بازدید 8215

گروه‌های استهلال در انتظار ماه نو

کد خبر: ۹۰۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 03 June 2019
با وجود قابل رویت بودن هلال ماه شوال در سراسر کشور در شامگاه ۱۴ خرداد ماه، از فردا گروه‌های استهلال برای رصد ساقه ماه نو در مناطق منتخب مستقر می‌شوند.

از استان‌های مختلف خبر می‌رسد که برخی گروه‌های رویت ماه شوال، از ظهر امروز به ارتفاعات و مناطقی که امکان دیدن ماه در آن‌ها بهتر وجود دارد، عزیمت کرده اند. برخی دیگر قرار است ظهر فردا عازم نقاط تعیین شده شوند.
نتیجه‌های رصد رویت هلال ماه نو از سراسر کشور باید به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال شود و پس از بررسی نتایج اگر رویت صحیح صورت گرفته باشد، رویت ماه شوال اعلام خواهد شد.

رصدگران می‌گویند، هلال ماه شوال در شامگاه ۲۹ رمضان ۱۴۴۰ در شرایط بسیار مساعدی برای رصد نه تنها در تمام پهنه ایران بلکه در تمامی پهنه مسکونی کره زمین برخوردار است.

به گفته علی نیری کارشناس نجوم محاسباتی مرکز تقویم ژئوفیزیک دانشگاه تهران، «مطابق نقشه‌ها و پیش بینی معیار‌های جهانی و نرم افزار ایرانی مهیار در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۱۹ مورخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ هلال در ایران و اکثر نقاط جهان رؤیت پذیر نخواهد بود و تعداد محدودی از معیار‌ها در این روز برای بخش‌های کوچکی از ایالات متحده و مکزیک احتمال بسیار ضعیف رؤیت هلال ماه نو را آن هم در شرایط بسیار حدی و رکورد شکن پیش بینی کرده‌اند.»
بر این اساس می‌توان گفت: در روز ۱۳ خرداد در هیچیک از نقاط مسکونی کره زمین هلال ماه رؤیت نخواهد شد.

هلال ماه شوال از آنجا برای مسلمانان اهمیت ویژه دارد که نخستین روز این ماه قمری، روز عید سعید فطر است و مسلمانان با رویت این ماه باید فردای آن روز به فریضه روزه واجب خاتمه داده و نماز عید فطر برپا کنند.

بنا بر اعلام حسین ملک ملکان رئیس ستاد استهلال استان فارس، از امروز (۱۳ خرداد) ۲۰ گروه استهلال در نقاط مختلف این استان کار خود را برای رصد و رویت هلال ماه شوال آغاز می‌کنند.

بر پایه اخبار منتشر شده، یکی از تیم‌های رصد در استان فارس متشکل از چهار کارشناس خبره و با در اختیار داشتن تجهیزات و تلسکوپ‌های پیشرفته، از دیروز به ارتفاعات دنا در استان کهگیلویه و بویر احمد اعزام شده اند.

از استان خراسان رضوی نیز خبر می‌رسد ۱۹ گروه استهلال ماه شوال در این استان مستقر می‌شوند تا نتیجه بررسی‌های خود را به اطلاع دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی برسانند.

اهمیت رویت ماه در این استان به این دلیل است که هلال ماه پس از غروب خورشید روز سه شنبه حدود یک ساعت در افق مشهد مکث دارد؛ با این مختصات، هلال در تمام استان خراسان رضوی با چشم غیر مسلح هم قابل رویت است.

استان هرمزگان دیگر استان جنوبی ایران نیز ۱۲ گروه را مامور رصد هلال ماه کرده است؛ هریک از این گروه‌ها شامل سرگروه، روحانی، رصد گر و محاسبه گر بوده که مجهز به تلسکوپ و دوربین‌های دو چشمی و عکاسی است.
این گروه‌ها از غروب ۱۴ خرداد در مناطق مشخص شده از جمله کوه گنو مستقر می‌شوند.

از میان استان‌های غربی کشور، ایلام اعلام کرده که از فردا ۶ گروه استهلال در شهرستان‌های دهلران، مهران، آبدانان، ایوان و ۲ گروه نیز در ایلام مستقر خواهند شد.

همچنین استان کردستان نیز یک گروه استهلال برای اینکار در نظر گرفته کهق رار است به ارتفاعات سنندج عزیمت کنند؛ این گروه متشکل از یک نفر از شورای افتاء، ۲ نفر از ماموستایان اهل سنت، اساتید دانشگاهی آشنا به علم نجوم و چند تن از نیرو‌های سپاه پاسداران است که حامل تجهیزات و دوربین‌های رصد هستند.

در استان یزد نیز ۲۰ کارشناس نجوم در رویت ماه مشارکت دارند که از این تعداد ۲ گروه در شهر یزد مستقر شده و دو گروه دیگر به اردکان و میبد عزیمت می‌کنند.

سیستان و بلوچستان، دیگر استان مستعد رویت ساقه ماه در شب اول ماه‌های قمری است؛ از این رو ۶ گروه متشکل از منجمان و کارشناسان علوم نجوم با بهره گیری از تجهیزات و دوربین‌ها و تلسکوپ‌های قوی برای این کار آماده شده اند.

همچنین در استان خوزستان شهرستان‌های اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول و لالی برای رصد ماه انتخاب شده اند و در مجموع هشت گروه رصدی به این مناطق اعزام می‌شوند.

البته دبیر ستاد استهلال خوزستان اعلام کرده که با توجه به پیش بینی موقعیت هلال و صاف بودن آسمان، احتمال رؤیت ماه با چشم غیر مسلح خیلی زیاد و ماندگاری آن در آسمان نزدیک به یک ساعت است و همه مردم در صورت مناسب بودن شرایط جوی امکان رؤیت دارند.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، از غروب خورشید روز ۲۹ رمضان، تیم‌های استهلال، وضعیت ماه را در کل آسمان ایران از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه رصد می‌کنند تا ماه نو شوال را رویت کنند.

البته آنطور که «مسعود عتیقی» مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به ایرنا گفته، با وجود اینکه در آغاز ماه رمضان با یک هلال بحرانی روبرو بودیم، اما در پایان این ماه هلال شوال به سادگی و با چشم غیر مسلح در سراسر ایران قابل رویت است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا موحدنژاد» عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرده که فردا آخرین روز ماه مبارک رمضان است و روز چهارشنبه اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود.
به گفته وی بیش از ۱۰۰ گروه در مناطق مختلف کشور غروب سه شنبه برای دیدن هلال ماه شوال مستقر می‌شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار