بازدید 4723
رئیس شورای اروپا:

بیشتر مردم انگلیس از برگزیت پشیمان شده اند

کد خبر: ۸۹۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰ 10 May 2019

دونالد توسک که چند ماهی تا پایان دوره ریاستش بر شورای اروپا باقی نمانده، معتقد است که بیشتر مردم انگلیس از برگزیت پشیمان شده و به همین علت، خواستار تجدید نظر دولت این کشور درباره خروج از اتحادیه اروپا شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، توسک در گفت‌وگو با نشریه لهستانی گزتا وایبورچا که یک نسخه آن در اختیار رسانه‌های انگلیسی قرار گرفته است، گفت: همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا لحظه بد و نتیجه یک اشتباه محاسباتی بود.

وی توضیح داد که پیش از برگزاری همه‌پرسی سال 2016 گفت‌وگویی درباره ابعاد و عواقب خروج از اتحادیه اروپا صورت نگرفت و مسائل به بعد از آن موکول شد؛ از نگاه او نتیجه برگزاری یک همه‌پرسی مجدد «قطعاً فرق خواهد کرد».

او اظهار داشت که از تظاهرات گسترده چند ماه پیش مخالفان برگزیت در لندن به وجد آمده و آن را نشانه‌ای می‌داند که دولت انگلیس بایستی درباره خروج از اتحادیه اروپا تجدیدنظر کند.
توسک احتمال توقف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را بین 20 تا 30 درصد پیش‌بینی کرد و افزود: هرروز که می‌گذرد بیشتر روشن می‌شود که برگزیت با آنچه وعده داده‌شده بود، فرق می‌کند.

وی با کنایه به نخست‌وزیر انگلیس گفت: حتی اگر تکرار کنیم همه‌پرسی سال 2016 نتیجه رأی مردم بود و باید محترم شمرده شود، اما این اولین همه‌پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا نبود.

رئیس شورای اروپا با یادآوری این مطلب که اولین همه‌پرسی عضویت انگلیس در این اتحادیه در سال 1975 صورت گرفت پرسید: اگر همه‌پرسی سال 2016، نتیجه رأی 40 سال پیش مردم را تغییر داد، چرا این نتیجه نمی‌تواند دوباره تغییر کند؟

توسک که دوره ریاستش بر شورای اروپا نوامبر آینده به پایان می‌رسد به‌طور تلویحی اشاره کرد که ضرب‌الاجلی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود ندارد. به این امید که شاید از رهگذر برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، انگلیس در اتحادیه اروپایی که بیش از گذشته گرفتار پدیده راست افراطی شده است، باقی بماند.
به گزارش ایرنا، پس از شکست سنگین طرح موردتوافق دولت لندن و اتحادیه اروپا در مجلس عوام انگلیس، سران 27 کشور اروپایی تا 31 اکتبر (9 آبان) به انگلیس مهلت داده‌اند تا این طرح را به تصویب برساند.

از سویی نارضایتی عمومی نسبت به روند کند خروج انگلیس بالاگرفته و به همین دلیل، هر دو حزب اصلی محافظه‌کار و کارگر در انتخابات هفته گذشته شوراهای شهر، تعداد زیادی از کرسی‌های خود را به حزب میانه‌رو لیبرال دموکرات واگذار کردند.
در همین حال بیشتر هم‌حزبی‌های ترزا می خواستار روی کار آمدن نخست‌وزیر تازه‌نفسی هستند که کشور را از این وضعیت خارج کند. رئیس یکی از فراکسیون‌های بانفوذ حزب محافظه‌کار (کمیته 1922) اصرار دارد نخست‌وزیر، روز مشخصی را برای استعفای خود تعیین کند.

می پس از مخالفت پارلمان با طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا، دست به دامن حزب اصلی مخالف دولت شده است. او که با انتقاد فراوان هم‌حزبی‌هایش دراین‌باره مواجه است، تلاش می‌کند تا از طریق مذاکره با جرمی کوربین، به راهی برای خروج از بن‌بست برگزیت در پارلمان برسد.

در حال حاضر انگلیس با احتساب یک ماه تعطیلات تابستانی پارلمان، 4 ماه فرصت دارد تا پیش از پایان مهلت اتحادیه اروپا طرح چگونگی خروج از اتحادیه اروپا را به تصویب برساند. با پایان دوره ریاست دونالد توسک و موضع تند فرانسه، ممکن است اتحادیه اروپا با تمدید مهلت برگزیت مخالفت و انگلیس به‌اجبار بروکسل را بدون توافق ترک کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار