد: مسکو با وزرای خارجه شماری از کشورها از جمله ترکیه به منظور پیشبرد روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه تماس‌های تلفنی برقرار کرده است.

پیشتر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ابراز اطمینان کرده بود که تعیین تکلیف موضوع تشکیل این کمیته بسیار نزدیک است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز پس از اقامه نماز جمعه در آنکارا در پاسخ به خبرنگاران با اشاره به نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران در آنکارا گفت: این نشست که در راستای نشست سوچی برگزار می‌شود به بررسی بحران ادلب خواهد پرداخت.

وی افزود: درباره نقاط دیده بانی ما در ادلب برخی تحولات و اتفاقات رخ داده که در این نشست به آنها خواهیم پرداخت.

نشست سران روسیه، ایران و ترکیه روز یکشنبه 24 شهریور ماه در آنکارا برگزار می‌شود. این نشست در امتداد نشست‌های سوچی و تهران است که به طور دوره‌ای در پایتخت هر یک از این سه کشور برگزار می‌شود و هدفش حل بحران سوریه است. کاهش جنگ و درگیری در سوریه و نیز ایجاد مناطق کاهش تنش از نتایج این نشست‌هاست.

تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه نیز در دستور کار این نشست قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
جنگ سوریه پایان یافته است اگر اردوغان آن را شعله ور نسازد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
یک سوم کشور در دست ارتس ازاد یوریه که همتن کردهای تحت رهبری امریکا ایت میباسد و شمال غرب
. بعنی منطفه ادلب دست شورشیان سلفی است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل