بازدید 9364

نقاط قوت و ضعف فرهنگ کشور از زبان وزیر ارشاد

کد خبر: ۹۱۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 22 August 2019

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سیدعباس صالحی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: اگر مطالعه را یک روند مدون کتاب خوانی در نظر بگیریم، تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه جسته و گریخته کتاب ارقام بالاتری را ثبت کرده است.

وی گفت: فضای مجازی هم در جایگاهی قرار دارد که کمک رسان مطالعه پراکنده است و به سرانه مطالعه می‌افزاید. اگر سرانه ۱۳ دقیقه مطالعه را در کنار مطالعات پراکنده فضای مجازی اعم از مقالات و نگارش‌های گوناگون قرار دهیم به سرانه قابل قبولی می رسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ترجمه آثار کودک از تعدد خوبی برخورداریم، اما اینکه چه میزان از آن‌ها به تالیف می‌رسد جای بحث دارد.

سید عباس صالحی تصریح کرد: به نظر می‌رسد هزینه چاپ و آماده سازی کتاب کودک به طور تالیفی بالاتر از آثار ترجمه است، زیرا کتاب کودک به تصویرگری و تم‌های خاص ایده پردازی نیاز دارد.

وی گفت: چون قانون کپی رایت در کشورمان حاکم نیست، درباره کتاب‌های ترجمه ای، هزینه‌های تصویرگری و ایده پردازی وجود ندارد و از نسخه‌های اصلی، کپی برداشته می‌شود.

آقای صالحی تصریح کرد: برای برقراری تعادل و توازن در بازار کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای می‌توان حداقل برای کتب کودک، قانون کپی رایت را برقرار کرد. البته در این میان نیازمند پویایی بیشتر مولفان کتب کودک هم هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اوضاع کاغذ در فضای نشر و چاپ نیز گفت: تنها بخشی از مصارف کاغذ به چاپ و نشر کتاب مربوط می‌شود و از میزان ۴۰۰ هزار تن کاغذ مصرفی یک سال کشور فقط ۸۰ هزار تن مربوط به چاپ کتاب غیر درسی و مطبوعات، ۵۰ هزار تن برای کتب درسی و ۶۰ الی ۸۰ هزار تن مربوط به کاغذ‌های اداری و باقی هم به مصارف غیر، تعلق دارد.

وی افزود: باقی ماندن یا نماندن کاغذ در فهزست کالا‌های اساسی از مسائل پر تنش در ماه‌های آخر سال ۹۷ و ماه‌های آغازین ۹۸ بود، اما بعد از نمایشگاه کتاب به این جمع بندی رسیدیم که از ۴۰۰ هزار تن مصرف سالانه کاغذ ۳۰۰ هزار تن در فهرست کالا‌های اساسی قرار نگیرد و فقط ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تن کاغذ مصرفی مطبوعات و کتب درسی مشمول نام کالا‌های اساسی باشد.

آقای صالحی گفت: بر این اساس میزان کاغذ وارداتی تائید شده از وزارت ارشاد، ۵۵ هزار تن بود و میزان تائید و تامین ارز شده نیز حدود ۲۹ هزار تن و میزان کاغذ خریداری شده فقط ۲۳ هزار تن می‌باشد. در بخش کتاب و مطبوعات هم حدود ۱۱ هزار و ششصد و هشتاد و دو تن حواله صادر شده است.

وی تصریح کرد: با اینکه اوایل امسال پیدا کردن کاغذ با دشواری‌هایی همراه بود، اما در حال حاضر بازار از تنش و التهاب فاصله گرفته البته نرخ‌ها هم از ۱۸ هزار به ۱۱ الی ۱۳ هزار تومان رسیده است با این حال تامین کاغذ در فضای آرام و عادی انجام نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر گونه چابک سازی و کوچک سازی ارکان زیر مجموعه این وزارتخانه در راستای افزایش بهره وری و پویایی بیشتر می‌باشد و به تعدیل نیرو نمی‌انجامد.

سید عباس صالحی به انجام گام‌های مثبت در راستای اهداف بلند مدت وزارت ارشاد اشاره کرد و افزود: درباره تسهیلات بانکی و کمک هزینه‌ها با بانک کارآفرینی و موسسه امید رقمی در حدود ۵۰ میلیارد به توافق و تفاهم رسیده ایم. در صندوق توسعه، ردیف‌هایی به عنوان سهم ریالی حوزه فرهنگ نداشتیم که در شرایط فعلی درباره برخورداری از این سهم با رئیس جمهور نامه نگاری‌هایی انجام و دستورات لازم هم اخذ شده است.

وی درباره بازار سینما و شرایط آن در کشور گفت: درباره چند سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کرده ایم که در روند آن، وقفه‌هایی ایجاد شد، اما دوباره به جریان افتاد، سند موسیقی و سینما رو به پایان است و امیدواریم که در ۶ ماه آینده بتوانیم چند سند را در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنیم.

صالحی تصریح کرد: شرایط سینمای کشور خاکستری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فیلم‌های شبی که ماه کامل شد، تختی، رد خون، ۲۳ نفر، سرخپوست و ۱۰ یا ۱۵ فیلم دیگر در سال جاری قابل دفاع هستند. باقی فیلم‌ها اگر خیلی خوب نیستند، بد هم نیستند روی هم رفته نظارت‌ها در این حوزه ضعیف‌تر نشده است و می‌توان گفت: دقت‌های لازم و صحبت‌های نکته سنجانه با دوستان و هنرمندان انجام شده است.

صالحی افزود: این موضوع که نمی‌توان فیلم سازان و سینما را از سرمایه‌های خصوصی فاصله داد غیر قابل انکار است البته رابطه میان این دو بخش می‌تواند به حوزه فرهنگی کشور کمک رسانی کند. بودجه‌ای که سازمان سینمایی سالانه در اختیار دارد رقمی حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیارد تومان است، اما رقم سرمایه در گردش فیلم‌های سینمایی روی پرده سینما و فیلم‌های سینما نمایش خانگی و... را می‌توان چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و باید گفت: تنها ۲۰ درصد این رقم توسط سازمان سینمایی قابل تامین است پس طبیعی است که فاصله میان این ارقام را بخش‌ها و سرمایه‌های خصوصی پر خواهد کرد.

وی درباره تولید چادر در داخل کشور نیز گفت: متولی تولید این کالا، وزارت صمت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر