بازدید 7213

همتی: تغییر سود بانکی منتفی است

کد خبر: ۸۹۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 15 April 2019

رئیس کل بانک مرکزی ضمن ارائه گزارش برنامه های این بانک برای رونق تولید گفت: بانک مرکزی برنامه ای برای تغییر نرخ سود بانکی ندارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عصر دیروز (یکشنبه، 25 فروردین ماه) نشست کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزرای امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف ایران برگزار شد.

عبدالناصر همتی در این نشست به تشریح برنامه های بانک مرکزی برای رونق تولید در سال جاری پرداخت و گزارشی از پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی ارائه کرد. آنطور که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده در 3 ماه پایانی سال 97 حدود 189 هزار میلیارد ریال به سیستم تولیدی کشور تزریق شد که تحولاتی در این بخش‌ها ایجاد کرده است.

همتی با بیان اینکه از 357 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که تا بهمن ماه سال 97 به سرمایه‌ در گردش اختصاص یافته 55 درصد به بخش صنعت تعلق گرفته است، افزود: برنامه ما این است که امسال این رقم 65 درصد شود.

هرچند مواضع همتی درباره تغییر نرخ سود بانکی در یکی از یادداشت های اینستاگرامی اش کاملاً مشخص شده بود ولی وی در مجلس در بین نمایندگان تاکید کرد که بانک مرکزی برای تغییر نرخ سود بانکی برنامه‌ای ندارد.

وی گفت: افزایش نرخ سود بانکی سبب فشار به واحدهای تولیدی شده و ناترازی بانک‌ها را افزایش می دهد، بنابراین اگر شرایط فراهم باشد باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنیم اما فعلاً برای آن برنامه‌ای نداریم و تصمیم‌گیری در این خصوص باید در شورای پول و اعتبار انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فروش اموال مازاد بانک‌ها می‌تواند منابع خوبی را آزاد کند، افزود: بانک مرکزی تحت تاثیر شدیدترین فشارهای تحریمی و تامین منابع است اما شرایط خوبی از لحاظ ذخایر ارزی دارد که شرایط از سال گذشته نیز بسیار بهتر است. رونق تولید در گرو ثبات اقتصادی است و هدف بانک مرکزی این بوده که ثبات در اقتصاد کشور ادامه یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
چرا نباید زیاد شود مگر تورم کم شده در کشور هایی که نرخ بهره را تنزیل می دهند تورم ثابت یا شیب بسیار کمی دارد که آن هم به دلیل تشویق به سرمایه گذاری است ما از دنیای غرب و اقتصاد آنها فقط قسمتی که به نفع ماست را منتشر می کنیم یک چیزی می شنویم که نرخ بهره در امریکا یا اروپا کم شده همین هزینه سربار بانکها ساختمانهای لوکس ، نگهداری مراکز تفریحی و تعاونی ها برای کارکنان ، وام های کلان به از ما بهتران ، وام های با کارمزد پایین به کارکنان ووووو می باشد . بعد من کارمند پولی دارم پس انداز می کنم بانک از پول من در امور ی که سود دارد استفاده می کند تورم هم ارزش را کاهش می دهد بعد می گوینید سود نباید زیاد شود یک کارمند بانک پیدا کنید خانه نداشته باشد هزینه های سربار بانکها اینها هستند نه سود یک مشت مردم بدبخت با سرمایه های اندک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
هرچه بیشتر سود بانکی بالا بره باید پول بدون پشتوانه چاپ بشه و این خودش به تورم دامن میزنه. مشکل جای دیگری است که هیچکسی هنوز راه حلی ارائه نکرده
یک مهندس ساده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
سلام
ضمن عرض احترام برای نظرات شما، اما حقوق کم شما کارمند که دارید پولی هم پس انداز می کنید دلیل نمی شود که سود سپرده بانکی را افزایش دهند! اجازه بدهیم روش صحیح و درست در مسائل اقتصادی انجام گیرد نه امور احساسی! همین تصمیمات احساسی باعث شده که وضع اقتصاد کشور به اینجا کشیده شود حالا هم که چند تا شبه عاقل پیدا شده اند تصمیمات علمی و عقلانی بگیرند ما با گریه و زاری و کاسه ی خالی نشان دادن، انها را گمراه نکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
آقای مهندس ساده واقعا ساده هستید چرا هزینه های سربار را کم نکنند من به برخی اشاره کردم نکند خود شما بانکی هستید
قابل پیش بینی بود که زیاد نکنند!
برای اینکه خود دولت از این موج سواری بر گرانیها لذتی وافر میبرد...
عدم افزایش سود بانکی یعنی بسته شدن حسابهای سپرده و سرازیر شدن نقدینگی به بازار ارز و سکه و خودرو است . هیچ آدمی حاضر نیست در کشوری که نرخ تورمش بالای 50 درصد است بخاطر 20 درصد سود پولش را در بانک بگذارد . اگر کسی پیدا بشود باید از حداقل اطلاعات اقتصادی هم بی بهره باشد . شما اگر اول سال حتی کود حیوانی بخرید و در انتهای سال بفروشید قطعا چند برابر سپرده گذاری بیشتر سود خواهید برد . این تصمیم نه تنها باعث می شود که دیگر هیچکسی سپرده گذاری نکند ، بلکه بازارهای دیگر مانند سکه و ارز و بخصوص اتومبیل به شدت افزایش قیمت پیدا کند و البته بازار سرمایه هم حتی اگر رشد پیدا کند این رشد با تورم همخوان نخواهد بود . پس این تصمیم کاملا اشتباه بوده و باعث افزایش تورم و التهاب سایر بازارها خواهد شد . شاید تصمیم درست این بود که جهت جلوگیری از افزایش نرخ تورم سود بانکی ثابت و به آن سهام شرکتهای دولتی اضافه می شد تا حداقل درصد سود بانکی به تورم سال که قطعا بالاتر از 50 خواهد بود برسد و مردم رقبت به سپرده گذاری شوند . البته ممکن است کسانی باشند که اصلا از اقتصاد سررشته ای نداشته و حتی توان خرید مورد بالا را هم نداشته باشند که مجبور به سپرده گذاری شوند
خوب بااین تفسیر ماهم بیکار نیستیم بریم تو بانک پول بذاریم سرمایه گذاری کنیم
میریم طلا و ارز میخریم تو بورس سرمایه میذاریم
پول توی بانک گذاشتن درین شرایط اشتباه محضه
کلا ادم هرچی نقدینگی داره باید تبدیل به سرمایه کنه
طلا خونه ماشین
آقای مهندس که مخالف افزایش سود بانکی هستید ظاهرا شما هیچ اطلاعی از هزینه های سربار بانکها ندارید فکر کنم تا حالا از کشور خارج نشده اید برای همین خیلی ساده هستید بروید دکوراسیون بانک های ایران با اقتصاد اول دنیا مقایسه کنید آیا مراکز تفریحی و بانکها را ندیده اید و یا نمی دانید بهترین بیمه های تکمیلی مربوط به کارکنان بانکهاست اینها از کجا می آید بانک سود سرشار می برد ولی نمی خواهد مردم را شریک کند آیا می دانید هیت مدیره بانکها چه میزان در انتهای سال سود و پاداش می گیرند بروید قداری تحقیق کنید نه اینکه با کابرد کمه کاسه خالی به مردم توهین کنید
درست است که افزایش سود بانکی را همه اقتصاد دانان نفی می کنند . ولی پارامتر موقعیت و شرایط اقتصادی هم باید در آن دیده شود . در حال حاضر یک عطش تبدیل ریال به کالا در مردم هست که باعث افزایش قیمت های مسکن و خودرو و سکه و ارز می گردد . بعنوان کاری موقتی و بخشی از یک استراتژی بلند مدت ، میتوان برای مدتی محدود مثلا یکسال ( تا عبور از بحران) درصد سود بانکی را افزایش داد .

شما ببینید که روسای کشور در بحبوحه افزایش نرخ ارز از مردم خواستند که پس اندازشان را در بانک ها نگه دارند . بطور مثال من بالغ بر 400 میلیون تومان را تا همین الان از بانک برنداشتم . ولی اونها که همین مبلغ را برداشت کردن الان نزدیک 1 میلیارد تومان پول دارند.

حالا دولت و بانک به من بعنوان شهروند و مشتری خوب چه امتیازی میدهد؟ حداقل باید می گفتند که انها که سپرده بلند مدت 20 درصدی را در میانه راه بر نداشته اند ، در اتمام دوره میتوانند مثلا 2 سال دیگر با همان 20% پس اندازشان را نگه دارند . به این ترتیب من هم پاداش عدم شرکت در مسابقه خرید و ایجاد تورم را دریافت کرده بودم .

و یا روش های تشویقی دیگر .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
دلت خوشه دادش ... تازه وقتی قبل از موعد پولتو ورداری از سودت حداقل 2 درصد کم میکنند بانکها ... منتظر تشویقی ؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار