بازدید 20216
تناقض در گفته‌های معاون استاندار تهران و وزیر صنعت؛

سیل خروج پیاز و سیب زمینی از مرز‌های غربی کشور، قانونی بود یا قاچاق؟

هشتم فروردین ماه ۱۳۹۸ یکی از مسئولین استانداری تهران از ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی از ۱۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری خبر داد. این در حالی بود که وزیر صمت در دهم فروردین ماه ۱۳۹۸ طی نامه‌ای به رئیس کل گمرک صادرات این دو قلم کالای کشاورزی را از ۱۵ فروردین ماه ممنوع اعلام کرد. مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک در گفت وگو با تابناک اقتصادی به این ابهام ایجاد شده پاسخ داد.
کد خبر: ۸۸۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹ 02 April 2019
تابناک اقتصادیدر هشتم فروردین ماه ۱۳۹۸ یکی از مسئولین استانداری تهران از ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی از ۱۵ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه سال جاری خبر داد. این در حالی بود که وزیر صمت در دهم فروردین ماه ۱۳۹۸ طی نامه‌ای به رئیس کل گمرک صادرات این دو قلم کالای کشاورزی را از ۱۵ فروردین ماه ممنوع اعلام کرد. مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک در گفت وگو با تابناک اقتصادی به این ابهام ایجاد شده پاسخ داد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال گذشته، سالی پر از نوسان برای قیمت اقلام خوراکی بود و هر بار دومینوی افزایش قیمت به یک کالا می‌رسید. در روز‌های ابتدایی سال قیمت گوشت قرمز شروع به افزایش کرد و کارشناسان دلیل آن را صادرات بی رویه گوسفند و گاو به کشور‌های همسایه به دلیل افزایش نرخ ارز می‌دانستند. از این روی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت طی نامه‌ای فرمان ممنوعیت صادرات گوسفند و گاو را صادر کرد. سپس قیمت هنداونه در زمان تولید آن اوج گرفت که عده‌ای آن را به اعتصاب کامیوندار‌ها نسبت دادند. در مقاطع دیگری از زمان در سال گذشته نیز قیمت ماهی، برنج، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی، کاهو و شکر افزایش چشمگیری پیدا کرد. حالا با آغاز سال ۱۳۹۸ قیمت پیاز اوج گرفته و از کیلویی ۳ تا ۴ هزار تومان در روز‌های پایانی سال گذشته به کیلویی ۸ تا ۲۰ هزار تومان در روز‌های ابتدایی سال جاری رسیده است. حالا پرسش این است که دلیل این افزایش قیمت پیاز چیست؟

یقیناً میزان تولید پیاز در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا نکرده، چون بنا بر مصاحبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ حسین اصغری، مدیر کل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید پیاز در کشور حدود ۲.۲ میلیون تن در سال است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است. پس دلیل افزایش قیمت پیاز را باید در عوامل دیگری جستجو کرد.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی طی مصاحبه‌ای در ششم فروردین ۱۳۹۸ علل افزایش قیمت پیاز را بارندگی‌های اخیر و صادرات این کالا عنوان کرد و گفت: بارندگی و سیل اخیر در این موضوع، کمی تأثیرگذار بوده، اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است.

در روز‌های اخیر نیز کلیپی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که نشان می‌دهد، ۴۰۰ کامیون پیاز از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه طی روز‌های اخیر خارج شده است.

سیل خروج پیاز و سیب زمینی از مرز‌های غربی کشور، قانونی بود یا قاچاق؟

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین در گفت وگو با ایرنا اظهار داشته است: صادرات ۴۰۰ کامیون پیاز از مرز رسمی پرویزخان طی روز‌های اخیر و همچنین انتشار کلیپ مربوط به این موضوع در فضای مجازی صحت ندارد. همچنین رئیس گمرک پرویزخان طی مصاحبه دیگری با فارس در دهم فروردین ماه ۱۳۹۸ عنوان نموده است: طبق آمار‌های موجود گمرک از ابتدای نوروز امسال تاکنون در مجموع ۱۱۰ کامیون سیب زمینی و ۶۴ کامیون هم پیاز به عراق صادر شده است و میزان صادرات به صورت عادی در جریان است و صادرات این محصول به صورت انبوه صورت نگرفته است.

شایان ذکر است که طبق آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک، میزان صادرات پیاز در یازده ماهه سال گذشته ۳۰۵ هزار و ۵۰۴ تن به ارزش ۱۰۹ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۵۹۹ دلار بوده است. این میزان در مقایسه با کل صادرات پیاز در سال ۱۳۹۶ به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۱۷۳ درصد و ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

به هر صورت، سرانجام همین آمار رشد صادرات و کمبود و گرانی قیمت این محصول کشاورزی در بازار‌های داخلی موجب شد تا در روز‌های اخیر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای به رئیس کل گمرک، به منظور مدیریت و تنظیم بازار داخلی دستور به ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی از پانزدهم فروردین ماه بدهد.

 
معاون استاندار تهران: ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی تا ۱۵ فروردین امسال/ وزیر صنعت: ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی از ۱۵ فروردین امسال

البته نکته قابل تأمل در موضوع ممنوعیت صادرات پیاز این است که دو روز قبل از تاریخ نامه فوق یعنی در هشتم فروردین ماه ۱۳۹۸، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، محمد امامی امین، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران، ضمن اشاره به وضعیت افزایش نرخ پیاز و سیب زمینی در بازار، اظهار داشت: ممنوعیت صادرات محصولات پیاز و سیب زمینی جهت تنظیم بازار از پانزدهم اسفند سال گذشته لغایت پانزدهم فروردین ماه سال جاری از پیش اعلام شده، اما متأسفانه شاهد خروج غیرقانونی و قاچاق این محصول از کشور هستیم.

حالا پرسش اساسی این که آیا واقعا صادرات پیاز و سیب زمینی از پانزدهم اسفندماه سال گذشته ممنوع بوده است؟ اگر این گونه باشد چرا از اول تا دهم فروردین ماه سال جاری طبق مصاحبه رئیس گمرکات پرویزخان ۱۱۰ کامیون سیب زمینی و ۶۴ کامیون پیاز به عراق صادر شده است؟ اگر هم این موضوع صحت نداشته باشد و ممنوعیتی برای صادرات پیاز و سیب زمینی در بازه مذکور نبوده است، چرا این مسئول استانداری تهران از ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی از پانزدهم اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه سال جاری خبر داده است؟

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران ضمن تکذیب ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی از پانزدهم اسفند ماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه سال جاری گفت: نه تنها تا به امروز (سیزدهم فروردین ماه ۱۳۹۸) صادرات پیاز و سیب زمینی ادامه داشته و ممنوع نبوده است، بلکه طبق نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت این صادرات تا پانزدهم فروردین ماه ۱۳۹۸ نیز ادامه خواهد داشت و از این تاریخ به بعد صادرات پیاز و سیب زمینی ممنوع است. میراشرفی افزود: نکته قابل ذکر در این ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی این است که بر خلاف سایر ممنوعیت‌هایی که قبلاً برای برخی کالا‌ها ابلاغ می‌شد، این بار چند روز زودتر این موضوع به گمرک ابلاغ شده است.

همچنین نکته دیگری که در زمینه این ممنوعیت‌های صادراتی مطرح می‌شود این که بسیاری از کارشناسان و صادرکنندگان معتقدند که این ممنوعیت‌های صادراتی، باعث از دست رفتن بازار‌های صادراتی ایران و واگذاری آن‌ها به رقبا می‌شود.

نظر افضلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردم نهبندان و سربیشه طی گفت وگویی با تابناک اقتصادی، ضمن تأیید این موضوع که در این ممنوعیت‌های صادراتی، باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان را نیز در نظر گرفت، گفت: به هر حال هنگامی که در بازار داخلی با کمبود یک کالا مواجه می‌شویم دیگر صادرات معنایی پیدا نمی‌کند. باید در ابتدا مصرف داخلی را تنظیم کنیم و سپس اگر مازادی وجود داشت، این حق صادرکننده است که آن را صادر کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که از نظر شما چقدر این ممنوعیت‌ها می‌تواند بر قیمت‌های داخلی محصولات کشاورزی از جمله پیاز تأثیر بگذارد گفت: قطعاً این ممنوعیت‌ها باعث می‌شود که بازار‌های داخلی مدیریت و تنظیم شوند و در نتیجه قیمت محصولات کشاورزی کاهش خواهد یافت. نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس در پایان صحبت‌های خود گفت: باید در زمینه کالا‌های کشاورزی قانونمند عمل شود و این طور نباشد که هر آنچه تولید می‌شود صادر شود و یا این طور نباشد که صادرات آن همیشگی ممنوع اعلام شود. برای جلوگیری از این وضعیت باید برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد و میزان تولید و مصرف سالانه دقیق توسط نهاد‌های ذیربط مشخص شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۶
قاچاق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه میشه مگه داریم؟؟؟

کسانی که حداقل یکبار سفر خارج از کشور تشریف برده باشند متوجه هستند که نمیتوان یک مولکول جنس از مرزها به راحتی خارج کنند و یا وارد کنند، حالا کامیون کامیون پیاز را از مرز به راحتی خارج میکنند از طرف دیگه خاک مملکت را از طریق مرز ابی به راحتی خارج میکنند به نظرتون قاچاق میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عمرا اگر قاچاق بشه، اینا با مجوز رسمی خارج میشه مطمئنا اونوقت شما میایید و میگید قاچاقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
سفره شان دارد جمع میشود و تا ۱۴۰۰ مسابقه رانت و قاچاق و گرانی ادامه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
اخه قبل از این دولت همه چیز گل و بلبل بود نه اختلاس بود نه دکلی گم میشد نه هیچ چیزی کم بود فقط یا ادرس مغازه سر کوچه میدادند و یا الکی دستور پخت اشگنه میدادند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
خیلی وقته که کنترل از دست مسولین کشور در رفته
و هر شخص بانفوذ و قدرتمندی در حوزه کار خودش هر کاری بخواهد به راحتی و آزادانه انجام می دهد
و متاسفانه مسولین اکثرا گرفتار رانت و اختلاس و درآمدهای خلاف هستند
و اجبارا با هم کاری ندارند و هزینه های آنرا مردم و کشور میپردازند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
بعضی ها میفهمن ولی خودشون رو ب نفهمی زدن مثل ناشناس 21:42
چه تنظیم بازار شده!!! همه چیمون به همه چی میاد. با سپاس فراوان از دولت تدبیر و امید. فقط پیاز نجومی ندیده بودیم که اونم دیدیم.
پاسخ ها
علی رضا
| France |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
تا زمانی که مشکل کاهش روز به روز پول ملی ادامه داشته باشد این داستان برای تمام کالا و خدمات اتفاق خواهد افتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
این دلوتی ها خلیج فارس فروختن به چینی ها همه چیزم که دارن صادر میکنن بدون اینکه به فکر مردم باشن صادرات خوبه ولی نه به هر قیمتی
یا باید پذیرفت مدیران کشور کم دان و نااگاه هستند و یا تفکراتی ضد ایرانی دارند. والا چرا باید در شرایطی که مردم در مضیقه هستند با ارسال مواد غذایی و یا عدم نظارت بر مرزها موجبات ناراضیتی مردم را فراهم کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
عزیز جان عمه من و جنابعالی که صادرات و واردات نمیکنه بالاخره باید هوای دوست و اشنا و اقوام دور و نزدیک را داشت پیاز و سیب زمینی ممنوع نشده گوجه فرنگی ازاد شده البته ممنوعیت بعد از تعطیلات انشاالله شروع خواهد شد که عزیزان فرصت داشته باشند کامیون های پر را از مرز عبور دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
هر دو مورد
چه در جنگ و چه در دوران صلح وچه به صورت تحمیلی و چه به ظاهر دوستانه همیشه از ناحیه این کشور ملت ما باید خسارت و خسران ببینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
بالاخره باید از برادران عراقی بابت هشت سال جنگ و ویرانی و شهید کردن عزیزانمان تشکر کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
عربستانی ها رفتن اونجا به یه شمت بعثی پول دادن این کارا میکنن چرا دولت تعرفه روی کالای صادراتی نمیذاره پس ایراد از دولته
دیگه طوری شده که به زندگی مردم کشورهای جنگ زده هم حسودیمون میشه ،ماقشرکارگرتوایران بدبخترازمردم همه کشورهاهستیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
پرویز جان دوست عزیز ، در بدبخت بودن قشر کارگر تنها نیست و در کنار شماها همه کارمندان -بجز خودیها البته-بدبخت و تیره روز هستند. در ضمن شما کجاشو دیدی تا چند ماه دیگه به بدبختهای گرسنه آفریقایی هم حسودی خواهیم کرد چون حتما در آینده نزدیک وضع ما از اونها خیلی وخیم تر میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
از کجا فهمیدی بد بخت تری؟
من می تونم نمونه های زیادی مثال بزنم که اتفاقا انها بدبختر از شما هستند
در این اوضاع احوال بجای اینکه این اقلام را برای مردم سیل زده که خونه وزندگیو عزیزاشون را ازدست دادند بفرستید خاورخاور بارمیزنید و صادر میکنید.
تاکی می خواهید با این بی عرضگی مدیریتی مردم رو امتحان کنید ؟ آیا کار شما خیانت به مردم و خون شهدا نیست ؟ شما مملکت داری بلد نیستید این همه آدم بی گناه رو هم بی اعتقاد نکنید خواهشا"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
نه دیکه فقط رعایت نکردن حجاب توهین به خون شهادست
ما تابحال حرف راست ازمسولين بيمسوليت نشنيده ايم
کار خودشونه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
دمت گرم داش
وقتی ارزش پول ملی رو با خاک کوچه یکی کنی اینجوری میشه تازه اولشه چنان بدبختی ومصیبی بکشیم تو تاریخ ثبت شه وقتی سر سوزنی به فکر منافع ملی نباشی اینجوری میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
خاک کوچه ارزشمندتر از ریاله!!!
شما برو ۵ کیلو خاک بخر ببین چند ریال باید بپردازی!!!
صادرات پیاز وگوجه فرنگی وسیب زمینی یا سایر مواد غذائی تعمدی بوده وعلنا نفرت مردم را به دولت چندین برابر وبمرحله انفجار میرسانند ولی مسئولان در غفلت مطلق بسر میبرد گویا آینده کشور وملت در هاله ای از ابهام قرار گرفته وبنظر راه حلی برای حل مشکلات وجود ندارد
من تکذیب میکنم.
- چی رو؟
مهم‌ نیست. من کلا تکذیب میکنم. حالا هرچی باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
ببخشید فکر کنم شما نقطه اشتراک همه سخنگویان دولت و مجلس و...هستید. درسته؟؟؟؟
ناشناس
| Canada |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
ناشناس ۲۲:۴۶
نخیر، تکذیب میکنم
خروج پیاز و سیب زمینی از کشور نوعی بی قانونی در سایه قانون بوده.والسلام تمام شد.
چرا باید وزارت صنعت معدن و تجارت باید تصمیم بگیرد کی باید صادرات آزاد باشد و کی ممنوع؟ پس وزارت جهاد کشاورزی چکاره است. عمده پیاز تولیدی کشور از نیمه فروردین وارد بازار میشود و تازه باید از این تاریخ به بعد صادرات آزاد بشه و قبل از آن باید ممنوع باشه!
ممنوعیت صادرات باید از نیمه بهمن ماه تا نیمه فروردین اعمال بشه. خدا عقل بده
آفرین، خوب ملت رو خوار و ذلیل کردن....
بیچاره فقیر که الان دیگه سیب زمینی و پیاز هم نمیتونه بخوره...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
روت نمیشه بگی بیچاره هشتاد تا نود درصد ملت ایران؟؟؟
اقا خجالت بکشید پیاز ،سیب زمینی یا هر کالای تولیدی دیگری متعلق به تولید کننده آن است و مجاز است آن را به هر کس و به بالاترین قیمتی که قابل فروش است به فروش برساند شما هم این بساط مارکسیست پوپولیستی را که بخواهید به خرج جیب کشاورز نان ارزان،به خرج جیب مرغدار و چوبدار گوشت و مرغ ارزان و به خرج جیب خودروساز و قطعه ساز خودروی ارزان برای محبوب شدن به مردم بدهید جمع کنید چون ابدا جواب نمی دهد و همه کالاها قیمت جهانی دارند.تولید کنندگان هم مسئول سو، مدیریت ۴۰ ساله که به جای ایجاد بخش خصوصی قدرتمند سرمایه کشور را در کارخانجات نا کارامد دولتی بدون خلق ارزش تباه کردید نیستند اگر ارز دارید مثل ۴۰ سال قبل همه چیز را وارد کنید و سرمایه ملی را تباه کنید و اگر ندارید جلوی تولید کننده داخلی تعظیم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
حالا اگر تولید کننده آب و برق و کود و کارکر بخواهد کالای خود را به هر قیمتی که خواست به تو بفروشه دنیا رو میذاری رو سرت
هر وقت دستمزد کارگرت و پول سوخت اون کامیونهات و برق موتور آبت و آب کشاورزیتو به نرخ جهانی خریدی اونوقت بگو کالای تولیدی مال خودمه و هر قیمتی که خواستم به هر کی خواستم میفروشم
تا اون موقع لطفا سکوت
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
جناب رضا شما در کنار این همه دانش و علمی که بروز دادید آیا میدانید که وقتی کالاهای تولیدی از قیمتهای جهانی تبعیت کنند باید حقوق و دستمزد هم طبق همین قاعده باشد. یک بام و دو هوا نمیشه اگر هم بشه میشه همین آشی که صدای شما رو هم درآورده. اما به شما نصیحت هیچوقت یک تنه پیش قاضی نروید چون خیلی راضی برمیگردید.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
برادر دستمزد را عرضه و تقاضا و مهارت نیروی کار تعیین می کند نه تولید کنندگان سازمان تامین اجتماعی هستند نه کسی شما را وادار به کار کردن با دستمزد پایین کرده اگر بیشتر نمی دهند یعنی ارزش کارتان در فضای کسب و کار کشور بیشتر از این نیست دولت می تواند همه چیز تولید را هم آزاد کند که الان هم ۸۰ درصد کرده و مزاحم تولید کنندگان نشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
کاش خودت هم خجالت می کشیدی،معلومه خیلی گرم و راحت خوابیدی،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
متاسفم که القبا هم بلد نیستی ،همه چیز از جیب مردم،خرت که از پل گذشت
مهم نیست
عربستان حسابی داره کشور مارا اذیت میکنه با خرید های عجیب غریب ما باید از یمن بیشتر حمایت کنیم تا این گاو سعودی کمی ادم بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
منفی دهندگان عاشق عربستانید یا دشمن ایران
کشور هرکی به هرکیه
قاچاق قانونى بود!
مطمئنا یک جای کار می لنگد هر چند روز یکی از ارزاق مورد نیاز مردم دچار نوسانات قیمتی وحشتناک می شود صادرات از سالهای قبل وجود داشت مردم عراق هم به یک باره این قدر افزایش نیافبه اند شکر خدا با چین همسایه نیسبیسم طبق معمول خواهیم فهمید ولی خیلی دیر تر از آنکه به دردمان بخورد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
اخوی نرخ پول ملی یک چهارم شده پس همه چیز ۴ برابر می شود چه صادر شود و چه در داخل به فروش برسد علت را هم از کسانی بپرس که حاضر به اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نیستند و شاید در این زمینه دولت ۲۰ درصد نقش داشته باشد
چاپ نکن ولی دلیلی از این واضح تر از اداره ملوک الطوایفی کشور وجود دارد؟
خدايا به كي بگيم كه با اين وضع زندگي خيلي سخت شده هرچند كه قبلا هم سخت بود نمي دونم تاكي اين بي برنامگي بايد ادامه پيداكنه مانياز به اموزشي قوي جهت تربيت انسانهايي متخصص ومتعهد درهمه زمينه ها چه سياسي ،نظامي ،اقتصادي.ديني وغيره دراداره كشوربايدباشيم ماهي راهروقت ازاب بگيريم تازه است به اموزش وپرورش رسيدگي كنيد.والا عدم تربيت انسان هاي صالح ضربه ي مهلكي به كشور خواهدزد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
حرف شما کاملا درست و منطقیه. اتفاقا در روزهای اخیر دکتر ر استاد اقتصاد در همین زمینه مطالبی نوشتند که اطلاع از آن برای همه مفید خواهد بود.
هیچ کاری بدون اجازه دولت انجام نمیشه
با یک تقسیم ساده می رسیم به عدد هر کیلو 2.5 دلار . دلار چنده ؟ یعنی قیمت واقعی پیاز کیلویی 30هزار تومان است . با دستور و بخش نامه هم درست نمیشه . وقتی ارزش پولمان یک چهارم سال قبل شده قیمتها چهار برابر میشه . مشکل رو تو دولت دنبال بگردید . آدرس غلط به مردم ندید
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
ما میگیم صادرات رسمی کنترل
شده نیست شما از قیمت جهانی صحبت میکنید معلومه که صادرات همیشه با دلار هست ولی تولید برای مردم همون قیمت نرمال رو باید داشته باشه تنها راهش هم الان کنترل صادرات رسمی هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
قیمت جهانی پیاز کیلویی ۷۰ سنت است و نه دو و نیم دلار
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
مگه دستمزدماجهانی است که قیمت کالاهابایدجهانی بشه،کم رواعصاب ماراه بریدحرف مفت نزنید
ایران سرزمین رانت خواران و زیرمیزی بگیران
برادر کی می خواهی بفهمی همه کالا ها قیمت جهانی دارند که از ضرب نمودن این قیمت در نرخ ارزی که ازادانه قابل مبادله است معادل ریالی آن به دست می اید .اگر در فکر گران نشدن کالاها بودید نباید می گذاشتید ارز گران شود و اگر می خواستید ارز گران نشود نباید پول بی پشتوانه جاپ می کردید و اگر می خواستید پول چاپ نشود باید از سیاست های پوپولیستی و پول پاشی در قالب دادن انواع یارانه،افزایش حقوق های دورقمی،کاهش سن بازنشستگی،دادن سودهای بانکی دو رقمی و سرپا نگه داشتن شرکت های ورشکسته دولتی با تزریق پول بی پشتوانه به جای اصلاح ساختار انها خودداری می کردید.خود کرده را تدبیر نیست و نمی توانید سو، مدیریت خود را به خرج جیب تولید کنندگان رفع و رجوع کنید.
دست تان درد نکند. کاری کنید .۷۰ درصد مردم دیگر نتوانند. پیاز وسیب زمینی بگیرند. و نمایشگاه پیاز وسیب زمینی بر گزار کنید.وفقط حق بو کردن به مردم بدهید. بدهید برادران عراقی . با این قیمت ها خیلی نمی توانند بخرند. اونا پول دارن عراقی ها .
دولت رانت و قاچاق را امیدی نیست به کی پناه ببریم؟
این دولت خودش برای خودش فحش .ناسزاو نفرین میخرد
تا نامه به رییس گمرک برسه و اگه ایشان مسافرتی , کانادایی , اروپایی نرفته باشن و تا آقا رضا رحمانی نامه رو امضا کنه به مسافرت نرفته باشه....!!!! ملت بیچاره مجبورن پیاز رو با قیمت نجومی بخرند تا اشکنه پیازی درست کنند و بخورن تا گذرشون به قصابی و مرغ فروشی نیوفته.
دمت گرم تدبیر و امید . از گوشت گرفته تا پیاز و پسته و رب و لبنیات و میوه و چه و چه و چه همه رو تا ذره آخر بار کن بفرست عراق و روسیه . ما هم که سفره هامون خالیه خالی شده و با ده برابر شدن قیمت مواد غذایی روبرو شدیم فقط نون خالی . جالب اونجاست دلار هم بهت نمیدن ، دیناره که سر سوزنی بدرد نمیخوره . این سیلهای خشم خدا رو هم ندید بگیر ببین چه بلایای طبیعی دیگه در پیشه . بگاز دمت گرم . عین جاروبرقی سفره هامونو خالی کردی
تورو خدا به اين افرادميگن وزير !؟
همه کلیپ نزدیک به چهارصد کامیون و تریلی سیب و پیاز قاچاقچی ها را دیده اند بعد آقا چیزی که با چشم مبینیم را تکذیب میکند و آمار دروغ را تحویل می دهد . یک بازرسی پیدا نمی شود حساب بانکی ایشان را بررسی کند ؟
اینجور که دولت چپ و راست داره مجوز صادرات مواد غذایی رو صادر میکنه خصوصا بعد از سفر عراق و تعهداتی که داده شده اگر امسال قیمت مواد خوراکی بیست برابر رو هم رد کنه و بشدت کمیاب بشن جای تعجبی نداره . جون هر چی امید ضربدر کلیده فقط بی خیال نون بشین چون جون مردم بهمون بنده
همه خروجی ها قانونی است چه قاچاقی؟ . اینها همه اش برنامه است. یک روز به پای سیل می نویسند و روز دیگر به پای زلزله و روز بعد ...................... ارزاق عمومی ملت باید از مازداش صادر بشه نه زمانی که خودمان نیازمندیم و زمان جنگ اقتصادی...................
با دروغ نمیشه یک کشور رو اداره کرد
اکنون با وضعیت تحریم ما مجبور هستیم برای تامین ارز هر آنچه که موجب تامین ارز می شود صادر کنیم بنابراین قیمت پیاز داخل ایران باید با بازارهای خارجی یکی شود منتهی قدرت خرید ایرانیان پایین است بنابراین خانواده های ایرانی برای تامین این نیازها دچار مشکل می شوند و دولت و کلیت نظام باید برای این مشکل فکر اساس بکنند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
باز خدا پدرت را بیامرزد که منطق را می فهمی منطق کشور ما این است که کشور بدون صادرات نفت بسیار فقیر است و الان این منطق بروز کرده و مردم چاره ای جز پذیرش این واقعیت ندارند.اگر مشگل در صادرات بود هندوستان با یک و نیم میلیارد نفر جمعیت که بخش بزرگی از آن هم گرسنه هستند نه باید مواد غذایی صادر می کرد و نه موشک به مدار زمین می فرستاد و همه درامد خود را داخل شکم مردم گرسنه می کرد اما بعد آن دیگر کشوری باقی نمی ماند که لا اقل بخش غیر گرسنه زنده بمانند
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
تنهاره حل این است که کمتراختلاس کنن وحقوقهای نجومی نگیرن،هرکدام ازکارکنان دولت بیشترازکارگرحقوق بگیردحرام است
قانونی یا قاچاق؟؟؟؟ در کشور ما همان نهادهای مثلا قانونی قاچاق را در واردات و صادرات انجام می دهند.
این برنامه ریزیها و مدیریت صادرات زمانی صورت می گیرد که رقبا تمام بازارها را از ما گرفتند همیشه همین است که باعث عقب ماندگیهای ما میشود همیشه دیر یک قانون یا مصوبه ای را به تصویب و به مرحله اجرا می گذاریم.
به درک که به رقیبان صادراتی ایران واگذار می شود کشوری که خودش در گیر تحریمات است نباید با کشوری معمولی مقایسه بشه و به فکر بازار صادراتی باشد مگر بازار ایران تامین ومازاد صادر بشود اینها نمیدانند چه موقع چیکار باید بکنند دولت باید تمام صادرات اقلام غذایی را که خط فرمز امنیت غذایی است باید لغو ومازاد بران را به شرط تامین کالا موردنیاز داخل که باعث گرانی نجومی وجندین برابر کالا نشه صادر بشود
گرونی پیاز طوتعه دشمن بود
آن از قاچاق دلار و سکه طلا این از قاچاق دام ماده و پیاز و... متاسفانه گسترش فساد بی سابقه و رها کردن مملکت را شاهدیم
نمایندگان یعنی نماینده مردم , مردم که نمی توانند راه بیفتن در خیابان ها , این رو لطفا از مسولان دولتی بپرسید بی زحمت :
ممنوعیت صادرات محصولات پیاز و سیب زمینی جهت تنظیم بازار از ۱۵ اسفند سال گذشته لغایت ۱۵ فروردین ماه سال جاری از پیش اعلام شده، اما متاسفانه شاهد خروج غیرقانونی و قاچاق این محصول از کشور هستیم.
فلسفه صادراتی که بدون بازگشت ارز به ایران است را نفهمیدیم،،،علت گرانی بسیاری از کالاها در داخل کشور همین صادرات است...اگر ارز حاصل ازصادرات برمیگشت حرفی نبود..اما در سال 97از مبلغ40میلیارد دلار صادرات کالا تنها 8میلیارد دلار ان به کشور برگشته که انهم مربوط به پتروشیمیها بودهاست.
بعداز40سال بی لیاقتی ناکارآمدی امثال روحانی دراداره کشوربه اثبات رسید ومتاسفانه ضشرباتی که به ملت وارد شده اکثریت ملت را ناراضی نموده تنها گرانی سیب زمینی وپیازنیست تمامی مایحتاج ملت چند برابرشده
واقعا مسئولین ذیربط متوجه نمی شوند که پیاز و سیب زمینی و گوجه وبادمجان غذاری قشر فقیر است و کسانی هستند که هر روز همین اقلام را مصرف می کنند؟

مگر با صادرات گوجه و سیب زمینی چقدر ارز وارد می شود؟
مشکل ملت فقط گرانی پبیازوسیب زمینی نیست در دوره روحانی تمامی مایحتاج مردم تا 150درصد گران شده وروحانی همچنان باارایه آمر دروغ وکذب مدعی تورم 40درصدی است
احتمالا روحانی در توجیه ناکارآمدی وبی کفایتیش در اداره امور وتورم بی سابقه رااینباربه گردن سیل خواهدانداخت در حالیکه اکثریت ملت بی تدبیری وناکارآمدی مدیریت فعلی را نتیجه وضعیت فلاکت بارفعلی هستند نه دشمنان خارجی
چیزی که صدام با هشت سال جنگ نتونست بگیره حضرات با دلارهای نفتی دادن رفت. معلوم نیست این کشور مال مردم ایرانه یا عراق
این همه پیاز سیب زمینی داره مملکت!! مگه چقدر صادر میشه که بخواد قیمت رو ۴ برابر کنه؟؟؟
ما که کمبودی تو پیاز سیب زمینی نمیبینیم!!!!
اررس پول ملی را احیا کنید تا کسی پیاز صادر نکند، وقتی اونور مرز میصرفه ، چرا باید کشاورز یا اصلا واسطه مالش را ارزان بفروشد؟ هما جا همین داستان است پیاز مصرف اش بیشتر است مشخص شده لیت، شما برو جنوب یکسر به بازار ماهی هر شهری دلت خواست بزن، ببین چه خبر ایت، صیادی که به دل اب میزند از جانش برای رزق زن اولادش میگذارد چرا باید نصف قیمت ریال ایرانی بگیر وقتی انور آب دلال ری خور با درهم دوبرار بهش میدهد؟
تابناك عزيزاين مطالب روبراچي مي نويسيد مگرنه اينكه ازنظرات مردم اگاه شويد ايا مسئولين كشور نظرات مردم رومطالعه ميكنن يا مي گن اين نظرات رو اون ور ابي ها مي نويسن وهمه چيزروبه بيگانگان ربط مي دن به خدا مردم درمضيقه هستن بلد نيستين برين
عراق به جز بدبختی و مشکلات برای مردم ایران هیچ چیزی نداشته.ای کاش همسایه این کشور نبودیم یا اصلاً هیچ عراقی وجود خارجی نداشت.
واقعاً عراق به یک غده سرطانی در این منطقه خاورمیانه تبدیل شده.غده سرطانی که خودش(عراق) رو از بین نمی‌بره؛بلکه داره ایران رو مستهلک و ویران می‌کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
کی رو پیدا کنن بهتر از ما ؟ کل مردم خودمون گرسنه کردیم تا هر چی غذاست بفرستیم برای اونا . کدوم کشور تو دنیا اصلا در طول تاریخ بشر این کار رو کرده ؟ ای خداااااااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
زمان صدام بود که مردک دیوانه با ان تصمیمات عوضی که نیم سیر تو کلش عقل نبود و اطلوافیانش یا خاین یا مثل خودش دیوانه و روانی دریغ از یک مشور درست و حسابی بالاخره سه کشور ایران و عراق و کویت را به دم تیغ داد و ویران کرد پای امریما را به منطقه باز کرد و قبح حمله به کشورهای خاورمیانه
زا از بین برد و بقایاش هم با داعش درست کردن تو عزاق و شام تیشه به ریشه کشور خودشون و بقیه میزنن شده بگن امریکایی برو بیرون! ولی بلدند مردم بیدافاع را سلاخی کنند به نام اسلام که برنامی اعمالشان به اب زمزم از دامن مسلمانان پاک نشود!!! لعنت بهشون لعنت ش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
مشکل از خود ماست(دولت).ادرس غلط ندهید.
طبق معمول هیچکسی نمی داند یا نمی گوید کار کی بوده !!!! ظاهرا مسئولین همه در خواب هستند یا مردم را نادان فرض می کنند.
تا زمانیکه اطلاعات از داشته هایمان وامتداد و توسعه زیر ساخت برای محصول صادراتی نباشه اوضاع همین میشه که دستورات پی در پی و گاه متضاد در مسیر هدف موجب بر هم خوردن نظم در توزیع داخل و قطع صادرات برای بازار هدف که بسیار جان کنده شده تا در بین دیگر صادر کنندگان امکانی بدست آری و در پی این بی نظامی هر دو را با مشکل و نا رضایتی و ایجاد ضرر میبینی . فردا که فراوانی محصول باشه و امکان صادرات با بی تدبیری و عمل نکردن به وعده ، از دست داده ای میسر نباشه ، همه و بیشتر کشاورز وصنعتگر و کارخانه دار ودر نهایت کرگران بسیاری ضرر خواهند دید .
بقولی قدیمی اول چاه بکن بعد منار را بدزد.

در ضمن باید مفاد قراداد با دیگران را در نظر داشت ، شاید این احتمالات و موعدهای مختلف در آنها لحاظ شده باشه ، و گرنه امکان داره همچوگوشت ، سیب و پیاز امروز و محصول و نیاز فردا در دست اقدام گروه و کشوری که با صرف پول ارزانترین اجناس از نظر آنان و مهم بلحاظ قوت لایموت مردم را همه جوره از کشور خارج و شاید معدوم وازرده خارج میسازند تا موجبات نارضایتی و ایجاد مشکلات برای مردم ودولت از جمله گرانی سرسام آور شوند که اگر چنین باشد معلومه بقول معروف عمر باید بگذرد تا پخته شود خامی و مسئولان بلد شوندچگونه تصمیم گرفته و عمل نمایند .
خدا بخیر رضا کنه . درآخر هرطور از جمله هزینه مهمانی و جشن ومراسم را صرف کمک به هم میهن نیازمند و آسیب دیده از سیل نمائیم برای سلامتی وشکر گذاری آن مناسبه...
لطفا حرف هائی که لبخند بر لب دشمن از جمله ناتانباهو و بن سلمان و ترامپ و برایان هوک خاصه چون احساس میکنه برنامه هاش جواب میده میاره خدا وکیلی ننویسید . میدونین دشمن تو عراق هم بدنبال تفرقه بین مردم و مسئولان آنجا و ماهست .لطفا مراقبت کنیم احساسی چیزی ننویسیم ، میدونید چقدر مهم هست که این روابط سالم و پایدار بمونه . میدونید فقط یک کار واون احداث بزرگراه ایران لاذقیه سوریه وبعد لبنان است که برای ارسال محصولات ایران به اروپا در آینده چقدر ارزش داره بغیر خود همین کشورهای مسیر که پیوند محکم خواهند خورد و همه از نعمات آن نصیب خواهیم برد مثل کشاورز و کارگر و صنعت و محصولات ایرانی بخاطر زود رسیدن ( چون زمینی هست نسبت به دریا ) و ارزانتر بودن و بموقع رسیدن در بازار هدف جز موارد اساسی بازرگانی میباشد . و بااین اعمال دشمن ایران نمیخواد این اتفاق بیافته . چون تحریم دیگر اثراتش را از دست خواهد داد و آنها اکنون هر چه توان دارند از هر راهی بخرج میگذارند تا مانع شوند . لطفا آب به آسیاب آنها نریزیم . و هشیارو پشتیبان همدیگر و مسئولان باشیم ،
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
دوست عزیز حرفهای شما چه ربطی به گرسنه کردن مردم خوذمون با ارسال کل مواد غذاییمون برای اونا داره ؟ اونا که تحریم نیستن میتونن از جاهای دیگه هم بخرن اما سه پیچه گیر دادن به مواد غذایی ما . جالبه تفسیر جدیدی از معنای دوستی . کل غذاهاتو بده اونا بخورن خودتم گرسنه بمون تا ثابت کنی دوستشون هستی !!!!
آنچه بایداعتراف کنیم ناکار امدی سیستم دولتی فعلی است. نخبگان جامعه امروز باید طرح نویی را ایجاد کنند وبدون در گیری سیستم نویی را جایگزین سیستم دولتی فعلی کنند ولازمه آن تغییرات اساسی در سیستم نظارتی کشور است
خدایا به تو شکایت می کنیم .
تو فریاد رس بی پناهان هستی .
غیر از تو در این کشور پناهی نداریم .
یا رب العالمین .
دوستان کشور ما در حالت نرمال بین 4ونیم میلیون تن تا 5ونیم میلیون تن سیب زمینی تولید میکنه و حدودا کمتر از پنج میلیون تن هم مصرف داخلی،و بین 700 هزار تن تا یک میلیون تن مازاد تولید داریم،البته تو بعضی سال نوسان داره این رقم زمانی که کشاورزسه چهار سالی پشت سر هم ضرر میکنه بصورت معنی دارتو سال پنجم سطح زیر کشت پایین میاد و به پایین ترین حد ممکنه در پنج سال گذشته میرسه، حالا امسال علت گرانی سیب زمینی بنظر بنده سطح پایین کشت بابت ضرر چن سال گذشته ی کشاورز بود ،اگه دولت تو همه ی سالهای گذشته میزان مازاد تولید بر مصرف را صادر میکرد و تعادل تو چرخه ی تولید و مصرف وصادرات بود الان نرخ محصول برای مصرف کننده نجومی نبود و کشاورزان هر سال متحمل زیان سیاست های غلط دولت نمیشدند،من به عنوان کشاورز بین سالهای 92 تا 97 حدود 200 میلیون تومان از بابت سیاستهای غلط صادراتی دولت در مورد محصولات کشاورزی ضرر کرده ام و مقروض بانک شده ام ....حالا کی باید جوابگو باشد خدا میدونه
حالا پیشنهاد من به دولتیها اینه هر سال تعادل صادراتی بین میزان تولید و مصرف داخلی انجام بشه تا نه تولید کننده زیان کنه و نه مصرف کننده با نرخ خیلی بالا مجبور به مصرف باشه
من در مورد کسانی که شناخت ندارم نظر نمیدم ولی دوستان در مورد وزیر محترم صمت لطفا از افراد مطلع تحقیق کنند تا خصوصیات اخلاقی و عملکرد ایشان برایتان روشن شود اگر خواستید و سایت تابناک سانسور نکنه بنده توضیحاتی در مورد ایشان میدهم.
کی تا به حال تو ایران مسئول باکفایتی بوده که الان انتظار داشته باشیم؟!!!!!!!!!!
ابتدا ریال بی ارزش میشود و سپس مواد موردنیاز مملکت به خارج صادر میشود .نامش را رونق صادرات می نامند .
اشتباه میکنید ، آغاز پروژه ایجاد قحطی است .
چرا کسی راجب به این ساکنان مرزهای غربی نمیگه که با وجود ادعای زیاد تا بحال در لحظات حساس کشور و قاچاق کاری برای این کشور نکردند و انواع و اقسام انتظارات را از کشور دارند و فکر میکنند در حقشان ظلم هم شده است.
هنگام انتخابات وقتی صحبت از اصلح میشه ولی عده ای بی توجه دنبال بزن برقص های می روند و رای می دهند نتیجه اس میشود همین که می بینید.
روی صحبتم با اقای علم الهدی است شما که میگفتی اشکنه بخورید با این قیمت رب و گوجه وپیاز وسیب زمینی و..... اشکنه هم نمیتوانیم بخوریم لطفا سفارش خوردن غذایی دیگر به مردم بکنید لطفا
همیشه سیاستهای مسئولان عمدتا ضد تولید بوده. مثلا دلار 4200 تومنی برای واردات مواد غذایی هم باعث فساد و قاچاق و غیره میشه و هم به کشاورزان که معمولا جزو طبقه کم درآمد هستند ضربه میزنه. بجای این کارها باید دولت ارز رو تک نرخی کنه و درعوض یارانه مستقیم رو برای افراد نیازمند زیاد کنه.
چند دهه است با پدیده قاچاق قانونی در وارد کردن و صادر کردن مواجه هستیم و همه هم کی بود کی بود من نبودم می کنند.
مردمی که پراید پنج ملیونی را تا 20ملیون واز 20تا50ملیون
میخرند باید پیاز وسیب زمینی را هم کیلویی 20 هزار تومن بخرند مگه کشاورز چه گناهی کرده که هر سال باید جنسش را با ضرر بفروشد
دلیل گرانی محصولات کشاورزی هم اینه که کشاورز تو این دولت تمام سالها کشاورز متضرر شده و امسال توان کاشتن نداشته
روحانی اول با بی ارزش کردن پول در درست مردم قدرت خرید آنها را نابود کرد بعد گفت قاچاق نتیجه ارزانی است .به ایشان می گوییم آقای روحانی قاچاق نتیجه بی کفایتی جنابعالی و همدستانتان است . اجناس ایران برای خارجیها ارزانتر نیست قدرت خرید آنها از ایرانیها بالاتر است !
خدایا می شود حالا دیگه به دادمان بر سیووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووخدایا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل