بازدید 21398

جهان در انتظار پاسخ متقابل ایران در برابر آمریکا؛ چرا، چگونه، در چه سطحی و چه خواهد شد!؟

در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت و همچنین عدم تحقق وعده های اروپا، چین و روسیه در قبال تعهدات خود در برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته، روز چهارشنبه و در سالروز خروج آمریکا از برجام، تصمیمات ویژه ای را عملیاتی کند.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 07 May 2019

در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت و همچنین عدم تحقق وعده های اروپا، چین و روسیه در قبال تعهدات خود در برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته، روز چهارشنبه و در سالروز خروج آمریکا از برجام، تصمیمات ویژه ای را عملیاتی کند.

به گزارش «تابناک»؛ تصمیمات و برنامه‌های پیش‌بینی شده در چهارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و لذا موضوع خروج از برجام مطرح نیست. گفته می‌شود، «کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران» و «آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود»، اولین گام ایران است و مقامات اروپایی هم غیررسمی در جریان آن قرار گرفته اند.

در همین رابطه، پایگاه خبری آکسیوس خبر داد، روز چهارشنبه ترامپ تحریم‌های جدیدی، که احتمالا در زمینه محصولات پتروشیمی باشد، اعلام می‌کند. روز جمعه هم آمریکا محدودیت‌های جدیدی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرده بود که بر اساس آن ایران یا مجبور به توقف کامل غنی‌سازی است یا وادار به نقض برجام.

دولت آمریکا بامداد شنبه ۱۴ اردیبهشت (به وقت تهران) بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای، بخش تازه‌ای از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را نیز مشمول تحریم قرار داد. بر اساس بیانیه‌ای که در سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که این تصمیم با هدف «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیر به سوی تسلیحات هسته‌ای» گرفته شده است.

پاسخ چهارشنبه ایران به اقدامات آمریکا؛ چرا، چگونه، در چه سطحی و چه خواهد شد!؟

چرا ایران باید پاسخ بدهد؟

-خروج از برجام بازگشت تحریم های یکجانبه

-اعمال تحریم های جدید

-لغو معافیت های تحریمی برای خریداران نفت ایران

-لغو معافیت های همکاری هسته ای با ایران

-قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی خارجی

-تلاش برای ایجاد ائتلاف منطقه ای علیه ایران

-جلوگیری از ارسال کمک های بشردوستانه به سیل زدگان ایرانی

و ... از جمله مهم ترین اقدامات آمریکا علیه ایران بودند که به باور بسیاری از ناظران داخلی و بین المللی، پاسخ متقابلی از سوی ایران به دنبال خواهد داشت.

این اقدامات، تنها جزئی از اقداماتی است که کاخ سفید در یک سال گذشته ــ در راستای سیاستی که اصطلاحاً به «کارزار فشار حداکثری علیه ایران» معروف شده ــ در پیش گرفته است.

علاوه بر اقدامات آمریکا علیه ایران، عملی نشدن وعده های اروپا نیز یکی دیگر از عوامل اصلی در چرایی لزوم پاسخ از سوی ایران قلمداد می شود.

دولت ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، صبر راهبردی را در دستور کار خود قرار داد. «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران 18 اردیبهشت سال پیش، پس از خروج آمریکا از برجام گفت: در صورتی که ایران ظرف «مهلتی کوتاه» به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

اما دولت‌های اروپایی در یک سال گذشته علی‌رغم وعده‌های مکرر برای جبران خلأ خروج آمریکا راهکار مؤثری غیر از توسل به اقدامات نمادین و یا صدور بیانیه‌ نیافتند.

عملی‌ترین اقدامات اروپایی‌ها برای محقق کردن این وعده‌ها و حفظ برجام را می‌توان دو مورد دانست: یکی فعال کردن مکانیسمی به نام «قانون مسدودسازی» (Blocking Statute) بود که ادعا می‌شد قرار است احکام دادگاه‌های خارجی در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا را بلامحل بداند و از شرکت‌های اروپایی در برابر این تحریم‌ها محافظت کند.

دومی هم راه‌اندازی ساختاری بود که با عناوینی مثل «ابزار حمایت از مبادلات تجاری» (INSTEX) یا «سازوکار جبرانی ویژه تبادلات» (Special Purpose Vehicle-SPV) یا «کانال ویژه مالی اروپا» شناخته و ادعا شد هدف از آن «تسهیل معاملات و اطمینان از برخورداری مردم ایران از مبادلات اقتصادی است».

بسیاری از ناظران با اشاره به همه اقدامات آمریکا علیه ایران و عدم تحقق وعده های اروپا، معتقدند که ایران باید پاسخ مناسب را در نظر بگیرد؛ پاسخی که ضمن نشان دادن جدیت ایران و تهدیداتش، بهانه قانونی برای افزایش فشارها و همراه کردن سایر بازیگران با خود را به واشنگتن ندهد. در واقع، ایران در چارچوب سیاست تعامل مقتدرانه و بیرون آمدن از موضع دفاعی، اقدامات خود را عملیاتی کند. اقداماتی که قطعا جدیت ایران را به آمریکا، اروپا، چین و روسیه نشان خواهد داد.

اقدامات ایران به معنای چیست؟

آیا اقدامات ایران به معنای نقض برجام یا خروج از آن است؟ در همین راستا، ایران قرار است روز چهارشنبه، اقداماتی در چارچوب برجام و در پاسخ به همه اقدامات علیه خود از سوی آمریکا عملیاتی کند که نه تنها به معنای خروج از برجام و نقض آن نیست، بلکه دقیقا در چارچوب برجام و براساس مفاد آن است.

همان طور که گفته شد، تصمیمات و برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و لذا موضوع خروج از برجام مطرح نیست.

دو بند یاد شده چگونه امکان اقدام متقابل را برای ایران بدون آنکه به معنای نقض برجام تلقی شود فراهم می‌کند؟ بر اساس این دو بخش از برجام ایران می‌تواند با این استدلال که طرف دیگر با عدم پایبندی به تعهداتش، زمینه بهره‌مندی آن از مزایای این توافق را مخدوش کرده است، از اجرای بخشی از تعهدات جزئی یا کلی خود سرباز زند. بند ۲۶ برجام که منحصراً حق اقدام متقابل را برای ایران محفوظ داشته است به چنین حقی اشاره داشته است چنانکه اتحادیه اروپا و امریکا باید فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش‌بینی شده در برجام، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌هایی که اجرای آن‌ها را وفق این برجام لغو کرده است، خودداری کنند. از این رو ایران تحمیل تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود.

اما این تنها بند تصریح کننده حق ایران برای کاهش تعهداتش طبق برجام نیست. مطابق با ماده ۳۶ برجام چنانچه ایران معتقد باشد هر یک یا کلیه اعضای گروه ۱+۵ تعهدات خود را طبق این توافق رعایت نکرده‌اند، می‌توانند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع دهند.به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضا معتقد باشند یکی از کشور‌ها تعهدات خود را طبق برجام رعایت نکرده است، سایرین می‌توانند اقدام مشابه کنند.

این برای نخستین بار از زمان خروج امریکا از برجام است که مقام‌های کشورمان ورود به مرحله اقدام متقابل را متناسب با اقدام طرف مقابل و با هدف بازگرداندن آن به اجرای تعهداتش، کلید می‌زنند. مرحله‌ای که بی تردید بازگشت‌پذیری و فرصت جبران مافات را برای همه اعضای توافق مد نظر قرار می‌دهد تا بازیگران اروپایی و سایر اعضای طرف توافق را به این وادار کند که به دنبال یافتن راه‌هایی برای جلب رضایت ایران بدون در خطر قرار دادن برجام باشند.

در نهایت اینکه، از نقطه نظر بسیاری از تحلیلگران، هرگونه پاسخ ایران اثرات چندانی بر وضعیت اقتصادی نخواهد داشت. چراکه دولت آمریکا هر تحریمی که تاکنون وجود داشته را علیه ایران عملیاتی و اجرا کرده و دیگر گزینه تحریمی موثری برای اقدام متقابل علیه ایران ندارد. مهم ترین مسأله برای ایران فروش نفت بود که آمریکا با لغو معافیت ها برای خریداران نفت ایران، آن را نیز عملیاتی و اجرا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۱۳
اتیش بزنین وامونده رو ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
در نهایت اینکه، از نقطه نظر بسیاری از تحلیلگران، هرگونه پاسخ ایران اثرات چندانی بر وضعیت اقتصادی نخواهد داشت. چراکه دولت آمریکا هر تحریمی که تاکنون وجود داشته را علیه ایران عملیاتی و اجرا کرده و دیگر گزینه تحریمی موثری برای اقدام متقابل علیه ایران ندارد. مهم ترین مسأله برای ایران فروش نفت بود که آمریکا با لغو معافیت ها برای خریداران نفت ایران، آن را نیز عملیاتی و اجرا کرد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
کسانی که شرکتهای آمریکایی را پس از بر جام به بازار ایران راه ندادند
و همان روز اجرای برجام روی موشک شعار محو اسرائیل نوشتند
و در صحن مجلس پرچم آمریکا آتش زدند
و نسخه برجام را پاره کردند باید پاسخگو باشند
که اصلا پاسخگویی را بلد نبوده و نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
ترسو بودن در مقابل دشمن باعث زیاده خواهی میشه. خروج ایران از برجام باید زود تر انجام میشد . شاید شرایط خیلی بهتری الان می داشتیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
بورس هرچی تواین دوسه ماه دولپی خورده داره بالا میاره روزی ۸۰۰۰ واحدداره سقوط میکنه البته به تعبیربرخی کارشناسان بورس این روندکاملا طبیعیه و الان بورس درفازاستراحت و اصلاحه !!!
اقای کارشناس جناب راننده گفته بود فقط ۲۰ دقیقه برای استراحت وچایی و دست به آب !!! توقف میکنه اقا استراحتت تبدیل به خواب عمیق شده پاشو اتوبوس سه ساعت پیش رفت جاموندی !!!!
هیچی نمیشه شعارتو بده و ب گرونی عادت کن
فقط مصرف داخلی دارد و صرفا دنبال پاسخ گویی داخلی و اقناع کردن ذهن مردم هستید.
ايران ناو هواپيما بر امريكا رو بايد راه نده به خليج فارس درصورت مقاومت سريعا بزنتش ونابودش كنه امريكا عددي نيست كه از اونور دنيا براي ما شاخ وشونه بكشه متحدهاش هم الان عددي نيستن عربستان سقوطي وبحرين وامارات عددي نيستن .فقط بايد براي روسيه وچين تاسف شديد خورد كه الان كه ايران باامريكا سرشاخ شده خودشون ميكشن كنار وحمايت نميكنن واقعا روسيه رفيق دزد وشريك قافله است وبايد برحذر بود كاش مسولين بجاي روسيه وچين با امريكا تعامل ميكردن ولي الان امريكا نياز به يه ضربه شصت شيربچه هاي حيدري داره
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
اولا هنوز ناو آمریکا وارد خلیج فارس نشده است و مسلما وارد نمیشود مگر اول تمام پایگاه های موشکی را در خلیج بی اثر کند.
دوما این مانور مانند مانور قدیمی کوباست که آنزمان شوروی مانع آن شد ولی این با روسیه توانایی اون عمل را ندارد.
ثانیا کمی صبر داشته باشید!!!
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
احساساتتو درک میکنم ولی هر چیزی راهی داره. اول از همه قرار نیست ما به قدرتی غیر الهی اتکا داشته باشیم. اونایی که به کفار اتکا کردن به فرموده قرآن سوره هود آیه ۱۱۳ عذاب در انتظارشونه و از طرف خدا هم یاری نمیشن
ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و مالکم من دون الله من اولیاء ثم لاتنصرون
بعدش در قضیه برجام نه فقط دولت مقصر بوده بلکه ملتی هم که از برجام خوشحال بودن هم مسئول بودن و در پیشگاه خدا باید جواب بدن. و به همین دلیله که هممون الآن توی سختی افتادیم. باید یکبار و برای همیشه مسئولین و مردم نگاهشونو به داخل معطوف کنن. ما نباید چشم انتظار کفار باشیم. ما توی مملکتمون استعداد زیاد داریم ولی بها داده نمی شه. در این قضیه قطعا نفعه اگه به دید فرصت بهش نگاه شه. خداییش اگه این اتفاقا نیفتاده بود کدوممون میدونستیم چقد دزدی توی این مملکت توی این سالها اتفاق می افتاده؟ کدوم میدونستیم چه فسادهایی بوده؟
پاراگراف آخر یعنی آمریکا هر غلطی خواسته کرده و دیگه اقتصادمون مرده !!!
بدبخت شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
کوتوله گالیور خوبی؟
خوب بعدش چی؟
تا کی؟
میفهمید ما یک بار به دنیا میایم و یک بار میمیریم
چه کاری می توانید کنید؟ هر اقدامی که پوتین را عصبانی کند خطرناک است. چین نمی خواهد در منطقه خاورمیانه مشکل و نا آرامی ایجاد شود. اروپایی ها نمی خواهند دردسر درست بشود. ایران آنقدر به این کشورها تعهد داده است که هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.
عاقلانه است که ایران در تله دلخواه آمریکا و دوستانش نیفتد وبرجام را نقض نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
کدوم برجام برجام مرد فردا هم سالگردشه
فرداا قیمت نفت میره بالا
باید منتظر جلسه شوری حکام انرژی اتمی و ارسال پرونده به شوری امنیت بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
خوب که چی مثلا
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
انشاالله
ما اگر دست دزدان داخلی رو کوتاه کرده بودیم و یک پارچه و یک صدا بودیم بزرگتر از آمریکا هم نمی توانست غلطی بکند. این را ما در هشت سال دفاع مقدس به همه ثابت کردیم. دولت و مجلس و ... که پاکدست باشند مردم خودشون و فرزندانشون رو به این انقلاب تقدیم میکنند کما اینکه در جنگ کردند و دیدید.
آمریکا ابرقدرت بی همتای دنیاست.....اروپا و روسیه و چین هم همراهان اون هستند.
جهانیان بدنبال منافع خودشون هستند.ایران را انداختن وسط گود میگن لنگش کن.
وضعیت دلار هم عجیب شده است. الان دو روز است که پشت 15000 تومان ایستاده است. انگار می خواهد از گمرک ترخیص بشود.
تحریم پتروشیمی، پروازهای خارجی، پرواز ممنوع، کشتی های باری، جاده های ترانزیتی، گاز، گمرکات و خیلی چیزهای دیگه رو هنوز می تونه به ایران تحمیل کنه... و ما هنوز نشستیم روی دستمون... فردا خودشون چندتا صهیونیست رو می کشن می ندازن گردن حزب الله بعد میان سراغ ایران...
ایران باید جنگ رو در سرزمین اسرائیل و عربستان مدیریت کنه...
ایران باید گام به گام با آمریکا پیش می رفت تحریم ها یکی یکی اضافه می شد یکی یکی محدودیت ها را کاهش می داد ولی الان هم خیلی دیر نشده
به فرموده امام خامنه ای ما برجام را آتش میزنیم
پاسخ ها
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
آتش بزنید
بايد حق امريكايي ها رو كف دستشون بزاريم. از اين دولت هيچي بر نمياد. خودمون بايد دست به كار بشيم. يا علي بگو برادر بسيجي. خليج فارسو جهنمشون ميكنيم
اردیبهشت پارسال باید خارج میشدیم
فعلا كه صدايي در نمياد !! آمريكا هم هر غلطي كه دلش خواسته كرده ، و بعد از اين هم خواهد كرد ، ترس از خروج از برجام و واكنش ترمپ سراسر وجود دولت مردان رو گرفته
اینکه بعضی سیاستمداران با ژست دانایی و روشنفکرمابی می گویند در دام و ترفند دشمن نیافتیم .ازاساس فکر بسیارساده لوحانه و تعجب برانگیز است ظاهرا با این ترفند می خواهند ملت دست از مبارزه با دشمن بردارد . با دشمن مکار و حیله گر باید مبارزه و مقابله به مثل کرد و با اومانند خودش رفتار کرد تا کوتاه بیاید و گرنه با یک قدم عقب نشینی ده قدم جلو می آید و کم کم همه هستی مارا نابود می کند کما اینکه در معاهده برجام 100 نوع فناوری پیشرفته صنعت هسته ای را برای کشور ما ممنوع کردندو ما هیچ چیز جز خسران نصیبمان نشد. . در صنعت موشکی اگر بتوانند که ان شاء الله نخواهند توانست می خواهند دست برترقدرت دفاعی مارا در منطقه کوتاه کنند تا هر وقت اراده کرده به ما حمله نظامی کنند و مارا مثل لقمه ای ببلعند
کمترین اقدامی برای نقض واقعی مفاد برجام بلافاصله چین و شوروی و اروپا را پشت سر امریکا به صف خواهد کرد. ما پس از برجام باید کمی از خود انعطاف نشانی م دادیم و با کمک به آرام شدن اوضاع کاری می کردیم که سیاست آن زمان آمریکا در همان مسیر به پیش برود و فردی مانند ترامپ به قدرت نرسید. نباید فراموش کنیم که یکی از عوامل مهم به قدرت رسیدن این فرد تبلیغات درباره سیاست خارجی تندروانه ما بود که پس زا برجام شدت بسیار بیشتری یافت و ترامپ آن را دستمایه قرار داد تا نشان دهد که پس از یک دوره ده پانزده ساله آمریکایی ها باید با هراس از حمله هسته ای ایران به رختخواب بروند!!!! برجام همان یکی دو روز پس از توافق نهایی بر سر آن نقض گردید، آن هم نه در آمریکا بلکه در خیابان های پایتخت خودمان، یعنی هنگامی که عده ای به راه افتادند و اوباما را به فحش کشیدند. ولی الان کارمان به جایی کشیده است که برای اثبات مظلومیت و بیگناهی مان از جان کری و اوباما نقل قول می کنیم و به حق گویی های همین فحش خورهای دوس ال پیش استناد می جوییم!!!! رفتار ما باعث شد نقض برجام از سوی ترامپ در نظر مردم آمریکا مشروع جلوه کند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
کسانی که اجازه ندادند تا شرکتهای آمریکایی هم پس از برجام وارد بازار ما بشوند
و شعار نویسی روی موشکها را همزمان با امضاء برجام انجام دادند
و در خلیج فارس هر روز جلوی ناوهای آمریکایی مانور ایذایی دادند
باید بفکر اینروزها و آمدن ترامپ را هم می کردند که نکردند !؟
ببینیم و تعریف کنیم!
منظومه شمسی هم منتظرند ببینند ایران کدوم واکنش رو نشون میده فیزیک یا شیمیایی.
اقای سیاسیون ملت ایران را دریابید کشورهای دیگر را بگذارید برای خودشان انها خود تصمیم بگیرند ژاندارم دنیا که نیستیم
آخرش نرمش قهرمانانه و تن دادن به تمام خواسته هاي آمريكا خواهد بود
تا ديروز ايران ميگفت برجام رو آتيش ميزنيم ، حالا ١ سال گذشته نه تنها آتيش نزده ، هر روز شاهد تمسخر از طرف آمريكا و اروپا هستيم
بنظر من بهترین کار همینه.باید به مرور زمان از برجام خارج بشیم. جون بودن ما در برجام هیچ نفعی نداشه برامون .اروپا و آمریکا ما را به سخره گرفتند.
بهترین پاسخ از جانب ما تحریم آمریکا است. درب دانشگاه هامون راباید به روی دانشجوهای امریکائی ببندیم، به هیچ امریکائی ویزا ندیم، هیچ محصولی را به امریکا صادر نکنیم تا بدبختا از گشنگی بمیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
و آقازاده هامون را به آمریکا نفرستیم !!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
خودتو مسخره کن جناب حقیر
این مقاله کارایی برجام رو خیلی خوب نشون میده. تقریبا همه کار کردند. تازه دست و پای ما رو هم با همون برجام بستند.
اخرش صلح و اشتی است
فقط حرف حرف حرف حرف حرف
هیچ کاری جز خراب کاری از مسولین محترم بر نمیاد الکی شلوغش نکنید
قرار بود اگر برجام را پاره کردند شما آتش بزنید!!!!!! چی شد؟؟؟؟ اگر صداقت دارید آتش بزنید دیگه
باید حمله کنیم ئ امریکا را در خلیج فارس قرق کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
بله باید نابودشان کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
غرق دلبندم نه قرق !!!
ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
حمله کنید شعار ندهید
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
نعمت تورو خدا حمله کنید نابودش کنید و من که با شما مخالفم ولی تو این زمینه صد در صد باهاتون موافقم
اين يك برنامه طولانى مدت بود كه مو به مو توسط عمال داخلى و منطقه اجرا شده
خدا به ايران و ايرانيان رحم كنه
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
خدا دشمنان داخلی را نابود کنه
جهاااااان در انتظار پاسخ ایراااااان؟؟
عجب خوب آتیش بیار معرکه شدی تابناک
پاسخ ایران هرچی باشه بدون شک به بدتر شدن وضع زندگی مردم منجر میشه ۴۰ ساله همین وضعه....
این اقدام ایران اوضاع قطعاً بدتر و تحریم ها شدیدتر خواهند گشت. منتظر دلار 20 هزار تومنی باشید.
من به عنوان یک ایرانی فلک زده از این همه دشمنی بی دلیل برخی مسئولان با آمریکا خسته شدم یکبار با صدای رسا می گویم من می خوااااهم زندگی کنمزندددددددددددددددددددددددددگی میخواهم می فهمیییییییییییییییییید
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
واقعا با اين ضريب هوشي توقع چجور زندگي داري؟دشمني بي دليل؟؟؟
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
آمریکاییها دارن با ما دشمنی میکنن نه ما،
ما چکار کنیم؟
تو هم نمیخواد زندگی کنی،بهتره بمیری
بدون تردید واکنش ضعیف دشمن را جسورتر میکند.
امیدوارم پاسخی در اندازه بزرگ مردان این سرزمین باشد. نه مثل یکسال گذشته که بعداز کلی انتظار و صف کشیدن معاون و وزیر و وکیل و . . . پشت تریبون بروند و بگویند وااای شما خیلی بد هستید، خیلی کار اشتباهی کردید، بد بد بد.
تنها راه برون رفت از این مشکلات ، مذاکره با آمریکا و قبول شروط آنهاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
مثلا اینکه خیلی وقته اماده ای ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
نه كه قبلا نپذيرفتيم؟
هیچی نخواهد شد شد چون دولت ایران کاری نمی کند
ایران پاسخی ندارد.
برجام یک کلاه بود که سر ایران رفت.
راستي روسيه و پوتين كجا هستند ؟ خبري از انها نيست !
این دیگه چگونه عملی است؟
از طرفی می گویی برجام خوب نیست از طرف دیگر می خواهید از آن خارج شوید و در نهایت می خواهید آنرا تصحیح کنید و کسی هم با نظر شما موافق نیست.
دوستان طالب جنگ این با جنگ عراق خیلی متفاوته اوایل جنگ هنری کیسنجر گفت این جنگ نباید ونخواهد برنده داشت زبرا ضعف هردوطرف به نفع اسراییل بود که شدبه نظر بنده امریکا با ایران جنگ زمیتی نخواهد کرد بلکه از دور منابع حیاتی ایرانرا ازبین خواهد برد مگر در جنگ عراق که انسانهای بیگناه ومراکز نفتی را زد کاری توانستید بکنید اگر جنگ بشود نه ازتاک نشان خواهد ماند نه از تاک نشان باب اشتی با جهان را انتخاب جلو تجزیه مملکت ونابودی خودرا بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
دوست عزیز ایران نظاره گر نخواهد بود.اگر به ما حمله کنن اسرائیل و عربستان در امان نخواهند بود.حزب الله گفت اگر به ایران حمله کنن اسرائیل رو میزنن.
از حسن روحانی پاسخ بر نمی آید کاش احمدی نژاد بود اوضاع اینطوری خراب نمی شد جرات نداشتن با ایران در آن دوره این کارها را بکنند.
از حسن روحانی پاسخ بر نمی آید کاش احمدی نژاد بود اوضاع اینطوری خراب نمی شد جرات نداشتن با ایران در آن دوره این کارها را بکنند.
آمریکاییها دندانهای ایران را بعد از ریاست جمهور روحانی خوب شمرده اند.
واااای آمریکا بدون پراید چیکار میخواد بکنه. بیچاره میشن. رحم کنین بهشون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
لوس و بی مزه
الان یک ساله برجام مرده و تحریمها هم اومده باز دوباره.
چه پاسخی واقعا؟
هر پاسخی برای ایران نتیجه ای در بر نداره.
قرار بود که ما برجام را بسوزانیم
قرار بود اسرایل را نابود کنیم
قرار بود جنگ چنگ تا پیروزی
وخیلی قرارها بود،!!!!!!!!!!!!!!
چه شد؟؟
به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
از این دولتمردان ما صدای خاصی بلند نخواهد شد میگی نه نیگا کن
فكر نميكنم چون پاسخ هر چى باشه نتيجه معلومه
در هر صورت باید دید بودن در برجام چه نفعی برای ایران دارد؟ ایران که هر کار بخواهد بکند آمریکا مانعش میشود و با قلدری تمام جلوی راهش را میگیرد. ایران قاعدتا با توجه به وزن کمی که با تجارت با سایر کشورها دارد عملا کاری نمیتواند در این حوزه ها بکند. واقعا چه کاری میخواهند بکنند؟ فقط امیدوارم یک چیزی بگویند که بتوانند انجام بدهند و فقط مثل همیشه شعار بدهند.
در هر صورت برجام الان بودنش یا نبودنش برای شرایط اقتصادی ما بعید است تاثیری داشته باشد. اگر تاثیری داره لطف کنید بیان کنید. بیانیه هم فایده ندارد. اتفاق عملی! :)
هرچه که باشد امضای کری تضمین است امیدوارم ظریف کری را پیدا کند
ای مدعیان اصلاح طلبی ملت ایران را با سناریوهایی نظیر برجام خفیف کردید .
به هر حال این کار بهتر از سکوت بیهوده در طول یکسال گذشته است. به نظر من کار قابل قبولی هست
از برجام خارج شوید
لطفاً در حدي نباشد كه فقط اقتصاد امريكا بلكه اين اقدام شما اقتصاد غرب را فلج كند. مثل هميشه به ملت ها رحم كنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
بابا بامزه، بابا بانمک، بابا خنک
منتظریم اماامیدواریم واقعااتفاقی بیفته ومثل قبل بلوف وانفعال نباشه
در حقیقت جهان منتظر پاسخ از جانب ایران است چون منفعتشان در تنش بین ایران با کشور های دنیاست اگر ما عاقل باشیم بایستی خلاف آن عمل کنیم درست است هر عملی عکس العملی به دنبال دارد اما ای کاش این عکسالعمل در جهت تامین منافع ملی و مردم فقر زده ایران باشد. ان شاالله
جهان منتظر هیچ چیزی نیست !!!
بزرگترین مشکل و بدشانسی اینه که ترامپ دیوونه اهل مذاکره نیست!!!!!
از قدیم گفتن مرگ یه بار شیونم یه بار.
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
آره واقعا
برجام هیچ منفعتی که نداشت همش ضرر بود بعد برجام تحریم ها بیشتر شد برجام یه قرارداد یه طرفه است که درحد یه کلمه بود و بهانه ای برای تحریم وفشاربیشتراست ایکاش دولت این همه وقت و انرژی که صرف برجام بی خاصیت کرد صرف مشکلات مردم و مبارزه با گرانی ها خانمان سوزمیکرد
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
احمدینژاد خوبه فقط
الان که آمریکای جنایتکار ناو هواپیما برشو توی خلیج فارس آورده باید با یک حمله غافلگیرانه (مخصوصا در شب) با قایق های تندرو و شلیک همزمان آرپیجی هفت از توی قایق ها به درک واصلشون کنیم تا دیگه جرات نکنن توی خلیج فارس بیان
درود خدا به رهبر فرزانه انقلاب که آنچه دیگران در آئینه نمیدیدند حضرتشان در خشت خام میدید . امریکا زبان سخت را بهتر از زبان نرم درک میکند . همه باهم دور ولایت حلقه میزنیم و گوش بفرمان رهبریم . امریکا منتظر فرود ذوال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
زوال دلبندم نه ذوال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
ما همه سرباز رهبریم
جانمان فدای یک تار موی رهبر
مرگ یه بار شیون یه بار. الان یه ساله که دارند ما رو بازی میدند. نیروهامون تو سوریه میزنند و انواع و اقسام تحریم رو اعمال کردند.
برجامی که خیلی از بندهای اون کاملا محرمانه بود و هیچوقت هم عمومی نشد و معلوم نبود چه کلاهی بر سر ملت ایران گذاشته بودند که همیشه محرمانه نگه داشتند . امیدواریم روزی تمام بندهای این توافق برای عموم مردم آشکار شود .
با وجود اینهمه بی برنامگی و بی تدبیری واقعا باورش سخته که بالاخره یک کار رو بصورت حساب شده انجام بدن. امیدوارم تهش ختم بخیر بشه.
هرچه کوتاه بیایید دشمن جری تر میشه و جلوتر میاد. پای محکم بزنید زمین تا بفهمن زمین سفته. کاری نکنن صورتشون نجس بشه. اگر واقعا حرفتون با عملتون هماهنگه و شعاراتون توخالی نیست. وگرنه ملت ایران پیه همه چی رو به تنشون مالیده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
حاجی یا علی بگو و برو جلو بقیه پشت سر دارن میان، مخصوصا آقازاده اا الان توی فرودگاههای آمریکا و اروپا صف بستن که بیان بجنگن
واکنش ایران به آمریکا :
تو بدی ، بد ، بد ، بد ....
اصلا دوستت ندارم ....
اه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
نمک نریز لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
ساکت! دیگه حالم از این حرفا بهم میخوره
ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش.
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
چه ربطی داره
مسئولان یه گرو غبار محلی خوزستان رو نمیتونن مسولین حل کنن میخان مدیریت جهانی کنن
ای ای ای مواظب باشید نکنه دوباره بچها تومدارس دم اخری شروع کنند به رقص بگید این دم اخری بشینند پای دعا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی