بازدید 7461
۴

در طبیعت‌گردی‌ فقط به فکر «جوج زدن» نباشیم!

کد خبر: ۸۸۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 11 March 2019

با نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز تعطیلات، بازار طبیعت‌گردی‌ها داغ‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از یک سال کار و فعالیت در شهرهای بزرگ و پر جمعیت، چند روزی را میهمان طبیعت باشند اما گردشگری‌های غیر مسئولانه گاهی هزینه‌های سنگینی روی دوش طبیعت می‌گذارد. یک استاد جهانگردی در ادامه به نکات ساده برای کاهش خسارت به طبیعت در روزهای تعطیل اشاره کرده است.

به گزارش «تابناک»، راحله اسدی‌نیا در گفت و گو با ایسنا با اشاره اینکه سفرهای گروهی، آموزش‌های محیط زیستی به همراه دارد، اظهار کرد: در گروه‌های طبیعت‌گردی سرگروه‌هایی هستند که آموزش دیده‌اند و می‌توانند آن‌ها را به طبیعت‌گردان آموزش دهند هنگامی‌که سفرهای طبیعت‌گردی به صورت گروهی انجام می‌شود طبیعت از زباله به دور می‌ماند چراکه افراد وقتی در گروه قرار می‌گیرند به صورت ناخودآگاه اقدامات حفاظت از محیط زیست را از یکدیگر تقلید می‌کنند و بدین ترتیب از آلودگی رودخانه‌ها و آبشارها و آسیب‌ رساندن به پوشش گیاهی و جانوری منطقه جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه تورهای طبیعت‌گردی می‌توانند سفرهای نوروزی را به سمت برنامه‌های آموزشی حفاظت از محیط زیست ببرند، تصریح کرد: بهتر است که تورهای طبیعت‌گردی در کنار تفریح، زمانی را برای جمع‌آوری زباله‌ها از جنگل یا از کنار سواحل و آشنا کردن کودکان با مفاهیم حفاظت از محیط زیست اختصاص دهند. خیلی اوقات هنگامی‌که خانواده‌ها به صورت تکی یا خانوادگی سفر می‌کنند ممکن است در جمع خود اقداماتی انجام دهند که به طبیعت آسیب بزنند.

این استاد مدیریت جهانگردی ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما گاهی اوقات مقابله با مسائل اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و برخی افراد این گونه بیان می‌کنند که نهادهای جامعه به ما خدماتی ارائه نمی‌دهند پس ما هم به محیط زیست آسیب می‌زنیم بنابراین سفرهای تکی یا خانوادگی به مراتب آسیب‌های بیشتری برای محیط زیست در پی دارند.

اسدی‌نیا با انتقاد از برخی تورهای طبیعت‌گردی گفت: متاسفانه برخی گروه‌هایی که اقدام به برگزاری تورهای طبیعت‌گردی می‌کنند صرفا اهداف درآمدزایی و اقتصادی دارند و هیچ‌گونه برنامه‌های آموزشی برای برگزاری این تورها درنظر ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بسیاری از سفرهای خانوادگی یا انفرادی روی ابنیه تاریخی یادگاری نوشته می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه این عادت اشتباه رفتاری به طبیعت‌گردی نیز انتقال پیدا کرده است. تورهای طبیعت‌گردی در کنار درآمدزایی می‌توانند به طبیعت‌گردان در این زمینه‌ها آگاهی دهند.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ خرید سوغاتی در کشور اظهار کرد: بهتر است سوغاتی‌هایی که در سفرها خریده می‌شود صنایع دستی و برگرفته از طبیعت و فرهنگ جامعه باشند همچنین در سفرهای گروهی به افراد آموزش داده شود که کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کنند و از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند.

این استاد مدیریت جهانگردی با بیان اینکه تفکیک زباله‌ها از یکدیگر از جمله مواردی است که باید در طبیعت‌گردی به آن توجه کنیم، تصریح کرد: برخی آژانس‌های مسافرتی که دغدغه محیط زیست دارند در برنامه سفر خود گیاه‌خواری را نیز می‌گنجانند و سعی می‌کنند که حداقل یک روز از سفر را گیاه‌خواری کنند.

اسدی‌نیا افزود: از دیگر مزایای سفرهای گروهی این است که به جای استفاده از چندین خودرو از یک خودرو استفاده می‌شود و در نتیجه آسیب کمتری به طبیعت می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آفرود سواری در مناطق کویری و جنگلی کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شود، گفت: البته این کار مشروط به شرایط خاصی است. پوشش گیاهی و جانوری منطقه نباید بر اثر آفرود سواری آسیب‌ ببیند همچنین مسیری که برای این کار انتخاب می‌شود شناخته شده و رانندگان آفرود آموزش دیده باشند که همه این‌ها نیازمند آموزش‌های قبل از سفر است.

این مدیر آژانس گردشگری با بیان اینکه متاسفانه مهمترین ضعف گردشگری سبز و پایدار در کشور ما مسئله آموزش و فرهنگ‌سازی قبل از سفر است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم یک اکوتوریسم مثبت داشته باشیم و اثرات منفی گردشگری طبیعی را کاهش دهیم باید بدانیم که گردشگری طبیعی با چه هدفی انجام می‌شود. اگر هدف فقط تفریح و به اصطلاح عامه مردم «جوج زدن» باشد آسیب زیادی به طبیعت وارد می‌شود.

این استاد مدیریت جهانگردی ادامه داد: آگاهی از فضای محیطی که به آن وارد می‌شویم اعم از اینکه آن منطقه متعلق به چه دوره‌ای است و پوشش گیاهی و جانوری چه قدر آسیب‌پذیر هستند ضروری است همچنین یادگیری اصول حفاظت از طبیعت و احترام به فرهنگ منطقه از دیگر مواردی است که گردشگران باید به آن توجه کنند.

اسدی‌نیا در پایان گفت: برای افزایش طبیعت‌گردی‌های مسئولانه باید از تجارب کشورهای خارجی در زمینه اقامتگاه‌های بوم‌گردی استفاده کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
استاد متاسفانه جوج هم گرون شده اجازه هست نخود و لوبیا بخوریم
ما مردم ایرانیم با اختلاس هم خندانیم
شب عید خرید میکنیم...سفر هم میریم...سیزده بدر هم جوج میزنیم...
چنین ملتی هستیم ما...
صدها سال بعد دی ان ای ما را یررسی میکنن ببینن چی بودیم مااااا...!!
خوابی عمو.... مرغ کیلویی 17 هزارتومن رو باید مومیایی کرد نه به سیخ کشید
نکنه جوج زدن در طبیعت هم سرطانزا اعلام شده؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار