بازدید 32973
۲
دانستنی‌های حقوقی؛

آشنایی با نحوه شکایت و مجازات جرم جعل در محاکم

اساساً از زمانی که خط اختراع شد، جرم جعل هم به وجود آمد، زیرا جعل از طریق تغییرات در خطوط یا ایجاد سندی که اساساً وجود نداشته و آن را ساخته‌اند تا ضرری را به دیگران برسانند، انجام می‌گیرد. با توسعه ابزارآلات فنی موضوع جعل نیز توسعه پیدا کرد.
کد خبر: ۸۸۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 01 March 2019

اساساً از زمانی که خط اختراع شد جرم جعل هم به وجود آمد زیرا جعل از طریق تغییرات در خطوط یا ایجاد سندی که اساساً وجود نداشته و آن را ساخته‌اند تا ضرری را به دیگران برسانند، انجام می‌گیرد. با توسعه ابزارآلات فنی موضوع جعل نیز توسعه پیدا کرد، به گونه ای که هم اکنون بحث جرایم رایانه‌ای به وجود آمده و در سیستم‌ها و مطالب رایانه‌ای دست برده می‌شود.

به گزارش «تابناک» جعل و تزویر، تغییر آگاهانه و با سوءنیت در نوشته، سند یا سایر مواردی است که قانون از آن یاد می‌کند. در قانون ایران از جرم جعل تعریفی ارایه نشده اما جعل در ‌اصطلاح حقوقی، قلب حقیقت در سند است و هدف جاعل این است که با انجام تغییراتی در سند، ضرری را متوجه شخص دیگر کند که این شخص می‌تواند حقیقی، حقوقی یا فرد خاص، دولت یا یک سازمان باشد.

فصل ۵ قانون مجازات اسلامی با نام تعزیرات از ماده ۵۲۳ تا ۵۴۲ موضوع جعل و تزویر را خاص بیان می‌کند و بعضی از قوانین دیگر نیز حسب مورد به این موضوع پرداخته‌اند. در این مواد مصادیق جعل آمده همچنین جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی و جرایم مرتبط با آن و استفاده از سند مجعول بیان شده است.

در ماده ۵۲۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 «جعل و تزویر» به این نحو تعریف شده است: «ساختن نوشته یا سند مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الصاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به ‌قصد تقلب.»

عموماً جرایم جعل و تزویر در دادگاه‌ و دادسرا رسیدگی می‌شود. اگر مردم شکایتی مبنی بر جعل یا استفاده از سند مجعول دارند باید به دادسرا مراجعه و طرح شکایت کنند. بازپرس یا دادیار دلایل را جمع‌آوری کرده و پرونده را برای اعلام نظر به کارشناس یا مرجع تشخیص هویت اداره آگاهی ارجاع می‌دهد و کارشناس مربوطه اسناد را توسط وسایل خاص و ویژه‌ای بررسی و اعلام می‌کند که آیا جعل صورت گرفته است یا خیر؛ برای نمونه، آیا کلمات یا اوراقی بعد از تنظیم و امضای سند اضافه ‌شده یا از ابتدا وجود داشته است؟ در پرونده جعل از ابزار کارشناسی برای تشخیص جعلی بودن یا نبودن سند استفاده می‌کنند. اگر در دادسرا محرز شد که جرمی صورت گرفته است، کیفرخواست صادر می‌شود و به دادگاه کیفری ۲ ارجاع و در صورت وقوع جرم، متهم محکوم و رأی صادر می‌شود که قابل ‌اعتراض در دادگاه تجدیدنظر است.

در جرم جعل ضرورتی ندارد که حتماً ضرری واقع شده باشد، بلکه احتمال ورود ضرر نیز کفایت می‌کند، اگر جعل اسکناس، جعل مهر، امضا و دستخط مقامات عالی کشور همچون مقام معظم رهبری یا سران سه‌ قوه و نظایر آن باشد، قابل ‌طرح در دادگاه کیفری یک و نهایتاً مرجع اعتراض آن دیوان عالی کشور است.

مجازات جرم جعل و تزویر پیش‌بینی ‌شده و طبیعی است، هر چه جعل مربوط به اسناد مهمتر باشد، می‌تواند مجازات شدیدتر و تا پانزده سال حبس داشته باشد. هر چه سندی که موضوع جعل قرارگرفته، اهمیتش کمتر باشد، به همان میزان شدت مجازاتش پایین‌تر می‌آید. باید بررسی شود که چه چیزی موضوع جعل قرار گرفته است.

مجازات جرم جعل می‌تواند مجازات حبس درجه ۶ یا ۷ تعزیری باشد (حبس درجه ۶ بیش از شش ماه تا دو سال و حبس درجه ۷ از ۹۱ روز تا 6 ماه) و در کنار حبس بعضاً جزای نقدی هم تعیین می‌شود یا نهایتاً حبس تعزیری درجه ۳ (حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال) هم می‌تواند باشد.

بر اساس ماده ۵۲۴ جعل احکام، امضا، مهر، فرمان و دست‌خط مقام رهبری یا روسای قوای سه‌گانه یا استفاده چنین سند مجعولی، مجازات حبس از سه تا پانزده سال را دربردارد و برابر ماده ۵۲۵ جعل امضا یا احکام دیگر مقامات، نظیر وزرا، معاون اول رییس‌جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا خبرگان یا قضات یا هر یک از رؤسا یا کارمندان و مسئولان دولتی، یک تا ده سال حبس را در پی خواهد داشت همچنین برای جعل در اسناد عادی ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا جزای نقدی ۳ تا ۱۲ میلیون ریال پیش‌بینی‌شده و در بحث استفاده از اسناد مجعول هم در ماده ۵۳۵ جرم‌انگاری شده و مجازات آن تا ۳ سال حبس است.

در مورد تصدیق‌نامه خلاف واقع نیز در مواد ۵۳۹ و ۵۴۰ جرم‌انگاری شده و مقامی همچون پزشک یا غیرپزشک که برای تنظیم و صدور گواهی و تصدیق‌نامه اجازه دارد، آن را بر خلاف واقع تنظیم می‌کند.

افراد جامعه باید در تنظیم اسناد خود به فردی که اطمینان دارند مراجعه کنند و برای تنظیم سند به هرکسی مراجعه نکنند و حتماً اسناد را قبل از امضا بخوانند و اگر تردیدی وجود دارد، حتماً از کارشناس کمک بگیرند. در این خصوص، نوعی جعل به نام جعل مفادی وجود دارد که عموماً این جعل به این دلیل که مردم سند را بدون مطالعه دقیق امضا می‌کنند، صورت می‌گیرد.

جعل مفادی عموماً ناشی از این است که مردم سندی را نمی‌خوانند و تنها به ‌واسطه اعتماد به فرد مقابل آن را امضا می‌کنند؛ با این تصور که آنچه ضمنی در مورد آن توافق شده، در متن سند نیز آمده و بعد متوجه می‌شوند که موضوع چقدر متفاوت است.

جعل مفادی یا معنوی به این معناست فردی که در حال تنظیم سند است، با سوءاستفاده از مقام یا موقعیتی که برای تنظیم سند دارد، ماهیت آن را تغییر ‌دهد. مثل ‌اینکه قرار بوده سند برای اجاره باشد اما با سوءنیت، سند به ‌صورت بیع تنظیم شود یا عکس آن. همچنین در مورد عقد ازدواج، قرار بوده به‌صورت عقد دایم تنظیم شود اما به‌صورت موقت ذکر شده است. در این رابطه کسی که سند را تنظیم می‌کند با سوءاستفاده از اختیاری که در تنظیم سند دارد، ماهیتش را تغییر می‌دهد.

برای تعیین جعل اسکناس و چک‌های بانکی نیز دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در تشخیص اینکه اسکناس‌ها جعلی است یا اصالت دارد، بسیار مؤثر واقع شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
در مسئله مجتمع سازی نگین غرب یک محضر را معرفی کردند که قولنامه ها را در حجم بسیار بالا صادر و محضر دار در یم فاصله کوتا محل محضر را از یم آپاتمان به باغ آپارتمان و با کامند های زیادی تبدل کردن ولی موقعیکه کلاهبرداری نگین غرب از حدود ۲۰۰۰۰نفر مشص گردید محضر دار خیلی راحت گفت من فقط امضا های این افراد را تایید کرده ام و از زیر بار مسئولیت خود را خلاص کرد . این چیه جعل یا کلاهبرداری و یا چی‌. خلاصه اوضاع خیلی تلیده .
دقت کنید:
من رسیدی با کارفرما در پایان کار امضا کردم، بعد از امضا من گفت برم چیزی براش بخرم
به ده دقیقه نکشید که رفتم و برگشتم رسید رو برداشته و رفته بود
بعد از مدتی با اضافه کردن اینکه مبلغ 300 میلیون دست من امانت هست و تا فلان تاریخ تحویل میدم شکایت خیانت در امانت کرد و غیابا" برام شش ماه حبس گرفت!
هیچکس هم باور نمیکرد که این فرد چنین کاری بکنه
بهیچ وجه در این نوع موارد اعتماد نکنید و حتما این نوع اسناد رو با کاربن تهیه و یک نسخه رو با اصل امضای طرف مقابل دریافت کنید، اگر هم با جعل مواجه شدید قبل از هرگونه پاسخ با یک وکیل خبره مشورت کنید
اگر من از قانون انکار و تردید اطلاع داشتم از ابتدا نمیگفتم جعل هست که اثباتش گردن خودم بیافته!
( با شکایت متقابل مورد من به رضایت ختم شد ولی مدتها گرفتار بودم )
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر