بازدید 15406

با غار علیصدر بیشتر آشنا شوید

کد خبر: ۸۸۴۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 11 March 2019

غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و با عمر ۲۰۰ میلیون سال جادوی سنگ و آب و خاک است که سفر به آن لحظات خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم از همدان، جاذبه‌های گردشگری انواع مختلفی دارند که هرکدام از ویژگی‌‌ منحصر به فردی بهره می‌برند و گردشگران با توجه به علائق و سلائقشان به سمت آنها جذب می‌شوند.

یک اثر تاریخی به دلیل قدمتش و نیز پایداری و ماندگاری‌اش در طول تاریخ و گذر از حوادث مختلف علاقمندان به تاریخ و آثار تاریخی و باستانی را به سمت خود جذب می‌کند.

یک جاذبه گردشگری طبیعی مانند دریا، جنگل و کوه دوستداران طبیعت و گردشگران فراری از شلوغی شهرها را به سوی خود می‌کشاند. برخی از جاذبه‌های گردشگری هیجان و گاه دلهره و ترس را به بازدیدکنندگان تزریق می‌کنند و گردشگرانی که به دنبال هیجان و تفریحات مهیج هستند به سراغ این جاذبه‌ها می‌روند. برخی دیگر از جاذبه‌ها بکر هستند و مثل‌شان در هیچ جای دنیا نیست یا در کمتر نقطه‌ای از جهان هستی می‌توان شبیه به آن را پیدا کرد.

بنابراین هر جاذبه گردشگری گردشگران خاص خود را دارد، اما هستند معدود جاذبه‌های گردشگری که هم از ویژگی‌های تاریخی برخوردارند، هم طبیعی هستند. هم هیجان را به بازدیدکنندگان تزریق می‌کنند و هم در هیچ جای دنیا شبیه‌شان را نمی‌توان پیدا کرد.در نتیجه می‌تواند برای هر گردشگری با هر سلیقه و علاقه‌ای جذاب باشد. نمونه بارز این نوع جاذبه‌های گردشگری انگشت‌شمار غار علیصدر است.

تصور کنید در یک قایق نشسته‌اید و در رودخانه‌ای آرام، با آبی زلال و شفاف در حال حرکت هستید. صدای برخورد آب با با بدنه قایق آرامش دلپذیری به همراه دارد و حس دلنشینی می‌بخشد. اما این رودخانه با هر رودخانه دیگری متفاوت است چرا که فضای بالای سرتان را به جای پهنه آبی آسمان و اطرافتان را به جای درختان و بوته‌های سرسبز سنگ‌های آهکی پوشانده و تعدادی نیز از دل آب بیرون زده و جزیره‌های کوچ و بزرگی در مسیر ایجاد کرده است، سنگ‌هایی که میلیون‌ها سال قدمت دارند و با دیدن آنها در یک نگاه تاریخ 200 میلیون ساله پیدایش غار را از نظر می‌گذارانید؛ تاریخی کهن‌تر از هر اثر تاریخی که تاکنون دیده‌اید.

همانطور که در دل آب پیش می‌روید مجسمه‌های زیبا و بی‌نظیری را در اطراف خود می‌بینید. انگار هنرمندان چیره‌دستی را از نقاط مختلف جمع کرده‌اند که با قلم و چکش و با هنر ذاتی خود این سنگها را در کف، دیوار و سقف تراش دهند و آثار زیبایی چون شیر دو سر، کبوتر، قایق وارونه، مجسمه آزادی، خوشه‌های انگور و ماهی برای گردشگران خلق کنند؛ غافل از آنکه این مجسمه‌ها مخلوق دست توانای خالق یکتا است. مجسمه‌هایی طبیعی که بر اثر فرسایش سنگ‌های اهکی در طول میلون‌ها سال پدید آمده‌اند.

اما غرق در این همه زیبایی و شگفتی همانطور که در اعماق زمین پیش می‌روید هر از گاهی چشم به افق تیره پیش‌رویتان می‌دوزید و هیجانی آمیخته با ترس وجودتان را در بر‌می‌گیرد. از خود می‌پرسید چه چیزی در دل این فضای غریب انتظار شما را می‌کشد؟ سوالی که شما را برای ادامه این سفر جذاب ترغیب می‌کند؛ آن هم در مکانی که مثل و مانندش را نه در ایران و نه در هیج جای دنیا می‌توان پیدا کرد، یعنی غار علیصدر، بزرگترین غار آبی جهان.

بزرگترین غار آبی‌جهان با 200 میلیون سال قدمت

غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان که قابل قایقرانی است از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در استان همدان به شمار می‌رود. این غار در ارتفاعات ساری‌قیه نزدیک روستای علی‌صدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده و نام غار نیز برگرفته از نام روستا است.

این غار از قدیم توسط مردم روستا شناسایی شده بود؛ چنان که مردم روستا هم از آب خنک آن استفاده می‌کردن و هم به دلیل دمای محیطی پایین از این غار به عنوان سردخانه یا یخچال بهره می‌بردند.

اما در سال 42 یک گروه 14 نفره غار را بررسی و کنکاش می‌کنند و در سال 52 قطر دهانه آن را تعریض می‌کنند تا در سال 54 بازدید از آن برای عموم فراهم شود. از آن زمان تاکنون برای تسهیل ورود گردشگران به غار و بازدید از آن اقدامات زیادی در اطراف و بیرون غار صورت گرفته و علاوه بر افزایش مسیر آبی، گردشگران از مسیر‌های خشکی نیز عبور می‌کنند.

تاکنون نزدیک به 12 هزار کیلومتر از دهلیزها و مسیرهای غار شناسایی شده و تنها 2.2 کیلومتر از آن مورد بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد.

غاری که نفس می‌کشد

زمان شکل‌گیری این غار به دوره دوم زمین شناسی یا همان دوره ژوراسیک یعنی بین 130 تا 190 میلیون سال پیش برمی‌گردد.

دمای محیطی غار، دمایی مطبوع بین 12 تا 16 درجه سانتیگراد است و عمق آب نیز در عمیق‌ترین نقاط به 16 متر می‌رسد.

مهم‌ترین نکته در مورد غار علیصدر این است که این غار به دلیل برخورداری از دریچه‌های متعدد سلولی نفس می‌کشد و نه تنها با وجود هزاران بازدید کننده در طول روز از هوایی مطبوع برخوردار است بلکه هیچ گاز سمی نیز در این غار وجود ندارد. البته به دلیل نرسیدن نور خورشید به درون غار، هیچ نوع حیاتی در علیصدر شکل نگرفته است.

گردشگران برای ورود به غار از دالانی‌های پیچ در پیچ و زیبایی عبور می‌کنند که بر جذابیت این سفر هیجان انگیزشان می‌افزاید. برای ادامه راه در مسیرهای آبی سوار بر قایق‌های پدالی می‌شوند که توسط قایقرانان خبره و دوره دیده هدایت می‌شوند.

وجود استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها با اشکال بسیار زیبای گل کلمی و خوشه انگوری که گاه به شکل مجسمه‌های زیبا درآمده از ویژگی‌های اعجاب‌انگیز این غار است.

نکته جالب دیگر درمورد غار علیصدر این که این غار از غارهای تحکیم یافته است و در 5 میلیون سال گذشته هیچ نوع ریزشی را تجربه نکرده است.

وجود تالارهای متعدد از دیگر ویژگی‌های غار علیصدر محسوب می‌شود که تالار آزادی با طول 100 متر، عرض 60 متر و ارتفاع 40 متر مشهور‌ترین این تالارها است. یکی دیگر از ویژگی‌های غار علیصدر دسترسی آسان گردشگران به این غار است.

گردشگران می‌توانند از 3 جاده همدان ( لالجین) به بیجار، 3 راهی پایگاه شهید نوژه در جاده رزن به همدان و جاده همدان به صالح آباد برای رسیدن به غار علیصدر استفاده کنند.

چند جاذبه گردشگری در دل یک جاذبه

اما همه جاذبه‌های غار علیصدر به درون غار خلاصه نمی‌شود و بیرون از محیط غار وجود تاسیسات رفاهی و تفریحی از جمله شهربازی، مرکز خرید با عرضه صنایع دستی استان، رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، نمازخانه، هتل و ویلاهای اقامتی سفر گردشگران را به این غار صد چندان خاطره‌انگیز و به یادماندنی می‌کند.

در واقع گردشگران با سفر به غار علیصدر علاوه بر بازدید از جادوی 200 میلیون ساله آب و خاک و سنگ و سفری هیجان انگیز در اعماق زمین، می‌توانند ساعاتی را نیزدر شهربازی به تفریح بپردازند و پس از خوردن غذای دلخواه در رستوران از مرکز خریدی مملو از صنایع دستی استان همدان از جمله سفال تولید شده در شهر جهانی لالجین خرید کنند و در صورت لزوم شب را در هتل یا ویلاهای این منطقه گردشگری بگذرانند تا خاطره‌انگیزترین و به یاد ماندنی‌ترین سفر خود را در نوروز 98 تجربه کنند.

گردشگران نوروزی می‌تواند در ایام نوروز از ساعت 8 الی 20 از غارعلیصدر دیدن کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان