بازدید 2067

چهار جنبش مسلح سودانی با دولت آتی مذاکره خواهند کرد

چهار جنبش مسلح برجسته در سودان از موافقت خود با آغاز مذاکرات با دولت انتقالی این کشور خبر دادند. شورای امنیت نیز تشکیل دولت انتقالی سودان را گام مهمی برای تضمین ثبات بلندمدت در دارفور دانست.
کد خبر: ۹۲۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳ 01 September 2019

چهار جنبش مسلح برجسته در سودان از موافقت خود با آغاز مذاکرات با دولت انتقالی این کشور خبر دادند. شورای امنیت نیز تشکیل دولت انتقالی سودان را گام مهمی برای تضمین ثبات بلندمدت در دارفور دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، روسای چهار جنبش مسلح برجسته سودان که شورش‌ها در اقلیم دارفور را هدایت می‌کنند؛ یعنی الطاهر حجر، رئیس تجمع نیروهای آزادسازی سودان، جبریل ابراهیم، رئیس جنبش عدالت و برابری، الهادی ادریس یحیی، رئیس جنبش آزادسازی سودان-شورای انتقالی و منی ارکو مناوی، رئیس جنبش آزادسازی سودان که همگی در جوبا، پایتخت سودان جنوبی ساکن هستند، با صدور بیانیه مشترکی موافقت خود را با آغاز مذاکرات با دولت آتی اعلام کردند.

سالواکر میاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی پیشتر جبهه انقلابی و نیروهای مسلح سودان را به نشستی در جوبا برای کمک به همسوسازی موضعگیری‌ها و ایجاد مسیری به سوی برقراری صلح در همسایه شمالی خود دعوت کرده بود.

چهار جنبش سودانی در بیانیه یاد شده از پایبندی خود به صلح پایدار و جامع که به مشکلات سودان و اثرات جنگ به صورت ریشه‌ای رسیدگی می‌کند و انجام هر تلاشی برای برقراری صلح در صورت وجود اراده‌ای برای تحقق آن میان مسئولان دولت انتقالی خبر دادند.

مرحله انتقالی سه ساله‌ای در سودان در ۲۱ اوت جاری آغاز شد که با برگزاری انتخابات به پایان می‌رسد و قدرت را میان شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر، مسئول جنبش‌های مردمی تقسیم می‌کند.

چهار جنبش یاد شده در بیانیه خود اعلام کردند که به این توافق رسیدند با یک رویکرد مذاکراتی یکپارچه، یک هیئت مذاکره‌کننده مشترک و با اتکا به اصل رایزنی و یکسوسازی موضعگیری‌های سیاسی درباره تمامی مسائل ملی وارد مذاکرات صلح شوند.

آنها ضمن تاکید بر پایبندی خود به آتش‌بس اعلام شده با نیروهای دولتی جهت ایجاد فرصتی برای برقراری صلح، از تمامی جنبش‌های مسلحانه خواستند در راستای یکپارچه‌سازی تمامی گروه‌های انقلابی و آنهایی که به لزوم تغییر باور دارند، تلاش کرده و یک پیمان اجتماعی جدید میان تمامی تشکل‌های سودانی ایجاد کنند.

اقلیم دارفور از سال ۲۰۰۳ شاهد درگیری مسلحانه‌ای میان نیروهای دولتی و جنبش‌های شورشی بوده که طبق آمار سازمان ملل، به کشته شدن حدود ۳۰۰ هزار تن و آوارگی حدود ۲.۵ میلیون تن دیگر منجر شده‌ است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه سودان اعلام کرد، شورای امنیت از تشکیل دولت انتقالی در سودان استقبال و تاکید کرده است، این گام مهمی برای تضمین ثبات بلندمدت در دارفور است.

بابکر الصدیق محمد، سخنگوی این وزارتخانه اظهار کرد: کشورهای عضو شورای امنیت به بررسی وضعیت دارفور پرداختند.

عمر محمد احمد صدیق، نماینده دائم سودان در سازمان ملل نیز تاکید کرد: دولت مدنی هدایت کشور را برای سه سال بر عهده خواهد داشت، این دولت اهدافی چون مساله بازگشت آوارگان و پناهجویان، بهبود وضعیت اقتصادی، حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، بخشش بدهی‌ها و نیز عادی‌سازی روابط با جامعه جهانی، برقراری صلح در مناطق درگیری را اولویت خود قرار داده است.

اعضای شورای امنیت حمایت خود را از سودان برای ادامه تلاش‌های این کشور در زمینه انتقال به برقراری صلح در دارفور و پیشبرد تلاش‌ها برای ایجاد صلحی جامع از طریق توافقی سیاسی با جنبش‌های مسلح در مناطق درگیری و نیز حمایت از انتقال دموکراسی و آزادی‌های عمومی تاکید کردند.

شمس الدین الکباشی، عضو شورای حاکمیتی سودان تاکید کرد، عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل که سپتامبر آتی در نیویورک برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

الکباشی اظهار کرد: عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان دعوت‌نامه رسمی برای شرکت در نشست‌های سپتامبر آتی مجمع عمومی سازمان ملل دریافت کرد و در نظر دارد در این نشست‌ها حمدوک نماینده سودان باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر