بازدید 10148
۷

آینده کاربران ایرانی آیفون بعد از تحریم اپل

کد خبر: ۹۰۹۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ 02 July 2019

تحریم، تحریم و تحریم! کاربران ایرانی آیفون از دستِ این کلمه ذله شده‌اند.

به گزارش «تابناک» دستِ کم بیش از سی سال است که ایرانیان با این واژه زندگی می‌کنند. سایۀ سنگین تحریم، به دلایل مختلف طی سال‌ها گسترده‌تر شده:

  1. موضوع‌ها و تنش‌های سیاسی
  2. افزایش گسترۀ ظرفیت‌های تحریم
  3. افزایش جمعیت و نیاز کشور

اگر تا بیست سال پیش مردم عادی کمتر بارِ سنگین تحریم را روی دوش‌شان حس می‌کردند، با ظهور اینترنت، این فشارها ملموس‌تر شد. بیست سال پیش مردم به‌طور مستقیم تحریم نفتی را متوجه نمی‌شدند، اما امروز فاصلۀ ما با تحریم به‌اندازۀ فاصله‌ای است که با گوشی موبایل‌مان داریم.

اپل اندکی بعد از ماجراجویی‌های ترامپ، راه‌های قبلی را هم به روی ما بست. اگرچه روندِ دور زدنِ تحریمِ اپل و گوگل چندان هم منطقی نبود، اما مگر خودِ تحریم منطقی است؟ با این حال، اپل دستِ خدمات‌دهندگان ایرانی را خواند و ناگهان همه چیز را به هم ریخت.

بزرگترین کسب‌وکارهای ایرانی ناگهان بخشی از کاربران موثرشان را از دست دادند. اسنپ، تپسی، نرم‌افزارهای مالی و بانکی و بسیاری دیگر، بعد از تحریم نرم‌افزارهای ایرانی توسط اپل، یک سکتۀ دیگر را تجربه کردند؛ سکته‌ای که اگرچه تازگی نداشت، اما وسعت و قدرت بیشتری یافته بود و چالشی جدی به حساب می‌آمد.

حالا مصرف‌کنندگان گوشی اپل کم‌وبیش حس می‌کنند در حال حملِ یک «ریسک محترک»اند؛ سرمایه‌ای چند میلیونی که هر لحظه ممکن است با یک حرکتِ دیگر از سوی اپل یا ترامپ، به کالایی بی‌ارزش تبدیل شود.

تحریم نرم‌افزارهای ایرانی از سوی اپل تازگی ندارد. شاید به دلیل همین تکرار است که چندی قبل، طرحی برای ممنوعیت واردات محصولات اپل در مجلس مطرح شد. طرحی که می‌توانست اپل را از چند میلیون کاربر ایرانی‌اش محروم کند. اما در حالیکه خدمات اپل به‌طرزی ناگهانی روی آی‌پی ایران بسته می‌شود، آیا واقعاً میراثِ استیو جابز به کم‌شدن سهمش در بازار ایران اهمیت می‌دهد؟

در این میان نمی‌توان تلاش‌هایی را که برای ساختن راه‌حل شده نادیده گرفت. اپ‌استور ایرانی یکی از این ترفندی بوده است که در این مدت چندین بار از سوی توسعه‌دهندگان ایرانی به کار گرفته شده، اما این روش هم به‌دلیلِ ارائه رایگان نرم‌افزارهای پولی و رعایت‌نکردن حقوق مالی، به مذاق اپل خوش نیامد و کسب‌وکارهای ایرانی را –دست‌کم در مواجهه با کاربران آیفون- در اواخر ۱۳۹۷ و اوایل ۹۸ به دردسر انداخت.

زمانی می‌توانیم از موضع قدرت و با در دست داشتنِ ابتکارِ عمل به ارائه راه‌حل بپردازیم که پشتوانۀ تولیدی و فنیِ قابل رقابتی داشته باشیم. آیا می‌توانیم در کوتاه‌مدت رقیبی برای اپل بسازیم؟ رقیبی در ساخت دستگاه، طراحی سیستم عامل و ارائه نرم‌افزار؟

می‌توانیم پاسخی هیجانی به این سؤال بدهیم. اما واقع‌نگری، یقیناً راه‌گشاتر خواهد بود؛ هم برای اقتصاد کشور، هم برای کاربرانی که بنا به آمار رسمی، دستِ کم ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
بهتره از امروز وزارت ارتباطات اعلام کنه که دیگه گوشی اپل های نو رو ریجستری نمیکنه و واردات اپل هم ممنوع بشه....این راه کاری بریا چندسال آینده
یعنی با این راهکارت؟؟؟ یعنی باید ۲۰۲ کشور جهان ۲۰۲ نوع گوشی تولید کنن؟؟؟
بعله با این دولتهای منفعل قطعا می شود ساخت
بعله!!!
راه‌حل مشخصه: می‌شه از گوشی‌های اندرویدی استفاده کرد. منتها مردم ما عادت دارن خودشونو بندازن تو دامن تحریم.
برای باکلاسها متاسفم که دیگه نمیتونید باگوشیهاتون به بقیه فخربفروشید.
آخرش با دنیا کنار میایم ولی متاسفانه بعد از تباه شدن عمر سه یا چهار نسل از این کشور ، بدون اینکه ثمری بدست بیاریم ( البته به جز معدود افرادی که سالهاست از این مسیر کسب در آمد می کنند )
واقعا شما فازتون چیه؟؟؟
یعنی فکر میکنید یک شبه نه یکساله، میتونید محصولی تولید کنید که جوابگوی جایگزینی اپل باشه؟؟؟
همین توهمات است که وضع این مملکت رو به این مرحله رسونده....
تا این افکار باشه هیج وقت و هرگز این مملکت درست نخواهد شد.
داستان شما داستان پدریست که فکر میکنه بچش بهترین و باهوشترین انسان روی زمینه و میخواد در همه زمینه های از ورزشی گرفته تا تحصیلی به بالاترین مدارج برسه و فشاری مضاعف بر آن بچه وارد میکنه. غافل از اینکه اون بچه از همه جا رانده و مانده خواهد شد...
عاقلان را اشارتی کافیست...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر