بازدید 34135

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد تقلب

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد تقلب
کد خبر: ۹۰۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ 26 June 2019

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
ثبت حضور برای کارمندان غایب در محل کار

سؤال:برخی همکاران بنده به دلیل تمام شدن مرخصی سالانه خود به صورت غیر قانونی به مرخصی رفته و کارت ورود و خروج آن را دیگر همکاران هر روز برای او می زنند، به صورتی که فرد در خارج از شرکت است ولی حضور او ثبت شده است. سوال اول اینکه حقوقی که فرد از این راه دریافت می کند چه حکمی دارد؟ آیا کل حقوق دریافتی آن ماه حرام است و یا فقط حقوق روزی که مرخصی غیر قانونی بوده؟ سوال دوم اینکه عمل همکاران وی که کارت را می زنند چه حکمی دارد؟ آیا آنها در گناه و کسب درآمد غیر حلال سهیم هستند؟

جواب: حقوق روزهایی که در مرخصی غیر قانونی بوده اشكال داردو در مورد کار همکاران نیز آری، در گناه او قطعاً شریک هستند.

تقلب در امتحان با رضایت طرفین

سؤال:تقلّب در سرجلسه امتحان، چه طرف دوّم راضى نباشد و چه طرفین راضى باشند. آن هم درمدرسه یا مکانى که توسط بیت المال مسلمین هزینه مى شود، چه حکمى دارد؟

جواب: تقلّب در امتحانات جایز نیست، خواه در اماکن مربوط به بیت المال باشد یا اماکن دیگر و خواه طرفى که از او مى گیرد راضى باشد یا نه، ولى تقلّب در انجام تکالیف، زیانش متوجّه خود اوست و در صورتى که در نمره هاى امتحانى تاثیرى نداشته باشد، حرام نیست، مگر این که بگوید خودم نوشته ام که از باب دروغ حرام مى شود.

تقلب در امتحانات

سؤال:تقلب در امتحانات و همچنین به کسی تقلب دادن چه حکمی دارد؟ اگر تقلب دادن به این منظور باشد که اگر کسی که تقلب می خواهد بنا به دلائل منطقی نتوانسته است درس را بخواند و با این سوال می تواند قبول شود و اگر به آن سوال جواب ندهد برای مدت ها در حسرت می ماند.

جواب: هیچکدام جایز نیست.

قبولی در کنکور با تقلب

سؤال:اینجانب سال گذشته با مدرک کارشناسى رشته عمران در کنکور فوق لیسانس شرکت کرده، و متأسّفانه با تقلّب کامل (100 درصد)، پرسشنامه را پر نمودم. کارى که هم اکنون خود نیز دلیل آن را نمى دانم! پس از اعلام نتایج، در شهریور امسال در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شدم. با توجّه به این که گزینش، بر حسب نمره علمى انجام مى گیرد، حقّ یک نفر را ضایع و سلب نموده ام، بدین جهت دچار عذاب وجدان شدید گشته، و قصد انصراف از تحصیل را دارم. لطفاً بفرمایید وظیفه من چیست؟

جواب: در فرض مساله، در صورتى که انصراف شما سبب شود فرد دیگرى، که در نوبت است، پذیرفته شود، لازم است انصراف دهید، ولى اگر وقت آن گذشته، انصراف لازم نیست. امّا سعى کنید در آینده مطلقاً به سراغ تقلّب نروید، و خطاى گذشته و حقّ ضایع شده را با اعمال صالح جهت صاحب حق جبران نمایید.

دست کاری کردن مدرک تحصیلی

سؤال:اگر کسی با دستکاری در مدرک تحصیلی خود در شرکتی مشغول به کار شود درآمد حاصله چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال دارد مگر اینکه با مسوول شرکت، حقیقت را بگوید.

دسترسی به سؤالات کنکور قبل از روز امتحان

سؤال:با توجه به اینکه کنکور سراسری تجربی یک روز قبل از کنکور ریاضی برگزار میشود و سولات دروس عمومی هر دو مشابه است و خروج سوالات از جلسه امتحان خلاف مقررات است در صورت دسترسی به سوالات تجربی در روز قبل استفاده از آنها چه حکمی دارد؟

جواب: تقلب جایز نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان