بازدید 11199

دلیل گرانی نرخ دلار چیست؟ تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از جهش نرخ ارز در سه روز گذشته/ احتمال تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF زیاد است

رئیس کل بانک مرکزی دلیل ناآرامی بازار ارز در روزهای گذشته را مصوبه آزادی ورود دهها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان در شرایط تحریم دانست و گفت: تقاضا در هرات و سلیمانیه افزایش یافت.
کد خبر: ۸۸۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 21 February 2019

دلیل گرانی نرخ دلار چیست؟ تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از جهش نرخ ارز در سه روز گذشتهرئیس کل بانک مرکزی دلیل ناآرامی بازار ارز در روزهای گذشته را مصوبه آزادی ورود دهها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان در شرایط تحریم دانست و گفت: تقاضا در هرات و سلیمانیه افزایش یافت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: طی سه روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات همراه با رشد نرخ ارز بود؛ در حالی که از اوایل هفته، با مجوز صادره به آن بخش از صادرکنندگانی که در خصوص نحوه بازگرداندن ارز خود به چرخه اقتصادی عملکرد خوبی داشته اند، قاعدتا بایستی شاهد عرضه بیشتر ارز و کاهش نرخ آن می بودیم. چرا این گونه شد؟

یک دلیل برمی گردد به مصوبه آزادی ورود دهها قلم کالا از طریق مرزنشینان و ملوانان. در شرایط تحریم و محدودیت های ارزی، این دسته از تصمیمات، واردات اجناس غیر ضرور در موقعیت زمانی تحریم را افزایش داده و قطعا موجب افزایش تقاضای ارز در سلیمانیه، دبی و هرات و متعاقبا در بازار ایران شده است.

دلیل گرانی نرخ دلار چیست؟ تحلیل رئیس کل بانک مرکزی از جهش نرخ ارز در سه روز گذشته

از هیات محترم وزیران با فوریت تجدیدنظر در این مصوبه را خواهم خواست. باید روش دیگری برای این کار یافت. امروز ثبات بازار ارز برای کشور امری بسیار ضروری است. البته عامل مهم روانی اجلاس FATF هم مزید بر علت شده است که البته، اطلاعات دریافتی حاکی است در این مقطع نیز احتمال تمدید تعلیق زیاد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰
اقای همتی عزیز . چه زمانی می خواهید متوجه شوید که راه را دارید اشتباه میروید. وظیفه بانک مرکزی کنترل و نظارت بر عملکرد بازار و نیروهای حاکم بر بازار یعنی عرضه و تقاضاست. وظیفه بانک مرکزی تغییر واقعیات اقتصاد کلان و نیروهای طبیعی بازار نیست. بدترین روش در اداره اقتصاد کلان همین است که در ایران متداول شده و اقای همتی هم مانند همه مدیران اقتصادی پیشین به دنبال فرار از واقعیت است. نرخ ارز را باید عرضه و تقاضا تعیین کند و بدترین کار برای یک سیاستگذار و بانک مرکزی این است که در این روند بخواهد بصورت مصنوعی اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال با توجه به رشد بی مهابای نقدینگی و کاهش درامد های نفتی کاهش ارزش ریال امری قطعی مانند جاذبه هست و مثلا قطعا دلار به عنوان ارز شاخص از ده هزار تومن به طرف 12 هزار تومن حرکت خواهد کرد. این امری قطعی است. هنر و وظیفه بانک مرکزی این نیست که این حرکت قهری را متوقف کند. تمام هنر اقای همتی و هر کسی که رئیس بانک مرکزی در هر کشوری می شود این است که مانند یک پلیس راه اجازه ندهد این ماشین در مسیرش از ده هزار تومن به 12 هزار تومن سرعت بیش از حدی بگیرد که احتمال خارج شدن از مسیر وجود خواهد داشت. امری که در مهرماه اتفاق افتاد. همه کاری که اقای همتی باید بکند این است که با مداخله در بازار به اندازه ای که این ماشین سرعت غیر قابل کنترل نگیرد مسیر از ده هزار تومن به 12 هزار تومن که نرخ واقعی بازار است را با ایمنی برسد. در انصورت شرایط بازار و اقتصاد بسیار بهتر از این حالتی که اقای رئیس می خواهد خلاف جریان اب و سقوط سیب از درخت حرکت کند خواهد بود. هیچ کس نمی تواند سیب را در مسیر صعود از درخت قرار دهد. هیچ کس.
آقای محترم،
دلایل عنوان شده بسیار نخ نما و قدیمی است. پیشنهاد می کنم دلایل جدیدی بسازید.
سفر چین چه خبر؟
يعني بازار ارز ما اين قدر كوچيكه كه خريد ملوان و مرزنشين اينقدر درش اثر ميگذارد
‏برخی از تاکتیک های طراحی شده در اتاق فکرهای مسئولین

●بحران آب را بیاندازید گردن مردم(سهم مصرف خانگی۳ درصد است)
●گرانی دلار را به خاطر انباشت دلار در خانه های مردم است
●گرانی خودرو به خاطر آن است که مردم برای ثبت نام هجوم می برند
●و صدها مورد مشابه

و هیچ تقصیری متوجه مسئولین نیست!

دلار 8000 تومنی در راه است .
مردم بیچاره!!! برای بانک مرکزی که بد نمیشه دلارشو چند برابر قیمت میفروشه مردم بدبختم باید هزینه این همه بی تدبیری رو بدن تا زمانی که زندگیشون نابود بشه
اخه استاد محترم این چه اقتصادی است که با یک مجوز قیمت ارز تکان می خورد پس شما در بانک‌مرکزی چه کار میکنید ،در حالت عادی همه میتوانند رئیس و مدیر باشند هنر آن است در زمان بحران بتوانی کنترل کنی
خب اگر مطابق فرمایشات قبلی ایشان ذخایر ارزی کشور خیلی خوب است این کارنباید باعث گرانی ارز شود
اقای همتی بجای نظریه پردازی وریشه یابی گرانی ارز عمل کن وقیمت راپایین بیاور حرف زدن دیگربس است اقدام کن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس