بازدید 16848

کی-۲۷۸؛ چرنوبیل دوم یا چرنوبیل زیرِ آب شوروی

کد خبر: ۹۱۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵ 15 July 2019
نشت مواد رادیو اکتیو از زیردریایی کی-۲۷۸ کامسومولت شوروی پس از ۳۰ سال ادامه دارد. این زیردریایی در عمق ۱۶۵۹ متری آب به همراه یک راکتور و دو اژدر هسته‌ای حامل پلوتونیوم قرار گرفته است.

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، کامسومولت یکی از پرحاشیه‌ترین تجهیزات نظامی شوروی سابق است که حدود ۳۰ سال قبل دچار حادثه شد. این زیردریایی هسته‌ای یک نمونه آزمایشی با ۱۱۷.۵ متر طول بود که در سال ۱۹۸۳ تولید و ۶ سال بعد در ۷ اوریل سال ۱۹۸۹ غرق شد.

کی-۲۷۸ چرنوبیل دوم یا چرنوبیل زیرِ آب شوروی سابق

نشت تشعشع مواد رادیواکتیو از راکتور هسته‌ای آن عاملی بود که به سرعت رسانه‌های مطرح جهان را به خود مشغول سازد، زیرا براساس اندازه گیری‌ها میزان نشت تشعشع مواد رادیواکتیو از زیردریایی ۸۰۰ هزار بار بیشتر از حد مجاز است.

این زیردریایی در حال ماموریت و انجام گشت زنی در آب‌های شمالی نروژ بود که بر اثر نقص فنی دچار حریق داخلی شده و ۴۲ نفر از ۶۲ خدمه آن از بین می‌روند. برخی از ملوانانی که موفق به خروج از زیردریایی شدند بر اثر هیپوترمی جان خود را از دست دادند.

کی-۲۷۸ چرنوبیل دوم یا چرنوبیل زیرِ آب شوروی سابق

زیردریایی در عمق ۱۶۵۹ متری آب به همراه یک راکتور هسته‌ای و دو اژدر هسته‌ای حامل پلوتونیوم قرار گرفته است.
 
کی-۲۷۸ چرنوبیل دوم یا چرنوبیل زیرِ آب شوروی سابق
سوگواری خانواده ملوانان کشته شده در حادثه زیردریایی- مورمانسک/روسیه


کامسومولت در واقع یک نمونه اولیه از زیردریایی‌هایی بود که با هدف حمل همزمان اژدر و موشک کروز طراحی شد. استانداردی که امروز زیردریایی‌های روسیه از آن پشتیبانی می‌کنند. در این زیردریایی همچنین ساختار جدیدی در بدنه با استفاده از تیتانیوم آزمایش شد که قابلیت نفوذ به عمق زیردریایی را تا ۹۱۵ متری دریا ممکن می‌ساخت که در آن زمان به مراتب بیشتر از نمونه‌های مشابه آمریکایی بود.

کی-۲۷۸ چرنوبیل دوم یا چرنوبیل زیرِ آب شوروی سابق

هم اکنون با آنکه زیردریایی در عمق ۱۶۵۹ متری آب قرار داد که بیشتر از مقاومت لایه تیتانیومی آن است، اما همچنان بصورت یک تکه باقی مانده و متلاشی نشده است. همانطور که عنوان شد زیردریایی همچنان در حال نشت تشعشع مواد رادیواکتیو است که درتحقیقات مشترک نروژ و روسیه و بررسی نمونه‌های آب بدان اشاره شده است. اما با توجه به عمق زیادی که زیردریایی در آن قرار دارد، متخصصان براین باورند که تشعشع مذکور و اثرات آن آسیبی را متوجه حیات دریایی منطقه نخواهد کرد. اما به رغم این توضیحات، وضعیت مذکور همواره عاملی برای اعتراض گروه‌های حامی محیط زیست در نروژ بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر