بازدید 10796
زنگنه در گفت‌وگوی ویژه خبری خبر داد:

الزام استفاده از کارت سوخت از مردادماه

کد خبر: ۹۱۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱ 07 July 2019

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۱۶ تیرماه با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت و با موضوع بررسی صنعت و تولید نفت برگزار شد.

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه ما با تمام توان در حال تلاش هستیم گفت: اگر بگویم وضعمان خیلی خوب است آمریکایی‌ها خیلی ناراحت می‌شوند و فشار شان را بیشتر می‌کنند، اگر هم بگویم خوب نیست ممکن است مردم نگران شوند لذا ما تمام تلاشمان را می‌کنیم، اگر دوستان در داخل بگذارند انشاالله از عهده دشمنانمان برمی آییم.

وی با اشاره به اینکه به صادرات نفت امیدواریم افزود: در نشستی که در سال ۲۰۱۸ در وین داشتیم تصمیم گرفته شد تا اوپک و غیر اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید نفت کم کنند تا بازار نفت به تعادل برسد، بحث بر این بود که این مسئله برای شش ماه تا نه ماه بعد تمدید شود ما بر روی این موضوع بحثی نداشتیم.

زنگنه ادامه داد:وقتی ما وارد جلسه شدیم با مشکل روبه رو شدیم لذا مسئله به فرایند تصمیم سازی بر می‌گشت از ورود به جلسه بنده اعتراض داشتم که یکجانبه گرایی در جلسه حاکم است، اوپک ۱۴ عضو دارد و این ۱۴ عضو همه دارای حقوق مساوی هستند و تصمیمات اوپک باید با اجماع اتخاذ شود، نمی‌شود که یک نفر تصمیم بگیرد و به اسم اوپک آن تصمیم را اعلام کند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بنده به این موضوع اعتراض داشتم و اعتراضم را به عنوان تکروی ویک جانبه گرایی در اوپک اعلام کردم، بنده اعلام کردم که این موضوع برای اوپک خطرناک است، تصمیمات باید در درون اوپک گرفته شود.

زنگنه با اشاره به اینکه به دلیل مراعات همکاری‌های درازمدت نمی‌توانم اسم کشوری را نام ببرم افزود: به بنده پیغام دادند که دیگر یک جانبه گرایی را در مصاحبه‌های خود عنوان نکنم، گفتند که ما حرف‌های شما را دریافت کردیم کسانی دیگری هم با من در این رابطه صحبت کردم.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری تحت عنوان منشور همکاری‌های اوپک مطرح و بر روی آن توافق شد اظهار کرد: بیانیه بین اوپک و غیر اوپک داشتیم تا کشور‌ها بدون تعهد برای بهبود مسائل نفتی با یکدیگر گفتگو داشته باشند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در جلسه‌ای بین پنج تا پنج ساعت و نیم بحث‌های بسیار چالشی فرساینده بین ما و یک عضو دیگر مطرح شد گفت: ما نگرانی‌های در اینجا داشتیم که یک سازمان و یا تشکیلاتی درست نشود که جای اوپک بشیند و یک عده در این شرایطی که ایران وضعیت خاصی دارد اوپک را یدک بکشند و به دنبال سر خود ببرند.

وی با اشاره به اینکه بعد از پنج ساعت و نیم به بحث آنچه را که می‌خواستیم را پذیرفتند افزود: بخشی از تصمیمات در منشور همکاری درج شد و بخشی دیگر در قطعنامه وزیران اوپک منعکس شد مبنی بر اینکه اولاً تشکیلاتی به وجود نمی‌آید بلکه یک گفتگوی بین اوپک و غیر اوپک است و تصمیماتش هیچ تعهدی ندارد و پیوستن به آن کاملاً داوطلبانه است و ریاست دائمی ندارد و به صورت چرخشی سالانه برگزار می‌شود، بیشتر بحث ما بر روی فرایند بود، بیشترین نگرانی بنده در خصوص اوپک در این بود که با یکجانبه گرایی اساساً دیگر اوپک نباشد یعنی سازمانی با یکی دو عضو باشد و تصمیمات را به بقیه دیکته کنند.

زنگنه با اشاره به اینکه ما از حقوق خود مان و سایر اعضا دفاع کردیم عنوان کرد:وقتی نتیجه حاصل شد از ما تشکر کردند و خوشحال شدند بنده با هیچ کس رو در بایستی نداشتم و ندارم.

زنگنه با تاکید بر قدرت ایران در تولید و صادران نفت گفت: اگر شرایط عادی شود بدون هیچ ملاحظه‌ای به بالاترین سقف تولید و صادرات خواهیم رسید.

وزیر نفت گفت: بعد از جلسه اوپک وزیر نفت عربستان گفته بود که ایران امنیت انرژی جهان را به خطر می‌اندازد، ایشان فرد تکنوکرات محترمی است و این حرف‌های سیاسی را معمولاً از ایشان نمی‌شنویم و احتمالاً این حرف‌های سیاسی را به ایشان گفتند که بگوید، بهتربود تا زمانی که بنده در آنجا بودند این حرف‌ها را می‌گفتند تا جواب بدهم.

وی با اشاره به اینکه ایران نه تنها تهدید کننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه است افزود: ما از اول گفته ایم که نفت نباید سیاسی شود باید اقدام آمریکا را در رابطه با ونزوئلا لیبی، ایران و سایر کشور‌ها محکوم کرد، اما برخی از دوستان گفتند که اوپک سازمان سیاسی نیست، اما دود این مسئله به چشم همه می‌رود، ما فقط با یکجانبه گرایی آسیب نمی‌بینیم بلکه سایرین هم دچار آسیب می‌شوند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه آمریکا ثبات و امنیت انرژی در دنیا را به هم میزند افزود: ایالت متحده آمریکا کسی است که از نفت به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، باید به ما بگویند که نفت سلاح است یا خیر، خمپاره تفنگ یک سلاح است، اگر نفت سلاح است پس همه حق دارند از این سلاح استفاده کنند، ما می‌گوییم نفت سلاح نیست، بالاترین منفعت امنیت انرژی را ما میبریم، به چیزی ما را متهم می‌کنند که اگر این اتفاقات برای امنیت انرژی بیفتد زیان کننده در خلیج فارس خواهیم بود، آن‌ها از این بی امنیتی که ایجاد شده سود می‌برند، چون قیمت‌های بالاتر به نفع عربستان است.

وی با اشاره به اینکه الان برای ما آنقدر قیمت مهم نیست که بشکه‌های صادراتی برایمان مهم است گفت: در فاصله جولای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ تولیدات آمریکا به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسید به طوری که ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به این مقدار اضافه شد.

وی با بیان اینکه آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت دنیا است ادامه داد: پس از آمریکا روسیه و عربستان بزرگترین تولید کنندگان هستند، آمریکا شوک‌هایی را بر بازار وارد کرد تا بتواند نفت خود را به فروش برساند به طور کلی در اوپک از همکاری‌هایی که تولید کنندگان دارند استقبال می‌کنیم چیزی که به مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب می‌زنند سبب بی ثباتی می‌شود.

زنگنه با اشاره به نفتکش توقیفی از سوی انگلیس گفت: وزارت خارجه مسئله نفتکش را با قدرت دانبال می‌کند و لذا امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم، در عربستان توقیفی در کار نیست، نفتکشی به آنجا رفته و ظاهراً اختلاف قیمت وجود دارد که شرکت ملی نفتکش ایران موضوع رادنبال می‌کند، کشتی دیگر توقیفی در مصر داریم که به دنبال حل موضوع هستیم.

وزیر نفت با اشاره به تحریم پتروشیمی گفت: این موضوع چیز جدیدی نبود؛ بیشتر آن‌ها نیاز به شانتاژ تبلیغاتی داشتند که بگویند ما را نقره داغ می‌کنند برای ما مسئله فرقی نکرده است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های ما یک سالی است که با ظرفیت بالا کار می‌کنند این ظرفیت بیشتر از این هم می‌تواند باشد لذا در همه فرآورده‌ها قابلیت صادرات داریم ادامه داد: در این هفته تولید بنزین ما از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند و این بالاترین رقم تاریخی است که تا کنون داشته ایم.

زنگنه با اشاره به اینکه در اواخر مرداد ماه همه ملزم به دریافت سوخت با کارت سوخت هستند عنوان کرد: با دستور رئیس جمهور موضوع را دنبال کردیم به طوری که مشکلات تولیدکارت داشتیم، ولی سهمیه بندی موضوع دیگری است.

زنگنه با اشاره به بحث نفتکش توقیف شده ایرانی گفت: وزارت امور خارجه با جدیت این مسئله را پیگیری کرده و انشاءالله به نتیجه خواهند رسید.

وزیر نفت در ادامه افزود: نفتکش‌هایی که در عربستان هستند توقیف نیستند بلکه اختلاف بر سر قیمت کارگر و دستمزد‌ها پیش آمده است.
وی با بیان اینکه تحریم پتروشیمی مطلب جدیدی نبوده افزود: به نظر می‌رسد طرف مقابل بیشتر به یک جنگ روانی و تبلیغاتی احتیاج داشته تا فشار حداکثری را القاء کند.

زنگنه ادامه داد: ما حداکثر استفاده را برای استخراج و فروش مورد نظر قرار دادیم و الان در حال انجام است، اما از جزییات مطالب مطلب قابل بیانی نیست چرا که باعث بیشتر شدن فشار‌ها می‌شود.

وی افزود: ظرفیت پالایشگاه‌های ما در حال افزایش است به طوری که در تمام فرآورده‌ها قابلیت صادرات وجود دارد و تولید بنزین در این هفته از ۱۱۰ میلیون لیتر عبور خواهد کرد و این رقم تاریخی است.

زنگنه با اشاره به مسئله کارت سوخت اظهار کرد: کارت سوخت برای تهیه بنزین در این مرحله است و بحث سهمیه بندی مطلب دیگری است.

وی با اشاره به کاهش درآمد‌های نفتی برای سرمایه گذاری گفت: این مسئله را با اولویت بندی برنامه‌ها و تعویق پرداخت بدهی‌ها و برخی از مسائل مانند اکتشاف حل خواهیم کرد.

زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت مشکل مالی دارد؛ افزود: به دلیل مشکل مالی برخی از خرید‌ها را به تعویق انداختیم یعنی اگر از شرکت‌های داخلی خرید نمیکنیم به معنی واردات کالا از خارج نیست.

وزیر نفت با بیان اینکه امسال به اندازه سه فاز پارس جنوبی یعنی ۸۰ میلیون مترمکعب فرآورده را به مدار می‌آوریم؛ افزود: این بخش از فاز‌های داخل دریاست.

زنگنه با اشاره به نامگذاری سال به نام رونق تولید گفت: طرح‌هایی را تعریف کردیم که پیمانکارانش تمام ایرانی بوده و آن‌ها را ملزم به خرید کالا از داخل کرده ایم.

وزیر نفت در ادامه گفت: زمانبندی این طرح را کندتر کردیم تا برای صادرات مشکلی ایجاد نشود چرا که تامین مالی این طرح‌ها از سهم صادرات اضافی انجام میگیرد.

زنگنه با اشاره طرح‌های گازرسانی روستایی افزود: تا پایان سال جمعیت تحت پوشش گازرسانی سراسری به ۹۵ درصد خواهد رسید.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به طرح حمایت از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: ما از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفت حمایت خواهیم کرد و اخیرا زمینی که نزدیک پالایشگاه تهران داریم به مساحت ۱۷ هکتار را برای استقرار این شرکت‌ها اختصاص دادیم و نمایشگاهی دایمی نیز از تجهیرات داخلی را در آنجا دائر خواهیم کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر