بازدید 30835
در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» بررسی شد؛

آیا حذف دلار از معاملات بین المللی امکان پذیر است؟

به تازگی آمریکا در اقدامی خصمانه، سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد؛ هر چند این اقدام آمریکا، کار تازه‌ای نبود، در داخل سعی شد تا با تصمیما گیری هایی با آن مقابله شود. از جمله این تصمیمات، پیشنهاد حذف دلار از معاملات بین المللی توسط جمعی از نمایندگان بود. محمدقلی یوسفی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است این تصمیم قطعاً به ضرر ملت ایران، به ضرر پیشرفت و توسعه کشور است.
کد خبر: ۸۹۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ 11 April 2019
تابناک اقتصادیبه تازگی آمریکا در اقدامی غیرعقلانی و خصمانه سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد؛ هر چند این اقدام آمریکا، اقدام تازه‌ای نبود، در داخل سعی شد تا با تصمیماتی با آن مقابله شود. از جمله این تصمیمات، پیشنهاد حذف دلار از معاملات بین المللی توسط جمعی از نمایندگان بود. محمدقلی یوسفی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: این تصمیم قطعاً به ضرر ملت ایران، به ضرر پیشرفت و توسعه کشور است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در اردیبهشت ماه سال گذشته بود که دولت آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده داد که تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. در ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ بود که تحریم‌های ۹۰ روزه آمریکا علیه ایران اجرایی شد. یکی از این تحریم‌ها به موضوع تحریم‌های دلاری ایران بازمی‌گشت و در آن آمریکا، دولت ایران را در زمینه تهیه و خرید دلار تحریم نمود. این موضوع تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور گذاشت. همچنین در روز‌های اخیر، آمریکا در اقدامی غیرعقلانی و خصمانه سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد؛ هر چند این اقدام آمریکا، کار تازه‌ای نبود، در داخل سعی شد تا به گونه‌ای و با اتخاذ تصمیماتی با آن مقابله شود.

از جمله این تصمیمات، می‌توان به طرح «حذف دلار از مبادلات بین المللی» اشاره کرد. این طرح به تازگی توسط جمعی از نمایندگان مجلس تهیه و تدوین شده و در اختیار هیأت رئیسه قوه مقننه قرار گرفته و اعلام وصول شده است. در بخشی از مقدمه این طرح ذکر شده است.
 
کشور‌های اروپایی جهت برون رفت از تسلط دلار آمریکا بر اقتصاد خود اقدام به راه اندازی واحد پولی یورو نمودند. کشور‌های بزرگ دیگری مانند چین نیز با مکانیزم‌های مختلفی خود را از زیر یوغ دلار تا حدودی خارج کرده اند. متأسفانه کشور‌های در حال توسعه به خاطر سهم اندک خود از اقتصاد بین المللی و تجارت جهانی، هنوز در مقابل دلار که امروز یک ابزار سیاسی است، نه یک واحد پولی ضربه پذیر هستند که نمونه آن نوسانات اخیر اقتصاد ایران در سال جاری است. جهت استقلال اقتصادی و مقاوم شدن اقتصاد ملی کشور در مقابل دلار سیاسی لزوم طرحی در این ارتباط ضرورت دارد که جهت حل این مشکل طرح حذف دلار از معاملات بین المللی با قید دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

به موجب این قانون که شصت روز پس از تصویب لازم الاجرا خواهد بود؛

1- هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است.

2- دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارز‌ها تبدیل کنند.
 
3- از تاریخ اجرای این قانون هرگونه دلار آمریکا در حکم ارز قاچاق محسوب می‌گردد و دستگاه‌های مسئول موظفند با هر گونه دلار مکشوفه و نگه دارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد نمایند.

4- وزارت امور خارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌هایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته اند ایجاد ائتلاف جهانی برای تحریم دلار و حذف دلار از معاملات بین المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار را هر سه ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

در تبصره این طرح آمده است: این قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، لکن قرارداد‌هایی که پیش از تصویب این قانون منعقد شده و ما به ازای آن دلار است در هنگام تمدید یا تجدید می‌باید به ارز‌های دیگر تغییر یابد.

محمدقلی یوسفی استاد و کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد اجرایی بودن یا نبودن این تصمیم گفت: به نظر من، یکی از مشکلاتی که مسئولین ما دارند این است که نگاه بلندمدت به اقتصاد و پیشرفت کشور ندارند و گویا چنین تلقی می‌کنند، ما باید تا ابد با کشوری مانند آمریکا دشمنی بورزیم و همکاری نکنیم.

وی ادامه داد: چند نکته در این باره باید عرض کنم. اولین نکته اینکه این تصمیمات پشت پا زدن به امکانات بین المللی است که یک کشور می‌تواند از آن امکانات برای پیشرفت مردم، جامعه و اقتصاد خود استفاده کند. آمریکا که فقط آقای ترامپ نیست. ضمن اینکه این دولت‌ها در آمریکا می‌آیند و می‌روند و آنچه مهم است ارتباطات بخش خصوصی با یکدیگر است. اقتصاد مربوط به بخش خصوصی است و مربوط به سیاستمداران نیست که هر گونه بخواهند اقتصاد یک کشوری را به بازی بگیرند. همچنین مسأله اساسی این که آمریکا تشکیل شده است از سیاستمداران، دانشمندان، محققین، نوآفرینان و مبتکران و کسانی که مخترع هستند و باعث پیشرفت بشریت شده اند و خیلی از امکاناتی که ما در دنیا شاهد آن هستیم، ساخت آمریکایی‌هاست؛ بنابراین این تصور که اگر دولت آمریکا با ما اختلاف دارد، پس ما همه امکانات بین المللی و مزایایی که می‌توانیم از آن برخوردار بشویم را نادیده بگیریم، تصور درستی نیست. این تصمیم قطعاً به ضرر ملت ایران، به ضرر پیشرفت و توسعه کشور است.

نکته دوم آنکه هر کاری باید هدف داشته باشد. هدف از حذف دلار از مبادلات بین المللی چیست؟

اگر هدف ما این است که بخواهیم نظام پولی بین المللی را تغییر بدهیم برای این کار لازم است که ما سهم عمده‌ای در تجارت بین المللی داشته باشیم، ذخایر ارزی بالایی داشته باشیم و بتوانیم در محافل بین المللی مشارکت کنیم، در قوانینی که وضع می‌شود، منافع ملی خود را ببینیم و بعد در آنجا با همکاری سایر کشور‌ها بتوانیم تغییری در نظام پولی بین المللی ایجاد کنیم.

به نظر لازمه این کار هم یک تعامل سازنده با دنیاست؛ بنابراین، اینکه یک کشور مستقل بخواهد به تنهایی یک چنین سیاست‌هایی را دنبال بکند به نظر من ضررش بیشتر از نفع آن است و توصیه نمی‌شود. ممکن است این واکنش‌ها بیشتر جنبه احساسی داشته باشد و بگویند که حالا که ترامپ یک کاری انجام داده است، ما هم بیایم یک واکنش غیرمعقولی انجام بدهیم. ما باید اگر کسی اشتباهی کرد و سیاست نادرستی را دنبال کرد، به او نشان دهیم که او اشتباه می‌کند نه اینکه اشتباه را با اشتباه جواب بدهیم. ضمن اینکه اشاره به این نکته نیز ضروری است که هر کشوری نمی‌تواند پولش یک پول بین المللی شود. برای بین المللی شدن پول یک کشور، باید اقتصاد آن کشور قوی باشد، بتواند به تعهدات بین المللی خود عمل بکند و در مسائل پولی و ارزی بین المللی اختلال ایجاد نکند. آنچه ما اکنون با آن مواجه هستیم، این است که دولتی در آمریکا بر سر کار آمده و دارد برای ما ایجاد مشکل می‌کند. به نظر من راه حل این نیست که اگر یک خرسی بر سر راه ما قرار گرفت موظفیم با آن خرس مبارزه کنیم، بلکه شاید ایستادن و صبر کردن جهت عبور خرس از جاده کار عاقلانه تری به نظر برسد؛ بنابراین من فکر می‌کنم در این شرایط عاقلانه‌ترین کار این است که ما خیلی با صبر تصمیم بگیریم و تصمیمات عجولانه‌ای نگیریم.

نکته سوم این که بیشتر معاملات ما بر اساس دلار است؛ به عنوان نمونه معاملات نفتی ما بر اساس دلار است. بعد حتی اگر بخواهیم یورو را که پول رسمی اتحادیه اروپا می‌باشد جایگزین آن کنیم باید بگویم، یورو یک پول باثباتی نیست و بسیار شکننده است و اختلافات بین کشور‌های اروپایی خود باعث ایجاد مشکل است. اتحادیه اروپا یک سازمان مستقل و مستحکمی نیست که ما فکر کنیم این پول بتواند مداوم باشد. دلار آمریکا را مردم آمریکا انتخاب و تعیین کردند، ولی یورو را دولتمردان اروپا انتخاب و تعیین کردند؛ بنابراین تفاوت بین دلار و یورو بسیار است.

هم اکنون بسیاری از مردم در کشور‌های مختلف اتحادیه اروپا خود به این واحد پول یورو اعتراض دارند. خیلی از کشور‌ها مانند یونان، پرتغال، اسپانیا و ... هستند که خود با این واحد پولی مشکل دارند. وقتی که مردم این کشور‌ها نمی‌توانند نرخ سود بانکی خود را تعیین کنند و یا در مورد نرخ ارزشان تصمیم بگیرند خیلی راضی و خوشحال نیستند چرا که این موارد بر زندگی اقتصادی آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین خیلی از کشور‌های اروپایی هم اکنون خود در مورد یورو نگران هستند.

اگر بخواهیم سایر ارز‌های بین المللی را نیز جایگزین دلار بکنیم که باید بگویم خود آن ارز‌ها وابستگی شدیدی به دلار دارند. از این گذشته بخش عمده‌ای از شرکت‌های بین المللی به نوعی در ارتباط با آمریکا هستند و اقتصاد امروز جهانی یک اقتصادی در هم تنیده است؛ بنابراین، تفکیک اقتصاد‌ها از یکدیگر کار بسیار سختی است و شاید اگر هدف این است که ما کمتر از تحریم‌ها آسیب ببینیم باید به فکر این باشیم که بنیه اقتصاد داخلی خودمان را قوی‌تر کنیم که این نیازمند نگاه به داخل و توسعه اقتصاد داخلی است و این یک استراتژی بلندمدتی را طلب می‌کند. در مجموع من فکر می‌کنم موضوع حذف دلار از تبادلات بین المللی کار درستی نیست و به ضرر مردم و اقتصاد کشور است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۳
بله ولی نه توسط کشوری که قیمت پیاز رو هم نمی تونه کنترل کنه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
خخخخخخخخخخ
ناشناس
| France |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
مگه کسی هم هست اینجا اینده نگر باشه همه جو جوگیریه اگه اینا اگه دلسوز مردم بودن تو این همه سال یه اقتصاد دزست درمان می ساختن که توش هر روز یه چیز قیمتش نره بعه اسمون یه شبه سرمایه های مردم به فنا نره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
مرگ یک بار شیون هم یک بار
یه عده کمی هستند که دلار شده براشون اسباب کاسبی به قیمت فقر و بدبختی مردم
صد سال پیش کسی دلار نمیشناخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
عزیزم محصولات کشاورزی باید صادر شوند تا کشاورزان یکم جون بگیرن 40 سال کار می کنند ملت فهیم شهری مفت میخورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
محصولات کشاورزی تازه دارن ارزش صادراتی خودشون رو نشون میدن. متاسفانه عمده پول به جیب دلالان می رود و نه کشاورز. تحریم ها فرصت را به تولید داخلی می دهد
در جواب این سوال فقط یک پاسخ درست وجود دارد ؛
بجای این فرافکنی ارزش پول خودتان را بالا ببرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
دلیل کاهش ارزش پولی همین دلار هست
ببینید 1 میلیون دلار معادل 6 میلیون و هفتصد هزار یوآن چین است. در مقابل صادرات نفت پول یوآن وارد کشور کنید و به صرافی ها برای تامین نیاز مردم تزریق کنید. شما اگه با یوآن چینی به کشورهای اروپایی هم سفر کنید به راحتی میتوانید تبدیل کنید و جای نگرانی نیست. چینی ها در حال تسخیر اقتصاد دنیا هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
مگر واردات این حجم یوان عملی است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
وقتی گزارش گردش ارزهای دنیا در روز رو مشاهده می‌کنی میبینی که دلار آمریکا با حدود ۵۰ درصد اوله و یورو با هجده درصد دوم و ین ژاپن با ۱۲ درصد سوم و
یوان با کمتر از دو درصد نهمه خب آدم عاقل خودشه رو راحت تو دام یه همچین ارزی نمیدازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
چین خودش تمام یوانش رو برده امریکا سرمایه کذاری کرده بقیش رو هم به دلار و طلا تبدیل کرده لطفا کمی فقط کمی مطالعه کنید تا تز های پوپولیستی ندید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
یوان کجا بوده ، ما واردکننده از چین هستیم نه صادرکننده که همش رو به دلار ازمون میگیره . بجاش با این حجم سرسام آور صادرات به عراق از کل مواد غذاییمون گرفته تا برق و گاز و مصالح و چیزای دیگه ، کلش میشه 13 میلیارد دلار که حتی یک دونه یکدلاری هم بهمون نمیده و تمومشو به دینار خودش میده !!! این دینار آشغال رو کجای دنیا از ما قبول میکنن ؟ انگار اینهمه جنس رو مجانی داریم میفرستیم براش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
حرف چرت نزن روسیه که همیشه تو تقابل بوده نتونسته این کار بکنه چینم نمیتونه بکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
همین حالا هم بیش از نود درصد واردات ما از چین هست
باید سیستم حواله را فعال کنید مثلا نفت بدیم و حواله یوان چین دریافت کنیم بعد این حواله را تحویل وارد کننده بدیم تا از چین یا هر کشوری که این حواله برای معتبر هست خرید کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
طاهرا شما به اروپا سفر نکرده اید کارمزد تبدیل ارز بسیار بالاست و در ایتالیا تا 20 درصد می رسد.
دوباره سایتها ۳ روز افتادن به اخبار دلار و بالا و پایین قیمتها و ایجاد التهاب که همه اش زیر سر فقط بانک مرکزی است و هیچ کس نمی تواند نوسان در بازار جز او ایجاد کند و خدا به خیر کند چه گربه ای قراره است عروس کنن دوباره.
اقایان دلار را روی یک رقمی ۲ ماه بدون نوسان فیکس کنین نه اینکه هر روز یک قیمتی و التهاب و اقای همتی بازار را پایین و بالا مدام کنند.
اقای همتی روش بازی تان را عوض کنید.
اقتصاد را از وقتی امدید نابود کردید و سیف بهتر از شما بود و شما وحشتناک با بازار دارید بازی می کنید و ادعاتون میشود.
پوزهای خارج از کشور را از کار انداختید و یک نفر از طریق پوز در المان و یا کانادا دارو میتوانست بخرد و بفرست که با مدیریت عالمانه شما ان را هم بستید.
بهترین راهکار مقابله با امریکا ضربه زدن به اقتصادشون هست تا بفهمن بهتره به همه کشورهای اطراف پیشنهاد دوستی بدهیم و تاکید کنیم هرگز با انها جنگ نمیکنیم تا مردم انها به دولتهای خود که وابسته هستند و اسلحه از امریکا میخرند بدبین شوند و فشار بیاورند که پول انها را بیهوده هدر ندهد تولید همه محصولات مورد تیاز در کشور و بخصوص کشاورزی و حتی صادرات ان رونق گردشگری به هر وسیله تا امریکا بیشار ضرر کند و ببیتد تحریمهایش بی خاصیت میشود .
تا به حال تحلیلی به این ابکی و باین سیاست زدگی ندیده بودم. بر دنبال کارت بابا.
حذف دلار از اقتصاد کلان خوبه اما یک ابهام و ترس جدی وجود داره در مورد بند 2 و 3 از طرح پیشنهادی:

"2- دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارز‌ها تبدیل کنند."

بعضی از ایرانی ها در خارج دلار دارن، وقتی میان ایران میخوان دلار وارد کشور کنند، توریست ها و مخصوصا عراقی ها دلار وارد کشور میکنند... اینکه مردم رو از نگهداری دلار بترسانید راه حل مناسبی برای مدیریت اقتصادی نیست. حتی باعث قاچاق دلار به خارج میشه و ارز کشور رو فراری میده، تصمیم اشتباه نگیرید که پشیمان بشیم.

پیشنهاد بنده اینه، دلار رو از معاملات کلان تجاری و دولتی حذف کنید، اما از مقادیر خرد که دست مردم و صرافی ها است صرفه نظر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
وقتی ممنوع باشه توریست هم دلار نمیاره میره یورو و غیره میاه
همه مشکلات امروز کشور ما از این بی درایتی تصمیم و قانون های بدون مطالعه و پشتوانه قوی کارشناسی است
از کسانی که در سیستم آموزشی غربی تربیت شده اند نمیشه انتظار تغییر داشت . برای ایجاد تغییرات مهم باید از افرادی که تفکر تغییر داشته باشند استفاده کرد .
کشورها که دارند به سمت مبادله با پول ملی خودشان پیش می روند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
الان بیشتر از پنجاه کشور با قراردادهای پولی دوجانبه دارند با پولهای خودشون معامله می کنند ولی مردم ما معاملات بین المللی را بدون دلار غیر ممکن می دونن.
دیشب انگار نمایندگان جایی شام مهمون بودند غذا بهشون نساخته .سریع پا شدن اومدن واسه خودشون یه لایحه نوشتند بدون هیچ پیش مطالعه اقتصادی و وضعیت کشور و روابط بینالمللی و شرایط بانکیش و شرکتهای خارجی و کشورهایی که شریک تجاری ما محسوب میشوند و اینکه تازه اگر با ارز دیگری معامله صورت بگیرد تنها واحد پول یورو بهترین جایگزین دلار میتواند بشود که انهم به میزان کافی در هر کشوری موجود نیست ختم کلام تمام راهها به دلار ختم میشود چون با اعتبار بالایش وحجم کمش محبوبترین ارز دنیاست
در تمام کشورها ذخیره ارزی بصورت دلار نگهداری می شود حتی چین و روسیه هم از دلار به عنوان ذخیره ارزی استفاده میکنند. حذف دلار از معاملات بین االمللی فقط به نفع کشورهایی است که از ما نفت می خرند مانند هند و چین چرا که باعث افزایش ذخیره ارزی انها و در نتیجه افزایش ارزش پول انها خواهد شد و بالطبع کاهش ارزش بیشتر ریال را به دنبال خواهد داشت.
خرج آقا زادهشونو در آمریکا چطور میخوان پرداخت کنند
نمایندگان محترم به جای تصمیمات هیجانی به آینده کشور فکر کنند
قاچاق تلقی کردن نگهداری دلارتکرار تجربه ناموفق اردیبهشت ۹۷ است. انهایی که این طرح راداده اندواقعافکرمیکنندازفردامردم دلارهایشان رازیرقیمت میفروشندوتبدیل به ریال میکنند؟!!!تنهااتفاقی که میافتداین است که خریددلارسخت ترمیشود وقیمت ان بالاترمیرود همین !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
به هیچ وجه ربطی نداره. در دلار 4200 تومنی قیمت بالاتر رو قاچاق اعلام کرده بودند. اینجا خود دلار رو. شما به جای دلار برو یورو بگیر.
خدایا ما را نجات ده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
از چي؟؟!!!
حذف دلار از معاملات اقتصادی امکان پذیر نیست وبیانیه برای دلخوشی افراد ساده لوح است . وقتی در مملکت خودمان قیمت پیاز و گوشت و سایر اقلام با توجه به قیمت جهانی آن بر حسب دلار تعیین میشود به راحتی میتوان فهمید که تجارت جهانی مبنای پولش دلار است و با هر ارزی معامله صورت گیرد و حتی در تهاتر مبنای محاسبه قیمت ها دلار خواهد بود . لذا حذف ظاهری آن هیچ تاثیری در ماجرا نخواهد داشت
تمام ارزها در طول دوران های مختلف دچار نوسان میشن و تبدیل سرمایه های ملی کشور به اون ارزها یعنی ریسک بالا
کما اینکه دلار حداقل برای دو دهه اینده ارز بی رقیب در تبادلات مالی خواهد بود و در خیلی از موارد در معامله های خارجی نمیشه از ارز دیگه ای استفاده کرد ! پس هزینه های تبدیل ارز هم به این مشکلات اضافه کنید

"دلار بی رقیب است" به جای فرافکنی به فکر تقویت اقتصاد کشور باشید
این تصمیم مثل دلار جهانگیریه
غیر کارشناسی و کاملا سیاسی
نتیجه مطلوبی هم نخواهد داشت تنها بی اعتمادی جامعه بالاخص فعالین اقتصادی رو بیشتر خواهد کرد
یه دلار همیشه یک دلار خواهد بود تصویب سنای ملت شده
در عوض یک تومان ۱۵۰۰۰ شده تصویب جمهوری اسلامی شده و بیشتر خواهد شد
وقتی یک عده که هیچ تخصصی ندارند و از دارقوز آباد علیا با ماده تبصره یه مدرک واسه خودشون جور کردن و شدن نماینده از این بیشتر نباید انتظار داشت!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
توهین به لیست امید هم حدی دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
نه یک اصولگرا باید رئیس جمهور میشد اون موقع ایران ژاپن اسلامی می شد و فرهنگ مالیات ندادن ترویج می داد خخخخ
دلار رو تمام دنیا قبول دارن. این طرح هم دو سه هفته بهد از تصویب خاک خواهد خورد.
ی طرحی تصویب کنید ک بشه اجراش کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
شما ظاهرا اطلاع ندارید حدود پنجاه کشور دنیا قرارداد پولی دوجانبه با هم دارند و دلار را از مبادلاتشون حذف کرده اند.
دلار باید از معاملات حذف بشه کسی به حرف این استاد های غرب زده گوش نده..آمریکا پول بدون پشتوانه چاپ میکنه استاد لیبرال ما ازش حمایت میکنه
ملت چه گناهی کردن گیر شما افتادن هر روز یک طرح مزخرف میدید . تومان که بی ارزش شده دلار هم ممنوع کنید ملت طلا میخرن اونم ممنوع کنید با پیاز سیب زمینی معامله میکنن
آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تمام تلاشش را کرده که دلارش را به کشورهای دنیا دیکته کنه
با وجود اینکه ۶۰ درصد تجارت دنیا تحت کنترل آمریکاست ولی اگر کشورهای چین هند روسیه ترکیه ایران عراق و... بتوانند ارز واحدی تعیین کنند مطمین باشید آمریکایی ها با مشکلات جدی روبرو میشن و ارزش پول ما هم وضعیت بسیار بهتری پیدا میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
با عراق ۸ سال جنگ کردیم ، با روسیه چندین بار روابطمان بهم خورده ، با ترکیه هم تا دو سه سال پیش اختلافات زیادی داشتیم ، چطور میتوانیم با آنها در یک موضوع اصلی همکاری کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
ایرانو خوب اومدی
متاسفم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
داداش یکم بهتره در امار و ارقام اقتصادی بیشتر دقت کنی
باز هم طرح و قانوني كه نه بر اساس منطق و عقل و نظرات كارشناسي ، بلكه بر اساس هيجان و احساسات اتخاذ شده و راه بجايي نخواهد برد ،
پیش از اینکه یورو بوجود بیاید در اروپا هر کشوری پول ملی خود را داشت و آنرا به دلار تبدیل میکرد برای تجارت بین المللی ، از بعد جنگ دوم جهانی که همهٔ کشورها ورشکستهٔ اقتصادی شدند ، همه پذیرفتند که تنها اقتصاد پویا ، امریکا است و بهمین خاطر دلار ارز جهانی شد ؟ مردم ایران باید اول وطن پرست شوند آنگاه با غیرت ملی از خروج ثروت کشور جلوگیری نمایند ،و اولویت را به مصرف داخلی بدهند و اگر مازاد تولیدی وجود داشت آنگاه صادر کنند ؟ تا وقتیکه روستاییان فکر کنند آنها میکارند و شهریها میخورند ؟ این تفکر اختلاف افکنانه باعث تضعیف ،و نابودی کشور ،و ملت میشود ؟ چونکه روستاهای ایران ظرفیت محدود جمعیتی دارد ؟ که حداکثر بیست ،و سه ،چهار ، میلیون نفر ظرفیت اشتغال دارد ، و جمعیت شهری که طی این چهل سال دو برابر شده ، مهاجرین روستاها هستند ؟ اگرچه ظرفیت جمعیتی ایران حداکثر چهل میلیون نفر بیشتر نمیباشد ، که همین دوبرابر شدن جمعیت باعث مشکلات اقتصادی ،، معیشتی و رفاهی کشور گردیده است که سهم مهم افزایش جمعیت مربوط به روستاها میباشد ؟ قدرت بازدارندگی با جمعیت نیست بلکه با درایت ،و تکنولژی است ؟
اقا به خدا امروز یک بسته خرمای نیم کیلویی گرفتم ۵۰ تومن حالا برو پول دنیا را عوض کن
به این استاد بفرمایید وقتی آمریکا به ما اجازه نمیده از امکانات و اقتصادش استفاده کنیم، به چه دلیلی باید صبر کنیم و دلار را نگهداریم؟
دولت روحانی خیلی امیدوار به برجام و غرب بود و همه تخم مرغا رو تو این سبد گذاشت، واقعاً چه اشکالی داشت روابطشو با همسایه های عربش بهبود میبخشید، مخصوصاً عربستان. با عربستان خوب میشدیم آمریکا اینقدر جلون نمیداد. چرا باید آمریکا خیالش از قیمت نفت راحت باشه تا هر کار دلش میخواد بکنه. نباید میذاشتیم سطح روابط ما با عربستان اینقدر بد بشه. ایران در صورتی میتونست جلوی دلار عرض اندام کنه که دلارو از تو معاملات اپک حذف و ارز مشترکیو با سایر اعضا طراحی و جایگزین کنه. حتی اگر این کار از نظر اهل فن غیرممکن باشه، لااقل به دنبال ناتوی عربی راه نمیفتادن، آمریکا میخواد ما رو به کمک همسایه های عربی و تفرقه شیعه و سنی از پا دربیاره. توی روابط حسنه با عربستان منافع زیادی برای ما هست. آمریکا از اونور دنیا داره عربستانو میدوشه، انوقت ما بغل گوشش از روابط اقتصادی با عربستان محرومیم. چقدر منابع انسانی بیکار داریم که میتونن اونجا درآمد کسب کنن. موقع برجام باید اینکارا میشد، ولی بازم دیر نشده، مخصوصاً با کنار کشیدن مصر از این به اصطلاح ناتوی عربی
کاش بجای این حرفا صبر کنن و برای تقویت اقتصاد برنامه ریزی کنن
عجب طرح هوشمندانه ایی!!!
ازفرداقیمت دلارمیشه هزارتومان !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
خخخ
دلار جهانگیری دلار نیمایی دلار سنایی دلار صرافی ملی دلار صرافی مجاز دلار صرافی نیمه مجاز دلار تهرانی دلار مشهدی دلار استانبولی دلار هراتی دلار دبی دلار اربیلی ووو ووو .....شما یکی از اینها را حزف کنید. حزف از معاملات جهانی پیشکشتون...
به ندرت قلی ای هست که حرفش درسته.
کارشناس بهتری نبود ازش نظر خواهی کنید؟ ایشون ظاهرا اطلاع نداره چین و روسیه هم کنار گذاشتن دلار را شروع کرده اند.
باید عمق تاثیر گذاری حذف دلار توسط ایران در تجارت بین المللی را در سطح جهان دید. مبادله تجاری ایران در چه حجمی در مقایسه با دیگر کشورها است؟ آیا کشورهای دیگر نیز از این خواسته پیروی می کنند؟ قطعا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
سی و شش صدم اقتصاد دنیا را داریم خخخخ
تا مشکل اجرای سیاست های کلان و بالادستی مربوط به اقتصاد و تقویت زیرساخت های اقتصادی حل نشود همین آش و همین کاسه است.

ایران اگر اقتصاد توسعه یافته و قدرتمندی داشت و اون رو مکمل قدرن نظامی و امنیتیش میکرد حتی اگر بمب اتم هم تولید می کرد کسی معترضش نمیشد( منظور از این حرف بازدارندگی و مصونیتی هست که قدرت اقتصادی میتونه برای یک کشور ایجاد کنه)

عدم امکان اینکار رو در این مقطع رو به این شکل میتونید درک کنید که خوب دلار رو کنار گذاشتیم

1-کدوم ارز جایگزین بشه؟

2- آیا کشورهایی که از ما خرید میکنن هم قبول میکنن مبلغ کالاهایی که میخرن رو به اون ارز پرداخت کنن؟

3-آیا کشورهایی که ازشون کالا وارد ایران میشه قبول میکنن اون ارز رو برای پرداخت ارزش کالاها بهشون بپردازیم؟

4- نوسان و نرخ تبادل اون ارز نسبت به ارز کشور خریدار و فروشنده به چه نسبته؟

این طرح یک سیاست برای اجرا نمی تونه باشه بلکه یه هدفه که برای تصمیمات سیاسی باید در نظر گرفته بشه به شرطی که شرایط اولیه اش مهیا بشه

قوه مجریه هر وقت سیاست های اقتصاد مقاومتی و اصل 44 رو اجرا کرد و وابستگی به نفت رو به حداقل رسوند و مشارکت مردم به جهت آگاهی و همراهی فراهم شد و توانستیم در علم و پژوهش و قدرت اقتصادی به سطح بالایی برسیم اونوقت میشه ارز خودمون رو برای تبادل به هر کشوری بقبولونیم
کلا قبل این طرح ها فکر‌هم می شود ؟
...مدیرانی که نمیوتن قیمت مرغ و پیاز که خودشون تولید میکنن(البته بهگفته خودشون ف معلوم هم نیست شاید همه چی رو وارد میکنند) کنترل کنند حذف دلار یعنی قطع شریان اقتصادی....
خدایا مارو نجات بده.
در شرایط فعلی که اکثر کشورها برای مصون ماندن از تحریم های غیر قانونی امریکااز جمله روسیه ،چین و ترکیه دارند به سوی معاملات و قراردادهای پولی دو جانبه پیش می روند از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی بهترین موقعیت برای اقتصاد کشور ما برای محافظت و مصون ماندن اقتصاد از تحریم های ظالمانه حذف دلار از معاملات داخلی و خارجی است. قطعا این کار به نفع مصالح و اقتصاد کشور است و باعث می شود دست امریکای جنایتکاراز جنگ ارزی و اقتصادی علیه ایران بسیار محدود شود طرح مجلس بسیار به هنگام و مفید برای کشور است.
دلار پایه اقتصاد جهانی است و قابل حذف شدن نیست
تا وقتی حداقل حقوق کارگر در ایران، جهانی نشود از طرح حرف نزنید.
در کانادا حداقل حقوق ساعتی 15 دلار است و کار در شرکت خوب با ساعتی 50 دلار شروع میشود.
همین تیترها هر روز به قیمت دلار میافزاید. اگر میتوانید حذفش کنید و اگر نمیشود، اینقدر دنبالش را نگیرید. شرایط اقتصادی مردم را درک کنید.
خیر
تمام برنامه ها و راهکارهایی که دولتمردان داده اند و می دهد و تمام این تحلیلها و نظرها و ایده هایی که مردم می دهند همه کشک و بی خود است
دقیقا درسته ما باید روابطمونو با عربستان درست کنیم که امریکا سو استفاده نکنه از ما من تحسین میکنم اون کسیو که گفت روابطمونو با عربستان باید افزایش بدیم واقعا حرف منطقی بود
طرح خوبه فقط میشد به جایپول همدیگه از طلا استفاده کرد
تو همین قرار داد 25 ساله ایران و چین به جال دلار از طلا استفاده کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان