بازدید 4419
۱
روز جهانی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر

بشردوستی همیشه و همه جا

کد خبر: ۸۹۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 08 May 2019

هشتم ماه مه مصادف با 18 اردیبهشت، سالروز تولد بنیان گذار نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، هانری دونان است. همه ساله جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ این روز را جشن می‌گیرند تا به یادآوری نقش بی بدیل نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در کمک به انسان‌ها بپردازند.

به گزارش «تابناک». هانری دونان، تاجری سوئیسی بود که در سال 1859میلادی هنگامی که در یکی از سفرهای تجاری خود از منطقه‌ای به نام سولفرینو در شمال ایتالیا عبور می‌کرد، شاهد درد و رنج سربازان زخمی بسیاری شد که در طی «جنگ سولفرینو» بدون مراقبت رها شده بودند. پس از مشاهده این وضعیت ناگوار، او به همراه زنان محلی به مدت سه روز و سه شب به مداوا و یاری سربازان مجروح پرداخت. بعد از این حادثه بود که ایده تاسیس سازمانی بی‌طرف و امدادگر به ذهن او رسید و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و به دنبال آن نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر شکل گرفتند.

امروز نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر متشکل از سه رکن اصلی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) و 190 جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که فعالیت‌هایش بر مبنای کنوانسیون‌های ژنو، مصوب 1949 و پروتکل‌های الحاقی آنهاست در هنگام جنگ و دیگر شرایط خشونت‌آمیز فعالیت و به مردم آسیب‌دیده از مخاصمات مسلحانه کمک رسانی کرده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

هر کشور، یک جمعیت ملی صلیب سرخ یا هلال احمر دارد که وظیفه اصلی آن امدادرسانی به مردم در بحران‌ها و بلایای طبیعی است. فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر نیز هماهنگ‌کننده بین‌المللی این جمعیت‌های ملی است.

کمک‌های نهضت بسته به نیاز جمعیت‌های محلی و با هدف کمک به مردم برای آماده‌سازی و مواجهه با بحران‌ها و بازگشت به شرایط عادی ارایه می‌‌شود.

وجود شبکه‌ای جهانی و مستقل، متشکل از 11.6 میلیون داوطلب و 450 هزار نفر کارمند دائمی، امکان فعالیت این نهضت را در 190 کشور فراهم می‌آورد و گستره‌ای از خدمات بشردوستانه را به بیش از 160 میلیون نفر ارائه می‌دهد.

اعضای این نهضت بر مبنای اصول بنیادین بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهانشمولی خدمات بشردوستانه خود را در اختیار جمعیت‌های نیازمند این کمک‌ها قرار می‌دهند.

این نهضت رویکردی جهان‌شمول دارد و اعضای آن با بسیج توان بشردوستی به نجات جان افراد و کاهش دردهاشان می‌شتابند. کارکنان و داوطلبان این نهضت تا دقیقه آخر در صحنه می‌مانند تا مطمئن شوند کسی پشت سر جا نمانده است.

بلایای طبیعی یا ساخته دست بشر، مخاصمات مسلحانه و مسایل مربوط به مراقبت‌های اجتماعی همه و همه محل حضور کارکنان و داوطلبان این نهضت است تا بدون تبعیض به کمک جمعیت متاثر بشتابند. اعضای نهضت در سطح محلی و بین‌المللی به شکل مستقل و بی طرف، همه جا آماده کمک به همه افراد نیازمند به کمک هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
به نظر من یک نهاد امدادگر که فقط کمک به انسانها بدون تبعیض را دارد اول باید نمادهای صلی و حلال را بردارد که خود نشانه تفاوت فکری و عقیدتی انسانهاست دنیا نیاز به یک نهاد امداد گر با نشانی است که حاکی از عقاید و خط فکری متفاوت انسانها نباشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار