بازدید 11229

هشدار جدی آمریکا به متحدان عرب در رابطه با عادی سازی روابط با سوریه!

پس از آنکه کشورهای عربی تمایل خود برای عادی سازی روابط با سوریه را نشان دادند و امارات متحده عربی نیز جلوتر از همه سفارت خود در دمشق را بازگشایی نمود. آمریکا تلاش هایی برای مقابله با این رخداد و جلوگیری از عادی سازی روابط متحدان عرب خود با دولت سوریه آغاز کرد. در همین راستا، آمریکا به تازگی نسبت به هرگونه عادی سازی روابط متحدان عرب خود با دولت سوریه هشدار داده است.
کد خبر: ۸۸۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲ 04 March 2019

پس از آنکه کشورهای عربی تمایل خود برای عادی سازی روابط با سوریه را نشان دادند و امارات متحده عربی نیز جلوتر از همه سفارت خود در دمشق را بازگشایی نمود. آمریکا تلاش هایی برای مقابله با این رخداد و جلوگیری از عادی سازی روابط متحدان عرب خود با دولت سوریه آغاز کرد.

به گزارش «تابناک» در همین راستا، آمریکا به تازگی نسبت به هرگونه عادی سازی روابط متحدان عرب خود با دولت سوریه هشدار داده است.

در این زمینه، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: تصمیم امارات در اواخر سال گذشته برای بازگشایی سفارتش در دمشق و اقدامات دیگر کشورهای عربی که علیه اسد اقدام کرده بودند، این گمانه‌زنی را افزایش داد که بشار اسد به زودی به این جمع عربی بازگردد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، اما دولت ترامپ با تحت فشار قرار دادن متحدانش از آنها خواسته است تا دست نگاه دارند و هشدار داده، هرگونه حرکتی برای مشارکت در بازسازی سوریه موجب تحریم‌های آمریکا می‌شود که برای فشار بر اسد برای پذیرش اصلاحات سیاسی طراحی شده است.

در همین حال، دیپلمات‌هایی در منطقه می‌گویند، بسیاری از کشورهای عربی به عهد بستن دوباره با رهبری که همچنان روابط نزدیک و دیرینه‌ای با ایران دارد، چندان اطمینانی ندارند. ایران با کمک به اسد برای پیروزی در جنگ سوریه به نفوذ دست یافته است.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تأکید کرد: موضع آمریکا درباره نقش ایران این است که انزوای سیاسی و فشار سیاسی رویکرد مناسبی هستند. این اهداف شامل خروج تمام نیروهای وابسته به ایران از سوریه می‌شود.

به گفته دیپلمات‌ها، روسیه در مسیر متفاوت حرکت می‌کند و از دولت‌های عربی می‌خواهد با دمشق رابطه ایجاد کنند. این مقام‌ها تأکید دارند که مسکو برای متقاعد کردن دولت‌های عربی برای مشارکت دوباره با اسد به منظور محدود کردن نفوذ ایران تلاش می‌کند.

هشدار جدی آمریکا به متحدان عرب در رابطه با عادی سازی روابط با سوریه!

وزیر خارجه امارات در توضیح تصمیم کشورش برای احیای روابط دیپلماتیک در مصاحبه‌ای گفته است: نفوذ عرب‌ها در دمشق صفر است؛ صفر، زیرا ما تمام پل‌ها را در سال ۲۰۱۱ سوزاندیم و همین به بازیگران منطقه‌ای مثل ترکیه و ایران فرصت داد تا تعیین‌کننده اصلی شوند و ناگهانی نفوذ عرب‌ها به صفر رسید.

انتظار می‌رود، این مسأله در نشست اتحادیه عرب در تونس که همین ماه برگزار می‌شود، مطرح شود و بسیار از دولت‌های عربی شامل تونس و عراق از تلاش برای پذیرش دوباره سوریه در این اتحادیه حمایت کنند.

با این حال مقام‌های عربی می‌گویند، هیچ اتفاق نظری روی این مسأله وجود ندارد. دبیرکل اتحادیه عرب ماه گذشته به خبرنگاران گفت: برای بازگشت سوریه باید توافق باشد. من هنوز شاهد نتایجی که به سازش مورد نظر ما منجر شود، نبوده‌ام.

این در حالی است که به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم، منابع آگاه سوریه اعلام کردند که نمایندگان پارلمان سوری شرکت ‌کرده در نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان و همچنین همتایان سعودی شرکت ‌کرده در این نشست دستورالعمل‌های دقیقی مبنی بر این امر دریافت کرده بودند تا علیه طرف دیگر اظهارنظرهایی را مطرح نکنند و تعامل آنها با یکدیگر دوستانه باشد. این امر طی فعالیت این نشست که سوریه در آن برای نخستین بار از زمان تعلیق عضویتش در پارلمان عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت کرده بود، آشکارا نمود پیدا کرد.

از سوی دیگر، عربستان در این نشست به جانبداری از دمشق در مقابل خواسته‌های برخی از اعضای پارلمان از دمشق برای پرداخت حق و حقوق‌های مالی پارلمان ایستاد. طبق خواسته این اعضا، دمشق باید سهم خود را از حمایت‌های مالی از طرح پارلمان عربی پرداخت می‌کرد، اما دمشق با پرداخت این مبالغ مخالفت کرد، چرا که تعلیق عضویتش بنا به خواست خود نبوده و در هیچ یک از نشست‌های پارلمان طی این سال‌ها شرکت نکرده بود. هیأت سعودی از این موضع سوریه دفاع و اعلام کرد، هیچ بندی در دستور کار این نشست مبنی بر درخواست از سوریه برای پرداخت این مبالغ وجود ندارد و بدین ترتیب، بررسی این مسأله به شش ماه بعد تا زمان برگزاری نشست آتی موکول شد.

همزمان با این همگرایی که میان سوریه و عربستان در امان آشکار گشت، تحویل پرونده حجاج سوری به دست دولت سوریه علنی شد، چون در گذشته گفت وگوها در خصوص آن به دور از چشم رسانه‌ها انجام می‌شد. وزارت کشور سوریه از طریق تلویزیون رسمی خود اعلام کرد، دریافت درخواست‌های حج برای سال جاری را آغاز کرده و این امر بدین معناست که ریاض پرونده حجاج سوری را از ائتلاف مخالف سوری پس گرفته است.

در همین حال، یک منبع آگاه در ریاض اعلام کرد، این تصمیم به نفع دو طرف است، زیرا که ریاض نسبت به باقی ماندن پرونده حج به دست ائتلاف مخالفان سوری ترس دارد و به نفع ریاض نیست که هویت اخوان المسلمین بر حجاج سوری اهمیت بیشتری داشته باشد، اما این رویکرد جدید ریاض این احتمال را نیز ایجاد می‌کند که تنشی میان عربستان با ترکیه به عنوان حامی اخوان المسلمین ایجاد شود.

محافل رسانه‌ای و سیاسی سوریه نیز از بازگشت کارمندان سعودی به سفارت کشورشان در دمشق خبر داده‌اند که مأموریت آنها دادن ویزا به حجاج سوری در دمشق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۳
شیر تو شیر یعنی
ان یکی می گوید نیایید تا از نفوذ ایران بکاهیم و ان یکی دیگر بیایید تا از نفوذ ایران بکاهید
اخرش هم ایران نفوذش بیشتر می شود خخخخخه
بعد از این همه تحریم و فشار سیاسی علیه ایران باز ایران کار خودش را می کند
تو امرییکا هم عکس ترامپ رو همجا میزنن رو در و دیوار یا تو المان عکس مرکل رو ؟ چرا اینا انقدر عکس میچسبونن
خدایا این ترامپو بترکون
پنجاه سال. طول می کشد تا سوریه به موقعیت هشت سال پیش خود بر گردد.
اتفاقا باید عادی بشه ! سوریه حالا میتونه برادریش رو ثابت بکنه .
سوریه به ماچه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
! آره واقعا به توچه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
به ما چه؟
الان بازاری است فراهم برای صادرات کالا ان وقت می گویی به ما چه
ان وقت یعنی کارگران کشورت زیادتر می شوند و بیکاری کمتر ان وقت به ما چه
ان وقت قدرت و ثروت مالی و پولی کشورت زیاد تر می شود و تحریم ها کم اثر تر ان وقت می گویی به ما چه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
بشارد اسد بخاطر 300 میلیارد دلار ایران رها نکرد اومد التماس میکنه بیایید باز سازی کنید پول شما بگیرید به جای فرانسه المان بعد میگن به ماچه الان که وقت برداشت ما نباید بیخیال بشیم ما باید پول خودمون از سوریه در بیاریم
چه استقلالی!نمی تونن تصمیم بگیرن با کی رابطه داشته باشن!
سوریه بدون کمک سایر کشورهای عربی هرگز سوریه ده سال پیش نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
!نشه ٫بهتر
الان نوکرها ولوله توشون افتاده که ارباب دستور داد نریم سوریه! خوب وقتی ایشان می فرمایند نروید نباید رفت دیگه!
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی