بازدید 3594

افزایش قیمت نفت خام به علت تحولات داخلی ونزوئلا و سخنان مقامات سعودی

قیمت نفت خام در روز سه شنبه بر خلاف سیر نزولی روزهای قبل، افزایش داشت. سخنان وزیر انرژی عربستان سعودی و تحولات سیاسی در ونزوئلا نقش اصلی را در این افزایش قیمت داشته اند.
کد خبر: ۸۹۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷ 30 April 2019

قیمت نفت خام در روز سه شنبه بر خلاف سیر نزولی روزهای قبل، افزایش داشت. سخنان وزیر انرژی عربستان سعودی و تحولات سیاسی در ونزوئلا نقش اصلی را در این افزایش قیمت داشته اند.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از Investing.com، همزمان با شنیده شدن خبرهایی مبنی بر اینکه خوان گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا از ارتش این کشور خواسته که حکومت رئیس جمهور فعلی نیکولاس مادورو را سرنگون کند، قیمت نفت خام WTI ایالات متحده با افزایش 1.5 درصدی به 64 دلار و 47 سنت به ازاء هر بشکه رسید، که نسبت به معاملات قبلی 97 سنت افزایش را نشان می دهد.

در ابتدای روز نیز قیمت ها با توجه به سخنان خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی مورد حمایت قرار گرفته بود. الفالح اشاره کرد که ممکن است  قرارداد موجود در بین کشورهای عضو اوپک و متحدانش مبنی بر کاهش میزان تولید، بعد از ماه ژوئن نیز ادامه پیدا کند.

هر بشکه نفت خام دریای شمال (برنت) نیز در ساعت 15:16 به وقت تهران در معاملات آتی به قیمت 72 دلار و 48 سنت معامله شد که نسبت به قیمت قبلی 98 سنت یا 1.4 درصد افزایش داشته است.

الفالح در مصاحبه ای با خبرگزاری دولتی روسیه RIA اعلام کرد که عربستان سعودی عجله ای برای افزایش تولید با هدف جبران سهم ایران از بازار که به دلیل تحریم های ایالات متحده به وجود آمده نخواهد داشت و تولید این کشور به قدری با میزان سهمیه آنها فاصله دارد تا بتواند هرگونه کمبود ناشی از قطع صادرات ایران را بدون اینکه از سهمیه توافق شده در اجلاس اوپک + تخطی کند، جبران کنند. وی همچنین اعلام کرد که این توافق که از ابتدای سال جاری شروع شده، ممکن است بعد از ماه ژوئن نیز ادامه پیدا کند.

وی گفت: « ما به میزان ذخایر جهانی نفت خام نگاه می کنیم. آیا از سطح عادی بالاتر هستند یا پایین تر، و سپس میزان تولیدمان را با توجه به آن تنظیم می کنیم. با توجه به چیزی که من می بینم، مشتاقم بگویم که احتمالا نوعی توافق جدید به وجود خواهد آمد».  

اظهارات اخیر مقامات عربستان سعودی به نظر نشان از بی توجهی این کشور به خواسته های دولت ترامپ دارد. ترامپ اواخر هفته گذشته از کشورهای عضو اوپک و عربستان سعودی خواسته بود تا میزان تولیدات خود را بالا برده تا کمبود ناشی از تحریم های اعمالی علیه ایران را از این طریق جبران کنند.

بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کرد صادرات نفت خام ایران بعد از پایان معافیت ها و اعمال تحریم های جدید، از 3 میلیون و 600 هزار بشکه در روز در سه ماهه سوم سال 2018، در نیمه دوم 2019 به 1 میلیون و 900 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

علیرغم عدم ثبات در اقتصاد جهانی، از ابتدای سال 2019 قیمت نفت خام حدود 40% افزایش داشته که اصلی ترین علل آن کاهش میزان تولید کشورهای عضو اوپک و همچنین تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه ونزوئلا و ایران است.

بانک فرانسوی BNP Paribas در این زمینه اعلام کرد که انتظار دارد در کوتاه مدت قیمت نفت روند صعودی خود را حفظ کند، چرا که بازار به علت کمبود پیش بینی نشده عرضه، بیش از حد محدود شده است.

طبق پیش بینی این بانک قیمت نفت خام تا سه ماهه سوم سال 2019 روند صعودی خواهد داشت و پس از آن قیمت ها ممکن است تحت تأثیر افزایش صادرات نفت خام سبک ایالات متحده قرارگیرند.

میزان صادرات ایالات متحده در سال 2019 برای اولین بار از 3 میلیون بشکه در روز گذشت و میزان تولید آنها به بیش از 12 میلیون بشکه در روز رسید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار