بازدید 5413

تینت، حلقه مفقوده اکوسیستم استارتاپی ایران

کد خبر: ۹۱۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱ 06 August 2019

اکوسیستم استارتاپی ایران درگیر مشکلات زیادی است و حل آن‌ها نیازمند همکاری و هماهنگی اعضای فعلی و پر کردن خلاهای این زیست بوم جدید و نوین است. شبکه نوآوری برای حل این مشکلات و حمایت از استارتاپ‌ها در اکوسیستم جاری شده است.

اگرچه اکوسیستم کسب و کار در ایران شرایط ایده‌آل برای رشد و گسترش استارتاپ‌ها ندارد اما می‌توان نشانه هایی از بهبود را در آن مشاهده کرد. یک اکوسیستم مناسب در برآورده کردن نیازها و شرایط مطلوب استارتاپ‌ها نقش بسزایی بازی می‌کند. در یک اکوسیستم مطلوب کسب و کار نیازهای مانند موارد زیر به خوبی برآورده می‌شود:

  • شناخت مناسب نیازهای مشتریان
  • اطلاعات صحیح از وضعیت بازار
  • متخصصان مورد نیاز در هر تیم استارتاپی
  • سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها
  • رسانه‌ها و بسترهای ارتباطی

اکوسیستم اقتصادی ایران مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف دارد که به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرمایه گذاران خصوصی در ایران در بسیاری از موارد ریسک حمایت از استارتاپ ها را نمی‌پذیرند. سازوکارها و سیستم حمایت و سرمایه‌گذاری دولت‌ نیز در این بخش ضعیف است. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر هنوز به نحوی کارآمد در ایران شکل نگرفته‌اند
  • شرکت های شتاب دهنده و مراکز رشد (انکوباتور ها) در ایران مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده‌اند ولی هنوز از سازوکارهایی دقیق و کارآمد بهره‌مند نیستند. همچنین ظرفیت این مراکز برای بازار استارتاپی ایران بسیار کم است. این مراکز هنوز بانک اطلاعات جامعی از ایده ها و نیازهای بازار در مناطق مختلف کشور و جهان ندارند.
  • زیرساخت‌های محیط کسب و کار در ایران به خصوص در بخش تکنولوژی‌های جدید پاسخگوی نیاز استارتاپ‌ها نیست. شاید بتوان کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی با تجهیزات حداقلی (مثلا در محیطهای دانشگاهی یا صنعتی و یا نظامی) در اختیار تیم‌های استارتاپی با ایده های بررسی شده قرار داد.
  • قوانین و مقررات در ایران مشکلات زیادی برای کسب و کار های نوپا ایجاد کرده‌است. از جمله مسائل حقوقی و مالیاتی، که با برخی راهکارها می توان بار آنها را از دوش تیم استارتاپ ایرانی برداشت. یا قوانین را برای آنها تسهیل کرد و یا مشاوران متبحر ، مشاوره های رایگان در اختیار استارت آپ ها قرار دهند و هزینه ها تنها از استارتاپ هایی که به موفقیت چشم گیر می رسند، دریافت شود.
  • حقوق مالکیت معنوی و حق کپی‌رایت به صورت مؤثر و قانون‌مندی در ایران وجود ندارد.

شبکه نوآوری تهران (تینت) چه کمکی می‌تواند به استارتاپ‌ها بکند؟

شبکه نوآوری تهران بازاری برای عرضه‌ی خدمات طیف‌های متفاوتی از استارتاپ‌ها و بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری است. افراد، چه افراد حقیقی و چه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، در صورتی که خدمات، ایده و مهارت خاصی برای عرضه داشته باشند یا نیاز به خدمات و مهارت‌های خاصی داشته باشند، با عضویت در تینت می‌توانند با دیگر بازیگران اکوسیستم ارتباط برقرار کرده و خدمات خود را به فروش برسانند و یا از خدمات مورد نیاز خود بهره مند شوند.

تلاش شبکه نوآوری بر آن است که فروش خدمات استارتاپ‌‌‌ها را آسان‌تر کند و از طرفی با ایجاد امکان رقابت سالم، شرایط بهتری برای دسترسی استارتاپ‌ها به خدمات ارزان‌ترُ باکیفیت‌تر و کارآمدتر، فراهم سازد. همچنبن شرکت‌ها و استارتاپ‌های عضو تینت می‌توانند از خدمات دیگر شرکت‌های عضو، با مزیت‌ها و تخفیف‌های ویژه‌ی اعضای تینت استفاده کنند.

در واقع تلاش تینت، تسهیل ارتباط و ایجاد هم‌افزایی بین استارتاپ‌ها در راستای پویا شدن هرچه بیشتر و ایجاد محیط رقابتی در اکوسیستم استارتاپی است.

شما با ثبت نام در شبکه نواوری در بازاری برابر و رقابتی برای فروش خدمات خود عضو می‌شوید. خدماتی که شما یا شرکت شما ارائه می‌‌دهد به همراه رزومه شما در بازار ثبت می‌شود و اطلاعات آن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دریافت‌کننده‌ی خدمات شما می‌تواند شرکت یا یک فرد حقیقی باشد و همچنین می‌توانید خدمات خود را با خدمات شرکت متقاضی مبادله کنید.

از مهم‌ترین اهداف تینت توسعه هرچه بیشتر شبکه‌ی بین اعضاست. از فواید توسعه‌ی هرچه بیشتر این شبکه می‌توان به مواردی چون تسریع و تسهیل در دسترسی به خدمات، جامعیت و یک‌پارچگی دسترسی به عناصر زیست‌بوم و ایجاد شفافیت و جلوه‌گری مزیت‌های رقابتی عناصر نسبت به یک‌دیگر اشاره کرد.

 

شتاب‌دهنده‌ها

بدون شک شتاب‌دهنده‌ها یکی از بزرگترین بازیگران اصلی هر اکوسیستم استارتاپی هستند. شتاب‌ دهنده‌ها، استارتاپ‌ها را در مراحل اولیه رشد، تحت حمایت خود قرار می‌دهند. فضای کار اشتراکی، حمایت و امکانات مالی و اعتباری و خدمات مشاوره و پرورش ایده‎ برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کنند. با عضویت در تینت، استارتاپ‌ها می‌توانند با شتاب‌ دهنده های عضو شبکه نوآوری تهران ارتباط برقرار کنند و از حمایت‌ها و خدماتی که این شتاب دهنده‌ها ارائه می‌کنند، برخوردار شوند. خدمات و حمایت‌های ویژه‌ای برای استارتاپ‌های عضو تینت پیش‌بینی شده است تا استارتاپ‌ها و صاحبان ایده‌های نوآورانه را در مسیر طولانی خود در جهت نیل به اهداف و تجاری‌سازی ایده‌ها و خدمات خود یاری کنند.

 

تینت با ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری و شبکه سازی و حمایت از شرکتهای فناور و دانش بنیان و افراد نخبه و نوآور زنجیره ایده تا محصول را تکمیل میکند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل