بازدید 20381
۷

شرایط در سد کرخه مطلوب نیست

کد خبر: ۸۸۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 06 April 2019
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با ابزار نگرانی از میزان خروجی آب از سد کرخه گفت: میزان تراز آب در سد کرخه از تراز نرمال بالاتر است و اکنون با شرایط ریسکی در این سد در حال کار کردن هستیم.

به گزارش «تابناک» حمیدرضا لشکری در گفتگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه اظهار کرد: در حال حاضر میزان ورودی آب به سد کرخه ۲۲۸۷ مترمکعب بر ثانیه و میزان خروجی آب از این سد ۲۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه شرایط در حوضه کرخه خیلی مطلوب نیست، افزود: با توجه به بارندگی‌هایی که برای آخر هفته پیش بینی شده است باید فضا در سد‌ها خالی شود تا بتوانیم بارندگی‌ها را مدیریت کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: علت اینکه اکنون میزان خروجی آب از سد کرخه بالا است به دلیل بارندگی‌هایی است که برای آخر هفته پیش بینی شده و مجبور هستیم تا فضایی را برای ذخیره سازی آب در سد خالی کنیم.

لشکری ادامه داد: میزان تراز آب در سد کرخه از حد نرمال بالاتر است و اکنون با شرایط ریسکی در این سد در حال کار کردن هستیم. تراز نرمال در این سد ۲۲۰ متر است، اما اکنون تراز این سد ۲۲۴ متر و ۴ متر بالاتر از تراز نرمال است.

وی با ببان اینکه ریسک را در مدیریت آب مخزن سد کرخه پذیرفته‌ایم، عنوان کرد: در حال مدیریت فضای خالی در مخزن سد کرخه هستیم، اما این مدیریت با ریسک در حال انجام است، زیرا براساس دستورالعمل سد باید تراز آب در مخزن سد پایین‌تر از وضعیت فعلی باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: بالاترین ترازی که می‌توانیم در سد کرخه داشته باشیم، ۲۲۶ متر است و در آن تراز دیگر هیچ کنترلی بر آب موجود در مخزن سد نخواهیم داشت و هر آبی که وارد سد شود از آن خارج خواهد شد.

لشکری با اشاره به میزان ورودی و خروجی دیگر سد‌های استان گفت: میزان ورودی آب به سد دز در حال حاضر ۱۵۱۱ متر مکعب بر ثانیه و و میزان خروجی آب از این سد ۲۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه است. میزان ورودی در سد گتوند ۳۹۶ متر مکعب بر ثانیه و میزان خروجی آن ۱۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه است. در سد مارون نیز میزان خروجی آب ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه و میزان ورودی آب ۲۶۴ متر مکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در حال حاضر ۲۹۸۳ متر مکعب بر ثانیه است، ادامه داد: دبی ورودی آب به سد‌های استان کاهش پیدا کرده است، اما میزان کاهش به شکل چشمگیر نبوده و همانطور که مشخص است میزان ورودی به سد‌های بزرگ استان علی رغم کاهش همچنان بالا است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷
اونایی که با ساخت سد مشکل داشتن حالا بیان حرف بزنن، اگه این سدها نبود اون موقع سیل چیکار که نمیکرد
تو این سالها اگه فقط هر سال یک سد رو لایروبی میکردن الان این وضع پیش نمیامد.
حدود ۵۰ درصد ظرفیت تمام سد ها رو گل و لای گرفته و جالبه که کسی صداش رو در نمیاره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
امثال تو فقط بلدید ایراد بگیرید اما در عمل هیچکاری از دستتون برنمیاد
بنده از اهواز هستم سیل یک مسعله طبیعی هست ولی مدیریت منابع آب بسیار ضعیف عمل کرد طی فصل پاییز به دلیل عدم تخصیص حق آبه پایین دست سدها و عدم پیش بینی حجم سیلاب ها در فصل زمستان با این بحران رو برو شدیم ضمن اینکه ساخت و ساز در حریم رود کارون در همین شهر اهواز بیداد میکنه
وزير نيرو بياد جواب بده خيلي از اين مشكلات با سياست گذاري درست قابل حل بود
این روانآبی که در خوزستان جاری هست سیل نیست، بلکه انتقام حق آبه کارون هست. کارون همیشه جاری و ساری، در چندین سال اخیر شبیه به برکه شده بود و بعبارتی تمام بستر ان را گل و لای و در حاشیه ش ساخت و سازهای بسیار بسیار بی برنامه صورت گرفته. بنابراین چیزی که عوض داره .....
نکته ی اول:
2400 متر مکعب بر ثانیه دقیقا معنای دیگرش میشود سیل اخیر.

زمینی به وسعت 2400 متر مربع را در نظر بگیرید که ارتفاع آب در سطح آن در مدت یک ثانیه به یک متر می رسد. حال تصور کنیم که این خروجی فقط 5 دقیقه باز باشد. دقیقا می شود استان گلستان که 36 هزار متر مربع در مدت 5 دقیقه به اندازه حدود دو متر به زیر آب رفت.

علت تمامی سیل های اخیر دقیقاً بر اثر خروجی اضطراری سد ها اتفاق افتاد. که در یک ثانیه حدود 2400 متر مکعب بر ثانیه آب از سد خارج میشد.
و نتیجه ی این عرائض میشود عدم مدیریت صحیح منابع آبی و یا شاید علت دیگری داشته باشد که حتما بعدها به آن اشاره مشخص خواهد شد.
نکته ی دوم:
تمامی سد ها در ا رتفاعات ساخته می شود ارتفاعات در زمستان پوشیده از برف است و با شروع فصل گرما سدها آبگیری می شوند.

نتیجه ی این عرائض نیز این است که با توجه به پر بودن آب پشت سد، خروجی اضطراری (همان 2400 متر مکعب بر ثانیه) باید در طول روز دقایقی را باز باشد و باز نتیجه اینکه مناطق سیل زده به این زودی ها خالی از آب نخواهد شد. مصداق بارز عرائضم استان گلستان است که در روزهای آفتابی سطح آب سیل 30 سانتی متر بالاتر می اید.
نکته ی سوم
از آب و سیل و سد که بگذریم همه چیزمان میشود مانند سیل. دل به جاده میزنیم با ریزش سنگ از کوه مواجه می شویم. به رودخانه که میرسیم با سیل مواجه می شویم شب در منزل میخوابیم ترس از زلزله داریم. صبح که سر کار میرویم ترس از تعدیل نیرو داریم شب که با هزار رحمت از ترافیک خلاصی یافته به خانه میرسیم ترس از خرج و مخارج و آبرو داریم، فرزند دار اگر بشویم ترس از آینده شان داریم به مدرسه می فرستیم باید دلهره داشته باشیم تا به خانه برگردند و خلاصه همه چیزمان مشکل دار است نه فقط سیل.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر