بازدید 6589

چرا قیمت‌ها به کاهش نرخ دلار بی‌تفاوتند؟!

کد خبر: ۹۱۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴ 23 July 2019

درحالی که نرخ دلار طی مدت اخیر تقریبا ثبات داشته و پس از آن هم روند کاهشی در پیش گرفته، ولی نرخ تورم کالاهای اساسی به همان نسبت کاهش نیافته است. در این رابطه یک اقتصاددان معتقد است مدتی طول می‌کشد تا این اثرگذاری در بازار محسوس شود و به همان سرعت نباید انتظار اثرگذاری داشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، همه چیز از بعد از تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۷ آغاز شد؛ نرخ ارز طی مدتی کوتاه روند صعود را در پیش گرفت و پنج رقمی شد تا سرآغازی برای به هیجان آمدن سایر بازارهای سرمایه‌ای و کالایی باشد.

بازارهای سکه، طلا، خودرو و مسکن یکی پس از دیگری به دنبال نرخ ارز به راه افتادند و روند صعودی قیمت ها آغاز شد. کمی بعد از آن بازار کالاهای اساسی هم تحت تاثیر قرار گرفت و جهش قیمت‌ها به "گرانی" تبدیل شد و مردم آن را کاملا لمس کردند.

مهره‌چینی‌ها نرخ ارز را کاهش داد

اما سال از نیمه نگذشته بود که با تغییر و تحولاتی که در تیم‌بندی بانک مرکزی و ریاست آن رخ داد، نردبان ارز فروریخت؛ هرچند این اتفاق باعث ضرر و زیان بسیاری از دلالان و کسانی شد که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند اما تاثیر چندانی بر روند جهشی نرخ تورم نداشت.

از آن زمان تا به حال نرخ دلار چند نوسان قیمتی کوچک را تجربه کرد و در اغلب اوقات ثبات داشت اما با این حال این قضیه تغییر محسوسی در روند صعودی نرخ تورم (حتی کالاهای اساسی) نداشت.

بازارهای سرمایه‌ای به دلار بیشتر توجه دارند

در این باره لطفعلی بخشی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - با بیان این‌که مساله ارتباط نرخ ارز با تورم مساله‌ای پیچیده‌ای است، اظهار کرد: ارتباط افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت‌ها در بازار رابطه‌ای مستقیم و فوری است، اما کاهش نرخ ارز لزوما به همان سرعت افزایش نرخ، روی قیمت کالاها تاثیر نمی‌گذارد و مدت زمانی طول می‌کشد تا این اثرگذاری در بازار محسوس شود.

این اقتصاددان با اشاره به اثرگذاری کاهش نرخ دلار روی برخی از اقلام سرمایه‌ای اظهار کرد: در برخی از حوزه‌های کلان مانند مسکن، زمین و طلا کاهش نرخ ارز بلافاصله و با سرعت بیشتری خود را نشان خواهد داد.

بخشی با بیان این‌که در حوزه‌های کالایی یک بازه شش ماهه برای اثرپذیری از نرخ ارز وجود دارد، ادامه داد: شرایط تحریمی هم روی عدم تاثیرپذیری و کاهش قیمت کالاها اثر می گذارد. واقعیت این است که ایران به خاطر تحریم‌ها برای خرید برخی کالاها مشکل دارد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی از همان ابتدا هم اشتباه بود

وی با اشاره به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به کالاهای اساسی و عدم اثرگذاری آن روی حفظ ثبات قیمت‌ها اظهار کرد: در همان زمان نیز اقتصاددانان نسبت به این تصمیم اشتباه هشدار دادند. مشخص بود که نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد. و همانطور که پیش‌بینی می‌شد کالاهای وارد شده با دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمتی بسیار بیشتر را در بازار را پیدا کردند.

این اقتصاددان با اشاره به برخی مباحث در وزارت بهداشت مبنی بر گم شدن حدود یک میلیارد یورو ارز تخصیص یافته برای واردات دارو ادامه داد: زمانی که چنین اتفاقاتی به خاطر فساد رخ می دهد نمی‌توان انتظار داشت دلار ۴۲۰۰ تومانی هم به دست مردم برسد، بنابراین بهتر است دولت این دلار یارانه‌ای را جمع کرده و روشهای دیگری برای کمک به مردم مانند پرداخت نقدی مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی با نرخ نیمایی را در نظر بگیرد.

به گزارش ایسنا، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی در یک سال گذشته در حالی با هدف کاهش قیمت کالاهای اساسی صورت گرفته است که مطابق با آمارهای مرکز آمار نرخ تورم در حوزه کالاهای اساسی بیشتر از ۵۰ درصد بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۸
چون کاهش نرخ ارز مصنوعی و با روشهای نا متعارف بوده برای همین هیچ بازاری این کار رو خدی نگرفته . متاسفانه دخالت دولت در بازار ها چه بورس و چه ارز باعث سردرگمی صاحبان کسب و مردم شده .
بابا ولمون کن کدوم کاهش قیمت؟؟؟
دوباره رسید به 12500
مردم هم فهمیدن اینها بازی های الکیه
دلار کجا اومده پایین!! هر وقت دلار به قیمت دو سال پیش برگشت اونوقت بفرمایید دلار اومده پایین به همون قیمت 3000 و خرده ای
چون دلار سیاسی پایین است. بیشتر به شو می ماند
چون دلار دستوری پایینه
دلیل ساده ای وجود دارد. همین کاهش قیمت دلار عامل افزایش قیمتهاست!!! چرا؟؟ چون بانک مرکزی بدون تقویت طرف عرضه با اعمال محدودیت های تجاری تقاضا را محدود کرده است. این یعنی کمبود مواد اولیه برای تولید و کمبود ورود کالا و در نهایت کم شدن عرضه کالا!!! کم شدن عرضه قیمت را بالا می برد حتا اگر قیمت دلار را به 3000 تومان برسانید اما واردات با این ارز ممکن نباشد کالاهای موجود گران تر هم خواهد شد. در اقتصاد باید و تنها باید تولید و عرضه را افزایش داد تا قیمتها واقعا تثبیت شوند یا با نرخی معقول کاهش یابند.
جایی خواندم که روز عید پاک در کشود کانادا برای اینکه مردم فقیر بتوانند بوقلمون بخرند قیمت آن از ۲۰ دلار به ه دلار میرسد.در یکسال گذشته بعلت بالا رفتن دلار قیمتها بالای افسارگسیختگی را تجربه کردند. بسیاری از کاسبان کالاهای خریداری شده از قبل را مثل طلا به روز فروختند . اما اکنون که قیمت دلار اندکی پائین آمده مقاومت میکنند . حال جالب اینکه نه تنها قیمتها کاهش نیافته بلکه گرانتر هم شده است . اما هستند کاسبان شریفی که کالاهایشان را به همان قیمت قبل فروختند و هستند کاسبانی که تلفن بدست قیمت را سوال و به دقیقه جنس خود را میفروشند و لقمه حرام بر سر سفره زن و فرزندان خود میبرند .
علتش عدم نظارت و عدم کنترل و همدست بودن دولت با دلالان و مفسدان اقتصادی .اگر دلار هزار تومان افزایش پیدا کنه جنس ها ده هزار تومان افزایش داره اگر دلار ۳تومان کم بشه جنس ها ۵تومان افزایش داره و فروشنده هم بهانه گران خریدن و یا نبود جنس در بازار را بهانه گرانفروی می کنه
چون قیمت دلار مصنوعی پایین میاد
کاهش نرخ ارز!!!!؟؟
در این رابطه یک اقتصاددان معتقد است مدتی طول می‌کشد تا این اثرگذاری در بازار محسوس شود و به همان سرعت نباید انتظار اثرگذاری داشت.
خیر آقای اقتصاد دان. جریانی وجود دارد که مانع کاهش قیمتها می شود. زیرا خود دلال این کالاهاست
با سلام
تابناک جان عزیز چرا خودتو به اون راه زدی و حقیقتو به مردم نمیگی
کالاهای مردم با ارز نیمایی می یاد نه دلار نقدی بازار. به لطف دولت دلار 4200 تومانی که حذف شد از اون بدتر از اسفندماه تا الان دلار نیمایی هم از 8500 تومان به 11700 تومان رسیده. یعنی تورم 40 درصدی! معلومه با این بازی کثیف بانک مرکزی که با ریختن دلار توی جیب دلالا و صرافیها که فقط قیمت ارز مسافرای را پایین آوردن قیمت کالاهای اساسی پایین نمی یاد. این یه شوی تبلیغاتی بود که با یکسان شدن قیمت ارز بازار آزاد و نیمایی نموم شد. حالا باید منتظر رشد شدید هر دو قیمت شد.
جای تاسفه که اقتصاد ندانسته ها سکان اقتصاد مملکتو به دست گرفتن
چون همش ساختگیه
چون مقامات مشکلی از این بابت ندارند و شاید هم متضررشوند از کاهش نرخ ارز؟
1- چون هیچ ربطی به آن ندارند
2- پیرو بند 1 حاصل زیاده خواهی دلّالهای گردن کلفت این مملکت هستن
3- شما که خودتون بهتر می دونین چه خبره پس دست از این گفته های پریشان بشویید لطفا!
چرا قيمت ها به كاهش نرخ دلار بي تفاوتند؟ زيرا مسئولين ذيربط در انجام به موقع وظايفشون بي تفاوتند!
دلار ۴۲۰۰ تومانی از همان ابتدا هم اشتباه بود....
قیمت همین درست است قیمت بالاتر درست نیست ، یک اقتصاد که نباید در عرض یک ماه قیمت ارز اصلی اش حتی 10 درصد افزایش یابد چه برسد به 100 درصد افزایش !!!!
یک اقتصاد ورشکسته و بی قانون این مقدار بی ثباتی دارد...
چون اصلا قیمت ارز پایین نیومده.دلار 11000 تومنی یک شو تبلیغاتی بیشتر نیست.وقتی هیچ کالایی اجاره واردات نداره و شما اجازه خرید بیشتر از 2200دلار در سال اون هم با هزار جور تهدید از سمت دولت مواجه هستید پس قیمت دلار رسما فقط برای خرید دلار توسط دولت از مردم تعیین میشه ونه برعکسش.در نتیجه قیمت دلار الکی هستش .همین.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار