بازدید 13331
نشست مهم وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره برجام و ایران؛

موگرینی: «مکانیزم ماشه» علیه ایران فعال نمی‌شود/ اقدامات ایران برگشت‌پذیر هستند/ وزیر خارجه انگلیس: هنوز پنجره کوچکی برای حفظ برجام باز است

نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در حالی آغاز شده است که آلمان، فرانسه و انگلیس روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه مشترکی، بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و ازسرگیری گفت‌وگو‌ها تأکید کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از حضور در نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: صورت جلسه فشرده نشست امروز با محوریت ایران و حفظ توافق هسته‌ای (برجام) است.
کد خبر: ۹۱۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ 15 July 2019

ظهر امروز (دوشنبه) وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم آمدند تا در جلسه‌ای با موضوع اصلی توافق هسته‌ای ایران، گام‌های بعدی خود برای واکنش نشان دادن به کاهش تعهدات برجامی تهران ـ که آن هم در پاسخ به خروج یکجانبه آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه بود ـ تعیین کنند.

به گزارش «تابناک»؛ نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی آغاز شده است که آلمان، فرانسه و انگلیس روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه مشترکی، بار دیگر بر تعهد خود به برجام، توقف تنش‌ها در خلیج فارس و ازسرگیری گفت‌وگوها تأکید کردند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز دوشنبه با شرکت در یک کنفرانس خبری در وین به اظهارنظر درباره برجام پرداخت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اینستکس عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقه مند به پیوستن به این ساز و کار مالی هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز دوشنبه و در پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: اینستکس (ساز و کار مبادلات تجاری میان اروپا و ایران) عملیاتی شده و تعدادی از کشورهای اروپایی علاقه مند به پیوستن به این ساز و کار مالی هستند. اروپا همزمان برای بازگرداندن ایران به انجام کامل تعهداتش در برجام تلاش خواهد کرد. بسیاری از افرادی که مخالف برجام بودند، امروز از ایران می‌خواهند آن را کاملاً اجرا کند.

موگرینی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت تحریم‌های ضدایرانی از سوی کشورهای اروپایی گفت: اگر تخطی جدی در برجام اتفاق بیفتد، باید سازوکار رسیدگی فعال شود؛ اما هیچ یک از طرف‌ها خواستار فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در برجام (موسوم به مکانیسم ماشه) نیستند. البته مایلیم که ایران کاملاً به برجام متعهد باشد؛ اما آنچه اتفاق افتاده می‌تواند کاملاً قابل بازگشت باشد. وضعیت برجام مناسب نیست، اما هنوز زنده است.

موگرینی در این باره گفت: ما متفق‌القول بودیم که بکوشیم ابزارهای اجرای ساز و کار مالی اینستکس را شتاب دهیم، چون هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای غیر اروپایی می‌توانند از این ساز و کار استفاده کنند.

فدریکا موگرینی افزود: هدف ما از ابتدا این بود که اینستکس شامل کشورهای ثالث هم بشود. اولین داد و ستدهای ایسنتکس به جریان افتاده است؛ اما نمی‌دانم آیا در آینده اینستکس شامل نفت هم بشود؟!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اضافه کرد: تا کنون ده کشور در اینستکس با ایران مشارکت دارند. البته فعالیت‌های ما به حد جبران خسارات پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نخواهد رسید.

نخست وزیر اسرائیل به اظهارات اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با حفظ برجام و عدم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران واکنش نشان داد.

نتانیاهو پیام تصویری خود را تنها ساعاتی پس از اعلام مواضع «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام منتشر کرد و گفت: هر کاری که لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهیم داد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیام خود با لحنی تند و همراه با نگرانی خطاب به رهبران اروپایی، وضعیت موجود را به پیش از جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و مدعی شد که رهبران اروپا به مانند دوران آلمان نازی اقدامی انجام نمی‌دهند.

منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است و از آن جا که رجوع به این دو بند می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از حضور در نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نیز گفت: صورت جلسه فشرده نشست امروز با محوریت ایران و حفظ توافق هسته ای (برجام) است.

به گزارش وبسایت اتحادیه اروپا، موگرینی در پاسخ به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم نشست امروز، طولانی‌ترین نشست شورای وزیران در پنج سال اخیر باشد و در این نشست تمام اعضای اتحادیه اروپا و شرکای بین المللی برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد.

موگرینی ادامه داد: ما دستورالعمل فشرده داریم. این نشست را با بررسی موضوع ایران آغاز خواهیم کرد و همه اقدامات را به کار می گیریم تا ایران بتواند همانند چند هفته یا چند روز پیش، به پایبندی کامل به این توافق نامه بازگردد.

موگرینی: طولانی ترین نشست وزرای خارجه اروپا در 5 سال گذشته در پیش است/ وزیر خارجه انگلیس:  هنوز پنجره کوچکی برای حفظ برجام باز است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هنگامی که خبرنگاری از وی در باره اقدامات اروپا برای مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی پرسید، پاسخ داد: انشاءالله.

«جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز پیش از آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: هنوز پنجره کوچکی برای حفظ برجام باز است.

وی همچنین مدعی شد که این پنجره در حال بسته شدن است، اما برجام هنوز نمرده و ما به حفظ خلع سلاح هسته‌ای خاورمیانه متعهد هستیم.

هانت افزود: اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، آنگاه دیگر کشورها نیز به سلاح هسته‌ای دست خواهند یافت و اوضاع بسیار دشوار و خطرناکی به وجود خواهد آمد.

وی توضیح داد، آمریکا را نزدیک‌ترین متحد خود می‌دانند اما در موضوع ایران با آنها اختلاف نظر دارند زیرا «ایران هنوز یک سال از ساخت بمب اتمی فاصله دارد».

«الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش در آستانه نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا با محوریت موضوع توافق هسته ای ایران اظهار داشت: زمانی که طرف اروپایی دست به کاهش سطح تعهدات خود می زند غیر عادی نیست که شاهد کاهش تعهدات ایران نیز باشیم و این کشور درصدد افزایش سطح غنی سازی اورانیوم برآید.

وی در ادامه افزود: این کاهش تعهدات از سوی طرف های توافق هسته ای به هیچ وجه منطقی نیست.

«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در پیامی توئیتری نوشت: «جوزف‌بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا و رئیس پیشنهادی روابط خارجی اتحادیه اروپا (جانشین فدریکا موگرینی) همزمان با ورود به نشست امروز وزرای خارجه اروپا گفته است که اسپانیا در اینستکس (ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری اروپا با ایران) مشارکت می‌کند.

در پیام خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص آمده است: جوزف‌بورل گفته که توافق هسته‌ای با ایران برای اروپا حیاتی است و ما به شدت با تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا مخالفیم.

وی در پیامی دیگر به نقل از جوزف‌بورل تأکید کرد: اسپانیا در اینستکس مشارکت می‌کند و اروپا باید برای دور زدن محاصره اقتصادی ناشی از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا علیه ایران تلاش می کند که این آسان نیست و ایران هم باید به تعهداتش به این توافق بازگردد.

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه هفته گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات ایران در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تأکید کرد، این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق است و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود را بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۲
کشتید ما را با این برجامتان
یا جنگ یا خروج از برجام

یک کشور و یک ملت را در بلاتکلیفی گذاشته اید

چرا تصمیم گیری اینقدر ضعیف است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
اخ جون جنگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
یک مقداری باید خونسرد برخورد کنیم با اتفاقات چون با یک دولت به شدت وحشی و غیر متعارف در آمریکا طرف هستیم..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
نرخی که اینروزها بعنوان قیمت دلار اعلام میشود غیرواقعی و ساختگی وموقت است و بدون تردیدباکوچکترین اتفاقی مثل توقیف نفت کش انگلیسی ها یا اعمال تحریمهای جدید یا اذعان به ناکارامدی اینستکس بسرعت افزایش خواهدیافت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
نگفته تاابدفعال نمیشودگفته فعلافعال نمیشود
این وقت کشی ها به ضرر ایران تمام خواهد شد

در وضعیت فعلی که اقتصاد داغونی داریم به مرور مردم روی گردان میشوند چون در این وضعیت به مسئولان آسیبی نمی رسه و این مردم هستند که زیر فشار اقتصادی و فساد مدیران له میشوند
پنجره کوچک؟
نفت کش بزرگ را که تو روز روشن دزدیدی
وای بحال پنجره کوچک ات

مگه نیست که میگویند ما کمک خدا را داریم پس چه نیاز به پنجره کوچک انگلیس؟
اگه مسئولان توانستند کشور را از این مرحله عبور دهند که نشان میدهد با لیاقت اند
و اگر نتوانستند بگذارند و بروند
متاسفانه اونها امتیاز حداکثری ونقد می گیرند و امتیاز حداقلی نسیه میدن
پنجره بسته بشه یعنی ما خفه میشیم دیگه!
خیلی دوس دارم قیافه ی موگرینی رو موقع گفتن " ان شاءاله" ببینم
چرا دل بستن به اجلاسهای بی حاصل. باید یک بار دیگر فعل خواستن را صرف کنیم. خواستم خواستی خواست . خواستیم خواستید خواستند . کاری داشت؟
به وزیر خارجه انگلیس: لطفا گنده تر از دهانتان صحبت نکنید. با بیرون آمدن از اتحادیه اروپا انگلیس بسیار ضعیف شده و در حدی نیست که درباره مسائل فرا سرزمینی خودش صحبت کند.باید مطمئن باشند که از طرف ایران به زودی جواب راهزنی تان را خواهید گرفت. انشاالله
تنها راه خرید نفت ایران است ولی شماها دنبال برجام 2 3 4 5 تا لیبی شدن ایارن هستید
اروپا فرصتهای زیادی داشت تا به تعهدات خود عمل بکند و شاید این اتحادیه واقعا نتواند بدلیل ساختاری کاری انجام بدهد لذا بهتر است که ایران بطور مستقیم با کشور متخاصم امریکا وارد مذاکره بشود این می تواند ما را زودتر و مطمئن تر به نتیجه برساند خطوط قرمز به طرف امریکائی اعلام و برسر انچه که لزوم آن می رود مذاکره بشود امید بستن به اینکه در دور بعدی ترام÷ی در کار نباشد ریسکی بسیار خطرناک است ترامپ یک فرد اسرائیل محور و برای خروج اسرائیل از بن بست ها آمده است لذا صهیونیسم بسادگی این جانور را از دست نخواهد داد و در صورت امدن دور دوم ما تمام برگ های برنده خود را از دست داده ایم به امید چین روسیه و حمایت های سطحی آنها نباید نشست چین نشان داد که حفظ و موازنه اقتصادی و چشم انداز اقتصاد جهانی شده خود را فدای ما نخواهد کرد و روسیه که هم از توبره می خورد و هم از آخور اصلا گام اساسی برنخواهد داشت و عکس العمل این کفتار پیر را هم در مقابل حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی و تحت حمایت ایران را هم در صحنه عمل دیدیم و می توان مشابه آنرا در همین سرزمین خودمان ببینیم باید فرصت سوزی های گذشته را بیاد داشته باشیم و در حال حاضر پیغام های طرف مقابل ترامپ در آمریکا را هم نباید جدی گرفت دمکرات ها می خواهن با کارت ایران بازی بکنند و اصلا ناراحت این نخواهند بود که ترامپ در همین دور با ایران وارد درگیری ولو کوچک بشود صحنه امروز سیاست های جهانی اینقدرشفاف هست که همه احاد مردم در سر هر کوی و برزن با آن ـآشنا هستند امید است که مسئولین کشور هم بهترین تصمیم را برای خروج از این کارزار خطرناک را بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
سیاست از قبل تعیین شده غربی ها این بود که اول برجام را ایجاد کنیم بعد ایران را تحت فشار قرار بدیم و در برجام 2 فناوری موشکی را حذف کنیم و بعد حمله کنیم،
کلاه جدید سر ایران همه این بازی ها برای برجام دوسه است اروپا متعهد درجه یک امریکاست اینها با هزاران توئریسین نشستن نقشه کشیدن خدا به داد ایران برسه
اگر توانایی تولید سلاح هسته ای داریم ، تولید و اروپا و مابقی را دنبال نخود سیاه بفرستیم . اگر نداریم ، جلوی ضررصد ها میلیاردی را قبل از اینکه تبدیل به لیبی و معمر قذافی ها گردید بگیرید و با قمبول قهرمانانه صواب دعای خیر مردم را با بستن در نیروگاه و پروژه هسته ای ببرید. وگرنه با برجام بی فرجام غیراز لیبی و بدبختی سرنوشت دیگری در انتظارملت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
تابناك سانسور چيتون خواب بوده
با روش ترسوهایی مانند دولت که کمی بیشتر از ۳.۶۷ درصد غنی سازی میکنن و اون رو هم قول میدن سریعا برگردونن به قبل دیگه چه انتظاری میره که اروپا کاری جدی بکنه میبینین که میگن هنوز هیچ تخلف جدی هم نشده
مردم بیایید یک هفته و فقط یک هفته متحد شوید و از یکی از بازارها خرید نکنید تا قدرت خود را به مسئولین و کارخانه داران بی انصاف نشان دهیم! ... از 29 تیر به مدت یک هفته، لبنیات نخرید. شرکتهای لبنی هر روز قیمتها را افزایش می دهند. فقط یک هفته بیایید لنیات نخریم!!!
زمانی یک پنجره بزرگ به دادمان نرسید ، الان دیگر به پنجره ای کوچک امیدی نیست .
سقوط ازاد ۷ هزارواحدی بورس درعرض چندساعت !!!!
سه شنبه ۲۵ تیر۹۸ پس لرزه های کاهش دستوری قیمت ارز دربازار بورس نمایان شدو درمدت تنها ۳ ساعت شاخص کل بورس ۷۰۰۰ واحدسقوط کرد !!!!!
حال عکس العمل شبکه های خبری رادراینمورد ببینید البته قطعا چیزی نخواهید دید !!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر