بازدید 10837
۷

چرا همزمان با حمله به نفتکش ها، حملات راکتی در عراق افزایش یافته است؟!

حملات راکتی و انفجار‌ها در عراق در یک ماه گذشته، به صورت فزاینده‌ای گسترش یافته است که البته همزمانی این حملات و انفجار‌ها با حمله به نفتکش‌ها در بندر الفجیره و حمله به دو نفتکش دیگر در دریای عمان قابل تأمل است.
کد خبر: ۹۰۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 19 June 2019

حملات راکتی و انفجار‌ها در عراق در یک ماه گذشته، به صورت فزاینده‌ای گسترش یافته است که البته همزمانی این حملات و انفجار‌ها با حمله به نفتکش‌ها در بندر الفجیره و حمله به دو نفتکش دیگر در دریای عمان قابل تأمل است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین راستا، پس از حملات متعدد به مناطق و مراکزی در عراق در دو هفته گذشته، پلیس عراق امروز چهارشنبه نیز از حمله راکتی به یک شرکت نفتی خارجی در شهر بصره در جنوب شرق عراق خبر داد.

به گزارش رویترز، کارگران شاغل در این شرکت گفته‌اند که صدای سه انفجار در مقر یک شرکت نفتی خارجی در شهر بصره را شنیده‌اند. پلیس اعلام کرده که دو کارمند عراق در این اتفاق، مجروح شده‌اند.

رویترز به نقل از مسئولانی در حوزه نفتی در عراق گزارش کرد، شرکت‌هایی که در محدوده انفجار فعالیت می‌کنند، اکسون موبیل، شِل و اِنی هستند.

این خبرگزاری به نقل از منابع امنیتی توضیح داد، «شرکت اکسون قصد دارد بیست تن از کارمندان خارجی خود در بصره را بعد از اصابت راکت به مقر این شرکت خارج کند».

طبق این گزارش، مسئولان عراقی هم گفته‌اند که امور نفتی از جمله روند صدور نفت در جنوب عراق، متأثر از این حادثه نشده و طبق روال ادامه دارد.

چرا همزمان با حمله به نفتکش ها، حملات راکتی در عراق افزایش یافته است!؟

بامداد امروز چهارشنبه، منابع خبری همچنین از فرود دست‌کم یک فروند موشک «کاتیوشا» در داخل مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در بخش شرقی «موصل» ـ که محل استقرار مشاوران نظامی آمریکاست ـ حکایت کرد.

به گزارش رویترز، ارتش عراق در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد. در این بیانیه اشاره‌ای به تلفات احتمالی این حادثه نشده و گفته، راکت شلیک‌شده یک کاتیوشای کوتاه‌برد بوده است.

فرمانده نظامی موصل گفته این راکت در یک فضای باز فرود آمده و هیچ خسارتی ایجاد نکرده است. این راکت از غرب موصل شلیک شده است. برخی منابع خبری تصاویری از این راکت منتشر کرده‌اند.

بنا بر اعلام مقامات نفتی عراق، شرکت رویال داچ شل و شرکت انی ایتالیا، از دیگر شرکت هایی هستند که در محل وقوع انفجار فعالیت داشتند.

منابع خبری همچنین روز دوشنبه از اصابت سه موشک کاتیوشا به پایگاه التاجی، محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال بغداد خبر داد.

التاجی واقع در 35 کیلومتری شمال پایتخت عراق، پایگاه نظامی بزرگی است که در آن باند فرودگاه وجود دارد و پیشتر در دوره صدام حسین، رئیس‌جمهوری اسبق عراق متعلق به گارد ریاست جمهوری عراق بود.

در این پایگاه 250 سرباز آمریکایی مستقرند و همچنین دربرگیرنده آشیانه‌های تعمیر انواع هواپیماها و زاغه موشک، تجهیزات و مهمات است.

پایگاه التاجی مرکز مهمی برای پشتیبانی لوجستیکی به شمار می‌رود و 53 عراده تانک، زره‌پوش و نفربر زرهی در آنجا نگهداری می‌شود.

پیشتر در شامگاه یکشنبه نوزدهم می 2019 منطقه حفاظت‌شده الخضراء در پایتخت بغداد ـ که مراکز دیپلماتیک متعددی از جمله سفارت آمریکا در آن است ـ هدف یک حمله موشکی قرار گرفت.

برخی ناظران، حملات متعدد و دامنه دار به مراکز دیپلماتیک و نفتی غربی در عراق را در راستای تداوم اتهامات علیه ایران ارزیابی می کنند. در واقع، حملات اخیر در عراق امتدادی از حملات به نفتکش ها در خلیج فارس با هدف متهم کردن ایران است.

از سوی دیگر، به نظر می رسد، این حملات در راستای ایجاد شکاف میان دولت مرکزی عراق و ایران برنامه ریزی می شود. در واقع، احتمالا آمریکایی ها در پی آن هستند که این تصور را در نزد عراقی ها ایجاد کنند که ایران در پشت این حملات قرار دارد.

در همین راستا، مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق نیز حمله به نفتکش ها و یا درگیری بر سر نفت در تنگه استراتژیک هرمز، واقع در خلیج فارس را واقعه ای فاجعه بار برای کشورش قلمداد کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
حیف آن همه کمکی که ایران به عراقیها نمود ؟ حیف ؟،،،
جواب سوال تیتر کاملا مشخص است، چون ایران هیچ نقشی در حمله به نفتکش ها نداشته لذا آمریکایی ها منطقه سبز بغداد و همچنین حوالی مناطق نفتی عراق را با کاتیوشا هدف قرار می دهند و حتی ممکن است خودشان را هم بکشند تا ایران را بدنام کنند.
لطفا نخندید، این هم یک نوع نظریه و تحلیل است !
قرار هشدار
ناشناس ۱۶.۱یعنی می فرمایید آمریکاییها به خودشان کاتیوشا می زنند. که چه بشود؟ حالا اگر یک کشور ضعیفی بود برای مظلوم نمایی ممکن بود چنین کاری بکند. چرا احتمال این اقدامات رابه پس مانده های داعش نمی دهید
بورس بای بای
نفهمیدی خودشون بابا اسراییل رو میگم می خواد ایران رو با آمریکا دشمن کنه
اگر میخواهید امریکا واسراییل و عربستدن هر سه با هم شکست بخورند باید منابع مالی انها که امارات وبحرین وعربستان هستند وچاه های نفت انها تامین کننده هزینه ها جنگ علیه ایران هستند ارام ارام درمعرض تیر و موشک های یمنی ها قرار بگیرند وداعش هم منابع مال اش خشک شود دیگر تحرکی هر گز نخواهد داشت و دایم شمشیر جمهوری اسلامی باید بالای سر اسراییل باشد تا دیگران را در فتنه فعال علیه ایران نگه ندارد انها فشار حداکثری دارند ماهم باید به شیوه خودمان فشار حداکثری داشته باشیم ویکی از انها زدن امریکایی خا در عراق است ومی توانید ان را گردن عربستان بیندازید مثل کاری که انها در سوریه میکنندوتقصیر ها را گردن دولت سوریه می اندازند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر