بازدید 21965
آخرین تحولات خاورمیانه؛

اظهارات تحقیرآمیز ترامپ خطاب به پادشاه عربستان: ما نباشیم، ایران دو هفته ای کشور شما را فتح می کند/عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام/ هشدار ترامپ به نتانیاهو / آمادگی‌ النصره برای حمله شیمیایی در سوریه

هشدار ترامپ به نتانیاهو، آمادگی النصره برای حمله شیمیایی در سوریه، استقرار یگان‌های ویژه ارتش ترکیه در ادلب و عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات تحقیرآمیز ترامپ خطاب به پادشاه عربستان نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۹۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 15 April 2019

هشدار ترامپ به نتانیاهو، آمادگی النصره برای حمله شیمیایی در سوریه، استقرار یگان‌های ویژه ارتش ترکیه در ادلب و عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات تحقیرآمیز ترامپ خطاب به پادشاه عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این هم اظهارات توهین‌آمیزی خطاب به سعودی‌ها مطرح کرده بود، در یک جمع خصوصی اظهارات مشابهی را تکرار کرده و مدعی شده، در نبود حمایت‌های نظامی آمریکا از سعودی‌ها، ایران می‌تواند به سرعت عربستان را فتح کند.

بر اساس کتاب تازه‌منتشر شده «قله‌ای (کنگره) که به جان دادن می‌ارزد؛ نبرد کنگره و آینده آمریکای ترامپ» نوشته «آنا پالمر» و «جیک شرمن» از روزنامه‌نگاران نشریه «پالیتیکو»، ترامپ در سپتامبر سال گذشته میلادی در جریان یک جلسه خصوصی با حامیان ملی حزب جمهوری‌خواه، به یادآوری سفری پرداخته که در سال ۲۰۱۷ به عربستان سعودی داشته است.

او دیدارش با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی را «خوب» توصیف و ادعا کرده که در این دیدار با پادشاه سعودی گفته است: «پادشاه، اگر ما بریم، اگر ارتش ما برود، ایران دو هفته‌ای، کشور شما را می‌گیرد. شما فقط ۲ تریلیون دلار اینجا سرمایه‌گذاری کرده‌اید. اما همه شما هواپیمای شخصی بوئینگ ۷۴۷ دارید.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در توضیح اینکه سعودی‌ها چقدر ثروتمند هستند، به حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه گفته است: «همه شما فقط با هواپیمای "گالف استریم ۶۵۰" (یک جت شخصی کوچک) پرواز می‌کنید، درسته؟ این هواپیما، به اندازه یک اینچ از ۷۴۷ هم نیست. سلطان پول (پادشاه سعودی) یک ۷۴۷ دارد، پادشاه یک ۷۴۷ دارد، اگر ۷۴۷ نداشته باشید، فقیرید.»

اظهارات تحقیرآمیز ترامپ خطاب به پادشاه عربستان: ما نباشیم ایران دو هفته ای کشور شما را فتح می کند/عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام/ هشدار ترامپ به نتانیاهو /  آمادگی‌ النصره برای حمله شیمیایی در سوریه

ترامپ سپس دوباره به شرح مکالماتش با پادشاه سعودی بازگشته و گفته است: «گفتم پادشاه، شما ۲ تریلیون دلار در بانک دارید، اما ما برای محافظت از شما ۴ میلیارد دلار می‌خواهیم، وگرنه از عربستان خارج می‌شویم. پادشاه گفت، قبلا چنین چیزی اتفاق نیافتاده، نمی‌فهمم و من گفتم: بله، می‌دانم، متأسفام، اما ما ۴ میلیارد دلار می‌خواهیم.»

وی سپس ظاهرا در اشاره به سعودی‌ها، آن‌ها را «کودن» توصیف کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا البته به تعریف و تمجید از سفرش به عربستان سعودی پرداخته و آن را «به مراتب بهتر» از سفر به چین توصیف کرده است. وی در توصیف وضعیت استقبال سعودی‌ها از او گفته است: «فرود که آمدیم، به من گفتند که پادشاه روی باند منتظر است. گفتم خوب است، برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، او در کاخ زیر کولر منتظر بود، اما برای من روی باند، آن هم در هوای ۱۱۵ درجه (۴۶ درجه سانتیگراد)! البته در عربستان سعودی این روز خنکی به حساب می‌آید و او روی باند آسفالت منتظر من بود.»

ترامپ در ادامه گفته است: «از هواپیما پیاده شدم و با او دست دادم، اما سر خم نکردم و ملانیا هم دستش را به سوی پادشاه دراز کرد. یادتان باشد، به ما گفته شده بود که "او دست نمی‌دهد." اما او دست ملانیا را گرفت و بوسید. ماچ، ماچ، ماچ و من پیش رفتم و گفتم، هی، پادشاه، کافی است، بس است. سه بوسه»

بر اساس کتاب، بعد از این صحبت ترامپ، در اتاق غوغایی به پا شده، اما تصاویر ویدئویی از لحظه ورود ترامپ به عربستان سعودی نشان می‌دهد ادعای بوسه پادشاه سعودی بر دست همسر رئیس‌جمهور آمریکا، دستکم در فرودگاه، درست نیست و او صرفا با وی دست داده است.

این اولین بار نیست که ترامپ این طور سعودی‌ها را تحقیر کرده و از آن‌ها می‌خواهد که پول بیشتری به واشنگتن بپردازد. او در سال ۲۰۱۴، حتی پیش از آنکه در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود، در مورد عربستان سعودی نوشته بود: «به عربستان سعودی و دیگران بگویید که ما از آن‌ها می‌خواهیم به ما برای ده سال آینده نفت رایگان بدهند، یا اینکه ما دیگر از بوئینگ‌های ۷۴۷ خصوصی آن‌ها محافظت نمی‌کنیم. پولش را بدهید.»

هشدار ترامپ به نتانیاهو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مارس سال جاری میلادی در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در کاخ سفید به وی هشدار داده است در صورتی که اسرائیل روابط خود را با چین محدود نکند، همکاری‌های امنیتی واشنگتن-تل‌آویو به مخاطره خواهد افتاد.

این گزارش می‌افزاید دولت ترامپ و کابینه نتانیاهو تقریبا درخصوص همه مسائل با یکدیگر توافق نظر دارند، اما روابط پکن-تل‌آویو به یکی از موارد اختلاف میان دو طرف تبدیل شده است. دولت ترامپ پیش‌تر بار‌ها از اسرائیل خواسته است تا روابط خود را با چین کاهش دهد. اینکه ترامپ شخصا در دیدار با نتانیاهو این موضوع را به وی گوشزد کرده، بیانگر آن است که صبر کاخ سفید در این زمینه رو به اتمام است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در جریان سفر ماه ژانویه خود به سرزمین‌های اشغالی نگرانی‌های آمریکا در این خصوص را به اطلاع نتانیاهو رساند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در شش ماه گذشته بار‌ها درباره این مسأله با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت وگو کرده و حتی به تزاگی آشکارا هشدار داد، ممکن است واشنگتن مجبور شود سطح به اشتراک گذاشتن اطلاعات با تل آویو را کاهش دهد.

این گزارش می‌افزاید، نتانیاهو به بولتون و پمپئو گفته کابینه امنیت ملی وی در پی تصویب طرحی برای ایجاد یک سازوکار جدید است تا بتوان بر سرمایه گذاری‌های چین در سرزمین‌های اشغالی نظارت کرد.

کابینه امنیت ملی اسرائیل در چند ماه گذشته دو بار در این خصوص تشکیل جسله داده، اما به دلیل اختلافات میان کابینه و سازمان‌های اطلاعاتی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

آمادگی‌ النصره برای حمله شیمیایی در سوریه

منابع آگاه در ادلب به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند، چند روز قبل نشستی بین دو سرکرده طراز اول گروه تروریستی هیئة تحریر الشام (جبهة النصره) و عناصر گروه تروریستی به نام کلاه‌سفیدها و دو سرکرده از گروه‌های تروریستی جیش العزه و الحزب الاسلامی الترکستانی در ادلب برگزار شده است.

این منابع تأکید کردند، در این نشست مأموریت‌ها به عناصر مسلح در شش منطقه که طی ماه‌های گذشته بمب و خمپاره‌های حاوی مواد شیمیایی سمی به آن انتقال شده، ابلاغ گشته است که این شش منطقه در حومه شمالی حماه، سهل الغاب، حومه لاذقیه، دو حومه جنوبی و جنوب شرقی ادلب واقع شده است. طی ماه های اخیر کپسول‌های حاوی گاز کلر و خمپاره‌های حاوی مواد شیمیایی سمی ذخیره‌سازی شده است.

اظهارات تحقیرآمیز ترامپ خطاب به پادشاه عربستان: ما نباشیم ایران دو هفته ای کشور شما را فتح می کند/عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام/ هشدار ترامپ به نتانیاهو /  آمادگی‌ النصره برای حمله شیمیایی در سوریه

این منابع گفتند در جریان این نشست توافق شد که همزمان با هرگونه تلاشی که ارتش سوریه و هپیمانان برای پیشروی به‌سمت مواضع عناصر مسلح در طول جبهه حومه ادلب تا حماه و حومه لاذقیه انجام دهند، فوراً حمله شیمیایی صورت گیرد.

به‌ گفته این منابع در جریان این نشست بی‌سیم‌های پیشرفته‌ای بین افراد حاضر توزیع و قرار شد که از طریق این تجهیزات ارتباطی تبادل اطلاعات و دستورات بین فرماندهان گروه‌های تروریستی صورت گیرد.

منابع محلی در ادلب چهارم ماه جاری میلادی گفتند، عناصر مسلح هیئة تحریر الشام و عناصر مسلح الحزب الترکستانی در یکی از مقرهای این هیأت در منطقه سهل الروج در غرب ادلب حدود 120 خمپاره را به مواد شیمیایی سمی آمیخته‌ و کارشناسان مواد شیمیایی از بلژیک بر این کار نظارت کرده‌اند.

استقرار یگان‌های ویژه ارتش ترکیه در ادلب

الشرق الاوسط روز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد، ارتش ترکیه دیشب یگان های ویژه خود را در مرز استان مرزی ادلب واقع در سوریه مستقر کرده است.

بر اساس این گزارش، کماندوهای ارتش ترکیه با عبور از منطقه جنوبی و مرزی این کشور در استان هاتای، وارد خاک سوریه شدند و سرانجام در مرز استان ادلب مستقر شدند.

گزارش مذکور در ادامه می‌افزاید: ارتش ترکیه در روزهای گذشته نیز شماری زیادی از سربازان خود را در استان حلب سوریه به ویژه در شهرهای جرابلس و منبج مستقر کرده است.

عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام

«جرارد آرود»، سفیر فرانسه در آمریکا در پی دیپلماسی پنهان و آشکار وزارت امور خارجه توییت‌های خود درباره برجام را حذف کرد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به توییت سفیر فرانسه در آمریکا، در پیامی توییتری و هشدارآمیز نوشته بود: «اگر توییت های جرارد آرود بیانگر موضع فرانسه باشد، ما با نقض عمده‌ ماهیت و هدف برجام و قطعنامه 2231 مواجه هستیم. پاریس باید سریع در این ‌رابطه شفاف‌سازی کند و یا ما مطابق با آن اقدام خواهیم کرد».

همچنین امروز فیلیپ تیبو سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران توسط آقای سید حسین سادات‌میدانی رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امور خارجه احضار شد، این در حالی بود که آقای تیبو امروز بعد از ظهر رونوشت استوارنامه خود را به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تقدیم کرد.

اظهارات تحقیرآمیز ترامپ خطاب به پادشاه عربستان: ما نباشیم ایران دو هفته ای کشور شما را فتح می کند/عقب نشینی سفیر فرانسه در آمریکا از مواضع عجیب خود در مورد برجام/ هشدار ترامپ به نتانیاهو /  آمادگی‌ النصره برای حمله شیمیایی در سوریه

در جلسه احضار سفیر فرانسه، طرف ایرانی با اشاره به توییت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن که محتوای آنها از نظر کشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شده اعلام کرد، در صورتی که اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به ‌نحوی رضایت‌بخش به این مسأله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند.

سفیر فرانسه در آمریکا شامگاه شنبه مدعی شده بود، پس از انقضای برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم نخواهد بود.

در توییت‌های آرود که حذف شدند آمده بود: «نادرست است که بگوییم با پایان یافتن برجام، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود. ذیل پیمان منع اشاعه (ان‌پی‌تی) و پروتکل الحاقی آن، ایران باید تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش غیرنظامی هستند... همان ‌طور که سال 2002 تصریح کردیم که غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه باورپذیر غیرنظامی در زمینه هسته‌ای ذیل ان‌پی‌تی غیرقانونی است می‌توانیم سال 2025 هم همین واکنش را اگر لازم باشد داشته باشیم. آن موقع تحریم‌هایی تحمیل شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "غروب آفتاب" وجود ندارد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۲
هزارتامشکل توی این کشور داریم اونوت پیگیر این هستیم کشورها به هم چی میگن .
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
تو به مشکلات داخلیت برس وظیفه وزارت خارجه بود که جواب داد شما چرا ناراحتی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
تو چرا بهت برخورده؟
در مورد هشدار ترامپ وحرفهای تحقیر آمیزش به پادشاه عربستان همچین حرف ترامپ پر بیراه نیست.ایران کاملا قادر است عربستان را فتح کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
حال ترامپ خوب شد!؟
اگر کنگره آمریکا حرکت خبیث ترامپ در خصوص سپاه را تایید وتصویب کند با توجه به مانور مشترک آمریکا وچند کشور دیگر در خلیج فارس به نظرتان ایران چه برخوردی خواهد داشت ؟آیا استارت برخورد نظامی هرچند کوتاه خورده خواهد شد ؟امیدوارم سپاه پاسداران با حمایت میلیونی پاسخ درخور شان ملت به این کشور تروریستس یعنی آمریکا داده تا هم ملت ایران وهم منطقه قدرت سپاه پاسداران را بهتر درک کنند .
ان شاالله به زودی با یاری سربازان اسلام کاخ سفید را هم فتح میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
بدبخت مردم امریکا هم باید برن تو صف پیاز
از این آمریکایی ها پست تر فرانسوی ها و از اون ها پست تر انگلیسی ها هستن ..... فقط تجهیزات نظامی تولید می

کنن و به شیخ های نااگاه منطقه چند برابر می فروشن -
متاسفانه منافع مردم و امنیت کشور در بین دو تیغه قیچی ، ترامپ و تندرو های خودمان گیر کرده اند و در حال رنج کشیدن هستند .
الف ) ترامپ عربستان را از ما می ترساند که اسلحه بفروشد
ب ) و تند روهای مثلا دوستان !؟ خودی هم هر روز مقاله میدهند که باید عربستان را موشک باران کنیم و صادراتش را صفر کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
حرف حساب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
اگر مقصود صفر شدن صادرات ایران باشد ایا دلیلی برای حرف باقی میمونه؟ امریکا و عربستان و همپیمانان تلاش بر صفر شدن صادرات ایران دارند اون وقت یک عده خام....
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
صادراتی که بخواد فقط مواد غذایی سفره مردم باشه و با ارسال کل اقلام خوراکی باعث تورم نجومی ته مونده غذا در داخل بشه ، ای خدا هر چه زودتر صفر کنه چنین صادراتی رو . جنایته این نه صادرات
خبرر احضار سفیر جدید فرانسه و ارائه استوارنانه اش برای دیروز است...چرا نوشتید امروز؟!!!
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
سرت تو اینستا و تلگرامه از هیچی خبر نداری
به نظرم باید سخنگوی دولت حرف ترامپ را مسخره بخونه و بگه ایران به هیچ وقت به کشوری حمله نمی کنه و در چند ساله همیشه به ایران حمبه شده
الکی از این حرف توهم بر نداریم
این یعنی ایرانی ها قصد کشور گشایی دارند
فقط ٤ ميليارد براى دفاع از عربستان ميخواد؟
خاورى بيشتر از أينا پول داره
ترامپ راه دوشيدن عربستان و كويت و إمارات رو خوب بلده و تعجب مي كنم كه با اينهمه خريد و بهترين تجهيزات ارتش انها همچنان ضعيف ميباشد
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
تعجب نکن عزیز دل برادر تمام تجهیزات نظامی عربستان بدون مستشاران نظامی امریکا هیچ هستند مطمئن باش
ایران عزیزمان خردمندانه و با هوشیاری مواظب معادلات قماربازان سودجو باشند. ایران برای امنیت خود نیاز به جنگ ندارد. مگر تعرضی به حق و حقوق و خاکمان وارد شود. در همان مرحله شروع پاسخ کوبنده باید داد و زود بخاکشان را تصرف کرده و در همان خاک مانده و پس داده نشود . این سیاست و انگیزه ای باید محکم ماند. خاکی که با خون دادن تصرف شده در زمان تعرض بکشورمان تحت هیچ شرایطی نباید مصالحه کرد. هنوز غرامت جنگ عرق گرفته نشده است.
کسی که نه پول دارد و نه عقل کمتر تحقیر میشود تا کسی که پول دارد اما عقل ندارد .
اینا هر کاری دلشون خواسته کردند شما هم هر کاری دلتون خواست و تونستید بکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
سیاست ما عین دیانت ماست
یک کلید واژه مهم عربستان باید از امریکا حق ازحمه بگیرد که دارد با ایران مقابله میکند نه امریکا از عربستان ما ابدا به عربستان هیچ حمله ای نمیکنیم
الان اصلن هیچ حرفی ندارم
اینجوری اخبار رو مهندسی میکنید عزیزان تابناکی
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
بی حرفی هم خودش حرف است
گفته های سفیر فرانسه عین حقیقت است
ایران را تا سال 2025 معطل می کنند بعد که ایران می‌خواهد شروع به غنی سازی اورانیوم کند دوباره تحریم ها را شروع می کنند
کما اینکه الان هم با تحریم های آمریکا برجامی وجود ندارد
ترامپ دیوانست و نمیفهمه چی میگه. کسی با حرفهای چرت ترامپ جوگیر نشه خواهشا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
البته یک‌ عده جوگیر میشن ، در طول تاریخ هم همیشه هستن
کاش مسوولین ایران پول دربیار بودن وضع اقتصاد این نمیشد هی فقط انتقاد
برجام را یک سال پیش آقای ترامپ در منقل انداخت و سوزاند و خاکستری هم از آن باقی نمانده بعد برای یک صحبت منطقی که هر کسی هم باور دارد موضع گیری می کنند.
آمریکا و کشورهای اروپایی ها برجام رو نقض کردن و دیپلمات های ما فقط میگن اگه آمریکایی ها فلان کار رو بکنن ما هم اقدام متقابل میکنیم ...اونها هم کارشون رو کردن ولی ما از اقدام متقابل چیزی ندیدیم هنوز
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر