بازدید 2718

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله) در مورد ودیعه

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله) در مورد ودیعه
کد خبر: ۸۸۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ 26 February 2019

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)
نگهدارى مال كسى كه امانت را پس نمى دهد

سؤال: شخصى مقدارى نرم افزار به صورت امانت گرفته است و اكنون از پس دادن آنها امتناع مى كند آيا مى توانم چيزى را از او نزد خود نگهدارم تا آنكه آنها را برگرداند؟

جواب: بسمه تعالى: با اجازه حاكم شرع مى توانيد حفظ كنيد تا امانت خود را پس بگيريد . والله العالم

 

اخذ اجرت براى حفظ وديعه

سؤال: آيا مى توان براى حفظ وديعه اجرتى را مطالبه كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اخذ اجرت براى حفظ وديعه در صورت اشتراط اشكال ندارد . والله العالم

 

فروش امانت بدون اذن

سؤال: تعدادى سكه نقره و فرش نزد شخص امينى به امانت گذاشتم وى بدون اذن من آن اموال را به قيمت كم فروخته است اكنون وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: معامله فضولى است و نياز به اجازه صاحب مال دارد و اگر اجازه نداد بايد عين و يا مثل و يا قيمت روز آن را پرداخت كند . والله العالم

 

پايان مدت امانت

سؤال: اينجانب دستگاههاى فنى و مهندسى خود را براى مدت معينى در يكى از انبارها با موافقت مسئول به امانت گذاردم، مسئول انبار پس از پايان مدت، تمامى دستگاهها را از انبار تخليه كرده است و به علت قرار گرفتن در زير باران و برف تبديل به آهن پاره شده است آيا مسئول انبار ضامن است؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال هر گاه به صاحب مال اخطار كرده و مهلت به پايان رسيده است ولى وى به قول خود عمل نكرده طبعاً ضامن نخواهد بود . والله العالم

 

تصرف در امانت به نفع امانت گذار

سؤال: ماشينى را به امانت در منزل ديگرى گذاشته بوديم، صاحب منزل بدون اجازه، ماشين را رنگ كرده و قصد تبرّع و مجانى بودن را نداشته است آيا مستحق اجرت مى گردد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه بدون اذن مالك ،ماشين را نقاشى كرده باشد صاحب ماشين ملزم به پرداخت نيست هرچند قيمت ماشين بالا برود ولى اخلاق را فراموش نفرماييد . والله العالم

 

تصرف امين در كالا

سؤال: اگر امين در كالايى كه نزد او گذاشته تصرفى كند كه قيمت آن بالا برود و امانت گذار عمل او را امضاء كند و هزينه اش را بپردازد سپس عدول كند آيا حق بازگشت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: پس از قبول حق بازگشت ندارد . والله العالم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر