بازدید 5260
۱

نسخه وزیر بهداشت برای حل معضل «ناصرخسرو»

کد خبر: ۸۹۶۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 04 May 2019
وزیر بهداشت گفت: معضل داروفروشی در ناصرخسرو با اجرای سیستم نسخه نویسی الکترونیک و پرونده الکترونیک سلامت تا حد زیادی رفع خواهد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار داشت: در سازمان غذا و دارو چند نکته مورد توجه من و همکارانم بود، اول اینکه واردات دارو‌هایی که تولید مشابه داخل دارند ممنوع شود و تاکنون ۹۰ قلم از دارو‌هایی که تولید مشابه داخل دارند ممنوع شده است.

وزیر بهداشت افزود: دوم اینکه به شعار سال بها بدهیم و کار تولید برای دارو‌های تولید داخل را تسهیل کنیم، شفافیت در تصمیمات سازمان غذا و دارو در حال دنبال شدن است و مسائلی مانند سیستم توزیع، عرضه دارو و قیمت‌گذاری در نشستی که در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت امیدواریم امسال شاهد ایجاد شفافیت در نظام دارویی باشیم.

اجازه رانت تولید نخواهیم داد

نمکی با بیان اینکه کیفیت دارو‌های تولید داخل مناسب هستند گفت: مباحث اقتصادی و فرهنگی در زمینه مصرف دارو‌ها دخیل هستند شرکت‌های وارد کننده که با مارژین و سود خاصی آن را وارد می‌کنند می‌توانند تاثیرگذار باشند که تولید کننده‌های داخلی این بنیه را ندارند، ما به دنبال تقویت استاندارد‌هایی هستیم که دارو‌های تولید داخل مشکلی نداشته باشند که باعث بی‌اعتمادی شوند، ما اعلام کردیم که زمانی که اجازه واردات نمی‌دهیم اجازه رانت تولید هم نخواهیم داد و سلامت مردم برای ما در اولویت است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر پزشکی سعی می‌کند بیماران را به مصرف دارو‌های خارجی ترغیب کند توسط همکاران ما توجیه خواهد شد و اگر پشت این ویترین اتفاق اقتصادی افتاده باشد قطعا با این موضوع برخرود خواهیم کرد و با همکارانمان در سازمان نظام پزشکی به دنبال هدایت نظام نسخه نویسی به سمت معقول و همراستا با منافع ملی هستیم.

لوازم آرایشی نباید عرضه دارو را محدود کند

نمکی افزود: اینکه در داروخانه اقتصاد داروخانه دچار مشکل است درست است، اما نمی‌توان با این توجیه منزلت دارو و حضور داروسازی که برای رساندن دارو به دست بیمار در داروخانه حضور دارد را زیر سوال برد. بخش عریض و طویلی به نام آرایشی و بهداشتی که برای کمک به اقتصاد دارو آمده نباید قسمت عرضه دارو را محدود کند در هیچ جای دنیا این موضوع پذیرفته نیست و ما اعلام می‌کنیم که نباید سایه کانتر فروش لوازم آرایشی و بهداشتی سهم بیشتری از دارو داشته باشد. باید سعی کنیم گردش مالی داروخانه به گونه‌ای نباشد که چک‌های دراز مدت دست مردم باشد و داروخانه‌های وام‌هایی با سود‌های کلان دریافت کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سعی می‌کنم گردش نقدینگی داروخانه و فاصله دریافتی آن‌ها از بیمه‌ها به حداقل برسد گفت: سازمان تامین اجتماعی گرفتار مشکلاتی است که باید آن را درک کنیم، درآمد نه بیست و هفتم پاسخگوی نیاز تامین اجتماعی نیست، به دلیل اینکه هزینه‌های تامین اجتماعی پس از طرح تحول سلامت افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که انجام دادیم امیدواریم بدهی ۷۵۰۰ میلیاردی تامین اجتماعی به ما پرداخت شود. تمام بدهی ما در وزارت بهداشت کمتر از این مبلغ است و امیدواریم با دستوری که رئیس جمهور دادند طی روز‌های آینده این مبلغ را دریافت کنیم.

رقم دقیق در خصوص قاچاق وجود ندارد

وزیر بهداشت افزود: هیچ کس رقم دقیقی در خصوص آمار قاچاق ندارد، راهکار مبارزه با قاچاق تقویت بنیه تولید داخل به شکل تحت لیسانس یا انتقال دانش فنی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است تا محصولات با کیفیت به دست مردم برسد، این بزرگترین راهی است که باید دنبال کنیم کمااینکه باید در مقابل قاچاق بایستیم.

افزایش تعرفه پزشکان را تحمل نمی‌کنیم

وی در خصوص تعرفه پزشکان در سال ۹۸ اظهار داشت: رقم افزایش ۷۰ درصدی به ما منعکس نشده است، برای اولین بار در طول سال‌ها در سال گذشته تعرفه‌ها به موقع اعلام شد، و اولین باری بود که بین تعرفه بخش خصوصی و دولتی فرق گذاشتیم. قرار بر این بود به گونه‌ای عمل کنیم که فشار بر مردم وارد نشود و دنبال منفعت نباشند و ضرر هم سال را طی نکنند، پیشگامان جامعه پزشکی هم با ما همراهی کردمد، ملاک ما تعرفه اعلام شده است و تعرفه بالاتر را تحمل نخواهیم کرد.

وزیر بهداشت در خصوص مالیات پزشکان گفت: مالیت پزشکان در اختیار وزارت بهداشت نیست، فرار مالیاتی فقط در جامعه پزشکی وجود ندارد و پزشکانی که در بخش دولتی کار می‌کنند مالیات خود را به صورت کامل پرداخت می‌کنند و مالیات آن‌ها آخر ماه کسر می‌شود و احتمال فرار مالیاتی آن‌ها وجود ندارد. این موضوع فشار بی‌رویه به جامعه پزشکی که فقط اعلام کنیم فقط جامعه پزشکی فرار مالیاتی دارند.

وی گفت: اگر بنا به نصب کارتخوان باشد سیستم مالیاتی کشور باید آن را ابلاغ کنند.

حل معضل فروش دارو در ناصرخسرو

نمکی درخصوص فروش دارو‌های قاچاق در ناصرخسرو توضیح داد: سیستم نسخه نویسی و عدم نظارت بر مصرف دارو باعث این مشکل شده که با پرونده الکترونیک سلامت و نسخه نویسی الکترونیک این موضوع رفع خواهد شد. بخش دیگر به موضوع دارو‌های قاچاق مرتبط است که مردم با تماس با شماره ۱۹۰ می‌توانند گزارشات خود را ارسال کنند.

پیام هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت

وی در برنامه رادیویی پارک شهر گفت: در مجمع مشورتی که تشکیل می‌شود معمولا وزیر یا معاون وزیر یا رئیس یکی از ادارارت مرتبط از کشور‌ها حضور میابند، امسال بیش از ۱۰۰ کشور در این مراسم سخنرانی کردند و بنیانگذار این مجمع نیز حضور داشت. این نشست پیامی برای کسانی که ما را در سختی تحریم‌ها قرار دادند داشت که ایران کشوری نیست که با تحریم در انزوا بماند و ایران برای پیشکسوتان عرصه سلامت قابل احترام است. ما پیام مظلویت ایران را به گوش سازمان‌های بین‌الملی و جهانی رساندیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
وقتی به داروخانه ای میروی تا دارو بخری آنقدر مشغول فروش لوازم آرایشی و بهداشتی هستند که جوابت را هم نمی دهند به نظر من اول بباید داروخانه و لوازم بهداشتی آرایشی را از هم جدا کرد و بعد داروخانه ها را مجبور کرد تا به مشتری فاتور بدهند و در فاکتور کاملا همه چیز با جزئیات قید شود و باید مرجعی باشد که مردم استعلام کنند و بینند آیا دارو ها را با قیمت واقعی میخرند یا نه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر