بازدید 4055

ارسال نخستین محموله ماده بودارکننده از عسلویه

کد خبر: ۸۸۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 17 March 2019

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: نخستین محموله مرکاپتان واحد ماده بودارکننده گاز طبیعی همزمان با بهره‌برداری رسمی از پروژه‌های ملی و گازی کشور و نیز افتتاح طرح‌های توسعه فازهای 13 و 24- 22 پارس جنوبی در عسلویه، طی هفته جاری بارگیری و ارسال شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی افزود: 90 بشکه از نخستین تولیدات واحد تولید ماده بودارکننده گاز (مرکاپتان) ، طی هفته جاری به سه شرکت گاز استان خراسان رضوی، بوشهر و خوزستان ارسال و تحویل شد.

وی یادآورشد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، تا اوایل سال آینده، ظرفیت تولید این ماده حیاتی، به 800 تن در سال خواهد رسید.

تربتی اظهارداشت: طی سال‌های اخیر، مشکلات و موانعی که بیشتر بواسطه محدود بودن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خارجی، در تامین مواد بودارکننده گاز ایجاد شده بود، شرکت ملی گاز ایران را بر آن داشت تا نسبت به تولید داخلی این ماده مهم و ضروری اقدام کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت:بر اساس استانداردهای بین‌المللی، برای استفاده از گاز طبیعی در مصارف عمومی شهری و روستایی، ضروری است که ماده بودارکننده‌ای به آن اضافه شود.

وی ادامه داد: در کشورمان از بدو استفاده از گاز طبیعی، از ماده بودارکننده با پایه مرکاپتانی استفاده شده است این ماده در تاسیسات تقلیل فشار ورودی شهرها یا روستاها با نسبت مشخص به گاز طبیعی تزریق می‌شود.

تربتی با بیان این که گاز طبیعی ماده‌ای بدون بو است که در صورت نشت قابل تشخیص نبوده و خطرآفرین است افزود: از این رو، از ادورانت گاز طبیعی یا همان مرکاپتان، به‌عنوان بودارکننده گاز طبیعی و یا گاز مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد که در تاسیسات تقلیل فشار ورودی شهرها به نسبت مشخص، به عنوان شاخص تشخیص نشت گاز تزریق می‌شود.

به گفته تربتی، بر همین اساس و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی تولید این ماده در داخل کشور و اخذ نتایج قابل قبول در مراحل آزمایشگاهی، پایلوت و توسعه و بومی‌سازی دانش فنی، مطالعات طراحی مفهومی و مهندسی پایه به منظور تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی با جداسازی این مواد از میعانات گازی ترش در پالایشگاه اول مجتمع گازی پارس جنوبی، با کارفرمایی شرکت ملی گاز ایران و توسط پژوهشگاه صنعت نفت در قالب یک طرح پژوهشی اجرا شد.

وی گفت: این شرکت با بهره‌مندی از توان متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های داخلی از طریق شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نسبت به طراحی، تامین تجهیزات و احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی به ظرفیت 800 تن در سال و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 1500 میلیارد ریال اقدام کرد و هم‌اکنون با تکمیل و راه‌اندازی این واحد، کشورمان در زمره معدود کشورهای تولیدکننده این ماده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که با بهره‌برداری کامل از این واحد، ضمن تامین کلیه نیازهای داخلی به مواد بودارکننده گاز و غلبه بر انحصار جهانی، امکان صادرات بخشی از تولیدات این ماده که مازاد بر نیاز داخلی است، نیز فراهم شده، تصریح کرد: این در حالی است که با کاهش میزان ترکیبات گوگردی از میعانات گازی که خوراک این واحدها است، ارزش افزوده‌ای برای میعانات گازی نیز حاصل می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از واحد تولید ماده بودارکننده مرکاپتانی که با استفاده از دانش بومی توسعه یافته است، ایران در کنار فرانسه، روسیه و آمریکا، به جمع بسیار محدود کشورهای تولیدکننده ماده بودارکننده گاز پیوست.

معاون وزیر نفت گفت: همزمان با آغاز بهره‌برداری از این پروژه ملی، پروژه احداث ایستگاه‌های اندازه‌گیری (میترینگ) مجتمع گازی پارس جنوبی و پروژه خط انتقال گاز اتان از سایت 2 پارس جنوبی تا سایت 1 مجتمع های پتروشیمی منطقه عسلویه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

چهار فاز جدید 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی امروز درآئینی با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری بهره برداری رسمی می‌شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر