بازدید 6938
۲

نامه دبیرشورای‌انقلاب‌فرهنگی به اساتید و دانشجویان

کد خبر: ۹۱۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 20 July 2019

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه‌ای خطاب به اساتید، پژوهشگران و دانشجویان از آنها خواست تا نظرات و پیشنهادهای خود را پیرامون روزآمدسازی و پیاده‌سازی سند نقشه مهندسی فرهنگی ارائه دهند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه‌ای خطاب به اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و… از آنها خواست تا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در امر پیاده‌سازی و اجرایی‌سازی سند نقشه مهندسی کشور یاری کنند.

گفتنی است در همین راستا در تارنمای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آدرس sccr.ir بخشی به نام فصل همدلی برای دریافت این نظرات و ارتباط مستقیم با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی راه اندازی شده است.

متن نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح ذیل است:

نیک می‌دانید که در دورانی به سر می بریم که گستره وسایل ارتباطی جمعی خصوصاً صنعت همزمان ارتباطات که دنیایی جدیدی موسوم به فضای مجازی که مراتب از فضای واقعی در اجتماعی شدن و فرهنگی شدن جامعه نقش آفرینی می‌کند و مسیر زندگی و ارتباطات انسانی را در لایه‌های مختلف تحت تأثیر و تغییرات سریع و فوری قرار داده است.

انسان‌ها بیش از پیش سلایق، علایق، تعلقات و ادراکات متفاوت از یکدیگر را پیدا کرده و می‌کنند و در مسابقه استقلال گرایی فردی و جمعی و تمایزیابی از اطرافیان و جامعه شأن شرکت می‌کنند، و هم زمان با تنفس در وضعیت تأثیر پذیری هویتی فراملی، از اقلیم فرهنگی خویش دفاع می‌کنند.

در برابر نفوذ و گسترش دگرفرهنگ ها از خود مقاومت نشان می‌دهند و یا تحت تأثیر اقلیم‌های فرهنگی جوامع دیگر و بعضاً شرکت بزرگ تجارت فرهنگی که در بسیاری از موارد بدنبال خیر و صلاح ملت نیستند قرار می‌گیرد.

وضعیت فرهنگی ایران عزیز که قلب پر دغدغه شما فرهیختگان برای آن می تپد در همین راستا قابل دقت و تبیین است. برماست که در زمانه‌ای که دستخوش ناملایمات فرهنگی در سطح جامعه هستیم از ساحت آن دفاع کنیم و با خردورزی و عقل مداری و بر اساس مبانی، مبادی و ریشه‌های اسلامی-ایرانی و بر اساس نیازها و درخواست‌های خودمان بتوانیم پیشرفت‌های مهم فرهنگی را در حوزه‌های گوناگون رقم بزنیم. اگر مهیای این امور نباشیم در تعارضاتی که در دنیای امروز وجود دارد، نقاط قوت ما به نقاط ضعف تبدیل شده و از بالندگی و شکوفایی فرهنگی محروم می‌شویم و فرهنگ اسلامی به مخاطرات جدی می‌افتد.

به لطف الهی و همت جمعی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیاده سازی و اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. در زمینه این سند، سخنان فراوان گفته شده و یا نوشته شده است، اما احتیاج داریم که با تأمل بیشتر و نیز نقد آگاهانه و دلسوزانه، راهبردی و کاربردی، هم به روزآمد شدن سند و هم به کارآمد شدن جنبه‌های نظری و گام‌های عملیاتی آن کمک جدی شود.

به طور حتم سند مهندسی فرهنگی به دنبال برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه فرهنگی با هدف استقرار جامعه اسلامی است و در این مسیر نیک می‌دانیم که خود انگیخگی، معرفت فرد و توانمندی دانشی آحاد مردم بسیار اهمیت دارد و به تعبیر حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای «کنترل فرهنگ به طور کامل نه ممکن است و نه جایز؛ اصلاً رشد فرهنگی با ابتکار و آزادگی و آزادی و میدان دادن به اراده هاست».

پس ما در مهندسی فرهنگی به دنبال کنترل فرهنگی یا حرکت از مسیر ناخودآگاه جامعه نیستم و نباید باشیم و اساساً ارزشی بر آن مترتب نمی‌شود. اما سوال اینجاست که در مواجهه با تهاجم‌های عظیمی که به تار و پود فرهنگ اسلامی می‌شود، چگونه باید زیر ساخت‌های فرهنگی جامعه و تعلیم و تربیت اسلامی را تدبیر نمود که شاهد جامعه سالم، الهی، بانشاط و برخوردار از حس «بودن متعالی» باشیم.

عمیقاً بر این باور هستیم که اجتماعی شدن فرهنگ اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با لطف و عنایت پروردگار قابل تحقق است و در این مسیر همدلی و همراهی همه آحاد مردم، خصوصاً کسانی که از توانایی بیشتری برای راهبری فرهنگ اسلامی برخوردار هستند، ضرورتی انکار ناپذیر است.

بر این اساس، هم زمان با برگزاری نخستین جلسه «ستاد راهبری سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور»، به سوی تمام استادان، علما و اندیشمندان و صاحب نظران، پژوهشگران و محققان، دانشجویان و جوانان، مؤسسه‌های علمی و پژوهشی، انجمن‌ها و کانون‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و آحاد فرهیختگان و نویسندگان و روشنفکران ایران عزیز، دست نیاز دراز نموده و از آنان می‌خواهم با گفتارها و نوشتارهای خویش ما را در اجرای این مهم یاری کنید.

برای ارتباط بهینه و بهتر، تارنمای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند واسطه انتقال پیام شما عزیزان باشد. فراموش نکنیم که این امر، هم اقدامی در برابر دسیسه‌های بیگانگان سودجو و هم در برابر خلاءهای موجود داخلی در حوزه فرهنگ و هم در برابر کم کاری‌ها و ناکارآمدی‌ها است. امید است این پویش فرهنگی، اقدام جمعی، امیدآفرین و انسجام بخش، شروع دوباره ای برای «هم دلی و هم فکری جمعی» باشد.

در پایان به آستان خدای سبحان التجاء می‌کنم که با لطف بی پایان خود ما را در این وظیفه و مسئولیت مهم اجتماعی یاری کند که تردیدی نیست: «من آن نیم که دهم نقد دل به هر شوخی / در خزانه به مهر تو و نشانۀ توست»؛ و ان شاالله مشمول دعا و عنایات خاصه امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف قرار گیریم. همچنین از پروردگار مهربان توفیقات روزافزون همه شما عزیزان را خواهان هستم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
تنها پیشنهاد سازنده:
حکومت تمامی نهادهای انتصابی و اضافی مربوط به فرهنگ و اموزش رو منحل کند واجازه بده محیطهای علمی و دانشگاهی استقلال خود رو حفظ کنند.
فرهنگ! !!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر