بازدید 14522

مهریه مهربان می شود

کد خبر: ۹۰۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱ 29 May 2019

رئیس قوه قضاییه اوایل اردیبهشت وقتی به دیدار علما در قم رفت، آیت ا... مکارم شیرازی که از یک سال گذشته بر موضوع آزادی زندانیان مهریه تاکید داشته است در دیدار رئیس جدید دستگاه قضا با وی از او خواست این موضوع را بازنگری کند. پس از آن حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در نوبت های مختلف، ضرورت اصلاح رویه ها در پرونده های دادگاه های خانواده را مورد توجه قرار داد تا این که مجدد در جلسه اخیر شورای رؤسای کل دادگستری کشور، بر بازنگری پرونده‌های زندانیان مهریه تاکید کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، دیروز سخنگوی قوه قضاییه درخصوص دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر آزادی زندانیان مهریه توضیحاتی ارائه کرد .به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی گفت: در جلسه شورای رؤسای کل دادگستری کشور، رئیس قوه قضاییه با اشاره بر لزوم اجرای صحیح قانون محکومیت‌های مالی و فتواهای مراجع، بر بازنگری پرونده‌های زندانیان مهریه تاکید کرد.

وی ادامه داد: درخصوص پرونده‌های مهریه، قانون مقرر کرده تنها در صورتی که زوج توان مالی پرداخت مهریه را داشته باشد اما از پرداخت آن امتناع ورزد، بازداشت خواهد شد اما در برخی موارد گزارش شده که این الزام رعایت نشده و اجرا نکردن صحیح قانون موجب ازدیاد زندانیان مهریه شده است. اسماعیلی تاکید کرد: رئیس قوه قضاییه نیز با تاکید بر اجرای صحیح قانون، مقرر کردند هرکجا که ثابت شد زوج توان پرداخت مهریه را ندارد، باید از زندان آزاد شود اما اگر زوج تمکن مالی برای پرداخت این وجه را داشته باشد و از آن امتناع ورزد باید طبق قانون بازداشت شود.

حقوق زنان رعایت می شود

وی با بیان این که برای حمایت از حقوق زنان نیز در قانون ضمانت نامه‌های لازم پیش بینی شده است، افزود: بر اساس این پیش بینی‌ها، هنگامی که زوج تقاضای اعسار خود را به دادگاه می‌دهد، باید فهرستی از دارایی‌ها و نقل و انتقالات یک سال اخیر خود را به دادگاه تحویل دهد و اگر در اعلام دارایی‌های خود خلاف واقع عمل کند، به حبس درجه ۷ محکوم خواهد شد. به علاوه قانون گذار پیش بینی کرده که دادگاه باید از بانک‌ها و دفاتر ثبت اسناد رسمی استعلام لازم را در خصوص دارایی‌های فردی که تقاضای اعسار داده است، دریافت کند. سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: آن چه باید عملی شود و انجام خواهد شد، بازنگری در پرونده‌های پرداخت مهریه است که بر اساس آن و با توجه به اجرای صحیح قانون، کسانی که تمکن مالی برای پرداخت مهریه را ندارند آزاد خواهند شد و افرادی که تمکن مالی دارند اما از پرداخت آن امتناع می‌ورزند، در زندان خواهند ماند.

اسماعیلی تصریح کرد: چنان چه زوج برای فرار از دین، نقل و انتقالات غیرقانونی انجام داده و اموال خود را به دیگران منتقل کرده باشد، این عمل علاوه بر آن که به عنوان معامله به قصد فرار از دین، موجب بطلان معامله است، زوجی که از این طریق بخواهد حقوق زوجه را پایمال کند، به مجازات درجه ۶ و حبس درجه ۶ یا جزای نقدی درجه ۶ یا به صورت توأمان به حبس و جزای نقدی درجه ۶ محکوم خواهد شد.

واکنش ها
* فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس در واکنش به دستور بازنگری درخصوص زندانیان مهریه گفت: حقوق زنان چگونه تامین می‌شود؟ آزادی زندانیان مهریه صرفاً با رویکرد خالی کردن زندان‌ها انجام نشود.

* یک کاربر در توئیتر نوشت: این خبر، قطعا خبر خوبی برای زندانیان مهریه است. البته نباید این قانون، زنان ایرانی رو برای استیفای حقوق شرعی و قانونی شون دچار مشکل بکنه. البته شخصا معتقدم بهترین تصمیم، انتخاب آگاهانه و دوری از تصمیمات احساسی در زمینه ازدواج است.

تعداد زندانیان مهریه چقدر است؟
* هفته گذشته مهربان معاون اداری مالی ستاد دیه کشوردرباره تعداد زندانیان مهریه گفته بود: با وجود کاهش قابل توجه تعداد زندانیان مهریه از بهمن ماه سال گذشته تا به امروز متاسفانه تعداد آن ها در شرایط فعلی به دو هزار و ۸۵۲ نفر رسیده است.

* جولایی مدیرعامل ستاد دیه نیز گفته است: استان اصفهان با ۳۲۶ زندانی بیشترین آمار زندانیان مهریه را داراست، بعد از این استان نیز استان تهران با ۲۲۷ زندانی و استان گیلان با ۲۲۴ زندانی در رتبه‌های بعدی هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۱۴
متاسفانه هیچ وقت حقوق زنان رعایت نمی شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
زندان افرادی که مجرم نیستند و خطری ندارند برای شما زنان حقوق میشود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
همون. رعایت نمیشه که تو زندانند. من معتقدم حقوق مرد رعایت نمیشه. چرا اگه زنم تصادف کنه من نصفه دیه میگیرم ولی اگه من تصادف کنم بمیرم زنم دیه کامل میگیره!!!! تبعیض به این میگند. البته دور از جون خودم خخخخخخ
شرم آوره
البته نباید این قانون، زنان ایرانی رو برای استیفای حقوق شرعی و قانونی شون دچار مشکل بکنه.
آخه عقل هم خوب چیزیه وقتی طرف از نظر دادگاه با توجه به استعلام های صورت گرفته تمکن مالی نداره در زندان موندنش برای زوجه مهریه میشه؟ به نظر من ریاست محترم قوه قضائیه به دفاتر ثبت ازدواج دستور بدهند بدون اثبات تمکن مالی از طرف زوج در پرداخت مهریه از ثبت آن خودداری نموده تا در این صورت دیگر بانوان محترمه چه در مجلس چه در سطح جامعه نسبت به این قوانین حساس نشوند و موضع گیری نکنند.
بگید شرایط اعصار مرد از پرداخت دیه چیه؟ مثلا اگر مرد یک خونه داشته باشه که درش زندگی میکنه، میشه ازش اون خونه رو گرفت و فروخت و مهریه رو وصول کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
شک نکن.... که میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
نه نمیشه
خدا را شکر
مهریه حکم اسلام است اما زندان حکم اسلام نیست و تندروی بود
خوشحال شدم که آخر این قانون نابجا دارد اصلاح می شود
تعداد دانشجوی کارشناسی ارشد خانم از اقا بیشتره و بازار کار به همون تناسب براشون مهیاست.. مهریه در این زمونه کاملا مسخرسسس..
تابوی طلاق ار بین رفته و دیگه موضوعیت مهریه معنی نداره...
یک زمانی زنی طلاق داده میشده همه نگاه بد بهش داشتن ولی الان پسرای مجرد میرن زن مطعلقه میگیرن.. اصلا چه عیبی داره ..!
چرا دو نفری که نمیخوان باهم زندگی کنن رو به قلو زنجیر کردین که فقط با یک جامعه خشن و افسرده مواجه شیم.
دو تا جوون تو سن بیست سالگی یه تصمیم احساسی میگیرن تا کی باید تاوان یک اشتباه رو بدن در حالی که میتونن یک زندگی نو با فکر و کلی تجربه مثبت آغاز بکنن
ای کاش قوانین ما با زنان هم مهربان شود چرا یک زن حق طلاق ندارد ؟؟؟؟ چرا حق حضانت فزند ندارد ؟؟؟؟؟ چرا حق خروج از کشور و تحصیل و اشتغال و ...... را ندارد ؟؟؟؟؟ این خانم میترا استاد بیچاره که به قتل رسیده اگر به دادگاه مراجعه می کرد و می گفت من از شوهرم می ترسم و طلاق می خواهم آیا او را طلاق می دادند ؟؟؟؟ مسلما نه !!!! چند هزار زن دیگر باید به دست شوهرانشان کشته شوند و تهمتهای ناموسی بگیرند ؟؟؟؟
تصمیم علما و قوه قضایه کاملا درست است اگ مسئله مهریه حل شود طلاق کمتر قتل کمتر
همیشه بعضی ها می گویند مهریه مهریه مرد هم خصارت می بیند اگر مهریه خصارت مرد هم حساب شود ومن نه ذینفع هستم نه دختر شوهر داده ام نه پسر زن داده ام امید وارم به همین صورت پیش برود تا مسئله مهریه حل شود
متاسفانه مهريه چوبي شده بالاي سر شوهر توسط زنان و چندسالي هست با خشونت اقدام به اخذ مهريه ميكنند و شوهر بايد دار و ندارش رو بفروشه كه مهريه زنش رو بده . اين قانون بايد اصلاح بشه . حداقل از اول نزارند مهريه زياد بكنند . خود مهريه زياد هم باعث مشكلات زندگي و جدايي ميشه. متاسفانه بعضي از زنها با گرون شدن سكه انسانيت هم زير پا گذاشتن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل