بازدید 3490

ائتلاف عربی به فکر دفاع از خود در برابر پهپادهای انصارالله یمن

ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حال حاضر در لبه پرتگاه قرار گرفته است چراکه پیش‌بینی نمی‌کرد که پس از گذشت چهار سال از عملیات تجاوزگرانه خود علیه ملت یمن، کار به اینجا ختم شود و نسبت به این موضوع خجالت زده باشد که توانایی مقابله با پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را ندارد و تجهیزات ارزان قیمت یمنی سامانه‌های دفاعی صدها میلیون دلاری آن را دور می‌زنند.
کد خبر: ۹۰۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 29 May 2019

ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در حال حاضر در لبه پرتگاه قرار گرفته است چراکه پیش‌بینی نمی‌کرد که پس از گذشت چهار سال از عملیات تجاوزگرانه خود علیه ملت یمن، کار به اینجا ختم شود و نسبت به این موضوع خجالت زده باشد که توانایی مقابله با پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را ندارد و تجهیزات ارزان قیمت یمنی سامانه‌های دفاعی صدها میلیون دلاری آن را دور می‌زنند.

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان تحلیل‌گر معروف عرب در گزارشی درباره بیم ائتلاف متجاوز عربی و عربستان نسبت به پهپادهای انصارالله یمن و عدم توانایی مقابله با آنها نوشت: اظهارات ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان درباره مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین یمن به سرعت به مایه تمسخر در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، چراکه طبق گفته یکی از فعالان، اظهارات وی نشان می‌دهند که عربستان چهار سال است که تبلیغات توزیع گل میان غیرنظامیان در یمن را رهبری می‌کند (اشاره به کشتن غیرنظامیان) اما این کشور اکنون به دنبال متوسل شدن به عملیات نظامی برای دفاع از خودش است.

خبرگزاری رسمی عربستان اخیرا به نقل از ترکی المالکی اعلام کرد که تداوم هدف قرار دادن فرودگاه‌ها در عربستان توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک عملیات نظامی مواجه خواهد شد.

اظهارات المالکی به دنبال تداوم تجاوز وحشیانه و حملات نظامی ددمنشانه به رهبری عربستان و امارات و با حمایت واشنگتن و لندن علیه یمن مطرح می‌شود که هم‌اکنون وارد پنجمین سال خود شده است. در این حملات که با محاصره اقتصادی شدید همراه است و وضعیت خدمات در یمن را بحرانی کرده، حتی کودکان، زنان و زیربناها نیز مستثنی نشده‌اند؛ جنگی که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اخیرا آن را "جنگ کثیف" خواند.

ترکی المالکی همچنین گفته است که تلاش‌هایی نیز برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های اصلی ازجمله فرودگاه منطقه‌ای نجران و فرودگاه ملک عبدالله در جازان وجود دارد که روزانه هزاران مسافر در آنها حضور می‌یابند.

اظهارات المالکی نگرانی شدید عربستان و امارات نسبت به عملیات‌های انتقام جویانه پهپادهای یمن را فاش می‌کند، پهپادهایی که ۳۰۰ هدف حیاتی برای آنها مشخص شده که با هدف قرار دادن پنج هدف حیاتی در فرودگاه نجران و جازان و ایستگاه‌های پمپاژ نفت در خط لوله شرق به غرب عربستان معروف به "پترولاین" در غرب ریاض افتتاح شد.

ناظران معتقدند که ائتلاف متجاوز به لبه پرتگاه رسیده است، چراکه پیش‌بینی نمی‌کرد پس از گذشت چهار سال از آنچه "طوفان قاطع" نامیده می‌شود و پس از تلاش‌ نظامی گسترده که با یک فرسایش مالی بزرگ میلیاردها دلاری همراه شده امور به نتیجه کنونی ختم شود.

این نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه نسبت به جنگ یمن و درخواست وی از عربستان و امارات برای توقف این جنگ، گفت: توصیه وزیر خارجه فرانسه به عربستان و امارات برای توقف جنگ در یمن باید مورد توجه قرار بگیرد و و باید که این درخواست با یافتن یک راه حل برای برون رفت سریع از این "جنگ کثیف" و پیروی از نظریه نظامی که می‌گوید، "پیروزی را اعلام و عقب‌نشینی نیروهایت را آغاز کن و تلفاتت را کاهش بده" در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

در همین راستا، احمد المؤید، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی سعودی با انتشار یادداشتی گفته است: اینگونه به نظر می‌رسد که اوضاع به طور کلی و در تمامی سطوح سیاسی و نظامی به سمت پیچیدگی پیش می‌رود، به ویژه پس از اینکه ایستگاه‌های پمپاژ نفت و دو فرودگاه جازان و نجران در جنوب عربستان توسط نیروهای صنعاء هدف قرار گرفتند و همین مسأله با اختلال قابل ملاحضه‌ شاخص بازار سهام عربستان همراه شد که از جنبه‌های مختلف باعث خجالت زدگی عربستان سعودی شد.

وی در این یادداشت آورده است: اولین جنبه این خجالت به عدم توانایی عربستان به مقابله با این سلاح آزار دهنده باز می‌گردد. جنبه دوم آن نیز هزینه مقابله با این نوع از سلاح است که در صورت تحقق، هزینه آن هزار برابر ارزش خود پهپاد خواهد بود، چراکه ارزش یک موشک پاتریوت حدود سه میلیون دلار است و این درحالی است که قیمت یک پهپاد کمتر از چندین هزار دلار است. سومین جنبه ترس عربستان از این مسأله است که مبادا این تشدید و تنش سبک مجازات به خود بگیرد و پاسخ نیروهای صنعاء با هدف قرار دادن اماکن مختلف ادامه یابد که چه بسا این پاسخ‌ها دردناکتر و تأثیر گذارتر هم باشند.

تداوم جنگ در یمن دیگر به سود عربستان و امارات نیست و در حال حاضر این جنگ نتیجه معکوس می‌دهد و طرف ضعیف (ارتش و کمیته‌های مردمی یمن) دیگر مانند گذشته نیست و همزمان قادر به انجام جنگ فرسایشی دردناک و پرهزینه از نظر نظامی، مالی، انسانی و روحی (برای دشمن) و با کمترین هزینه است، زیرا پیشرفته‌ترین این پهپادها که نوعی دگرگونی در میزان بازدارندگی و تهدیدی حقیقی برای فرودگاه‌های عربستان و امارات به شمار می‌روند، در  پیشرفته‌ترین مدل‌های خود تنها هزینه چندین هزار دلاری به همراه دارند و با این حال سامانه‌های دفاعی که صدها میلیون دلار و حتی بیشتر هزینه به همراه دارند را دور می‌زنند.

احمد المؤید با اشاره به اتهامات مطرح شده از طرف دولت مستعفی یمن علیه مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، آورده است: شک درباره بی‌طرفی مارتین گریفیث، نتایج تلاش‌های او که جنگ در حدیده را متوقف کرد، به رسمیت نشناختن وی و عدم پذیرش تعامل و همکاری با او، روش ایده‌آلی نیست بلکه گامی است که نتایج معکوس به همراه دارد و به سود جنبش انصارالله و هم‌پیمانان آن خواهد بود که هم‌اکنون نیز اتفاق می‌افتد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان