بازدید 10860

برخی خریداران خودرو تا ۲۰۰ میلیون سود کردند

کد خبر: ۹۱۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 22 July 2019

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، چندی است خودروسازان بزرگ کشور با انتقادات فراوانی در خصوص عدم تکمیل خودروهای ناقص و دپوی صدها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها مواجه شده‌اند. عدم اجرای تعهدات در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده نیز از دیگر انتقاداتی است که به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا واردشده است. مقامات وزارت صنعت، مجلس، سازمان حمایت و ... سایر نهادهای مرتبط با این موضوع در مصاحبه‌های متعدد از این موضوع اظهار ناخرسندی داشته و اعلام کردند که این شرکت‌ها باید به تعهدات خود پایبند باشند.

درست در همین میانه ایران‌خودرو درحرکتی ملی و برای اثبات قدرت داخلی کشور در مقابله با تحریم صنعت خودرو، از خط تولید پژو ۳۰۱ رونمایی کرد.

تولید داخلی این خودرو که عنوان خودروی برجامی را بر آن گذاشته‌اند از ۲ سال پیش در دستور کار این شرکت قرار گرفت و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای توسط ایران‌خودرو و قطعه سازانی که طرف قرارداد این شرکت هستند برای آن صورت گرفت.

اما خبرهای مربوط به تکمیل قطعات ناقص خودروهای از پیش‌تولید شده در سایه اخبار خوش راه‌اندازی پژو ۳۰۱ ایرانی گم شد.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص تأمین قطعات پژو ۳۰۱ گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ از مدتی پیش انجام‌شده و قطعه سازان نیز با سرمایه‌گذاری فراوان برای تولید قطعات آن آماده هستند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما برای قطعه سازان این بود که با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها تکلیف برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری قطعه سازان روی این محصول چه خواهد شد؟ این خودرو در حال حاضر با ۶۱ درصد تولید داخل و در آینده با ۸۰ درصد تولید داخل عرضه خواهد شد.

نجفی منش گفت: باید گفت تعدادی از قطعه‌سازان روی تولید قطعات این خودرو فعال هستند اما به‌جز این موضوع نحوه ادامه حیات کل صنعت قطعه‌سازی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.

قطعه سازان در انتظار ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: سال قبل مقرر شد در دو بخش ۴ هزار میلیارد تومان و ۷ هزار میلیارد تومان به‌صورت ارزی به قطعه سازان پرداخت شود از ۴ هزار میلیارد تومان رقم ۳۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد اما از ۷ هزار میلیارد تومان رقمی تاکنون پرداخت‌نشده است که هفته قبل هم در مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای تشکیل و در خصوص علت عدم پرداخت این مبلغ بررسی شد. و مقرر شد بانک مرکزی راهکار عملی پرداخت این وام را مشخص کند که به‌صورت ریالی یا ارزی به قطعه سازان پرداخت شود.

نجفی منش ادامه داد: قرار است این مبالغ از طرف دولت به‌عنوان بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود و خودروسازان تعهد بازپرداخت آن را داده‌اند. اگر این پرداخت صورت بگیرد ما می‌توانیم بگوییم که خون به رگ‌های قطعه سازان تزریق‌شده و چرخه نقدینگی آن‌ها به جریان بیفتد. در اصل این تولید ناقص به خاطر عدم وجود نقدینگی در قطعه سازان بوده و کاهش تولید داشتیم. اگر مطالبات قطعه سازان به‌طور کامل پرداخت شود ما پتانسیل تولید تمام قطعات راداریم.

وی تأکید کرد: با دستور وزارت صنعت خودروسازان نیز مکلف شدند که دیگر خودروی ناقص تولید نشده و تمام خودروها برای سرعت در عرضه به بازار به‌صورت کامل تولید شوند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های نوپا در این حوزه گفت: باوجود شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های توانمند و جوان ما خواهیم توانست نیاز به قطعات را به‌طور کامل تأمین کنیم و نیازمان به خارج روزبه‌روز کمتر خواهد شد.

چرا خودروسازان بدهکار شدند؟

نجفی منش با اشاره به علل افزایش بدهی خودروسازان گفت: ریشه بدهی‌های نجومی خودروسازان به قطعه سازان در اینجا است که خودروسازها طی سال‌های اخیر تولید و عرضه داشتند اما با جهش نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری اجازه نداد تناسب قیمت تمام‌شده رعایت شود.

وی افزود: تعیین قیمت با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

کیفیت تولید قطعات بستگی کامل به سرمایه در گردش دارد

این فعال اقتصادی در ادامه در خصوص نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات داخلی اظهار کرد: یکی از دلایل نارضایتی مردم از تولیدات خودروهای داخلی به مدل این محصولات بازمی‌گردد. برخی خودروها مدل‌های ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بوده و امکاناتی به تناسبان سال‌ها دارند. خوب طبیعی است مشتری از آن‌ها ناراضی باشد.

به گفته وی بازرسی و کنترل کیفیت توسط سازمان استاندارد همواره تولیدات خودروسازها را بررسی و به آن امتیازاتی می‌دهد. اغلب خودروهای ما ۴ ستاره و بعضاً ۵ ستاره هستند این نشان می‌دهد کیفیت رو به افزایش است. به‌جز این دوره گارانتی برای همین ابداع‌شده که هر اشکالی در خودرو به وجود آمد آن را به‌صورت رایگان تعمیر و سرویس کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید گفت اگر خودرویی کیفیت نداشته باشد کسی آن را نمی‌خرد. درست است که خودروی تولیدی در بدو ورود به بازار ایراداتی دارد اما اگر خانه نوساز هم بخریم حتماً در ابتدا ایراداتی خواهد داشت که به‌مرور برطرف خواهد شد.

چشم‌انداز روشن صنعت قطعه‌سازی

نجفی منش در پایان افزود: ما در حوزه قطعه‌سازی شرکت‌هایی داریم که قطعات ریخته‌گری را تنها برای صادرات تولید می‌کند. برخی از قطعه سازان ما به دلیل مسائل ارزی و نحوه انتقال مالی با مشکل روبرو شده‌اند.

صنعت قطعه‌سازی در کشور ما بسیار توانمند است به‌طوری‌که اغلب شرکت‌های خارجی به قطعه سازان ایرانی اعتماد کامل دارند اما این توان باید با تأمین نقدینگی همراه باشد تا بتواند از ظرفیت حداکثری خود بهره ببرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۷
چاه ویل خودروسازی
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
مگه مجبورید تولید کنید که ضررز کنید تازه میگن ایران خودرو داره رانا 32 حساب میکنه امار میده به دوت در صورتی که الا 80 میلیون می فروشه دولت حتی امار قیمت خودرو هار و چک نمیکنه دولت بی کفایت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
بله فقط مدیران ایران خودرو ضرر کردن
همین رانت ها مملکت را بیچاره کرده . واقعا چرا ما نمی خواهیم ببینیم دنیا با این مشکلات چطور رفتار کرده و چگونه آنها را حل کرده ؟ چرا ما خود را برتر از تجربه دیگران می دانیم و با سعی و خطا کشور را اداره می کنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
تازه مدعی آموزش به اونها هم هستیم
اقتصاد مریض یعنی همین. بدون هیچ گونه تلاش و زحمتی 200 میلیون تومان سود به جیب زده اند! در واقع این يک دزدی غیر مستقیم از جیب بقیه است که ناکارآمدی دولت آن را به راه انداخته. این یعنی همان ضرب المثل "پول پول می آورد" در این کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
واقعا ساده ای !
تا وقتی شما زود باوران زود واکنش بده و با اعتماد به نفس ناشی از ناآگاهی مملکت رو پر کردید، تا ۲۰۰۰ سال دیگم این مملکت درست نمیشه و همیشه میشود واقعیت را وارونه کرد و شماها رو فریب داد
گفتن حرفهای پوچ و بی اساس آسان هست.به قول معروف کنتر نمی ندازه.ما سهام خریدیم ۴ برابر شده قیمت مسکن طلا دلار سکه هم حدوا ۴ برابر شده که اسمش سود نیست بلکه بی ارزش شدن ارزش پول ملی هست.خودرو ساز رو کسی زور نکرده پیش فروش کنه.ولی اگر پیش فروش کرد و پول رو قبل از تورم گرفت باید زحمت بکشه ماشین رو هم به قیمت قبل از تورم تحویل بده.
90 درصد خریداران خودرو که در زمان مناسب خریداری کردند یا از مدیران و کارکنان همانجا بودند
یا دلال بودند
یا بنگاه داشتندیا رابطه داشتند و از گرونیهای آینده خبر داشتند!

ماشالا در ایران هر جا که نگاه میکنی حلقه های فساد رو می بینی
صدرحمت به سودان!
اخه یکی نیست به اینها بگوید تو که از برج 4 سال 96 که ثبت نام کردی و تا کنون ماشین تحویل ندادی چی؟؟!! اگر با همان پول در همان تاریخ یک خودرو آماده خرید کرده بودیم و یا اینکه سکه خریده بودیم الان چقدر سود کرده بودیم؟؟؟ شما مثل دزد سر گردنه پولها را جمع کردید و زمانیکه به انجام تعهدادتون رسید همش بهانه آوردید من که باید خودرو در اردیبهشت 97 تحویل میگرفتم تا کنون هیچ خبری از ایران خودرو نیست که نیستت؟ دارید با روشهای مختلف که با پول امثال من جمع کردید و در همان تاریخ هم قطعات جهت مونتاژ وارد کردید ماشین تولید و به صورت قاچاق به روشهای مختلف در بازار آزاد می فروشید و هیچ دادرسی هم نیست و بنده بیش از یکسال هست که در وزارت صنایع شکایت هم کردم ولی دریغ از پاسخ و ماندیم چطور حقمان را از این خودرو ساز بگیریم و هر وقت تماس میگیرید پاسخ فعلا نوبت نشده ماندم مگر میشود از اردیبهشت 97 که طبق قرارداد باید ماشین تحویل میگرفتم وتا کنون تحویل ندادندو کسی هم دادرس نیست و آنوقت این آقا ادعای سود تخیلی میکند.؟؟!!!
فاصله طبقاتی انقدر زیاد شده که دیگه نمیشه پرش کرد!
ایشالا جنگ بشه حساب دست این افراد سودجو و خونخوار بیاد!!!
جامعه در حد انفجاره
از دست این دلالان و معامله گران کفتارصفت!!

مردم نون در خون میزنن!!!!
کسانی که ارز دولتی داشتند و هرچی دوست داشتن واردن کردن!!
کسی هم چیزی نگفت!
اونوقت به تار مو گیر میدن!
کشور رو دزدی و اختلاس و فساد با خودش برده!!!
تا کی باید منت صنعت بر سر مردم باشد سوخت سوبسیددار ، قطعه ساز طلبکار ، خودرو ساز .... آقاقیمتها را آزاد کنید تا صنعت به شکوفای خود برسد و تعرفه گمرک را حذف کنید تا مردم خود انتخاب کنند زیر منت چه کسی باشند
افراد خوشبخت!
به این نمیگن سود مگر مردم دلال هستند؟ اگر کسی برای استفاده خرید کرده باشه فقط ارزش پولش حفظ شده.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
احسنت ، اونی که 1000 تا دستگاه با کمک خودرو ساز خریده سود کرده . اونی که داره سوار یه ماشین میشه و زندگیش رو میکنه چه سودی کرده. غیر از اینه که برای هر سرویس جزئی باید یه ماه حقوقش رو بده. پس شاید بیجا نباشه بگیم زیان هم کرده. سود رو اونی برده که 1000 تا خریده و داره تو بازار میفروشه و خودرو ساز هم کمکش میکنه که یه وقت خدایی نکرده روم به دیوار قیمت پایین نیاد.
تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.
این آقایون کی میخوان از این ادبیات پوپولیستی دست بردارن؟؟
منظور از سود چیه؟؟ زمانی میشه سود گفت که ارزش پولی ثابت باشه و اینا جنس رو ارزون خریده باشن . اینهایی که ماشین گرفتن اگه بخوان ماشینها رو حداکثر یه مدل بالا ببرن میدونین چقدر بایستی هزینه کنن؟؟ کجای این سوده؟؟ چقدر از فروش این ماشینها و خرید همون نوع و مدل ماشین تئ جیب این بنده های خدا میمونه؟؟
سلام چرا ماليات نميدهند؟؟؟؟؟
این بیت المال خوران و سازندگان ارابه های مرگ را جمع کنید
گناهمان چیست که در اینجا باید زندگی کنیم...
لامصبا مگه نمیگن ۹۰درصد داخلی سازی شده؟؟؟بعد قیمت ارز اون موقع که تا ۱۸۰۰۰ رفت ..هم قیمت ماشین اینقدر نبود...حالا بحث ۵ درصد قیمت حاشیه بازار بماند...
کی باید کنترل کنه مردم؟؟؟؟توی همه چیز فقط ادعااااا
واقعا صحبت هاي اين آقاي رييس قطعه سازي شرم آوره....!
این مسایل خیلی راحت است چرا مردم اینقدر ساده هستند.
این دوستان (شبه دلالان) 200 میلیون سود نکرده اند یک خودرو داشته اند که فروشنده پولش را گرفته اما دیرتر تحویل داده در مقابل ارزش پول کم شده است پس شما فکر می کنید 200 میلیون سود کرده اند در صورتی که این شبه دلالان باید این 200 میلیون را پول پوشک و رب و گوشت و ... بدهند
اگر رب ، روغن زیتون، پوشک ، تلویزیون، کامپیوتر و هر کالای مستحکم دیگر هم خریده بودند به حساب شما بیش از این سود می کردند.
منتها بعضی ها به خودرو گیر داده اند در حالی که ارزش ریال افت کرده.
خودرو پراید حدود 7 تا ده هزار دلار می ارزد خوب به تومان چقدر می شه؟
یه خودرو سمند هم خدود 10 الی 15 هزار دلار می ارزد دنا هم که کمی آپشن بیشتر دارد هم حدود 5 هزار دلار بیشتر سعنی 20 هزار دلار حالا خودتان ببینید به تومان چقدر می شود
اگر خودرو نمی ارزید مردم اینقدر نمی خریدند. الان موتور پولسار 20حداقل میلیون تومان است خوب پراید ارزش دو تا پولسار را ندارد؟ اگر ندارد برید پولسار بخرید .
استاد ب این نمیگن سود .هر وقت تونست ماشینو ب قیمتی ک قبلا خریده بود دوباره بخره میشه سود وگرنه الان باید همونی ک به 200سود البته از نظر شما رو فروخته باید بالاتر ازین قیمتا بخره
200 میلیون سود نکرده اند! یک مبلغی داده اند و یک خودرو خریده اند و اگر با سود ادعایی 200 میلیونی بفروشند و مجدد بخواهند همان خودرو را بخرند آیا همان خودرو بعلاوه 200 میلیون خواهند داشت!؟
۲۰۰ میلیون که چیزی نیست ، از کرمان خودرو النترا خریدن ۱۵۰ میلیون و فروختن ۵۳۰ میلیون ، یعنی ۳۸۰ میلیون سود
ارزش پولشون را حفظ کردند یکی هم خونه‌اش رو ۴۰ تومن فروخت بانک گذاشت تا وام بگیره الان قیمت آپارتمان را که فروخته ۳۰۰ تومن شده است. با وام هم نمی‌تونه خونه قبلی‌شو بخره . اف بر این مدیریت
خورور ساز : براساس سیاست دولت ما ورشکست شده ایم . اگر دولت می خواهد پابرجا بمانیم باید بازم به ما پول بدهد.
دولت : به خاطر این این که این صنعت اشتغال زایی بالایی دارد . تصمیم گرفتیم هزاران میلیارد وام کم بهره به دو خودروساز عطا کنیم
و این سیکل معیوب همچنان ادامه خواهد داشت
قیمت خرید معلوم و قیمت فروش معلوم مالیات بر ارزش افزوده را حساب کنید و بگیرید اگر هم جدی دارید که ندارید
حالم از هر چي خودرو و دلال خودرو و خودرو سازه بهم ميخوره مخصوصا از اخبارش!!!!!!!!!
سود كرده كه كرده مرديد قيمت رو بياريد به قيمت 2 سال پيش طرف ضرر كنه . وقتي نميتونيد لطفا حرف الكي نزنيد
خریداران خودروهای خارجی مثل سوناتا یا سانتافه و غیره حداقل 400 و یا 500 میلیون تومان سود باد آورده کرده اند.
خودرو سازان که اشغال دست مردم می دهند حاضر نیستند با فضایی که خودشان به وجود اورده اند خریدار سود کند. وقتی در هر برهه چه کاهش قیمت ارز یا افزایش آن به دلیل انحصاری حق رقابت و اختیار را از مشتری می گیرید و مشتری بیچاره هم پس از ثبت نامه رانت گونه مرتبطین شما یک خودرو ثبت می کند طبیعتا قیمت ها عادلانه نیست و دارنده خودرو سود خواهد کرد. این سود غالبا به جیب اطرافیان و آنهایی که ارتباط با خودروهایی دارند می ریزد.
رانتی وجود نداره؛ توی اون مقطع هر کسی خودرو خریده بود چه از بازار و چه از خودرو ساز سود 200 میلیونی را می برد!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل