بازدید 14088

در دوران تحریم‌ها چقدر «ارز بابت مسافرت» از کشور خارج شد؟

پس از خروج آمریکا از برجام و تلاش دولتمردان این کشور برای به صفر رساندن درآمد‌های ارزی دولت ایران، اهمیت ارز‌های خارجی، بیش از پیش بر همگان آشکار شد. بانک مرکزی تلاش کرد تا در اولین گام سیاست‌های ارزی اشتباه را اصلاح کند و در گام بعدی سعی کرد تا ارز‌های حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، در دوران تحریم‌ها نزدیک ۶۹ میلیارد دلار ارز بابت مسافرت‌های خارجی شخصی و تجاری از کشور خارج شده است.
کد خبر: ۸۹۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷ 09 May 2019
تابناک اقتصادیپس از خروج آمریکا از برجام و تلاش دولتمردان این کشور برای به صفر رساندن درآمد‌های ارزی دولت ایران، اهمیت ارز‌های خارجی، بیش از پیش بر همگان آشکار شد. بانک مرکزی تلاش کرد تا در اولین گام سیاست‌های ارزی اشتباه را اصلاح کند و در گام بعدی سعی کرد تا ارز‌های حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، در دوران تحریم‌ها نزدیک ۶۹ میلیارد دلار ارز بابت مسافرت‌های خارجی شخصی و تجاری از کشور خارج شده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از خروج آمریکا از برجام در هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، رئیس جمهور این کشور وعده داد که تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازخواهند گشت. تمام تلاش ترامپ و دولتمردان آمریکا این بود که دولت ایران را از ناحیه درآمد‌ها با چالش جدی مواجه کنند. به همین منظور، برنامه‌های تحریمی ایران را به گونه‌ای تنظیم کردند که درآمد‌های ارزی ایران را به صفر برسانند. دولتمردان ایران و به ویژه بانک مرکزی تلاش کردند این تحریم‌های آمریکا را به هر نوعی شده خنثی کرده و دور بزنند و نگذارند خواسته آمریکا در به صفر رساندن درآمد‌های ارزی ایران محقق شود.

از تابستان سال گذشته و با روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، این نهاد تلاش نمود تا ارز‌های حاصل از صادرات به کشور بازگردد و برخی سیاست‌های اشتباه ارزی را که در پنج ماه اول سال گذشته اجرایی شدند، کنار بگذارد؛ از جمله این سیاست‌های اشتباه ارزی، اختصاص ارز ارزان برای سفر‌های خارجی بود؛ موضوعی که باعث شد سفر‌های خارجی در سه ماهه اول سال گذشته رونق بگیرد.

در دوران تحریم‌ها چقدر

بررسی‌ها نشان می‌دهند که موضوع پرداخت ارز دولتی برای سفر‌های خارجی، تنها مختص به سال گذشته نبوده و این رویه در سال‌های قبل‌تر هم وجود داشته و از همه بدتر اینکه در دوران تحریم‌ها این منابع ذی قیمت ارزی بابت مسافرت‌های شخصی از کشور خارج شده اند.
 
بیشتر بخوانید

به تازگی اتاق بازرگانی مشهد طی گزارشی به مورد کاوی خروج منابع ذی قیمت ارزی برای واردات پرداخته است. بخشی از این گزارش به موضوع واردات خدمات و ارز‌های خارج شده از کشور از این ناحیه می‌پردازد.

بررسی این گزارش نشان می‌دهد که در تمام طول دوران تحریم‌های اخیر یعنی بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ خالص حساب خدمات منفی بوده است؛ یعنی میزان واردات خدمات بیشتر از صادرات آن بوده است.

همان گونه که در تصویر زیر دیده می شود، در سال ۱۳۸۹ این خالص حساب خدمات حتی به منفی ۱۰ میلیارد دلار نیز رسیده است.

 
در دوران تحریم‌ها چقدر
در دوران تحریم‌ها چقدر
در ادامه این گزارش، به بررسی ارز‌های خارج شده در مدت تحریم‌ها بابت مسافرت‌های خارجی شخصی و تجاری پرداخته است. همان گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در دوران تحریم‌های سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ در مجموع به میزان ۶۸ میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار ارز بابت مسافرت‌های خارجی شخصی و تجاری از کشور خارج شده است که ۵۷ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار آن بابت مسافرت‌های خارجی شخصی و ۱۱ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار آن بابت مسافرت‌های خارجی تجاری بوده است.


در دوران تحریم‌ها چقدر

در پایان نیز این پرسش اساسی در این گزارش مطرح شده است که کدام منطق عقلانی اجازه می‌دهد، چنین منابع گرانبهایی آن هم در هنگام تحریم‌ها از دسترس توسعه کشور خارج شود؟

به هر صورت این موارد نشان می‌دهند، اگر سیاست‌های ارزی درستی در دولت‌های گذشته اتخاذ می‌شد امروز اقتصاد کشور شرایط بهتری داشت و بانک مرکزی مجبور نبود برای بازگرداندن ارز‌های حاصل از صادرات به کشور، این قدر تلاش کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
وظیفه ی حکومت تامین امنیت اسایش ورفاه ملت هست بنابراین تامین ارز هم برعهده ی حکومت است ونمیشه ملت رو در عذاب نگه داشت اما اقازاده ها در خارج از کشور با پول ملت حال کنن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
چقدر ارز بابت مسافرت خارجیها به ایران منتقل شده؟ جاذبه های گردشگری ایران کم نیست، چرا دولت توانایی جذب توریست نداره
که برای خودش درآمد کسب کنه؟ نمیشه مردم رو از مسافرت خارجی و خوردن گوشت و پسته و چیزهای دیگه محروم کرد برای اینکه دولت توانایی اداره کشور رو نداره.صنایع خودروسازی چقدر ارز خرج خرید قطعاتی کردند که خودشون توانایی تولید رو نداشتن.؟ بعد از اون همه انحصار در تولید و ظلم به مصرف کننده چه کردند برای خودکفایی و تولید به اصطلاح ملی؟ صنایع کشور بطور کلی توانایی تولید کالای رقابتی ندارن و نمی توانند چیزی صادر کنند تا ارزش به کشور وارد بشه. آخرش اینکه چقدر ارز بخاطر اختلاس خارج شده؟
نرود میخ آهنین بر سنگ
حالا این سنگ کدوم دسته اند بماند
اگر ممکنه اون بخشی از ارزی که برای خروج به کشور های عربستان بابت حج و کشور عراق شده رو مشخص کنید!
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
احسنت ، درست فرمودید ، خود دولت مقصر اصلی هستش ، وقتی ارز را 30 تا 50 درصد ارزانتر برای مسافرت های زیارتی به مقصد کربلا و مکه می دهد ، دیگه از بقیه ارکان چه انتظاری دارید؟
خوب الان که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم این حج و زیارت عتبات عالیات به نظر من اشتباه هستش ، پولش باید خرج توسعه بشه
بانک مرکزی با تبادل نفت با یوآن چین میتواند بازار ارز را مهار کند، فرق چندانی نمیکند یک مسافر یا تاجر نیاز ارزی خود را با دلار برآورده کند یا با یوآن چین، بنابراین باید مشتریان نفتی را در چین پیدا کرد که هیچ تعاملی با امریکا ندارن و طبیعتا نگران تحریم امریکا نیستند، تبادل پولی نیز میتواند از طریق پول نقد Cash و با پرواز هواپیما مختص این کار انجام شود. چین برای حفظ بازار 80 میلیونی ایران مجبور است به خواست ایران تن دهد. اگر قرار به تحریم باشد، امریکا تجار چینی را تحریم میکند، بعضی از این تجار اصلا برایشان مهم نیست که امریکا تحریمشان کند. بانک مرکزی و وزارت خارجه و دولت و قوه قضائیه و همه ارگان ها باید بسیج شوند، میتوان از پس این شرایط برآمد. البته اختلاس ها نیز باید قبل از رسیدن به فاجعه، برخورد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
جوك نوشتي داداش؟ ظاهرا چيزي از تجارت نمي دوني
ناشناس
| Germany |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
رمان مینویسی؟ فاجعه رخ داده تو خبر نداری.
متاسفانه چون هیچ وقت متخصصین سر جای خودشون نبودند و اصل تعهذ عنوان شده، همه چیز رو خیلی دیر یعنی بعد از اینکه اتفاق افتاده، می‌فهمیم
چرا منت سر مردم میگذارید ارز مسافری چندان فرقی به ارز آزاد ندارد بعضی وقتها از بازار هم گرانتر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
منت ان است که ارز را پایین نگه داشته بودن هم برای واردات خوب باشد و هم برای سفرهای خارجی
این منت است برای ۶۰ میلیون ایرانی دیگر که خارج نمی روند و ضرر کردن از این سیاست ارزی
سرکوب گرانه وارداتش که بماند که کارخانه ها را خواباندن
حرف حقی زدی تابناک جان، نباید همین 1000 دلار ارز را به دست مسافران داد که بروند خوشگذرانی در بلاد خارجه و دچار تفاوت فرهنگی بشن، این 1000 دلار ها اندک اندک باید جمع شود و یکباره برسد به دست یک نور چشمی که اگر خدایی ناکرده دچار ضعف اعصاب شد همه را با خود ببرد به کانادا و آنجا خانه چند میلیون دلاری بخرد و به ریش ملت بخندد.
بیشتر بخوانید
در مورد ارز مسافرتی چه می دانید؟ کاملا اشتباه می باشد.. درحقیقت این اطلاعات قدیمی است و دیگه دلار 4200 برای مسافرت نمیدن.
لطفا اصلاح کنید
کار بلد نیستبن و دنبال بهونه میگردبن، خدایی برین از دولت های عربی چون امارات و کویت و عمان ووو باد بگیرین.
والدین تمام اقان زاده ها که خارج کشور هستند باید از سمت خود کنار گذاشته شوند
مردم ارز مسافرتی را مجانی نگرفتند بلکه ریال به بانک مرکزی پس دادند یعنی نقدینگی را به بانک مرکزی پس دادند. سوال این است که چرا با وجود اینکه اینهمه نقدینگی که به بانک مرکزی برمیگردد ما باز هم رشد سنگین نقدینگی داریم؟
الحمدالله ما در کشور از لحاظ اقتصادی نبودن فقر ، نبودن فحشا، نبودن، اعتیاد، نبودن فروش اندام انسان از ناچاری، نبودن دزدی، نداشتن چندین میلیون پرونده در قوه قضاییه، کشته نشدن هزاران نفر سالیانه در جاده ها، نداشتن بیکاری بالا، داشتن درآمد سرانه بالا در منطقه، نداشتن بالاترین فساد اداری و اختلاس و رانت بازی، نداشتن روابط فامیلی در حد گسترده، ندادن آمارهای غیرواقعی، داشتن کمترین زندانی، و بسیاری از توفیقات دیگر که فرصت گفتن آن نیست همه نشان از الگو بودن ما برای دیگران است. همه کشورها در حسرت داشتن مسئولین و مدیریت زبانزد هستند.
چگونه تشکر کنیم؟!!! ملت که شرمنده شما هستند.
شک نکنید بعد از انقلاب به غیر از یکسری صنعت مونتاژ درجه ۳ اونهم به ازای نفت و گاز و منابع ارزشمند کشور چیزی به ایران داده نشده.اینها اقتصاد ایران رو چهل ساله که دارن مهندسی میکنند.
همه جای دنیا که مردمشونو آدم حساب می کنن نه تنها منت نمیذارن بلکه سعی کنن کاری کنن مردمشون بتونن خوب زندگی کنن.
چقدر توسط آقازاده ها در حال خروج است ؟؟؟؟؟
چرا درباره ارزهای زیارتی که چندین برابر مبالغ بالا است گفته نمیشه . آنهم میره تو جیب دو کشور دشمن مردم ایران
شما که اوایل سال 97 و اواخر 96 فریاد می کشیدید که چرا در ان بازار اشفته ارز به مردم نمی دهید و ارز کم شده و .... حالا برعکس شده ؟ !!! اون موقع برای کاهش جو تحریم بر جامعه باید مقداری ارز تزریق می شد
من رای نمی دم
چون رای نمیدم برام مهم نیست دولت چکار میکند
جمعش اندازه سه تا اختلاس ها نمیشه
فقط این نیست. کلی پول صرف واردات کالاهای غیر ظروری میشد و میشود. از موبایل و لپ تاپ لوکس اپل بگیرید تا لوازم آرایشی و شلوار لی ترک. این نباید وضع کشوری باشه که 40 ساله در جنگ اقتصادی بوده.
اگه همین مسافرتها خارجی نبود، دولت نمی توانست از گرانی ارز برای تامین بودجه استفاده کنه.
به این آمار هم توجه بفرمایید که در ایران حداکثر 5 درصد جمعیت سالانه مسافرت خارجی میروند ولی در برخی کشورهای اروپایی این ارقام به حدود 170 درصد جمعیت هم میرسد. تعداد مسافرت خارجی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی هم هست. همانند واردات بالا که یکی از شاخصه های توسعه صنعتی است کشوری مثل آلمان که بیش از هزار میلیارد دلار صادرات صنعتی دارد حدود هشتصد میلیارد دلار واردات دارد. باید آمار ورودی و خروجی ها افزایش یابد یعنی سی میلیون گردشگر بیاوریم و سی میلیون هم گردشگر بفرستیم. دویست میلیارد وارد کنیم و سیصد میلیارد صادر کنیم. بدون اینها توسعه و پیشرفت معنی ندارد. 4 میلیون گردشگر بیاوری و 4 میلیون گردشگر بفرستی یعنی هیچ. پولی که برای سفر به اقصی نقاط دنیا هزینه شود با عث رشد و توسعه نیروی انسانی است.
68 میلیارد و 926 میلیون دلار رو اگر برای هر مسافر 1000 euro در نظر بگیریم ( که نبود و بغدا کمتر شد). یعنی تقریبا 69 میلیون مسافر خارج رفته !!!!!!!!!!!!!!!!!. لطفا در ارائه آمار دقت کنید.
مردم مثل برخی از مسئولین خانه شخصی ماشین و راننده ندارند که تو یک کشور دیگه بیاد فرودگاه دنبالشون. این مبلغی هم که به مردم میدن کفاف کرایه تاکسی و سایر خرجهای ریز رو نمیکنه چه برسه به خرجهای بزرگتر.
وظیفه حکومت خدمت به مردمه ولی ظاهرا برخی مسیر رو اشتباه میرن و تصور میکنن همیشه ملت هستن که مدیون هستن و در خدمتگزاری کمکاری میکنند.
به نظرم ربطی به سیاست ارزی نداره سیاست های دیگتون رو درست کنید سیاست ارزی درست میشه . همون آزادی و امکاناتی که برای تفریح تو ترکیه وجود داره اینجا ایجاد کنید . ارز خارج نمیشه . وارد میشه
از محاکمه ی اقای سیف و اقای عراقچی معاون ارزی او چه خبر؟
دیگه ببخشید با این حقوق اندک و تورم شدید اگر پس انداز کردیم و راجع به خرج کردنش از شما نظر نخواستیم. به جای دخالت تو امور شخصی مردم بهتر است اختلاس گران و وارد کنندگان رو نظارت کنید. ممنون
شما اگر هرم مازلو رو مبنا قرار بدهی پرداخت ارز بابت مسافرت بخارج نشان دهنده افزایش طبقه مرفه جامعه است که این خیلی هم خوبه
شما اگه داری دام زنده وارد میکینی و ارز ۴۲۰۰پرداخت میکنی باید نگران باشی برادر
رفتن که رفتن
نمیشه که ملت رودرتنگنا گذاشت
مگه بچه های شما بادرآمدحاصل ازعرق جبین دارن تودنیاخال میکنن
ازاون گذشته وظیفه دولت تامین ارز مورد نیازشهروندانشه
مردم مسافرت نروند ، به ديدن فرزندان دانشجو و ساكن خارج از كشور خود نروند ، سفرهاي تحقيقاتي و تجاري را تعطيل كنند تا دلارها را دولت قلمبه به نور چشمي ها و رانت خواران ارزي بدهد . ميلياردها دلار ارز 4200 توماني را به دلالان و رانت خواران داديد و يك دلارش را هم مردم نديدند ، حالا يك پدر و مادري كه مي خواهند بعد از سالها به ديدن فرزند دانشجوي خود به خارج از كشور بروند يا خانواده اي بعد از يكسال كار و تلاش مي خواهند براي رفع خستگي و تفريح ، آنهم با ارز هم قيمت بازار آزاد و با پول زحمت كشي خود شان ، به خارج از كشور بروند ، عده اي حنجره خود را پاره مي كنند و داد وامصيبتا بلند مي كنند كه ملت كجاييد كه دلارهاي نفتي به تاراج مسافران خارج از كشور رفت !!!!
در دوران تحریم چقدر ارز بابت فلسطین و لبنان و یمن و سوریه و عراق کلی کشور پرت تو آفریقا و آمریکای جنوبی از کشور خارج شد ؟
متاسفم برای این تحلیل.ایجاد شرایط انجام سفر چه خارجی و چه داخلی برای همه شهروندان وظیفه دولت هاست.الان حتی سفر داخلی هم امکانش نیست.......
من نمی دانم چرا هر کم کاری و بی عرضگی دولت تقصیر مردم هست؟! طرف رو مجازات نمی کنند که حساب کار دست بقیه بیاید ودیگر ادامه ندهند، اما تقصیرش می افتد گردن مردم. طرف ارز گرفته، ما به ازاش پول ایرانی داده، حالا به هر قیمتی که باز هم خود دولت تعیین میکرده ، به هر حال در آن زمان به اندازه خودش برای دولت نفع داشته. یک جوری رفتند و آمار آورده اند انگار طرف مجانی رفته مسافرت؟! نباید اینقدر محدودیت و گرانی در داخل ایجاد می‌کردید که مسافرت خارجی ارزان شود، همه اینها رو بخواهید حساب کنید، همه اش تقصیر دولت است. نکته بعدی طرف ارز 4200 گرفته جنس وارد کند، ارز رو گرفته و پس نیاورده و ازش ضمانت نگرفته اند، باز هم این تقصیر مردم است؟!،هر جور به قضیه نگاه کنید مقصر دولت و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است که اگر به وظایفشون درست عمل کرده بودند، اینگونه نمیشد و تا برخورد محکم و سفت و خشن هم نشود همین اش و کاسه برای دولت فعلی و دولت بعدی خواهد بود
ارز مسافرتی که چهار نفر هموطن برای دیدار عزیزانشون یا زیارت برای سفر خارجی می گیرند رو اقتصاد مملکت اثر منفی نمی زاره
پول هایی که با دزدی و اختلاس های میلیون دلاری و کمک به دیگر کشور های برادر و .... از مملکت می ره بیرون پدر مملکت رو در میاره
چرا همیشه سر این مردم بدبخت منت گذاشته می شه
بالاخره اموال مردم که غارت میشود و این پولهای هنگفت باد آورده باید کجا خرج و حیف و میل شود؟!!!!
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
در خارج!
ما در خارج سرمایه گذاری میکنیم، ثروت. ملی. را با زرنگی به. خارج می بریم، و انتظار داریم که سرمایه خارجی وارد کشور شود!!!@
هزارن برابر بابت کارهای دیگه شد!
اگر آزادی های اجتماعی که در ترکیه هست در ایران هم بود چنین مبلغی از کشور خارج نمیشد. دلیل اصلی مسافرت های خارجی مردم سیاست اشتباهی هست که چهل سال پافشاری بر آن میشود. فکر میکنید مردم به ترکیه ودوبی و ارمنستان وتایلند برای چه میروند.نبودن آزادی های اجتماعی در کشور هزینه سنگینی برای کشور داشته و خواهد داشت.
شما را به خدا یک کاری بکنید
اوني كه ميگه مردم سفر خارجي نرن
يكم بشينه فكر كنه و بخاطر تفكر أسير كردن مردم ايران خجالت بكشه
....
باید مردم رو تحریم کنیم و ارز مسافرتی رو گرونتر از ارز آزاد کنیم که کسی به فکر مسافرت نیافته خدای ناکرده.
ارزهایی که بدون منطق ودلیل خارج میشود واقعا زور هست ۰۰اقازاده اقازاده چه کلامی است اراجیف گویی۰۰همه همین یادگرفتیم بابا دیدم همه میخواهند بک گشتی خاذج بزنند این بدبختییت والله خارجیهای اروپایی وامریکایی هم یک دهم ایرانی سفرندارد تا سال ۸۵هم کمتر افرادی بودند که ترکبه وامارات وگرجستان وارمنستان وووسفر کرده باشنداماازاین تاریخ به بعد واقعا بیسابقه گردسگر شدند حالا دانسجویی مسیله جدایست اما ارز خارج کردن برای تفریح دراین وصعیت بی معناست ۰۰دررژیم گذسته ایرانیها در کویت وامارات گما شتگی کارگری کاسبی میکردند وپول وارز وارد میکردند امروز همه حارج مبکنند. واز ورآد ارز خبری نیست بدبختی اینه۰۰۰ حتی دهه ۶۰و۷۰هم مادرژاپن وووکار مبکردبم وارزوارد میکردیم ودرایران سرمایه گذاری میکردبم حالا فقط خارج میکنیم ازورود ارز خبری نیست پس اینها که دم ازغرب میزنند پول وارد ایزان کنند فقط اونجا میخورند ومیبرندباارزی که ازایران میبرند تعریف اونجا میکنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر