بازدید 16004
تحولات ونزوئلا/ تکمیلی؛

کودتا در ونزوئلا / هشدار وزیر دفاع ونزوئلا در مورد راه افتادن حمام خون/ حمایت بولتون و پمپئو از تحرکات گوایدو/ دولت ونزوئلا: در حال مقابله با عوامل کودتا هستیم

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، روز سه‌شنبه با انتشار ویدئوی گفت: «آخرین مرحله» خود را برای برکناری نیکلاس مادورو آغاز کرده و از مردم و ارتش ونزوئلا خواست در پایان دادن به «غصب» قدرت از سوی مادورو از او حمایت کنند. دولت مادورو هم اعلام کرده در حال مقابله با گروه کوچکی از «خائنان نظامی» است که درصدد کودتا هستند.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹ 30 April 2019

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، روز سه‌شنبه با انتشار ویدئوی گفت: «آخرین مرحله» خود را برای برکناری نیکلاس مادورو آغاز کرده و از مردم و ارتش ونزوئلا خواست در پایان دادن به «غصب» قدرت از سوی مادورو از او حمایت کنند. دولت مادورو هم اعلام کرده در حال مقابله با گروه کوچکی از «خائنان نظامی» است که درصدد کودتا هستند.

به گزارش «تابناک»؛ خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در این ویدئو که در حساب توییتر خود منتشر کرده، در کنار افرادی با لباس نظامی و لئوپولدو لوپز، سیاستمدار چپگرا ـ که تحت بازداشت خانگی است ـ حضور دارد.

او در این ویدئو می‌گوید، در پایگاه هوایی لاکارلوتا در کاراکاس قرار دارد. نیروهای مسلح ملی تصمیم درستی گرفتند و روی حمایت مردم ونزوئلا حساب می‌کنند.

گوایدو در این ویدئو مدعی شده که حمایت نظامیان ونزوئلا برای «آغاز مرحله نخست» در فرایند «پایان دادن به ریاست‌جمهوری مادورو» را به دست آورده است.

***

23:50

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تحولات جاری ونزوئلا را با دقت دنبال می کنیم، گفت: آشوب و هرج و مرج به هیچ وجه نمی تواند راه حل اختلافات سیاسی در ونزوئلا باشد.

وی افزود: بهترین راه، برقراری گفت وگو و ایجاد سازوکارهای لازم بین همه طرف ها برای حل مشکلات مردم توسط نیروهای وفادار به توسعه و رفاه این کشور تحت هدایت دولت قانونی ونزوئلاست.

***

23:40

«خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا، روز سه‌شنبه گفت، مخالفان تحت حمایت آمریکا تلاش برای کودتای روز سه‌شنبه را در آمریکا طراحی کردند و دولت تلاش خواهد کرد تا آرامش را حفظ کند.

وزیر امور خارجه ونزوئلا در ادامه گفت: این تلاش برای کودتا از سوی ارتش نبوده بلکه مستقیم در واشنگتن و در پنتاگون و وزارت خارجه و توسط «جان بولتون» (مشاور امنیت ملی آمریکا) طراحی شده است.

***

22:10

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به تحولات امروز در کاراکاس خواستار نهایت خویشتن‌داری در ونزوئلا شد.

دبیر کل سازمان ملل در این خصوص اعلام کرد: از همه طرف‌های مرتبط در این کشور می‌خواهیم تا از هرگونه خشونت پرهیز و اقداماتی فوری برای بازگرداندن آرامش را انجام دهند.

***

22:02

«ولادیمیر لوپز» (Vladimir Padrino) وزیر دفاع ونزوئلا در واکنش به تحولات امروز در کاراکاس اعلام کرد: اقدام خشونت آمیز معترضان شکست خورده است.

 وزیر دفاع ونزوئلا در این خصوص اضافه کرد: درباره به راه افتادن حمام خون در کشور هشدار می‌دهیم.

علاوه بر این، «لئوپولدو لوپز» سیاستمدار مخالف ونزوئلا نیز که تحت بازداشت خانگی بود، پشت سر گوایدو و با لباس نظامی ایستاده است. این فرد در ابتدای این ویدئو فریاد می‌زند: «حالا وقتشه».

لوپز که از سال 2014 میلادی به دلیل هدایت یک جنبش ضددولتی در ونزوئلا تحت بازداشت خانگی بوده، حالا امروز تصاویر زیر را از حضور خود به همراه گوایدو در میان نیروهایی که با لباس نظامی و مسلح در یکی از خیابان‌های کاراکاس مستقر شده‌اند، منتشر کرده است.

درخواست رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از ارتش برای کودتا علیه مادورو/ حمایت بولتون و پمپئو از تحرکات گوایدو/ دولت ونزوئلا: در حال مقابله با عوامل کودتا هستیم

گوایدو هم در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مردم ونزوئلا، ما باید همگی با هم به خیابان‌ها برویم، از نیروهای دموکراتیک حمایت کنیم و آزادی‌مان را دوباره پس بگیریم... مردم کاراکاس، همه به سوی «لاکارلوتا» (نامی که مردم ونزوئلا برای پایگاه هوایی «جنرالیزمو فرانسیسکو دمیراندا» در کاراکاس به کار می‌برند)».

درخواست رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از ارتش برای کودتا علیه مادورو/ حمایت بولتون و پمپئو از تحرکات گوایدو/ دولت ونزوئلا: در حال مقابله با عوامل کودتا هستیم

وی در ادامه مدعی شده بود: «نیروهای مسلح ونزوئلا تصمیم درست گرفته‌اند. آنها حمایت مردم ونزوئلا و تأیید قانون اساسی ما را دارند...مردم ونزوئلا، ما به خیابان می‌رویم. نیروهای مسلح این کشور همچنان در حال استقرار هستند».

رهبر مخالفان ونزوئلا همچنین ادعا کرده بود، با «یگان‌های مهم ارتش» ونزوئلا دیدار کرده و «نخستین مرحله از عملیات آزادی در حال آغاز است». وی از مردم ونزوئلا خواسته بود تا به خیابان‌ها بیایند و به «بسیج» ارتش علیه دولت کمک کنند.

کودتا دفع شد

دولت ونزوئلا اما لحظاتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کودتای کوچک در این کشور دفع شده است و در ادامه اقدام گوایدو برای راه‌اندازی کودتای نظامی در این کشور را محکوم کرد.

ولادیمیر لوپز وزیر دفاع ونزوئلا در واکنش به تحولات امروز در کاراکاس در پیامی توئیتری اعلام کرد: با اقدام به کودتای نیروهای نظامی به رهبری خوآن گوایدو (سرکرده شورشیان مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا) مقابله خواهیم کرد.

وزیر دفاع ونزوئلا در این باره نوشت: این اقدام را تحمل نمی‌کنیم. نیروهای مسلح سوگند یاد کرده که از قانون اساسی دفاع کنند. برای مقابله با اقدام به کودتای خائنانه آماده هستیم. وضعیتی فوق العاده در واحدهای نظامی وجود ندارد. همه تحت امر فرماندهان خود هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: گوآیدو و یارانش می‌خواهند افکارعمومی را تحت فشار قرار دهند. همواره حامی قانون اساسی و جمهوری بولیواری بوده ایم. خائنان هرگز موفق نخواهند شد.

هم‌چنین خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات و اطلاع رسانی ونزوئلا در توئیتی نوشت: می‌خواهم به اطلاع مردم برسانم که در حال حاضر در حال مقابله با گروه کوچکی از پرسنل ارتش، خائنانی هستیم که در خروجی بزرگراه آلتامیرا در کاراکاس موضع گرفته‌اند. این افراد درصدد کودتا علیه قانون اساسی و صلح در کشور هستند.

از سوی دیگر دیوسدادو کابلو، رئیس شورای قانون اساسی طرفدار دولت مادورو از حامیان رئیس جمهوری خواست مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کنند. وی گفت که مخالفان نمی‌توانند پایگاه هوایی را تسخیر کنند. این پایگاه کامل در کنترل دولت قرار دارد.

در همین حال گزارش می‌شود نیروهای ارتش برای مقابله با تجمع مخالفان از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند.

هم‌زمان اسپانیا امروز اعلام کرد از کودتای نظامی در ونزوئلا حمایت نمی‌کند، هرچند گوایدو را رهبر مشروع ونزوئلا در نظر می‌گیرد. سخنگوی دولت اسپانیا گفت: ما شک نداریم که راه حل بحران ونزوئلا از صندوق‌های رای در می‌آید و ما حامی کودتای نظامی نیستیم.

به گزارش رویترز، گوایدو که رئیس پارلمان تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلاست، در ماه ژانویه خود را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد و پیروزی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات این کشور را غیرقانونی دانست.

او در هفته‌های اخیر بارها به خارج از کاراکاس سفر کرده تا تا مادورو را برای کناره‌گیری از ریاست جمهوری زیر فشار بگذارد.

برنامه‌ریزی شده است که در روز چهارشنبه، یکم ماه می اعتراضاتی در ونزوئلا برگزار شود و گوایدو در این باره گفت: این تظاهرات بزرگترین راهپیمایی در تاریخ ونزوئلا خواهد بود.

او همچنین این اعتراضات را بخشی از «مرحله نهایی» تلاشش برای در دست گرفتن ریاست جمهوری به منظور اعلام انتخابات جدید دانست.

مادورو، گوایدو را یک «بازیچه تحت حمایت آمریکا» می‌داند که به دنبال برکناری او در یک کودتاست. دولت مادورو معاون ارشد گوایدو را دستگیر و مصونیت پارلمانی را از او سلب کرده و چندین پرونده علیه او به ثبت رسانده است. گوایدو همچنین از خروج از کشور منع شده اما اوایل سال جاری میلادی علناً این ممنوعیت را نقض کرد.

حمایت آمریکا از کودتا

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با نقض مشنور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در پیامی توئیتری نوشت: نیروهای مسلح باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حمایت کنند!

درخواست رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از ارتش برای کودتا علیه مادورو/ حمایت بولتون و پمپئو از تحرکات گوایدو/ دولت ونزوئلا: در حال مقابله با عوامل کودتا هستیم

مشاور امنیت ملی آمریکا در اقدامی مداخله جویانه در این خصوص ادامه داد: آنها (نیروهای مسلح) باید در کنار مجمع ملی و نهادهای قانونی علیه غاصبان دموکراسی بایستند. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلاست.

همچنین سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: در حال رصد اوضاع در ونزوئلا هستیم.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز همانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا از اقدام مخالفان ونزوئلا برای کودتا در این کشور حمایت کرد.

وی طی پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «امروز رئیس‌جمهور خوان گوایدو آغاز عملیات آزادی را اعلام کرد. دولت آمریکا کاملا از خواسته مردم ونزوئلا برای آزادی و دموکراسی حمایت می‌کند. نمی‌توان دموکراسی را شکست داد.»

واکنش ها

«مایا کوسیانسیچ» (Maja Kocijancic) سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش به تحولات امروز در کاراکاس اعلام کرد که این بروکسل تحولات ونزوئلا را از نزدیک پیگیری و بر حل مسالمت آمیز بحران این کشور تاکید می‌کند.

سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: موضع اتحادیه اروپا در قبال تحولات ونزوئلا حمایت از راهکار سیاسی و مسالمت آمیز برای حل بحران این کشور است. بر اساس اطلاعاتی که ما درباره تحولات ونزوئلا دریافت کرده ایم، نمی‌توانم تحلیل خاصی درباره وضع این کشور ارائه کنم، اما همچنان بر موضع قبلی اروپا در قبال ونزوئلا و حمایت از راهکار سیاسی و مسالمت آمیز برای بحران این کشور و در نهایت از طریق انتخابات آزاد و عادلانه تأکید می‌کنم. ما تحولات ونزوئلا را پیگیری می‌کنیم و اگر تحول خاصی در این کشور به وقوع بپیوندد، موضع خود را اعلام خواهیم کرد.

«ولادیمیر لوپز» (Vladimir Padrino) وزیر دفاع ونزوئلا هم در این خصوص اعلام کرد: اقدام خشونت آمیز معترضان شکست خورده است. نیروهای مسلح ونزوئلا به قانون اساسی وفادارند. درباره به راه افتادن حمام خون در کشور هشدار می‌دهیم.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: نگرانی خود را از تلاش‌هایی که برای کودتا در ونزوئلا صورت می‌گیرد ابراز می‌داریم. با تغییر دولت قانونی در ونزوئلا مخالفیم.

از سوی دیگر، «ژایر بولسونارو» رئیس جمهوری برزیل که به دلیل مواضع خود به ترامپ برزیل یا ترامپ استوایی نیز مشهور شده است، امروز در واکنش به تحولات در کاراکاس ادعا کرد: مردم ونزوئلا توسط یک دیکتاتور به بردگی گرفته شده است.

وی با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در این خصوص ادعا کرد: از آزادی کشور همسایه برای تبدیل شدن به یک دموکراسی حمایت می‌کنیم!

وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه ای از شورشیان مخالفان دولت در ونزوئلا خواست تا از خشونت بپرهیزند.

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: مخالفان ونزوئلا برای بالاگرفتن نبرد، بی نظمی عمومی و کشاندن نیروهای مسلح به درگیری تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر، لوئیس آلماگرو دبیرکل سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) در واکنش به خبرهایی پیرامون تلاش تعدادی از نظامیان برای کودتا در ونزوئلا با انتشار پیامی با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل اعلام کرد: به قانون اساسی و گوایدو (سرکرده شورشیان مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا) و نیز نظامیان همراهش درود می‌فرستیم. برای یک انتقال صلح آمیز به حمایت بیشتری نیاز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۲۹
آمریکا گور خودش رو کنده.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
امریکا غلط میکند که بخواهد غلطی بکند.
خلیج خوکها محل دفن ترامپ
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
مالک اصلی کشورها مردم هستند
و بالاخره نماینده و منتخب واقعی خودشان را به مدیریت کشورشان خواهند رساند
جالبه مردم نمیخوانش میگه درحال مقابله با کودتاییم خنده دار نیست؟ خودت کودتا علیه مردمی تو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
تو از کجا میدونی نکنه از طریق بی بی سی دروغ گو وقتی در انتخابات پیروز شده حالا چهل درصد نیمخوانش باید تمکین کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
مردم با انتخاب ایشون امد سر کار
ان وقت تو می گویی مردم نمی خوانش
چند چندی با خودت نوکر امریکایی؟
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
تو از کجا میدونی نمیخوانش؟؟؟؟تلویزیون ملکه بهت گفته
خنده دار تر اینه که دولت ونزوئلا آنقدر قدرتمنده که مردم نمیخوانش و ایالات متحده کاملا ضدشه ولی نتونسته در برابرش کاری کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
از هیچ جا نفهمیده فقط نگاه کرده به نظر امریکا چی هست و به صورت گدایی دنباله رو امریکا باشه
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
دوستان کمی صبور باشید شاید تابناک کامنت منو منتشر کنه هم جواب شما داده بشه هم سازمان سیا پورسانت ما رو بده تابناک جان خداقوت
مردم ونزوئلا رو ببخت کردن ول هم نمی کنن این همه تورم به مردم ونزوئلا تحمیل کردن کشور رو هم نابود کردن باز رو دارن
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
همه چیز برای تو فقط داشتن رفاه است ولو به قیمت ظلم و زیر باز ذلت رفتن
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
تورو خدا اینو ببین یعنی ظلم چیزی غیر از نبود عدالت و دین چیزی جز عدالته چجوریه که مادورو تو ترکیه استیک بزنه بعد مردم اشغال بوخورن ظلم نیست؟22:41
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
آقای سینا کمونیست ها و در راس آنها روسیه هم ظلم میکنند، هم زور میگن و علاوه بر اون رفاه را هم میگیرن و مملکت ها را به فقر و تباهی سوق میدن
رو که نیست مملکت رو به فلج اقتصادی رسونده ده میلیون در صدر تورم باز کنار نمیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
به تو چه مردمش می خوان
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
مردمش غلط کردن که تورم می خوان
چرا انقد عجله بله میخواهند نفت ایران اینجوری تامین کنند دشمن مایی امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
دشمنی با امریکا فعلا برای خیلی ها شده نون
بابا این مادورو مردم کشورش رو بیچاره کرده ، خوب باید بره دیگه ، غیر از اینه ؟
مادورو بای بای !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
کودتا تمام شد
بابای امریکا!!!!!!
بولتون از بی صفت ترین آدم های تاریخه.من نمیفهمم چرا یک ذره انسانیت در این آدم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
این منفی ها معلومه چقدر تفکر لجنی داریم اینجا
ولی عیبی ندارد و دوران امریکا دارد به سر می اید و این ها هم زحر کش می شوند از این نابودی امریکا
تا در نرفته پولهایی که به مرحوم چاوز داده شد رو یه طورهایی پس بگیرید۰
میرخوان گوایدوی
ای کاش کودتا بشه ملتش از این بدبختی کمونیست نجات پیدا کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
کمونیست؟!!!!
زیاد در توهمی عمو جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
مثل لیبی که همه خوشبخت شدند. و همچنین یمن و سودان.
دیکتاتور ها باید سرنگون شوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار