بازدید 11640

پشت پرده طرح خطرناک آمریکا برای تسلیح عشایر عراق

تسلیح عشایر عراق به سلاح‌های آمریکا از سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات واشنگتن مورد بررسی قرار گرفته است. آمریکا سعی دارد با تسلیح عشایر سنی مذهبی عراق، با نفوذ نیرو‌های بسیج مردمی در این کشور مقابله کند، چون نیرو‌های حشدالشعبی مخالف حضور امریکایی‌ها در عراق هستند و بار‌ها هشدار داده اند، در صورتی که آمریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند، به زور متوسل خواهند شد.
کد خبر: ۹۰۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 20 May 2019

به نظر می رسد، با نابودي گروه تروريستي داعش در عراق، آمريكا با طرح هاي جايگزين در پي ايجاد اختلاف و تفرقه در میان عراقي هاست؛ به ویژه که تلاش های زیادی برای کاهش نفوذ ایران در عراق انجام داد و تقریبا شکست خورد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه آمریکا نتوانست دولت مرکزی عراق را برای کاهش نفوذ ایران در این کشور متقاعد کند و همچنین پس از آنکه فشارها بر دولت این کشور برای خلع سلاح حشدالشعبی بی نتیجه ماند، اکنون با همراهی برخی از جریانات عراقی همسو، در پی طرح های جایگزینی در عراق است که می تواند زمینه های بی ثباتی مجدد در این کشور را فراهم آورد.

در همین رابطه، چندی پیش، یکی از فرماندهان سازمان حشد الشعبی عراق اعلام کرد آمریکا قصد دارد عشایر استان الانبار و عناصر تکفیری را که در بند زندان هستند، زیر نظر خود سازماندهی کند. اقدامي كه براي مقابله با نيروهاي مردمي عراق انجام مي شود كه خواهان خروج آمريكايي ها هستند.

تسلیح عشایر عراق به سلاح‌های آمریکا از سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات واشنگتن مورد بررسی قرار گرفته است. آمریکا سعی دارد با تسلیح عشایر سنی مذهبی عراق، با نفوذ نیرو‌های بسیج مردمی در این کشور مقابله کند، چون نیرو‌های حشدالشعبی مخالف حضور امریکایی‌ها در عراق هستند و بار‌ها هشدار داده اند، در صورتی که آمریکایی‌ها خاک عراق را ترک نکنند، به زور متوسل خواهند شد.

از سوی دیگر، سرتیپ «نجم الجبوری» فرماندهی ارتش عراق در نینوا که خود از بزرگان عشایر این استان است، در بیستم اردیبهشت، از مسلح کردن برخی عشایر توسط دولت خبر داد.

او مدعی شد، دولت عراق تصمیم دارد برخی از عشایر استان نینوی (تعداد پنجاه روستا) در نزدیکی مرز با سوریه و همچنین جنوب موصل را برای مقابله با حملات هر از چندگاه داعش مسلح کند.

«اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا که در زمان حمله داعش، حرف و حدیث‌های بسیاری در خصوص نقش وی در سقوط موصل مطرح شد نیز از مسلح کردن عشایر استقبال کرده و آن را «گام مثبت» دانسته است.

پشت پرده طرح ضد ایرانی و خطرناک آمریکا برای تسلیح عشایر عراق

مقامات رسمی و دولتی عراق تا کنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند؛ اما برخی گروه های سیاسی عراق در خصوص این مسأله ابراز نگرانی شدیدی کرده‌اند؛ به خصوص اینکه طرح مورد نظر حمایت تمام قد آمریکا را نیز در بر دارد. مسأله مسلح کردن عشایر عراق یک بار نیز در سال 2014 مطرح شد که آن زمان نیز حمایت کامل آمریکا و رسانه‌های سعودی را در پی داشت اما ناکام ماند.

به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید، برخی از سیاسیون عراقی در مورد تکرار تجربه «شبه نظامیان عشایر» که در سال 2010 از سوی «نوری المالکی» منحل شد، ابراز نگرانی کرده‌اند؛ شبه‌نظامیانی که بسیاری از آن‌ها سپس به گروه های تروریستی از جمله داعش پیوستند.

چند تن از بزرگان عشایر در استان الانبار به العربی الجدید گفتند، آمریکا از موضوع مسلح کردن عشایر حمایت می‌کند و اخیرا نشستی میان فرماندهان آمریکایی با رهبران عشایر در پایگاه «عین الاسد» در استان الانبار برگزار شده و آمریکایی‌ها وعده دادن سلاح را به عشایر داده‌اند. طبق گفته آن‌ها آمریکایی در صدد افزایش نقش عشایر در استان الانبار تا مرزهای استان بغداد هستند.

«سعد المطلبی» عضو شورای استانداری بغداد از مخالفان اصلی این طرح است و به العربی الجدید گفت که مسلح کردن عشایر در استان‌های مجاور بغداد همچون الانبار، عراق را به دوره «شبه‌نظامیان عشایر» بازمی‌گرداند.

او در ادامه افزود: مسلح کردن عشایر، قدرت آن‌ها را در برابر حکومت افزایش می‌دهد و عشیره‌ها اگر خواهان مبارزه با تروریسم هستند به عضویت نیروهای مسلح رسمی درآیند، بدون اینکه نیازی به تجربه کردن دوباره شبه‌نظامیان عشایر باشیم.» المطلبی همچنین گفت، مسلح کردن عشایر، به گروه های سیاسی مرتبط است که منافع خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها در پی این مسأله هستند، از هرگونه سوءاستفاده آمریکا از این موضوع در خلال بحران به وجود آمده میان این کشور با ایران، هشدار داد.

در این میان «محمد خلیل» از رهبران حزب «دموکرات کردستان» نیز از توزیع سلاح میان عشایر ابراز تعجب و نگرانی کرد و گفت، این اقدام موجب بحرانی شدن اوضاع می‌شود.

العربی الجدید در پایان نوشت که مطرح شدن مسأله توزیع سلاح در میان عشایر اهل سنت در استان نینوی و دیگر مناطق با برخی خواسته‌ها از سوی برخی گروه های سیاسی برای خروج نیروهای الحشد الشعبی از این مناطق همراه شده و این موضوع در میان بحران میان آمریکا و ایران سؤالات بسیاری را ایجاد می‌کند.

بسیاری از ناظران، تسلیح گروه های عشایر سنی و نیروی حشد الوطنی را در راستای مقابله با نیروهای طرفدار ایران ارزیابی می کنند. نیروهایی که بخش عمده ای از آن ها جزوی از ارتش عراق هستند و بخشی دیگر نیز همچنان مأموریت مبارزه با داعش را بر عهده دارند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از اهداف احتمالی آمریکایی ها، استقرار این نیروها در مرزهای عراق و سوریه است؛ جایی که نیروهای حشدالشعبی حضور دارند و نقش عمده ای در مبارزه با داعش در جنوب و شمال غرب عراق و همچنین شرق سوریه ایفا کردند.

در نهایت اینکه تسلیح این نیروها در شرایطی که داعش تقریبا کامل موجودیت خود در عراق را از دست داده، توجیهی ندارد و قطعا منجر به تنش ها و بی ثباتی هایی در عراق پسا داعش خواهد شد؛ تنش هایی که بار دیگر می تواند منجر به قدرت گیری داعش و گروه های تروریستی دیگری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۹
باید جنایات آمریکا در سوریه و عراق افشا شود تا دیگر با جان و مال مردم این منطقه بازی نکند....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
اگر همچنان به درگیری نیابتی بین ایران اسراییل و عربستان و امریکا ادامه یابد این سه کشور سنی های عراقی و سوری و افعانستانی ووو دوباره مسلح خواهند کرد و این بار فشار را بر دولت عراق زیاد میکنند که اجازه ندهید در خاک عراق ایران بر منافع ما ضربه بزند اگر دولت عراق کاری کرد که هیچ اختلاف تمام‌میشود اگر ادامه پیدا کرد مخالفین و معارصین و سنی های افراطی را دوباره مسلح خواهند کرد
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
اونایی که میگید چرا ما توی ایران مرگ بر آمریکا میگیم و چرا ما با آمریکا دشمن هستیم ، ی بار دیگه این خبرو بخونید تا متوجه بشید که علت مرگ بر آمریکا گفتن ما و دشمنی ما با آمریکا چیه
آیا عراقیها هم مرگ بر آمریکا میگند ؟ آیا عراقیها هم با آمریکا دشمنی دارند یا الان با آمریکا رابطه دارند و سفارت دارند؟
حساب آمریکا پرستا که جداست و اونا کارشون توجیه خیانتهای آمریکا و ماله کشیدن روی جنایتای آمریکاست اما کسانی که به دلیل ناآگاهی به آمریکا خوشبین هستند ی نگاهی به همین خبر بکنند و از خودشون بپرسند که آخه به آمریکا چه ربطی داره که ۱۲۰۰۰کیلومتر دورتر از مرزای آمریکا و توی یک کشور مستقل که دولت مستقر و متکی به آرای مردم داره یک گروه رو تسلیح کنه و گروه دیگری رو خلع سلاح کنه؟
فکر میکنید اگر آمریکا الان میتونست توی ایران هم چنین دخالتهای خطرناکی بکنه نمیکرد و فکر میکنید الان همین برنامه هارو برای ایران هم نداره که با توسل به مسائل قومیتی و مذهبی و نژادی بین مردم ایران تفرقه بندازه و اگر بتونه اونارو هم مسلح کنه تا همدیگرو بکشند؟
آیا توی عراق هم موشک آزمایش میکنند ؟ آیا توی عراق هم تاسیسات اتمی ساخنه شده ؟
,...
آمریکا پرستا جواب این حرفارو بدند و اونایی که ساده لوحانه به آمریکا خوشبین هستند هم لطفا چشماشونو باز کنند
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
جنایات آمریکا افشا بشه ؟
دیگه باید چقدر و چندتا از جنایتای آمریکا افشا بشه ؟
اصلا آیا آمریکا کاری هم انجام میده که یک نوع جنایت نباشه و باعث آسیب دیدن منافع ملتها و یا سلامت و امنیت مردم دنیا نشه ؟
آمریکاییها کثیفتر و پرروتر و وقیحتر از این هستند که بخاطر روشن شدن جنایتهاشون دست از اون بردارند و از اونها بدتر کسانی هستند که ماله به دست دنبال آمریکاییها راه میوفتند و اشتباهات اونهارو لاپوشونی و یا توجیه میکنند
اینا کسایی هستند که عاشق مکدونالد و پپسی هستند و خیلی هم باکلاسو روشنفکرند
آمریکا قصد دارد عشایر استان الانبار و عناصر تکفیری را که در بند زندان هستند، زیر نظر خود سازماندهی کند
این کشور در این منطقه چه می خواهد......
سران آمریکا و اسرائیل واقعا استادان شیطان هستند. لعنت بر آنها.
بوی جنگ به مشام میرسد
من بدون آقازاده ها و مسئولان به هیچ جنگی نمی روم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
من با اونا هم به جنگ نمیرم ، و هیچ وقت هم مرگ بر کسی نگفتم ، اونا که دائما مرگ بر این کشور و آن کشور میگند برند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
من با اونا هم به هیچ جنگی نمیروم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
وقتی پای ناموس اومد وسط همه کار میکنی دوست من.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
قربون دماغت برم. من یه آقا زاده ام. صبح می آم دنبالت بریم جنگ. منتظرم
عابد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
نیاز به حضورمثل شما نیست...
فقط چرخ و پرت میگی..
این به اون در
بهترین کار برای توازن قوا در عراق .باید هرچه زودتر فدرالی واقعی هم بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
به شما چه مربوط . چرا دخالت می کنید؟
خوب مسلح کردن عشایر عراقی چه بدی دارد؟
خب چه ربطی به ما دارد بزارید امریکا تمام عشایر سنی عراق رو مسلح بکند نکنه ما به خاطر این کار هم میخوام شاخه شونه بکشیم
خون پادشاه بدن است

قلب خون را پمپاژ می کند
کلیه خون را تصفیه میکند
غذا از طریق روده به خون وارد می شود
ریه به خون اکسیژن می دهد
ریه از خون دی اکسید کربن می گیرد
طحال خون معیوب را تصفیه و قرطینه میکند
کبد قند و مواد مغذی را به خون وارد می کند و میگیرد
کبد مواد مضر را از خون میگیرد
مغز استخوان خون تولید می کند
رگ ها پر از خونند
بافت بدن از خون آب و غذا و هوا می گیرد
مغز از خون گلوکز می گیرد
وقتی خوشحالی در خون هورمون ترشح می شود
وقتی می خوابی هورمون خواب وارد خون می شود
وقتی عصبانی می شی در خون هورمون ترشح می شود
تسلیح عشایر عراق و بعد تحریک آنها برعلیه دولت مرکزی توسط امریکا و ...درواقع بوجود آوردن گروه جدید داعش تحت نام و لوای دیگری است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی