بازدید 9721

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد مس عضو جدا شده از بدن

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) در مورد مس عضو جدا شده از بدن
کد خبر: ۸۹۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ 15 April 2019

فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
مسّ عضو جداشده از بدن
١ – حکم مس استخوان پیدا شده شهید

سؤال:یکى از مؤمنین به دست ظلمه شهید شد و بعد از آن، ظلمه براى محو آثار جنایتشان بر روى بدن مطهّر شهید ماشین رانده اند، به همین جهت حتّى شیشه فانوس همراه و موتور وى سالم مانده؛ ولى بدن شهید بطور دلخراشى متلاشى شده است و فقط توانسته بودند تکّه هاى جمجمه و مغز سر وى را از روى آسفالت جمع آورى کنند و همراه با بدن، پس از غسل به خاک بسپارند، سپس قطعه استخوان دیگرى از او پیدا شد، کسى که این تکّه جمجمه را مسّ کند، غسل مسّ میّت مى خواهد؟ حکم کفن و دفن این تکّه چگونه است؟

جواب: غسل آن واجب نیست؛ در لفّافه اى بپیچید و دفن کنید و غسل مسّ میّت نیز ندارد.

٢ – عدم وجوب غسل مس میت برای دندان جدا شده

سؤال:آیا براى مسّ دندان جدا شده، غسل مسّ میّت لازم است؟ اگر همراه دندان مقدارى گوشت لثه نیز باشد چطور؟ آیا مقدار گوشت لثه همراه دندان (کم یا زیاد آن) تأثیرى در حکم دارد؟

جواب: در هر حال غسل ندارد.

٣ – دست زدن به عضوی که جدا شده

سؤال:اگر عضوی از بدن یک نفر مانند دست یا جایی دیگر را جدا کنند مثلا برای پیوند و یا نه در اثر سانحه ای جدا شود ، چنانچه به این عضو دست بزنیم آیا بر ما غسل مس میت واجب میشه ؟

جواب: هرگاه از بدن زنده یا مرده اى که غسلش نداده اند قطعه اى که داراى استخوان است جدا شود (مثلاً یک دست و یا حتّى یک انگشت) هر کس آن را مس نماید، باید غسل مسّ میّت کند، امّا اگر استخوان نداشته باشد غسل واجب نیست، همچنین براى مسّ استخوان تنها یا دندان که از مرده یا زنده جدا شده غسل لازم نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل