بازدید 14059

به دلیل ذی‌نفع بودن دولت، شاهد هرج و مرج در بازار خودرو هستیم/ قیمت خودرو به قیمت هلی‌کوپتر رسیده است

قیمت همه اجناس در بازار گران شده، ولی آنچه در این میان، بیش از هر چیز به چشم می‌خورد، افزایش قیمت خودروست که مدیران خودروسازی ها، ادعای خودکفایی در این صنعت را دارند. هم اکنون قیمت پراید در بازار بیش از ۱۵۰ درصد و سایر خودرو‌های داخلی نیز به همین میزان افزایش قیمت داشته اند.
کد خبر: ۸۸۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳ 24 February 2019

به دلیل ذی نفع بودن دولت، شاهد هرج و مرج در بازار خودرو هستیم/ قیمت خودرو به قیمت بالگرد رسیدهمه چیز در بازار گران شده و قیمت همه اقلام مصرفی مردم نسبت به سال گذشته، افزایش شدیدی داشته است، به گونه‌ای که در برخی اقلام، به چهار برابر هم رسیده؛ برای نمونه، قیمت گوشت از اسفندماه سال گذشته، از حدود ۳۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده و قیمت اجناس دیگر هم به همین شکل است.

به گزارش «تابناک»؛ اما آنچه در این میان، بیش از هر چیز به چشم می‌خورد، افزایش قیمت خودروست که مدیران خودروسازی ها، ادعای خودکفایی در این صنعت را دارند. هم اکنون قیمت پراید در بازار، بیش از ۱۵۰ درصد و سایر خودرو‌های داخلی نیز به همین میزان افزایش قیمت داشته و جالب اینکه ترمزی برای این بازار نیز وجود ندارد و گویی از زمانی که رضا رحمانی، وزیر صنعت معرفی شد، بازار خودرو دربست در اختیار دلالان و خودروسازان قرار گرفته و وضعیت آنچنان در بازار خودرو آشفته است که حتی صدای نمایندگان حامی خودرو نیز بلند شده است؛ نمایندگانی که همین چند روز پیش، دادِ حمایت از تولید داخلی سر می‌دادند و به همین بهانه، طرح ساماندهی بازار خودرو را مسکوت گذاشتند، امروز گرانی خودرو را در صحن علنی هوار می‌زنند و قیمت آن را با بهای بالگرد مقایسه می‌کنند.

بنا بر این گزارش، در جلسه روز پنجشنبه گذشته بود که علیرضا سلیمی در نشست علنی مجلس و در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در تذکر خود خطاب به دولت راجع به بالا رفتن قیمت خودرو گفت: متأسفانه هر روز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم، در حالی که کیفیت آن هیچ تغییری نکرده است. مگر خودروسازان چه اقداماتی در راستای بهبود کیفیت خودرو‌ها انجام داده‌اند که قیمت آن به قیمت هلی‌کوپتر رسیده است؟!

اما این تنها اعتراض نمایندگان به قیمت خودرو نیست و بسیاری دیگر از وکلای ملت، لب به اعتراض گشوده اند و دامنه این اعتراضات در مجلس رو به افزایش است و حتی در برخی موارد، صحبت از استیضاح وزیر صمت نیز به میان آمده و برخی دیگر حتی از نهاد‌های امنیت خواسته اند به موضوع بازار خودرو ورود کنند.

در همین زمینه، سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرایط غیرعادی و هرج و مرج قیمتی در بازار خودرو ایجاب می‌کند دستگاه‌های اطلاعاتی ـ امنیتی در کنار دستگاه قضایی با قاطعیت به مسأله ورود کرده و بساط اخلالگران اقتصادی و مافیای ثروت را در بازار خودرو جمع کنند.

وی با بیان این عقیده که وضعیت غیرعادی و ملتهب بازار خودرو حاصل عملکرد کانون‌ها و مافیای ثروت، دلال‌ها و سفته‌بازان است، اظهار داشت: در شرایطی که نرخ ارز نوسان ضعیفی دارد و قطعه‌ساز و خودروساز قیمت‌ها را تغییر نداده‌اند، شاهد افسارگسیختگی غیرعادی قیمت خودرو در حاشیه بازار هستیم که هیچ منطق اقتصادی، این بازار نابسامان را درک نمی‌کند.

وی ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس از مجموعه خودروسازی سایپا بازدید داشت. این شرکت طی دو هفته اخیر، حجم تولیداتش را افزایش چشمگیری داده و به تعهداتش ـ بسته به افزایش تولید ـ در حال پاسخ است. چنین وضعیتی نیز کم و بیش در ایران‌خودرو در جریان است؛ پس نمی‌توان افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار را به تبانی خودروسازان و دلالان نسبت داد.

وی علل افزایش غیرعادی قیمت خودرو را مافیای ثروت دانست و مدعی شد: هرج و مرج در بازار خودرو، ریشه در کانون‌ها و مافیای ثروتی دارد که خارج از بدنه صنعت خودروسازی کشور است. به همین دلیل، نهاد‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی از جمله وزارت اطلاعات، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور، باید هرچه سریعتر این وضعیت غیرعادی را بررسی و به سرعت و با شدت تمام با عوامل برهم زننده آرامش بازار خودرو برخورد سلبی کنند تا بار دیگر آرامش به صنعت خودرویی کشور بازگردد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی قیمت مواد اولیه تولید و نرخ ارز تغییر چندانی ندارد، دلیلی جز ورود اخلالگران اقتصادی به بازار خودرو قابل شناسایی نیست.

همچنین محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: انحصاری بودن بازار تولید خودرو، نبود رقابت بین شرکت‌های خودروساز، وابستگی صنعت خودرو به لوازم یدکی وارداتی، چالش‌ها و نابسامانی‌های قیمتی نرخ ارز و بدهی‌های کلان خودروسازان به قطعه‌سازان، بازار خودروی کشور را گرفتار نابسامانی‌های عمیق قیمتی و کیفیتی کرده است.

وی یادآور شد: قوانین مختلفی در صنعت خودرویی کشور داریم که مهمترین آن‌ها رقابت‌پذیر کردن شرکت‌های تولیدکننده خودروست، ولی وقتی به این مسأله بسیار مهم و تأثیرگذار توسط خودروسازان و متولیان دولتی صنعت خودروسازی کشور به بهانه حمایت از تولید هیچ اهمیتی داده نمی‌شود، طبیعی است که بازار مصرف تحت تأثیر این رفتار قرار گرفته و خودروسازان و البته دلالان دست‌پروده آن‌ها بازار را به دست گرفته و تا جایی که می‌توانند بازار خودرویی را با ایجاد نابسامانی‌های قیمتی در چنبره خود حفظ کنند.

وی ادامه داد: محدود شدن صنعت خودروسازی کشور به دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا از یک سو و انحصاری و غیررقابتی بودن بازار تولید خودرو از سوی دیگر، موجب دل‌بخواهی شدن تنظیم بازار خودروی کشور توسط این دو شرکت دولتی شده است؛ البته به دلیل دولتی بودن بخش عمده‌ای از سهام این دو خودروساز انتظار این بود که نظارت درست و حسابی توسط دولت بر بازار خودرویی کشور اعمال شود، ولی متأسفانه به دلیل ذی نفع بودن دولت از این صنعت، شاهد هرج و مرج قیمتی و غیرعادی بودن افسارگسیختگی‌های قیمتی در این بازار هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۲۸
این که دیگه ربطی به آمریکا و تحریم ها نداره .
علتش معلومه. رانت و فساد و ......
فساد در همه جا بیداد میکند ولی در خودروسازان فساد نیست جنایت داره اتفاق می افته
نصف کار رو وزیر قبلی انجام داد نصفه دیگه شو هم مونده این یک وزیر انجام بده . عجب دولت نابغه ای ! که وقتی صدای اعتراضها به افزایش وحشتناک قیمت خود رو بلند شد یک گرد وخاکی راه انداخت و این وزیر فعلی را آورد . واقعا که گنجشک را رنگ کرد و بجای قناری به مردم فروخت !
حرفهای تکراری تکراری تکراری تکراری تکراری تکراری تکراری تکراری تکراری تکراری
ننگ ما
ننگ ما
خودروساز گند ما
تورم 17.87% هست یا 18.4127%؟
خب همه می دانند که این بازار انحصاری است و هیچ رقابتی در بازار خودرو ایران وجود نداردو مردم هم محکوم به خرید محصولات این دو شرکت دولتی با هر کیفیت و قیمتی هستند.این را همه اقتصاد دانان و مردم می دانند حالا چه کسی باید تصمیم بگیرد که بازار خودرو در ایران رقابتی شود ؟
الیزابت وارن: اگر رئیس‌جمهور شوم آمریکا به برجام باز می‌گردد.
دلاربالای ۱۴۰۰۰ تومان
سکه نزدیک ۵ میلیون
پراید ۵۳ میلیون ناقابل
نتیجه اخلاقی: علی برکت الله !!!
اون ضرب المثل را شنیدید که می گه
اونقدر زدمش که حلال حلالش به آسمون رفت
حالا داستان اینه
مردم ضعیف از کارمند و کارگر را در شرایطی قرار بدی که چاره ایی جز خریدن جنس آشغالی مثل پراید نداشته باشند بعدش بگی ببینید ظرف چند دقیقه چند هزار پراید پیش فروش شد.
ببینید مردم راضی اند!!!!!!!!!!!
طرح ایجاد حاشیه بازار به منظور کنترل تولید کننده خودرو و حاشیه بازار توسط یک تیم واحد که همان دولت است کلید خورده حاشیه بازار را افزایش میدهند تا بتوانند خودرو از مبدا را افزایش دهند بر هیچکس پوشیده نیست که دولت همان حاشیه بازار و تولید کننده است .
اگر دولت قصد کنترل بازار خودرو دارد چرا اجازه واردادت خودرو را با حداقل سه مدل پائین تر نمیدهد خروج ارز آیا دلیل متقنی برای مسدود نمودن ثبت سفارش خودرو می تواند باشد ؟

تجربه نشان داده هر گاه مقام معظم رهبری در موردی ورود پیدا می کند آن موضوع کاملا بنفع مردم چرخش می کند ای کاش مقام عظمای ولایت در موضوع گرانی های اخیر خاصا ارز و خودرو نیز ورود می کردند
حالا به اوج قدرت دلالان پی ببرید آنقدر قدرت داشتند که وزیر با تعیین کردند جالب بی صدا بودن روحانی است ....
از زمانی که رضا رحمانی، وزیر صنعت معرفی شد، بازار خودرو دربست در اختیار دلالان و خودروسازان قرار گرفته و وضعیت آنچنان در بازار خودرو آشفته است که حتی صدای نمایندگان حامی خودرو نیز بلند شده است
امیدی نیست به اصلاح امور ....فقط شعار میشنویم
بیایید همگی برای آمدن زلزله ۱۰ ریشتری در تهران نماز حاجت بخوانیم .
زلزله ای با حد اقل ۱۷ میلیون کشته ....
انشاا... و به امی حضرت حق
آقای حسینی کیا اصلا قیمت های ایران خودرو ،سایپا و دیگر خودروسازان رو دیده که میگه خودروساز قیمت ها رو تغییر نداده یا مانند کبک سرشون رو زیر برف کردن ؟عزیزم مثلا ماشین چینی تیگو ۷ آغاز سال ۹۷ قیمت دولتیش ۱۲۰ تا۱۴۰ تومن بوده شهریور ۱۷۴ تومن بود حالا قیمت دولتیش شده ۳۳۷ میلیون و ششصد هزار ‌......۲۰۶ دولتی ۹۰ میلیون ، اینا رو عمه ملت افزایش داده لابد!!
از بنده خدا نمی ترسید لااقل از خدا بترسید کمتر دروغ بگین آقیان مسئولین تای دروغ؟ تا کی ستم؟این ملت برای چی انقلاب کرد؟جواب شور و شوق انقلابی ملت این همه بدبختی باید باشد ولی آقایون بخورن و بخوابن و به هیسکی پاسخگو نباشند!؟
۴-۵ سال پیش قیمت هلی کوپتر و هواپیمای دونفره ۱۲۰ تومن بود حالا ۲۰۶ شد این قیمت شده
نعل وارونه تا کی می‌زنید دست بردارید از این نادرستی
من متوجه نشدم کدام یک از خودرو سازان کشور دولتی هستند ؟ اینها که سهامشان در بورس خرید و فروش می شه !
کسی که بی ام و ضد گلوله سوار شود از تولید پراید به هر قیمتی حمایت میکند
لیاقت مردم ما همینه،آقا درک مطلب خیلی ساده است،اگر ادعا داریم که قیمت و کیفیت خودروهای ساخت این تابوت سازها،انتظاراتمان را برآورده نمیکنه،چاره ی کار نخریدن محصولات آنهاست،نه هجوم و پیش خرید ،تا دو سال دیگه،لطفا بی خود غرغر نکنید.
اسفندیار خدایی
دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران


در هیچ‌جای دنیا به اندازه ایران شعار "مرگ بر آمریکا" را نمی‌توان شنید و در هیچ کشوری به اندازه ایران پرچم آمریکا سوخته نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند که تسلیم آمریکا نشده است و در چهل سال گذشته مقابله با آمریکا را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده است. در مقابل آمریکا نیز در مقابله با ایران کاهلی نکرده است: حمایت از عراق در جنگ تحمیلی، تلاش برای تغییر رژیم ایران، حمایت از رقبای ایران در منطقه و تحریمهای اقتصادی تنها بخشی از اقدامات آشکار و پنهان آمریکا علیه ایران است. طبیعی است که در مقابل این همه تهاجم آمریکا، سوختن پرچم و شعار مرگ بر آمریکا اقدامات بزرگ و متناسبی نیستند بخصوص که به مرور زمان تبدیل به امری عادی و تکراری شده‌اند و دیگر برای رسانه ها جذابیت خاصی ندارند.

❓ اما ایران در چهل سال گذشته چه ضربه‌هایی به آمریکا زده است؟
❓ چند سرباز آمریکایی به دست ایرانی‌ها کشته شده‌اند؟
❓نیروهای نظامی ایران چند هواپیما و تانک و کشتی و کارخانه آمریکایی را هدف قرار داده‌اند و چند میلیارد دلار به آمریکا خسارت وارد کرده‌اند؟

بدیهی است که کشتن سربازان عراقی در جنگ تحمیلی و یا مزدوران داعشی عرب و پاکستانی و تونسی ضربه‌ای به آمریکا محسوب نمی‌شود. آمریکا با تحریم‌ها و جنگهای مختلف صدها و بلکه هزاران میلیارد دلار به دولت و ملت ایران خسارت وارد کرده است. بلکه آمریکا توانسته است با ایجاد موج ایران‌هراسی در کشورهای عربی و حتی در اروپا، میلیاردها دلار به حساب کارخانه‌های اسلحه‌سازی خود واریز کند، و به بهانه مقابله با ایران، ناوهای خود را به خلیج فارس بیاورد و در خاورمیانه صدها پایگاه نظامی بزند و نفوذ سیاسی خود را بسط دهد و کشورهای منطقه را به خود وابسته سازد.

چین نیز همچون ایران تسلیم آمریکا نشده است. اما جالب است بدانید که در چهل سال گذشته، روزانه دهها سرباز آمریکایی توسط چینی‌ها کشته شده‌اند! و هر ساله دهها کشتی، صدها هواپیما و هزاران تانک و صدها کارخانه آمریکایی توسط چینی‌ها هدف قرار گرفته‌اند و منهدم شده‌اند! چین این اقدامات را از طریق اقتصادی و بدون شلیک گلوله انجام داده است. چین مستقیماً مقابل آمریکا نایستاد اما با اتخاذ سیاستی خردمندانه، با ایجاد زیرساختهایی اقتصادی و بهره‌گیری از امتیازاتی همچون نیروی کار ارزان، توانسته است میلیاردها دلار سرمایه را از آمریکا خارج و در چین مستقر سازد و شرکتهای عظیم دنیا را جذب کند.

وقتی که کارخانه‌ها و دلارهای آمریکایی به چین پرواز کنند، طبیعی است که دولت آمریکا مالیات کمتری کسب می‌کند و در نتیجه بودجه نظامی آمریکا کاهش می‌یابد و ارتش آمریکا سربازان کمتری را استخدام می‌کند. مثل این است که چین هزاران سربازان آمریکایی را کشته است و کسی هم صدای شلیک گلوله را نشنیده. وقتی که بودجه نظامی آمریکا تقلیل یابد، از تعداد هواپیماهای نظامی، ناوهای جنگی و تانکهای آمریکایی هم کاسته می‌شود، مثل این است که منهدم شده باشند.

ضمن آنکه رشد اقتصادی چین موجب شده است که آمریکا از نظر اقتصادی به پکن وابسته گردد به گونه‌ای که اگر روابط با چین را قطع کند، اقتصاد آمریکا فلج می‌شود و در غیاب کالاهای چینی، تورم در آمریکا سر به فلک می‌گذارد، در نتیجه مردم آمریکا از دولت مستقر در واشنگتن رویگردان می‌شوند و عرصه انتخابات به رقیب واگذار می‌شود. در چهل سال گذشته تمام روسای جمهور آمریکا (ریگان، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر، اوباما و ترامپ) همگی قبل از انتخابات قول داده‌اند که مقابل چین قاطعانه بایستند و همواره رقیب خود را به اهمال و تساهل در مقابل چین متهم کرده‌اند؛ اما پس از رسیدن به قدرت از در سازگاری و مدارا با چین درآمده‌اند تا مبادا آمریکا را وارد بحران اقتصادی شود و عرصه سیاست را به رقیب واگذارند.

چین تنها کشوری نیست که توانسته در مبارزه هوشمندانه با آمریکا پیروزی‌های درخشانی کسب کند. ژاپن، کره جنوبی، اروپا، روسیه، هند، برزیل و کشورهای مسلمانی چون مالزی و ترکیه با همین روش توانسته‌اند خود را از گزند شاخهای آمریکا در امان سازند و بلکه با نفوذ در اقتصاد و سیاست آمریکا خردمندانه منافع خود را دنبال کنند. روزگاری آمریکا چهل درصد اقتصاد دنیا را در اختیار داشت، امروز ۲۴ درصد اقتصاد دنیا را دارد و این روند افول ادامه دارد. اما این دولت و ملت ایران هستند که همواره مظلومانه هدف تحریمها، جنگها و تهدیدهای امریکا قرار گرفته‌اند و هزاران میلیارد دلار خسارت می بینند، اما ناخواسته میلیاردها دلار به کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا تقدیم می‌کنند و بهانه لازم برای سیاستهای سلطه‌جویانه آمریکا در منطقه را فراهم می‌نمایند.
واقعا کسی نیس جلوی این همه فساد را بگیرد.........از دشمنان شکایت برند به دوستان ..چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم......بازرس و تعزیرات و .....هیچی دیگه
شرکتهای خودروی قیمت خودروهای بی کفیت را به قیمت هلیکوپتر میفروشند ولی عمدا سهام خودروی هارا در پایین کف نگهداشتند . یک نفر پول دار قوی پیدا شود سهام خودروی هارا جمع کند
سالی 25هزار نفرمون رو میکشید با این ماشیناتون حالام که پراید شده حقوق پنجاه ماه یه گارگر خب در مملکتو باز کن هرکی هرچی میخواد بخره کارکرده نو سوارشه تو که توانشو نداری و عرضشو نداری چرا عمر و جوانی مردم رو میگیری
یکی از مهمترین دلایل گرانی خودرو هزینه های غیر ضرورخودرو سازهاست
شما به تیم فوتبال سایپا نگاه کنید که سالانه چه مبلغ هنگفتی هزینه نگهداری تیم و پرداخت قراردادهای نجومی بازیکنان و مربیان تیم است
به طوری علی دایی جدیدا اعتراض کرده چرا سایپا اینقدر فروش فوری دارد نمی اید سهم بازیکنان را بدهد

در یک محاسبه ساده بخشی از پول مردم بدبخت که جهت رفع نیازشان جهت خودرو ثبت نام میکنند باید دو دستی تقدیم بازیکنان بشود در حالیکه طبق قانون شرکتها فقط با سود خود میتوانند باشگاه داری کنند نه از محل سرمایه مردم که دستشان است.
معلوم است وقتی باشگاه بازیکن گران قیمت میخرد یا قیمت سالانه بازیکنان بالا میرود مجبور است قیمت خودرو را اضافه کند تا پول انها را بدهد

در حقیقت به جای اینکه پول مردم صرف خرید قطعه از قطعه سازان و رونق تولید و کاهش بیکاری و افزایش کیفبت شود دو دستی تقدیم بازیکنان فوتبال میشود که با ان ماشین خارجی لاکچری خریده و پز انرا برای مردم بدهند

یکبار برای همیشه شرکتهای خودرو ساز را از باشگاه داری منع کنید ببینید هر خودرو چقدر ارزان میشود
گوش مردم از این حرفا پره. وقتی قرار نیست اتفاق مثبتی توو این قضیه بیفته چرا هرروز مطلب میذارین؟ که چی؟ داغ دل مردم رو تازه کنین؟
قیمت گذاری خودرو با روش جدید عملا به دلالان واگذار شد تا با بالابردن مصنوعی قیمت ها خودروسازها اجازه افزایش قیمت در هر مقطعی داشته باشند

نمایندگان یک ملت باید فقط اعتراض کنند ؟ خب این کار را که خود مردم هم میتوانند انجام دهند پس چه نیازی به انتخاب نماینده بوده ؟

مردم نماینده انتخاب کردند تا قدرت اجرا داشته باشد بتونه جلوی هرج و مرج های کشور رو بگیره
منتها نمیدونم از 290 نماینده چرا همیشه 20-30 نفر بیشتر در جلسات حضور ندارند و مجلس همیشه خالیه
شاید نمایندگان کارهای مهم تری دارند یا فقط به ابراز نگرانی مشغول هستند

خودرویی مثل پراید که نهایتا 5 تا 10 میلیون باید قیمت داشته باشه الان 50 میلیون داره قیمت گذاری میشه تا دولت و مافیا بتوانند از این طریق جیب ملت رو خالی کنند

و نمایندگان ما مشغول چه کاری هستند خودشون میدونند و وجدانشون !
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر