بازدید 4449

اعتراف پامپئو به ضعف مخالفان مادورو

کد خبر: ۹۰۳۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳ 07 June 2019
وزیر خارجه آمریکا در جلسه‌ای که پشت در‌های بسته برگزار شده و فایل صوتی آن در اختیار یک رسانه قرار گرفته به ضعف‌های مخالفان دولت ونزوئلا اعتراف کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک جلسه پشت در‌های بسته در نیویورک تحلیل صادقانه‌ای از وضعیت مخالفان دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا ارائه کرده و از وجود تفرقه در میان آن‌ها گلایه کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست به متن صوتی سخنان پامپئو دست یافته است. او در جلسه مذکور که هفته گذشته برگزار شده می‌گوید: «مسئله بغرنج ما یعنی حفظ اتحاد در میان گروه‌های معارض به طرز ناجوانمردانه‌ای دشوار است.»

پامپئو گفته است: «لحظه‌ای که مادورو برود هر کسی دستش را بالا می‌برد و می‌گوید من را ببینید، رئیس جمهور بعدی ونزوئلا هستم. بیش از ۴۰ نفر هستند که حق خودشان می‌دانند بعد از مادورو کار را به دست بگیرند.»

اظهارات وزیر خارجه آمریکا نمایی جدید و بی‌سابقه از مشکلاتی که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد طرح براندازانه‌اش علیه دولت ونزوئلا با آن رو به رو است، فراهم می‌کند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوآیدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسما مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته این فایل صوتی را در حالی به دست آورده که تب و تاب عزل مادورو ساکن شده و برخی از کشور‌هایی که در ابتدا از معارضان حمایت می‌کردند در حال بررسی روش‌هایی غیر از براندازی برای حل و فصل بحران این کشور هستند.

علی‌رغم این، پامپئو در فایل صوتی مورد نظر گفته اطمینان دارد که مادورو از قدرت کنار خواهد رفت، اما نمی‌تواند بگوید که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

پامپئو گفته که اختلافات میان معارضان تنها چند ماهی است که علنی شده، اما از روزی که رئیس سیا شده بود متوجه آن شده و ترامپ در تلاش برای رتق و فتق آن بوده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از اینکه طرح آمریکا و معارضان برای راه‌اندازی یک کودتای نظامی علیه دولت مادورو در روز ۳۰ آوریل جواب نداده ابراز تأسف کرده است.

اظهارات پامپئو با مواضعی که دولت ترامپ علناً درباره مخالفان ونزوئلا اعلام کرده تفاوت زیادی دارد. دولت آمریکا همواره ادعا کرده معارضان ونزوئلا تحت رهبری خوان گوایدو متحد و قدرتمند هستند.

«شانون اونیل»، کارشناس مسائل ونزوئلا در شورای روابط خارجی درباره اظهارات پامپئو در این جلسه محرمانه گفت: «ایشان اولین مقام ارشدی است که من شنیده‌ام به این صراحت درباره ضعف مخالفان اظهارنظر کرده است.»

وی اضافه کرد: «این دیدگاه دقیقی است. آن‌ها بر سر نحوه کنار زدن دولت مادورو، ورود یا عدم ورود به مذاکره با دولت، تعامل یا عدم تعامل با ارتش، داشتن نامزد ریاست‌جمهوری یا تحریم انتخابات دچار تفرقه هستند. در توئیتر هم پیام‌های یکدیگر را بازنشر نمی‌کنند.»

پامپئو این اظهارات را هفته گذشته در جمع رهبران یهودی‌ها مطرح کرده است. او در آن جلسه درباره پاسخ به برخی سوالات ابراز تردید کرده، اما یکی از مجریان به او اطمینان خاطر داده که سخنانش ضبط نمی‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار