بازدید 37547

جزئیات تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران به روایت ظریف / سوابق همه پهپادهای متجاوز

او همچنین در توییت دیگری درباره جزئیات این اقدام که در حریم هوایی ایران رخ داده، نوشت: «در ساعت ۰۰:۱۴ پهپاد ایالات متحده از امارات متحده‌ی عربی به حالت مخفی بلند شد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. در ساعت ۰۴:۴۵ در مختصات ۲۵°۵۹'۴۳"شمالی ۵۷°۰۲'۲۵"شرقی و در نزدیکی کوه مبارک آماج قرار داده شد. ما قطعات پهپاد نظامی ایالات متحده را در آب‌های سرزمینی خودمان (جایی که به آن شلیک کردیم) جمع‌آوری کردیم.»
کد خبر: ۹۰۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳ 21 June 2019

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، عصر پنچشنبه در صفحه خود در توییتر به تعرض یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی به فضای سرزمینی ایران واکنش نشان داد و ضمن اعلام شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل، مختصات هدف قرار دادن و سقوط پهپاد گلوبال هاوک را منتشر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم، ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

دکتر ظریف با ارسال این دو تصویر در توییتر نوشت:

او همچنین در توییت دیگری درباره جزئیات این اقدام که در حریم هوایی ایران رخ داده، نوشت: «در ساعت 00:14 پهپاد ایالات متحده از امارات متحده‌ی عربی به حالت مخفی بلند شد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. در ساعت 04:45 در مختصات 25°59'43"شمالی 57°02'25"شرقی و در نزدیکی کوه مبارک آماج قرارداده‌ شد. ما قطعات پهپاد نظامی ایالات متحده را در آب‌های سرزمینی خودمان (جایی که به آن شلیک کردیم) جمع‌آوری کردیم.»

پهپاد گلوبال هاوک، بزرگ‌ترین پهپاد جهان و یکی از مدرن‌ترین پهپادهای فعال در ارتش آمریکا محسوب می‌شود و ریسک آمریکا برای استفاده از آن جهت جاسوسی از حریم هوایی ایران جای تأمل دارد. این پهپاد قدرت تجسس هوایی و ثبت تصاویری باکیفیت و همچنین شنود در شعاعی بیش از 500 کیلومتر را دارد و ایران برای جلوگیری از شناسایی خطوط دفاعی‌اش در این مقطع حساس، گزینه‌ای جز هدف قرار دادن این پهپاد و دیگر هواپیمای جاسوسی و شناسایی ندارد.

آمریکا نخست ادعا کرد، اساساً امروز پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-4 گلوبال هاوک پروازی نداشته و پهپاد ساقط شده، نورثروپ گرومن ام‌کیو-4سی تریتون است؛ اما ساعاتی پیش، منابع دولتی تأیید کردند، پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران ـ که هدف موشک‌های پدافند هوایی ایران قرار گرفتند ـ همان پهپاد گلوبال هاوک است. ترامپ پاسخ مبهمی به این اقدام دفاعی ایران داده و در عین حال، دیگر طرف‌های بین‌المللی از جمله روسیه نسبت به تبعات گسترده جنگ افزاری آمریکا هشدار داده‌اند.

این نخستین تجاوز هوایی آمریکا نیست که با پاسخ ایران همراه شد اما نخستین تنش در این سطح در دوره ترامپ است. پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در یکشنبه سیزدهم آذر 1390، پهپاد مدل آر ـ کیو 170 آمریکا پس از تجاوز 225 کیلومتری به حریم هوایی ایران، در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن سرنگون و حتی پهپادهایی بر اساس مدل سرنگون شده ساخته شد.

یک سال بعد و در چهاردهم آذر ماه سال 1391 یک فروند پهپاد آمریکا به ‌نام «اسکن ایگل / ScanEagle» تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. این پهپاد که با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به ‌محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و به‌ غنیمت گرفته شد.

همچنین ایران، موفق به ساقط کردن یک فروند پهپاد ام کیو-1 پرداتور و یک فروند پهپاد آرکیو 7 یا همان شادو 200 شد که قصد جاسوسی از حریم هوایی ایران را داشتند؛ شکارهایی که تاریخ دقیق آن اعلام نشدند. از این منظر، هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک، تنها از این منظر اتفاق تازه‌ای است که اکنون ایران مهم‌ترین پهپاد دارای بلندترین برد را در حریم هوایی خود ساقط کرده و توان پهپادی آمریکا را جدی به چالش کشیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۵۲
کار بسیار خوبی کردن که پهپاد رو زدن.
در عجبم اینایی که منفی میدن واقعا دوست دارن به کشور و خونه‌هاشون تجاوز بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
اونهايى كه منفى ميدن اينده نگرند
هر دم از این باغ بری می رسد.
کاش اوضاع عادی بشه،هر نوع فشاری که بگید رو مردم هست.بسه دیگه
جالبه اصل خبر از صبح تیتر صفحه اول نمیشه

بعد طبق معمول

زنگنه ظریف

وزرای سفارشی ..میاد بالا صفحه
فتوشاپ بود ؟
ماشاالله خسته نباشید
دفاع مشروع است و هیچکس نمیتواند ما را بابت دفاع سرزنش کند‌. درست ترین کار ممکن را انجام دادید و در تمام مجامع بین الملل و وجدانهای ازاد و بیدار حق به جانب ماست
آخه موقعی میتونی شکایت کنی که عکس العمل نشون ندی حالا که سرنگونش کردی یعنی در مقابل عمل خلاف از حق دفاع مشروع استفاده کردی دیگه شکایت چه معنایی در این قضیه داره مگه ترکیه رفت از روسیه بعد از سرنگونی هواپیمایش شکایت هم کرد
سازمانی که به فرماندهی رهبری مقتدر و الهی باشد جز پیشرفت و اقتدار ازش توقع نمیره
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
این ترکیه بود که هواپیمای روسیه رو سرنگون کرد
بشدت خوشحالیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
بابک زنجانی ای؟
سپاه توقع ماروبالابرده،اين پهپادروهم شكارميكرد،سالم ميگرفتيمش،حيف شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
در اخبار آمده که هرجا چنین پهبادی ساقط شده چه خشکی چه دریا ، اکریکا نهایت تلاشش را بکارگرفته که تمام قطعات آنرا جمع آوری کند که تکنولوژی ُساخت آن به دست کسی نیفتد.
فقط و فقط اشدا علی الکفار
درود
این نشانه ای افزایش تنش هاست ولی به هر حال قرار نیست طرف سرشو بندازه پایین بیاد تو حریم دیگران. دمتون گرم
آقای ظریف مهم این است که جنگی اتفاق نیفتد والا بهانه جویی کاری ندارد
این پهپاد ۲۰۰ میلیون دلار پولش بوده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
نه اول قیمت بالا گفتند بعدش معلوم شد 123 میلیون دلار بیشتر نمیارزیده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
پولشو ار پولهلی بلوکه شده ایران در بانکهای آمریکا برمیدارند.
ایران باید آمادگی لازم برای پاسخ به تهاجم نظامی کوتاه­‌مدت را حفظ کند اما از حرکات تحریک‌­آمیز نظامی و شعارهای جنگ­‌طلبانه پرهیز کند و فریب وسوسه‌­های افراطیون که منطقی جز شعارهای ایدئولوزیک ندارند را نخورد. اینجاست که گشودن باب مذاکره در شرایط کنونی نه تنها خطری برای ایران ندارد، بلکه مذاکرات طولانی، فرصت ارزشمندی است تا ابرهای تیره جنگ کنار بروند و طوفان جنگ طلبان بخوابد و آسمان آبی آرامش رخ بنماید. گرچه حکایت همچنان باقی است و دشمن اصلی در درون ماست و آن عبارت است از فساد ساختاری اقتصادی که مجال بحث دیگری می‌طلبد.
مرگ برآمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
حالا خوبه آمریکایی ها هم جمع بشن همینو علیه ما بگن !!!
آمریکایی ها در نقشه خود استناد به مرز آبی کشور ایران می‌کنند و می گویند در آبهای بین المللی بوده ایم و لی ایران استناد به مرز هوایی خود میکند و میگوید داخل مرز هوایی ایران بوده است . آنها میخواهند با پهبادشان با قانون دریانوردی برخورد شود و نه یا قانون هوانوردی
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
مرز هوايى مال هيچ كشورى نيست فقط حق كنترل انرا براى هوانوردى طبق ايايتا دارند
وإلا مرز هوايى بحرين صدها كيلومتر داخل عربستانه
مرز هوايى اقيانوس اطلس بين بريتانيا و كانادا تقسيم شده
دمشون گرم. باید همون جایی که برای دور زدن از خط مرزی میگذشت و به حریم هوایی ما تجاوز کرد میزدنش تا نشون بدن کوچکترین تعرضی به مرزهای ما بدون پاسخ نمی ماند. شاید خواستن سالم بنشوننش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
شما به بزرگی خودت قصورشون را ببخش.
چرا همش طبل جنگ . یکم طبل صلح بزنید و به فکر مردم باشین . مردم اینقدر گرسنه هستند که به جنگ اعتنایی ندارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
برای اینکه نون تو جنگه. آگه صلح بشه نونها آجرمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
صلح که طبل نداره!
عااااااالی بود دمشون گرم واقعا
ترامپ خیلی جگرمون رو خون کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
شما که جزء مردم بیکارو فقیر نیستی شما دیگه چرا جگرت خون شده؟
به نظرم نباید شکی در متجاوز بودن پهپاد مذکور داشته باشیم و آمریکا هم این پهپاد رو به خلیج فارس نفرستاده تا به گفته خودش در آب‌های بین المللی جنوب ایران چرخ بزنه و سیر و سیاحت کنه. پهپادهای ساده تری برای حضور در آب‌های بین المللی کفایت می کنه و کسی هم کاری به اونها نخواهد داشت.
به مردم هم اجازه دسترسی آسان و بدون فیلتر به توئیتر را بدهید
خواهید دید از ظریف بهتر و محکمتر پاسخ آمریکایی ها را خواهند داد.


ظریف فقط توئیت و دیگر هیچ .
آمريگا و آقاي ترامپ جه انتظاري از ايران داره??!! بايد براي جاسوسشان قرباني مي بريديم؟؟!! هزاران كيلومتر از آن طرف دنيا آمدن به خاك ما تجاوز كردن و حالا گردن كلفتي هم ميكنن؟؟!!
تابناك لطفا مختصات هواپيما رو تصحيح كنيد
اين مختصات جايى در ٩٠ كيلومترى جنوب غربيه شهر بخارست پايتخت رومانيه
جاى طول و عرض جغرافيايى رو عوض كردم ايندفعه جايى در ٢٠٠ كيلومتريه غرب رياض در عربستان رو نشان داد
دستشون درد نکنه دلمون خنک شد. تا به حال اینها و نوکرانشان در منطقه هر غلطی خواستند کردند و هر مزخرفی که در شآن خودشان بود به ایران نسبت دادند و ایران پاسخی نداد. حالا نوبت ایران است.
اگر در حریم سرزمینی ما بوده ، باید ساقط میشد
ولی خدا کند که اشتباه نکرده باشیم
سلام بر هم وطنانم . افتخارم است حاصل خون شهدا امروزه ابر قدرتها را در برابر وطنم دست به عصا نموده اند.
آقای ظریف کلید موشک دست دولت نیست ورود نکن آنان که زدن خودشون حل کنن
\خوب می کنید بترسونیدشون
افرین بر شیر دلان
آفرین
درود بر سپاه
الله اکبر الله اکبردرود بر همه غیورمردانی که از مرز وبوم این سرزمین دفاع می کنند تا ما با خیالی راحت وآسوده در این کشور زندگی می کنیم .امیدوارم خداوند حافظ و نگهدار آنان باشد .من شخصا دستشان رامی بوسم.
جامعه جهانی باور کرده که این پهپاد در حریم بین المللی در حال پرواز بوده
و به همین خاطر تمامی پروازهاشون که آسمان ایران گذر میکرد رو ممنوع کردند
شایسته بود ایران امارات رو با خاک یکسان میکرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
از درو نشستی میگی لنگش کن؟ خیلی مردی پاشوبیا وسط میدون با خانواده اسلحه دست بگیر برو امارات رو با خاک یکسان کن.
اینو میگن اقتدار
اگر ایران چنین موشک های پیشرفته ای دارد آیا میتواند جنگنده های مدرن F35 هم ساقط کند
شنبه دلا ۹۰ درجه روبه بالا
بورس ۹۰ درجه رو به پایین !!!
با توجه به نزدیکی که به ساحل دارد به نظر در آب های سرزمینی ایران و در ارتفاع پایین و غیر مجاز که برای هواپیماهای مسافری و باری چه نظامی و غیر نظامی خطر ساز بوده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل