بازدید 12113
در آستانه دیدار دوم ترامپ و رهبر کره شمالی/یک وبگاه آمریکایی عنوان کرد؛

چرا رویکرد ترامپ در برابر ایران، مذاکره با رهبر کره شمالی را دشوارتر می‌کند؟

سخت است این گفته‌های پمپئو را پذیرفت. مسلما ایران به دموکراسی نزدیک‌تر است تا کره شمالی و نسبت به پیونگ یانگ یک عضو تابع‌تر در قبال نظم بین المللی است. اما سیاست خارجی ترامپ طوری تنظیم شده که کره شمالی شایسته تقدیر قرار می‌گیرد و با ایران به عنوان یک بازیگر خاطی برخورد می‌شود.
کد خبر: ۸۸۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 25 February 2019

قرار است، امروز دوشنبه، رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی عازم «هانوی» پایتخت ویتنام شود. وی قرار است، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری با کیم ملاقات کند. ترامپ در آخرین اظهارنظر خود نسبت به پیامدهای نشست دوم با رهبر کره شمالی ابراز خوشبینی کرد و گفت، در صورت موافقت با خلع سلاح اتمی، ممکن است کره شمالی یک قدرت اقتصادی شود.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «Quartz» در مطلبی با نام رویکرد دوگانه ترامپ در قبال ایران و کره شمالی نوشت: گزارش محرمانه سازمان ملل متحد، اشاعه جهانی تسلیحات شیمیایی و تکنولوژی موشکی کره شمالی از طریق یک دلال سلاح سوری را برجسته کرده است.

طبق گزارش هایی که تازگی از سوی سازمان ملل منتشر شده، کره شمالی برای افزایش درآمدهای خود به سراغ تجار اسلحه در سوریه رفته تا بتواند سلاح های خود را در یمن و لیبی به فروش برساند. نویسندگان این گزارش نوشته اند، «کره شمالی تلاش می کند سلاح های کوچک و سبک و دیگر تجهیزات نظامی خود را از طریق دلال های خارجی به لیبی، یمن و سودان منتقل کند و در آن جا به فروش برساند.»

اما چرا این مسأله مهم است؟ این دقیقا همان نوع از فعالیت هایی است که دونالد ترامپ مدعی است، ایران با انجام آن ها منطقه را بی ثبات می کند و یکی از بهانه های ترامپ برای خروج از توافق هسته ای(برجام) بوده است.

این در حالی است که به تازگی مقامات اطلاعاتی آمریکا، پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تأیید کردند. با این حال، ایران همچنان از گروه های نیابتی اش در خاورمیانه پشتیبانی می کند و به توسعه موشک های بالستیک خود ادامه می دهد.

با این حال در چند روز آینده، قرار است ترامپ برای بار دوم با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام در مورد پایان دادن به تسلیحات هسته ای این کشور دیدار و گفت وگو کند و در همان حال نیز اعلام کرده است، روابط عالی با رهبر کیم دارد. این در حالی است که طبق گزارش های سازمان ملل و نهادهای اطلاعاتی، کره شمالی با گسترش تکنولوژی ها و متخصصان خود، نقش قابل توجهی در بی ثباتی جهان داشته است.

چرا رویکرد ترامپ در برابر ایران، مذاکره با رهبر کره شمالی را دشوارتر می کند؟

برای نمونه می توان به کمک به ایران در گسترش برنامه موشکی اش یا کمک به دولت سوریه در پیشبرد برنامه تسلیحات شیمیایی اشاره کرد. از سوی دیگر، رژیم کره شمالی به راه اندازی حملات سایبری در نقاط مختلف جهان متهم است که نمونه آن حمله سایبری به بانک مرکزی بنگلادش در سال ۲۰۱۶ و حمله به کمپانی سونی در سال ۲۰۱۴ بوده است.

اما به صورت شگفت انگیزی در ماه فوریه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در مصاحبه با CBS News گفت: کره شمالی رفتار بسیار متفاوتی دارد. آنها یمن و سوریه را بی ثبات و عملیات تروریستی را اجرا نمی کنند و رفتار این کشور با ایران متفاوت است!

اما سخت است این گفته های پمپئو را پذیرفت. مسلما ایران به دموکراسی نزدیک تر است تا کره شمالی و نسبت به پیونگ یانگ یک عضو تابع تر در قبال نظم بین المللی است، ولی سیاست خارجی ترامپ طوری تنظیم شده که کره شمالی شایسته تقدیر قرار می گیرد و با ایران به عنوان یک بازیگر خاطی برخورد می شود.

بخشی از داستان به سادگی ممکن است میل ترامپ برای ضربه زدن به دستاوردهای دولت اوباما ـ که برجام نمونه موفق آن است ـ قلمداد شود. در حال حاضر، ترامپ نسبت به ایران رویکرد تهاجمی و نسبت به پیونگ یانگ رفتار خیرخواهانه دارد.

به نظر می رسد، این رویکرد سیاست خارجی دولت ترامپ در برابر ایران، کشورهای بالقوه هسته ای را محتاط کند و آن ها به این نتیجه برسند که تنها راهکار حفاظت از خود در برابر آمریکا، توسعه سلاح های هسته ای خواهد بود. این مسأله ای است که می تواند رژیم منع اشاعه هسته ای را به شدت تضعیف کند.

از سوی دیگر، رهبر کره شمالی ممکن است به سرنوشت صدام و قذافی بدون سلاح هسته بیندیشد و رویکرد سخت تری برای توافق با ترامپ و محو سلاح های هسته ای در پیش گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳۱
مرگ بر ترامپ مرگ بر آمریکا
با عرض سلام خلاصه ایران برای ترامب وهم فکرش ایران موسی فرعون می باشد ههههههه .
ترامپ اصلا به دمکراسی و مسایلی از این قبیل فکر نمیکند . مگر رویکرد او در مقابل عربستان سعودی رویکرد استثماری و دوشیدن نیست و لا غیر ؟ بقیه رویکردهای او هم منطقی و عقلانی نیست .
چرا همه چیز را وارونه می کنید!
من میگم این رو کرد میتواند برای ما درسی بشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
اره درس از اینکه تا اخرش به بمب برسیم ودر اخر بگوییم بیایید برای مذاکره تا هم خودتان خلع سلاح شوید و هم ما
ترامپ ازوضعیت ایران خیالش تخت است اومیداند بادولت ناکارآمد فعلی نیازی به اقدام دیگری ندارد همین دولت بافشارهای اقتصادی کمرشکن موجبات نارضایتی اکثریت ملت رافراهم نموده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
خیالش از بابت نتیجه همکاری براندازان و « اصول گرایان ( ؟ ) » تخت است .
کاملا درست است کره شمالی به فکر کشور خودش است در حالی که ما به عراق ثروتمند داریم آب و برق مجانی هدیه می دهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
نظر سیاست زده یعنی این
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
برق رو می فروشن توقع داری تو این وضعیت کشور خودمون منابع درآمدی رو لغو کنیم؟؟ ضمنا مازاد برق رو کجا صادر کنیم به قاره های دیگه؟؟؟؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
آب مجانی میشه با سند صحبت کنی
اتفاقاً امتيازهاي بيشتري به كره شمالي خواهد داد تا بتواند موفقيت خود را جشن بگيرد.
اتفاقاً امتيازهاي بيشتري به كره شمالي خواهد داد تا بتواند موفقيت خود را جشن بگيرد.
این ترامپ اهل معامله است از دستش ندهید بعد پشیمان می شوید.
چون ایران منافع آرمریکا را به چالش کشید . و هر کشوری برای منافع کشورش ارزش خاصی دارد
به نظر می رسد، این رویکرد سیاست خارجی دولت ترامپ در برابر ایران، کشورهای بالقوه هسته ای را محتاط کند و آن ها به این نتیجه برسند که تنها راهکار حفاظت از خود در برابر آمریکا، توسعه سلاح های هسته ای خواهد بود. این مسأله ای است که می تواند رژیم منع اشاعه هسته ای را به شدت تضعیف کند.
: نخیر چون هیچ کدوم از کشور های دارای بمب هسته ای تا به حال شعار نابودی کشور دیگری رو نمیدهند
با نام خدا .

با سلام .

ایران را با کره شمالی مقایسه کردن اشتباه است . نظم و انضباطی که در کره کره شمالی وجود دارد قابل مقایسه با

ایران بی نظم و فساد اقتصادی نیست .

ایران کشوری است که در همه ی ابعاد دارای مشکا اساسی است .......اقتصادی - اجتماعی - و حتی سیاسی .

هیچ چیزی در کشور در سر جای خود قرار ندارد. اینها حقیقت است و یک فاجعه .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
مردم کره شمالی علف میخورن اونجا دیکتاتوری محَض است همین که اینجا کامنت می زاری اونا نمیتونن وارد سایت بشن
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
سلام
ما در یک برهه تاریخی خاص برای کسب استقلال همیشگی از دنیا به ویژه این سگ های امریکایی هستیم . ما باید بتوانیم از شر این سگها برای همیشه تاریخ خلاص بشیم
هر کشوری مخالف داخلی داره و دشمن خارحی و 88 واقعا ایران را دو قطبی کرد اینکه در ورزشگاه روبروی دوربین به عند عکس یه نفر باشه مه تنها نشان عمق دلخوری و ... است بلکه تازه وسی بخواد دخالت کنه جریح ار می شه اینکه یه ابریزی و یه درودی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
خودت فهمیدی چی گفتی...خدایی ترکیدم از خنده
عجب افکار لوسی.یه کم فکر کن بنویس
با نام خدا .


با سلام .

شما قیافه ی ترامپ را ببینید چقدر شاداب و سر زنده است و در عوض قیافه ی مسئولین کشور ما را ببینید با

خودشان قهر هستند چه برسد به مردم ........
متفاوته راست میگه دخالتی تو هیچ کشور دیگری از نظر سیاسی نداره. ولی ما داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
آمریکا که اصلاً ندارد ! با یک مورد خودزنی مواجهیم ؟ گمان نمی کنم گرچه سرباز افتخاری دشمن کم نداریم .
تابناک جان
آنچه در مورد کره شمالی می دانیم یک نفر میلیونها نفر را گروگان گرفته است.
کاری هم با نتیجه گیری شما نداریم.!
نامزد انتخابات امریکا که شانس خوبی داره گفته به برجام برخواهد گشت.
نقاط ضعف ایران اقتصاد ضعیف و بیمار و تحت نوسان شدید و نیز نارضایتی جدی توده های داخلی مردم است .
بمب اتم هرگز نمیتواند به ایران مصونیت کامل بدهد. به جز جنبه های بازدارندگی آن برای تهدیدات خارجی که با توجه به مشکلات عمده داخلی یک شارژ کوچک برای نابودی ایران از درون کافیست اقتصادی که در حالت ثبات و رونق مردم را به خیابانها می کشاند با کوچکترین شارژی کوپن گوشت مرغ که هیچ البته نارضایتی توده های مردم به دلیل جنبه های اقتصادی ایشان را به خیابان ها نکشاند و شعارها ی آنها گویای مسائل دیگری بود.و هرگز کار به جایی که نیاز به استفاده از تسلیحات هسته ای برسد وجود نخواهد داشت. عملا ایران با کوچکترین روش سخت از درون نابود میشود.
اتفاقا احتمال حل بحران کره شمالی با توافق هسته ای وموشکی کاملا امکان پذیر است.زیرا کره شمالی ائدولوژیی برای صادرات ندارد
مسولان لطفا نظرات کاربران را بخوانید و وضعیت جامعه را درست تجزیه و تحلیل کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر