بازدید 18369

رئیس کل بانک مرکزی پشت پرده موج افزایشی در بازار ارز را افشا کرد

پیام مهم رئیس کل بانک مرکزی در حالی دقایقی قبل منتشر شده است که در روزهای گذشته، بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده اند، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۷۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 17 February 2019

به گزارش تابناک اقتصادی؛ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یک پُست اینستاگرامی اظهار داشت: در روزهای اخیر، به مدد اظهارات و انذار برخی افراد در خصوص احتمال رد لایحه پالرمو و یا سررسید شدن سپرده های 20 درصدی، یا وضعیت بودجه 98 و جو منفی ناشی از تلاش برای ارائه برخی طرح ها و اقدامات غیر متعارف، عواملی که علاقمند برهم زدن بازار ارز و ایجاد نوسان در آن هستند، تلاش کرده اند بر موج افزایشی سوار شده و نوساناتی، هر چند اندک، در بازار ایجاد کنند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی؛ این عوامل اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود به صرافی ها در یک ماهه باقیمانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا، اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن ان به وجود آوردند.

دکتر همتی تاکید کرده است که بانک مرکزی برای جلوگیری از بی ثباتی در بازار حصور دارد و در صورت ضرورت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

 

پیش از این نیز رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم اظهار داشتند: 

"این روزها صاحبنظران اقتصادی در مورد تورم، نقدینگی و خصوصاً ذخایر ارزی و تزریق ارز و آینده نرخ ارز تحلیل هایی مطرح می کنند که بعضاً حاکی از نداشتن اطلاعات لازم است و نگرانی های بی مورد را در بین مردم ایجاد می شود"، نوشت:

"بدون داشتن اطلاعات روز و ضروری، ممکن است تحلیل هایی انجام دهیم که عدم تحقق آنها اعتبار تحلیلگر را زیر سؤال ببرد. 

متأسفانه در شرایط جنگ اقتصادی و بیم از استفاده بدخواهان و سودجویان و علیرغم میل باطنی، برخی اطلاعات اقتصادی و توانایی ها قابل ارائه عمومی نیست، لذا به دوستان اقتصادی توصیه می کنم در ارائه تحلیل احتیاط لازم را داشته باشند. مدت کوتاه چند ماه اخیر نیز نشان داد که برخی از تحلیل های دور از واقعیت دوستان بجز ایجاد نگرانی بیشتر در مردم، ثمره ای نداشت."

رئیس کل بانک مرکزی پشت پرده موج افزایشی در بازار ارز را افشا کرد

این پیام رئیس کل بانک مرکزی در حالی منتشر شده است که در روزهای گذشته، بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگانی که مطابق دستورالعمل های ابلاغی نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کرده اند، نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات را اعلام کرد.

لازم به ذکر است؛ اعتبار این مصوبه و ضوابط اعلامی در آن تا پایان سال جاری بوده و کلیه مفاد سایر مصوبات مرتبط همچنان به قوت خود باقی است. رفع تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز، منوط به ثبت کلبه اطلاعات توسط بانک و صرافی های مجاز در سامانه نیما و سنا حسب مورد خواهد بود.

همچنین صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را مطابق مصوبات پیشین به چرخه اقتصادی بازگردانده اند، علاوه بر موارد فوق در صورت نیاز به تخصیص و تامین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار خواند گرفت.

مشوق های جدید بازگشت ارز حاصل از صادرات به شرح جدول زیر است:

همتی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
ین عوامل اطمینان دارند که با صدور مجوز اخیر بانک مرکزی به برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود به صرافی ها در یک ماهه باقیمانده سال، تعادل بازار به نفع عرضه به هم خواهد خورد و لذا، اقدام به پیشگیری کرده و جو تبلیغاتی لازم را برای خنثی کردن ان به وجود آوردند.
پاسخ ها
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
اینا حرفه اگر میتونی کاری بکن نمی تونی استعفا بده
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
یعنی صادر کنندگان اونقدر احمقند که دلار رو با توجه به عدم تقاضا وارد بازار کنند؟ خب نگهش میدارن تا اوضاع بنفعشون بشه. حالا شاید استثنائا چندتا صادرکننده به خاطر شرایطی خاص اقدام به فروش کنند اما عموما از این کار امتناع میکنند. اگر اینکار رو بکنن اصلا تاجر نیستند و حتم بدونید که عده ای رانت خوار هستن که دلار رو با هر قیمتی بفروشن باز سود سرشار گیرشون میاد.
روزی که دلار 19000 تومن رو رد کرده بود هم به خاطر پالرمو بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
دلار ان روز ان قیمت بود و الان مطمئنا از ان هم بالاتر رفته منتهی مصنوعی و حیثیتی میخواهند نشان دهند دلار هنوز ۱۰۰۰۰ تومانه.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
ماقبل پالرمو و پساپالرمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
ساده لوحان داخلی که می گفتند وای به بهانه تحریم
!!!
بلاخره باید بگن دست ما نبوده و دیگران به هر دلیلی مقصرند
عادت کردیم به این حرفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
این بابا هم کاره ایی نیست
خوب بجزافشاگری چه کردند؟!!!
به جای مثلا افشا کردن پشت پرده (و خون دل دادن به مردم) سعی کنید مشکل این ور پرده رو درست کنید!
اقای همتی شما از جهش سه هزارتومانی دلاراز ده هزاربه سیزده هزارتومان بعنوان « نوسان اندک» یادمیکنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
ارز شناور یعنی همین که ثابت نباشد ولی نباید اجازه بدهند که بیش از اندازه بالا و پایین شود
خب ؛ الان میخوای چکارکنی ؟
کاربرد فرافکنی در اقتصاد !!!!
نوشته دکتر همتی
به نظر می رسد پراید 46 میلیونی و سمند 80 میلیونی با دلار 20 هزار تومانی تناسب بیشتری داشته باشد. اگر قیمت دلار کنترل شود ولی قیمت غذا، اتومبیل، مسکن و .... به نحو افسار گسیخته بالا رود، امید و چشم اندازی برای بازگشت اعتماد و بهبود شرایط باقی نمی ماند. نمی توان این بحران ها را حباب و مسبب را همواره « یک عده» قلمداد کرد.
مشکلاتتون با دنیا تا ابد حل نخواهد شد بهتره ما خودمون رو تغییر بدیم نه دیگران رو، والله بیشتر دنیا مخصوصا کشورهای معقول دارن حسابی به ملتشون می‌رسند ولی ما 40 سال همش تورم همش استرس بسته بابا خسته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
جناب رئیس امور خارجه که فرمودن جاهای دیگه مهمتر هستن! افتخار هم میکنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
۵۰ سال است که تورم به جان ملت افتاده
من یه حرف حساب بزنم ، اونم اینه که جمع کنید این بساط رو .
ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش....
اقدامات رئیس جدید بانک مرکزی واقعا امیدوار کننده است. روش اطلاع رسانی ایشان هم بسیار خوب است من صفحه ایشان را در اینستاگرام دنبال می کنم. متوجه شدم که نشست های مستمری هم با اقتصاددانان کشور برگزار می کنند. دیروز دیدم به استان کردستان رفته و آنجا برای حمایت بانک ها از فعالیت های تولیدی با مسئولان استانی جلسه گذاشته اند. اینها نشان می دهد ایشان به کار خود وارد هستند. به عنوان یک شهروند این سرزمین برای ایشان و مجموعه مسئولان بانک مرکزی آرزوی موفقیت دارم. حتما می توانند با مدیریت صحیح کشور را از این شرایط بیرون بیاورند. ما باید روی پای خودمان بایستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
یا معاونش هستی یا میخای یه پستی ازش بگیری. مرد حسابی این سیستم مدیریت فشل رو نمیبینی و چند تا جلسه رفته فکر کردی درست میشه!!!
فرافکنی یه اصل مهم در تمام رفتارهای مسئولین کشور مشهود هست . کل دنیا با ما دشمن هستند به این دلیل که مستقل هستیم . این استقلال رو کجا میشه دید ؟ استقلال در تولید خودرو ؟ استقلال در تولید محصولات پتروشیمی ؟ استقلال در سیاست ؟ استقلال در مسائل اقتصادی ؟ کشور انبار باروت شده برید تو جامعه بچرخید متوجه میشید.
این نتیجه ان اشپزی سیف بود که حالا حالاها کشور باید تاوانش را بدهد
برای همیشه نمیتوان بر خلاف جهت آب حرکت کرد.تا کی می خواین دلار به صورت مصنوعی پایین نگه دارین.دلار را باید بازار تعیین کنه نه بانک مرکزی.مگه میشه قیمت اجناس و خدمات سه برابر شده باشه ولی دلار کاهش پیدا کند.
پاسخ ها
بیدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
ماجرای قیمت حاشیه بازار خودرو اومد جلوی چشمم.
مهدی
| - |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
الفان مگه دلار سه برایر نشده؟بعدم عزیز دل اجناس به علت گرانی دلار سه برابر شد الان هم اگه امروز دلار نصف قیمت بشه قیمت اجناس باز می شکنه.یعنی می فرمایید چون اجناس سه برابر شده دلار باید بره رو 15 تومن؟اینم شد استدلال؟؟؟؟؟
جالبه! اصولا روسای بانک مرکزی در این چندین ساله غیر از حرف چیزه دیگه ای هم بلد بودند؟
متاسفانه بعضی ها از این اوضاع بوجود امده برای ساقط کردن دولت سو استفاده میکنند دلیلش این حرف هم اتفاقات اخیر در طرح استیضاح و.... میباشد اینها برخلاف ادعایشان به تنها چیزی که توجه ندارند مردم و کشور است
گران شدن پراید چیه؟
خودتان را گول نزنید قیمت گوشت مرغ و گوسفند و خودرو و لوازم خانگی چیزی غیر از این نرخ های ارز است.
پراید 47 میلون/ دلار رو به بالا/ قیمت خونه در حد انفجار و غیر قابل دسترس/ هزینه زندگی سه برابر / وعده وعده وعده خدایا چی فکر میکردیم چی شد دریغ از یه ذره شرم حیا
خوب خدا را شکر.
از فردا دلار ۱۰۰۰ تومانه.
تشکر
جناب رییس جمهور خودشون در محلس فرمودند که اگر دستور بدم دلار توزیع کنند قیمت بر می گرده به شهریور ۹۶ یعنی ۳۸۰۰ تومان.دیگه قضاوت با خودتان که ه کسی دلار را گران و ریال را بی ارزشتر کرد.
باین میگن ثبات سیفی.
مطمئن باشید دولت خودش داره نوسان گیری می کنه.
بعد از اینکه کسری جور شد دلار میاد پایین.
جناب دكتر همتي در اوايل حضور شان بعنوان رييس كل بانك مركزي بيان داشتند ، حفظ ذخائر ارزي بانك مركزي یکی از ارکان مهم كشور است، يكي بايد به اين آقاي دكتر بگه، حفظ ارزش پول ملي ناموس كشور است، البته ذخائر ارزي مهم است ، ولي اصلي ترين و اولين وظيفه رييس كل بانك مركزي حفظ ارزش پول ملي است ،اين را عوام هم ميدانند، ولي اقتصاد دانان ما از آن بي اطلاعند، آيا اين نعل وارونه زدن و نوا ختن شيپور در سرگشاد آن نمي باشد؟
از نفوذ روسها تو ایران جلوگیری کنید و دست اونا رو قطع کنید تا اوضاع مملکت رو به بهبود بره
همتی فقط لد فرا رو به جلو داشته باشه مگه مردم می خواهند دلار بخوردن
سیر نزولی ارزش ریال در مقابل سایر ارزهای معتبر جهان در طی این چهل سال همواره برقراربوده ، حتی به صورت مصنوعی هم نتوانسته اند از سقوط ریال جلو گیری کنند ، با واقعیت های اقتصادی نمی توان جنگید ، در طی چهل سال گذشته دولت های بسیاری بر سر کار بوده اند ، اصلاح طلب .... ، اصولگرا ، مختلط ..... ولی سقوط ریال همچنان ادامه داشته و به احتمال قریب به یقین همچنان ادامه خواهد داشت ؛ چرا ؟ اشکال کار کجاست ؟ چرا با این همه ثروت و نعمت خدادادی وضع کشور اینطور است ؟ خودمان را فریب ندهیم واقعا به این مساله فکر کنیم چرا اینطور شده ؟ هر وقت پاسخ علمی و واقعی این مساله را یافتیم و درجهت رفع موانع واقعی اقدام کردیم یقین بدانید ، وضع مردم و‌کشور خوب خواهد شد .
چرا ریز و درشت مسئولین بی کفایتی خود را یا به دشمن و یا اتفاقات پشت پرده نسبت می دهند؟
جناب آقای همتی ، شما خودتان بهتر میدانید که قیمت واقعی دلار صد هزار تومان است ، پس صندوق ذخیره ارزی و پول نفت را به تاراج و در اختیار رانت خوران و وارد کنندگان هزار فامیل قرار ندهید.
قیمت دلار ۱۰ هزار تومنی هیچ مناسبتی با قیمت املاک مسکونی، اداری و تجاری در ایران و بخصوص تهران را ندارد و همه اینها بالقوه برای تبدیل به این ارز مفت آماده اند .
قیمت خودرو ، لوازم خانگی و هزار و یک قلم دیگر ، اصلا قابل درک با دلار ۱۰ هزار تومنی نیست .
بیایید یک شبه دلار را صد هزار تومن اعلام کنید و به همه مردم مانند زمان جنگ کوپن ارزاق بدهید و سهمیه بنزین .
سلام وقت دوستان بخیر من به عنوان یک شهروند هر روز با موج افسار گسیخته قیمتها مواجه هستیم که اتفاقا بخاطر دخالت بی دلیل بانک مرکزی در بازار ارز مگر میشود ذخائر طلا و ارز بانک مرکزی که پشتوانه پول ملی رو خرج کرد و پول بدون پشتوانه چاپ کرد اون موقع از ثبات تصنعی قیمت ارز صحبت کرد متاسفانه الان اقتصاد ما در لبه یه پرتگاه بزرگ و خطرناک اگر روزی مردم 10 درصد پولاشون از بانکها طلب کنن خطر بسیار جدی خواهد بود
اقای رییس جمهور عزیز فرمودند خروج کالای قاچاق از کشور بعلت ارزانی ان است . بله درست می فرمایید اما برای خارجی ها ارزان است نه برای ما مردم ایران . انها حقوقشان با دلار محاسبه می شود و ما ریال حقوق میگیریم.. هر دلار امریکا الان 130هزار ریال است معلوم است که برای انها کالاهای ایرانی بسیار ارزان است . بیچاره مردم
آقا توجيه نكنيد. همش عدم توانايي و نظارت وبي توجهيمسئولين است.
عملکرد شش ماهه بانک مرکزی عالی بوده است .
عادت عجیب ( یک کلاغ چهل کلاغ ) .....................................
( یک کلاغ چهل کلاغ ) صنعت مورد علاقه ایرانیان !!

عادت عجیب ( یک کلاغ چهل کلاغ ) بسیاری از مردم ایران ؛ یک خودزنی بزرگ اقتصادی و اجتماعی است که بهتر است تا حد امکان ، تعدیل و ترک گردد ..... .اکثر ایرانیان به اخبار ، پیازداغ و ادویه ی زیادی میافزایند اما این به نفع هیچکس نیست . بخش زیادی از تورم انتظاری ؛ نتیجه همین عادت است . همین رفتارهای به ظاهر ساده در اشل جمعیتی بالا ، نقش بزرگی در شکل دهی اقتصاد و انتظارات دارند . بیشتر مراقب باشیم ، حداقل به خاطر خودمان و عزیزانمان !!
اینا سیاست ندارن دوبار دیگه دلار تزریق میکردن مردم میدیدن پولشون رفت نمیومدن تا خرخره دلار بخرن ببرن تو خونشون قایم کن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل