بازدید 10814
۳

ترامپ برای توافق با ایران دست به دامان گراهام شد

کد خبر: ۹۱۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ 02 August 2019

رئیس‌جمهور آمریکا از یک سناتور تندرو و ضدایرانی خواسته به او در تدوین یک توافق هسته‌ای جدید با ایران که بتواند جایگزین «برجام» شود کمک کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از یک سناتور تندرو و ضدایرانی خواسته به او در تدوین یک توافق هسته‌ای جدید با ایران که بتواند جایگزین «برجام» شود کمک کند.

روزنامه دیلی‌بیست به نقل از چهار مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام آنها نشده نوشته سناتور «لیندسی گراهام» در حال همکاری نزدیک با مقام‌های ارشد دولت ترامپ به منظور پیدا کردن جایگزینی برای توافق هسته‌ای برجام است.

دو نفر از این مقام‌ها گفته‌اند بخشی از تلاش‌های گراهام و اعضای دولت ترامپ گرفتن پیشنهاد از بازیگران بیرونی، از جمله مقام‌های کشورهای خارجی را شامل می‌شود.

دیلی‌بیست نوشته گراهام در حالی این نقش را پذیرفته که وزارت خارجه، وزارت دفاع و سایر دستگاه‌های آمریکا در تلاش برای مدیریت مسائل مربوط به رابطه حساس ایران و آمریکا هستند.

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خردادماه بعد از چندین هفته صحنه‌آرایی نظامی و تهدید ایران، در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای میز مذاکره را ترک کرده هر گونه گفت‌وگوی جدید با دولت این کشور را رد کرده‌اند.

روزنامه دیلی‌بیست نوشته کارشناسان مسائل ایران می‌گویند تهران، مگر در صورت رفع دست‌کم برخی از تحریم‌ها وارد مذاکره با آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای جدید نخواهد شد. این منابع گفته‌اند با اقدام جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران شانس مذاکره با ایران بعید به نظر می‌رسد.

با وجود این، مقام‌های دولت ترامپ، و گراهام فعالانه در حال تلاش برای پیشبرد توافق هسته‌ای جدید با ایران هستند.

گراهام در مصاحبه‌ای که چهارشنبه با دیلی‌بیست انجام داده گفته چندین بار نظرات خودش را درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران به ترامپ انتقال داده است.

سناتور آمریکایی گفت آمریکا باید از ایران بخواهد با قراردادی موسوم به «قرارداد ۱۲۳» موافقت کند. این قرارداد کشورهایی که وارد توافق هسته‌ای با آمریکا می‌شوندد را ملزم به امضای سندی الزام‌آور درباره منع اشاعه هسته‌ای می‌‌کند.

او به دیلی‌بیست گفت: «به رئیس‌جمهور گفتم: سند۱۲۳ را روی میز مذاکره با ایران بگذار. کاری بکن که آنها نه بگویند. فکر می‌کنم ایرانی‌ها بگویند نه. بعد فکر می‌کنم اروپایی‌ها مجبور شوند کاری کنند.»

گراهام گفت آمریکا باید ایران را وادار با امضای «استاندارد طلایی» کند. منظور از این استاندارد، تعهد به عدم غنی‌سازی و بازفرآوری سوخت هسته‌ای است.

گراهام گفت: «اگر کشورها می‌خواهند صنعت هسته‌ای خودشان را داشته باشند، مشکلی ندارد. من مخالف آن نیستم. ولی کشورها می‌توانند این کار را بدون غنی‌سازی و بازفرآوری [سوخت هسته‌ای] و بدون ساختن سوخت خودشان انجام دهند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
بچه زرنگ. میخواد بازار فروش درست کنه برای سوخت هسته ای کشورش. باش تا صبح دولتت بدمد
باشه حتما یانکی از خود راضی
توافقی که به سفارش عربستان و اسرائیل باید شامل همه چیز باشد، دنیا با قمارخانه فرق داره مرتیکه پلشت.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل