بازدید 15147
چرا هر شش، هفت سال یک بار دچار بحران اقتصادی می‌شویم؛

باید از «ارزش پول ملی و دارایی مردم» هم مثل «موشک و امنیت کشور» دفاع کرد!

اگر وزیران اقتصادی و چهره های تأثیرگذار در اقتصاد کشور، بتوانند همین دفاعی که ظریف از امنیت، توان دفاعی و موشکی، موضوع حقوق بشر و ... جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ کرد را از ارزش پول ملی و دارایی های مردم بکنند، تحریم ها اینقدر تأثیرگذار نخواهد بود و بازار و اقتصاد کشور هم دچار چنین تلاطمی نخواهد شد. اما متأسفانه در شرایط بحران، شاهد یک «بی عملی و بی برنامگی محض» از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی هستیم.
کد خبر: ۸۷۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ 20 February 2019

بنا به اذعان بسیاری از مسئولان و کارشناسان، «اقتصاد» اصلی ترین معضل کشور در چهل ساله اخیر پس از انقلاب اسلامی بوده است. این موضوع طبیعتا دارای علت های مختلفی است که یکی از آنها تحریم های ظالمانه ای است که آمریکا همواره پس از انقلاب علیه کشورمان اعمال کرده، ولی وجه دیگر این موضوع، به اجرای سیاست های نادرست اقتصادی در دولت های مختلف و همچنین ناکارآمدی مدیران اقتصادی برمی گردد.

به گزارش «تابناک»؛ رهبر انقلاب امروز در جمع مردم آذربایجان شرقی به وجود مشکلات اقتصادی در کشور اشاره و تأکید کردند، «همه مشکلات کشور اعم از گرانی‌ها، کاهش ارزش ریال و مسائل تولید داخلی قابل حل است، اما نیازمند، صبر، تدبیر، اتحاد و جدیت مسئولان در حرکت است.» موضوعی که تاکنون هیچ گاه در مواجهه با مشکلات اقتصادی شاهد چنین تدابیری از سوی مدیران اقتصاد کشور نبوده ایم و همواره ضرر آن را مردم دیده اند.

وجود مشکلات اقتصادی متعدد، کاهش ارزش پول ملی، گرانی روز به روز کالاها، مشکلات ناشی از تولید داخلی و بیکاری همواره در مقاطعی باعث شده که برخی کارشناسان و مسئولان به این فکر بیفتند که برای رفع این مشکلات از مشاور و کارشناسان خارجی بهره بگیریم، اما تجربه کشور در سایر حوزه ها نشان می دهد که اگر افراد متعهد، متخصص و دلسوز برای منافع ملی در این بخش به کار گرفته بشوند، می توان بر مشکلات غلبه کرد.

کشور ما در حوزه علم و فناوری، توان دفاعی و نظامی، ساخت نیازمندی های دفاعی، صنعت هسته ای، علوم پزشکی و دارویی، مسأله ژنتیک و سلول های بنیادی، تولیدات فرهنگی و هنری و مسائلی از این دست، در چهل ساله پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم های سنگین در برخی حوزه ها نظیر بخش نظامی توانسته، به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کند و در منطقه و جهان حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

همین روز گذشته «محمد جواد ظریف» در کنفرانس امنیتی مونیخ چنان سخنانی بر زبان جاری کرد که بسیاری از کارشناسان سیاسی جهان به تحسین او و مواضعش پرداختند و جمهوری اسلامی ایران را برنده جدال با آمریکا در یک کشور اروپایی خواندند. سخنان وزیر امور خارجه کشورمان باعث شد بسیاری از تحلیلگران آمریکا را منزوی بخوانند؛ دفاعی از منافع ملی که در نهایت به حراست از نظام در مقابل دشمنان انجامید.

ظریف در حوزه امنیت ملی و بحث هایی که برای مذاکره موشکی با ایران از سوی برخی کشورها از جمله فرانسوی ها دنبال شده است، تاکید کرد: در برجام و قطعنامه 2231 هیچ مشکلی برای توان موشکی جمهوری اسلامی وجود ندارد و او «وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی» هیچ گاه برای خوشامد لودریان وزیر خارجه فرانسه، امنیت ایران و مردمش را به خطر نخواهد انداخت؛ مسأله ای که اشاره به مسائل مطرح پیرامون مذاکرات موشکی داشت و ظریف صراحتا آن را رد کرد.

نقطه طلایی سخنان او در این بخش جایی بود که گفت، «هیچ کشوری حتی یک هواپیمای جنگنده به ما نمی فروشد، پس ما اجازه نخواهیم داد از این طریق صدامی دیگر به ایران حمله کند.» سخنان ظریف ناظر به این بود که وقتی شما جنگنده های روز دنیا را ندارید، طبیعتا ناچار به ارتقای توان موشکی کشور خود خواهید بود، اگر این ابزار هم از جمهوری اسلامی گرفته شود، آنگاه است که می توان گفت، دشمن ما را در مقابل هرگونه اقدام نظامی آسیب پذیر و حتی خلع سلاح کرده است؛ هدفی که آنها از طریق مذاکرات موشکی به دنبالش هستند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره مباحث حقوق بشر که برخی در داخل آمریکا و جمعی از کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند که از این ابزار علیه جمهوری اسلامی بهره ببرند هم پاسخ بسیار هوشمندانه ای داد و تأکید کرد، «پرونده قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستانی ساکن ترکیه نشان داد، اروپایی ها چه نوع حقوق بشری مورد نظرشان است.» پس آنها نمی توانند از این حیث مدعی باشند و بخواهند در مورد ایران این بحث را در قالب یک نوع مذاکره مطرح کنند.

این سخنان نشان داد، اگر دفاع خوبی در مجامع و کنفرانس های بین المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد، در بدترین حالت می توان افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داد. همین موضوع باعث شد که بسیاری از کارشناسان بر این عقیده باشند که سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه ایران اقدام مقابلی در مقابل خواسته آمریکایی ها از کشورهای اروپایی برای خروج از برجام است، به صورتی که در سخنان او درخواست از اروپا برای ایستادگی مقابل زورگویی های فعلی آمریکا نهفته بود و تأکیدی بر این داشت که اگر امروز در مقابل این خواسته ها ایستاد، می توان در آینده از تکرار آن جلوگیری کرد.

اگر وزیران اقتصادی و چهره های تأثیرگذار در اقتصاد کشور، بتوانند همین دفاعی که ظریف از امنیت، توان دفاعی و موشکی، موضوع حقوق بشر و ... جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ کرد را از ارزش پول ملی و دارایی های مردم بکنند، تحریم ها اینقدر تأثیرگذار نخواهد بود و بازار و اقتصاد کشور هم دچار چنین تلاطمی نخواهد شد. اما متأسفانه در شرایط بحران، شاهد یک «بی عملی و بی برنامگی محض» از سوی مسئولان و کارشناسان اقتصادی هستیم.

به نظر می رسد، تئوری ها، برنامه ها و اقدامات مسئولان اقتصادی کشور و بسیاری از کارشناسانی که در این حوزه اظهار نظر می کنند، صرفا برای شرایط عادی و طبیعی است و وقتی بحرانی بر اقتصاد کشور وارد می شود، عمده نگاه ها به تأثیرگذاری شوک ها و فشارهای خارجی به اقتصاد تا رسیدن به نقطه ای است که دوباره وضعیت عادی شود، برای همین هر شش، هفت سال یک بار کشور با یک بحران اقتصادی مواجه می شود و به محض اینکه مردم می خواهند به ثبات جاری در زندگی برسند، باز فصل بحران شروع می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۲۱
تا نقت هست هیچ وقت ارزش واقعی ریال پیدا نخواهد شد.
هرگاه اقتصادمان بدون نفت شد ان وقت می توان درباره ارزش واقعی ریال هم بحث کرد نه الان که کمبود بودجه و ارزش ریال را با پشتوانه نفت بالانس می کنند و کسری های بودجه را ان گونه موازنه میکنند.
پارسال تا الان پولهای مردم در بانکها یک سوم شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مردم بجای تشریفات نوروز و سفرهای پرهزینه به فکر خانواده‌های تحت‌فشار اقتصادی باشند‌، شنیده شده یک‌چهارم مردم ایران اضافه وزن دارند و این بخاطر غذای اضافه است که باید کم شود و بیشتر آنها را بجویم، استفاده از سبزیجات نیز از #گوشت بهتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
چرا کشورهای عربی خلیج فارس می توانند با نفت و گاز بیابان ها را آباد کنند و در بهترین شرایط زندگی کنند ولی ما نمی توانیم
مهدی
| Germany |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
تا آنوقت ایران بیابان خشک وبدون موجود زنده خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
هر شش هفت سال؟ یا هر شش هفت ماه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
علت این است که از دید برخی مسئولین مردم نامحرم و همرده با .... حساب میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
آمریکا هم نفت دارد اما ارزش دلار مگر به واسطه آن بالانس میشود؟ مشکل ایران در این است که دارای فناوری و دانش مناسبی نیست و با هر نوسانی ارزش ریال به شدت کاهش پیدا میکند. کشورهایی نفت ابزار قدرت اقتصادی و سیاسی است اگر مدیران درست و حسابی بر سر کار باشند....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
كشورهاي عربي هم نفت دارند و هم تدبير اقتصادي و هم واحد پول قوي، ما تدبير نداريم
ناشناس
| Italy |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
ربطی به نفت ندارد .در عربستان 25 سال پیش نوشابه 1 ریال بود الان هم 1 ریال است.در دوبی .کویت ودوحه هم همینطور است.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
کم شدن ارزش ریال چندین علت اساسی دارد
سود 20تا 30 درصد بانکی.باید توجه داشت که هر روز بیشتر از 1000 میلیارد تومان توسط بانک ها به سپرده گذاران سود پرداخت می شود..پولی که حاصل هیچ کار مفید وتولیدی نیست.
مسکن مهر احمدی نژاد باعث شد تا صدها هزار میلیارد تومان پول صرف پروژه ای شود که نه تنها قیمت مسکن را کاهش نداد بلکه انفجار قیمتی در بخش مسکن ایجاد شد
بحران هایی مانند پدیده شاندیز.موسسات مالی.سکه ثامن و ...بانک مرکزی را مجبور به خلق پول بدون پشتوانه برای کنترل بحران نموده
جزیره ای عمل کردن نهادها و سازمان ها بدون برنامه مشخص اقتصادی در سطح ملی.
اسراربه تولید در کالا ومحصولاتی که صرفه اقتصادی برای کشور نداردولی به جهت پرکردن اشتغال همچنان ادامه دارد.مانند خودرو.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
با سلام
کشور کویت هم نفت دارد و با ارزشترین پول دنیا را دارد
مشکل کشور ما جا دیگریست.
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
لطفا اگاهی ندارید اظهار نظر نفرمایید...مگر عربستان نفت نداره.یا قطر یا امارات...ادرس غلط بهت دادن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
عزیز کاش بالانس می شد در بودجه امسال 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت وجود دارد و صادرات 1 میلیون بشکه ای نفت را هم 1/5 میلیون بشکه در نظر گرفته اند که می شود 100 هزار میلیارد تومان پول بی پشتوانه برادر باور کن رفاهی را که وجود ندارد نمی شود به مردم داد اگر عاقل بودند بودجه را با حذف یارانه های نا کارامد و گران کردن ارز 4200 تومانی و انرژی بالانس می کردند نه چاپ پول در پاسخ دوست دیگر هم باید گفت کویت 2 میلیون نفر جمعیت دارد و نه 80 میلیون نفر و ابدا نباید خود را با کویت مقایسه کنیم
حسنعلی
| France |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
موشک جواب موشک!
پیچک ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
خزانه ی مملکت خالی شده ، حقوق های دولتی ها رو یکباره نمیدن ، سود بانکی روزشمار به ماه شمار تبدیل شده که پول کمتری به مردم بدن ، قیمت دلار بالاتر و بالاتر رفت تا با فروش نفت به دلار و دادن حقوق ها و یارانه ها به ریال بتوانند مملکت را اداره کنند. همه ی اینها اشتباهاتی است که توسط انسانهایی خوب ولی نابلد شکل گرفته و هم اکنون نمیدانند چه کنند.
چون وقتی پولی نیست امکان برنامه ریزی وجود ندارد ولی درصورت نگاه کردن دقیق به تاریخ کشور بزرگ چین که کاملا قحطی زده شده بودند و امروز اقتصاد کلان دنیا را دارند می تواند کمک کند.
ارزش پولمان کم شده چون نفت ، گاز ، پتروشیمی ، طلا ، ذغال سنگ و دیگر منابع کشور را به دلار می فروشند.
آقای مسئول ، لطفا دلتان به حال ملت بسوزد ، لطفا کاری را که درست است انجام دهید و قبل از هر اقدامی دقیق مطالعه کرده و با ده نفر که تجزیه و تحلیل می کنند جلسه بگذارید.
لطفا شکاف طبقاتی ، خط فقر و ارزش پول ملی را درک کنید. لطفا کمتر ریخت و پاش کنید و پیگیر هزینه های انجام شده باشید. یک تیم را حقوق بدهید که هزینه های انجام شده را بازرسی کند و ایراد بگیرد. مطمئن باشید حقوقشان از پولهایی که پیدا می شود بسیار کمتر خواهد بود.
لطفا جلوی پول های نجومی که از کشور خارج می شود را بگیرید ، میلیارد میلیارد می برند و خزانه خالی می شود.
لطفا فکری به حال صنعت خودروی کشور و آلودگی هوای کلان شهر ها بکنید.
لطفا ما مردم عادی را دوست بدارید ! در عمل ، نه در زبان
لطفا راست بگویید و شجاع باشید ، اگر شما و همه ی مسئولین که فرمان مملکت را به دست دارند همزمان درستکار باشند ، ایران از همه ی قدرت های جهان بالاتر است.
من ارتش و سپاه و بسیج را خوب نمیشناسم اما مشخص است که وقتی سپاه اقدامی می کند ، بسیار پرقدرت است ، لطفا اگر فکر می کنید امکان پذیر است ، اقتصاد را یک سالی به سپاه واگذار کنید ، اینان که سرکار هستند که نتوانستند.
شاید سپاه با افکار و نیروی انسانی نسبتا فیلتر شده ای که دارد بتواند.
مشخص است که دشمن برای سال آینده برنامه ها دارد .
امید است که وضعیت بهبود یابد و مسیر زندگیمان از این وضعیت نابسامانی خارج شود.
تابناک جان تایید کن و خواهشا سانسور نکن ، بلکه مسئولین مطالعه کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
دوست عزیز کشورهای اسکاندیناوی هم نفت دارند،
کشورهای عربی هم نفت دارنددر کدام یک این اتفاق ها افتاده است. فقط باید تفاوت ها را دید:
فساد و رانت در حد ما ندارند.
مدیران کارآمد و سایسته بکار می گیرند.
شفافیت و سیستم دارند.
سازمان های موازی و متعدد ندارند.
روش های علمی و دستاورد های بشر را بکار میگیرند.
و.... هزار روش دیگر که ...
واقعآ ......
iهاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
از دوستان در دولت میشه بپرسین الان دقیقا مردم
کیلویی چنده
حرفه ظریف همه توجیه بود اصلا چرا جنگ چرا درگیری داشتن سلاح متعارف برای دفاع را همه قبول دارند ولی مشکل زمانی آغاز می شود که روی آن شعار می نویسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
فکر شما در همین حد شعار است؟
جناب عملکردها بر اساس عملکرد متقابل انجام می شود و نه بر اساس شعار و گفته ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اقا اشتباهی مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اول اینکه جاهای دیگه هم مینویسن یک جستجو کنی می بینی
دوم : مشکل شیطان بزرگ فقط اسقلال کشور ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
امریکا هم از اول انقلاب می گوید نظام باید برود و شعارشون هست
ان وقت ایران در امریکا عملیات انجام می دهد؟
بهانه های جدید گیر بیاورید و این ها قدیمی شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
ان وقت می شود ربطش را به ارزش پول ملی و یا تورم بگویید؟
الان نیایید بگویید که به خاطر امریکا و تحریم است که من هم می توانم جواب بدهم که خیلی از کشور با امریکا مچ هستند ولی ارزش پولشان کمتر می شود و همین بعضی کشورها با امریکا دشمن هستند ولی ثبات اقتصادی دارند
ویک چیز ریز به شما می گویم که کمتر شنیدی
این دلار نیست که بالا و پایین می شود بلکه ریال بالا و پایین می شود
می خواهی بفهمی چجوری؟ نگاه کن به ارزهای دیگر مثل یوان و یورو و دیگر که همزمان بالا و پایین می رود و این در اصطلاح جفت ارزی می گویند هم بستگی ارزی که از ارز مادر در کشور پیروی می کند که اسمش است ریال و نه دلار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مشکل اصلی وقتی شروع میشه که آدمای ترسو و یا خودباخته شروع به صحبت میکنند و برای مخفی کردن ترس و خودباختگی خودشون فاز روشنفکری و صلح دوستی برمیدارند
کی گفته که جنگ خوبه ؟ ایران هم همیشه گفته و چند روز قبل هم آقای ظریف تکرار کرد که قدرت موشکی و نظامی ایران برای دفاع از کشور و مردم ایرانه نه برای تهاجم و شروع جنگ
نوشتن شعار هم به این دلیله که دشمن اصلی متوجه باشه که ما میدونیم دشمن اصلی کیه و حواسمون بهش هست ، حالا شاید بعضیا بگند اسراییل که با ما کاری نداشته و این ایران بوده که با اسراییل دشمنی کرده ، من در جوابشون میگم فرض کنید ما اصلا براساس مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک که میگه اسراییل یک کشور اسلامی رو اشغال کرده پس باید با اون مقابله کرد کاری نداریم ، اگر براساس عقلانیت مادی و برای حفظ امنیت ملی و منافع ملی هم که باشه ما باید اسراییل رو بعنوان یک دشمن بشناسیم چون اسراییل یک آرمانی داره که اون رو علنا اعلام کرده و طرح پرچم اسرائیل هم بر اساس همون آرمان طراحی شده که اعلام می‌کنه کشور یهود باید از نیل تا فرات را در بر بگیره ، حالا شما تصور کنید که اولا این کشور یهود رسماً و علنا به اشغالگری ذخودش تأکید می‌کنه و از اشغالگر معرفی کردن خودش نگران نیست و دوما به نظر شما اگر یک اسراییل از نیل تا فرات ایجاد بشه که قطعا وسیعتر و قدرتمندتر از اسراییل کنونی خواهد بود آیا در ساحل فرات متوقف میشه و یا از فرات عبور می‌کنه وکم کم‌به دجله و کارون و ... نزدیک میشه؟
پس به نظر من بجای ایراد گرفتن به شعار روی موشک باید حداقل به طرح پرچم اسرائیل ایراد بگیرید و حداقلش اینه که اول اسراییل پرچم خودش رو عوض کنه تا ما هم روی موشک شعار ننویسیم
تابناک منتشر می‌کنی یا بازم سانسور میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
درسته که آقای ظریف از قدرت دفاعی و امنیت کشور دفاع کرد و انصافا هم دفاع جانانه ، مستدل ،منطقی به موقع ، به جا و بسیار محکمی کرد اما دفاع اصلی از قدرت موشکی و امنیت کشور رو کسانی کردند که اونها هم جانانه پای ایجاد و توسعه و قدرتمند سازی این توان دفاعی ایستادند و از کسانی پیروی نکردند که میگفتند دنیای فردا دنیای گفتگوست و نه دنیای موشک و یا مدعی بودند که دولت بی تفنگ هستند و یا مدعی بودند که حقوقدان هستند و نه سرهنگ ، و در برابر کسانیکه میخواستند قدرت موشکی و نظامی ایران رو هم مانند برنامه هسته‌ای به مذاکره بگذارند و احتمالا تعطیل کنند مقاومت کردند و کار خودشون رو ادامه دادند
که اگر اونها نبودند و الان ایران این توان نظامی و دفاعی رو نداشت هیچ کشوری در دنیا حتی کشورهای کوچک خلیج فارس روی ایران هیچ حسابی نمی‌کردند و کسی با یک حقوقدان بی قدرت و بی سرهنگ مذاکره نمی‌کرد و در دنیای فردا که دنیای گفتگو می‌خواندند کسی با ضعفا گفتگو نمی‌کرد بلکه به اونها با تحکم دستور داده میشد
و اگر هم کسی میخواد از ارزش پول ملی و اقتصاد کشور دفاع کنه باید با روش و تدبیر همون کسانی این کار رو بکنه که قدرت دفاعی و امنیت رو ایجاد کردند و حفظ نمودند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
چقدر ساده لوحید و یا احیانا مغرض هستید که نوشتن شعار بر روی موشکها رو دلیل آغاز مشکل و دردسر آفرینی آمریکا و غرب و ... برای ایران میدونید و معرفی میکنید در حالیکه اونها با نوشتن این شعارها و هزارتا شعار دیگه روی موشکها هیچ مشکلی ندارند و این شعارها در واقع فقط بهانه آنهاست
مشکل اصلی اونها خود موشکها و با نگاه وسیعتر توان و قدرت نظامی و بازدارنده ایرانه نه شعار روی موشک
اگر ایران روی تمام تفنگها و مسلسلهاش این شعار رو می‌نوشت هیچ کس هیچ اعتراضی نمی‌کرد چون از تفنگ و مسلسل توان دفاعی فعلی شکل نمیگیره و برای اونها مشکل جدی ایجاد نمیکنه اما وقتی پای یک توان هم سطح با توان اونها و تهدید کننده اونها به میدان باز میشه اونوقت قضیه عوض میشه و شعار ها خطرناک مبشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
هندوستان و پاکستان هم موشک پیشرفته تر از ما دارن، اما کسی باهاشون کاری نداره، چون روی موشک چیز میز نمی نویسن که باعث بهانه جویی بشه
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
یه شیر پاک خورده ای به این سئوال جواب که پاسخ آن پُر از اسرار است

توی همه ی کشورهای دنیا و در واردات و صادرت، داد
ستد ارزی دارند چرا ازز استیحصالی ایران از چهل سال پیش پیوسته سر از بازار سیاه درمیاورد اما تقریبا در همه کشورهای جهان ارز استیحصالی شان بطور روان و با نرخ رسمی سر از بانک شان درمیاورد و هیچ مسئله و مشغله
ارزی هم ندارند !؟

علت : رانت های افسانه و مسحور کننده از اختلاف بین نرخ رسمی ارز و بازار سیاه است که چهار ستون بدن هر انسانی را بغیر از معصومین از هیجان به رقص درمیاره! جان کلام
واگرنه چه دلیلی دارد که ارز همه کشورهای جهان می رود بانک و از آنجا بسیار روان جاری و ساری است اما ارز ما سر از بازار سیاه درمیاورد ؟
برای اینکه برنامه ریزی مسئولین ما در اموراقتصادی مقطعی و مسکن است و برنامه ریزی زیربنایی و اساسی برای حل مشکلات اقتصادی و پایدارنمودن صنعت وکسب وکار نداریم . هر سال یا هر دوره میلیاردها دلار صرف بنگاههای زود بازده می کنیم که بسیاری از آنها یا به تولید نمی رسند و یا زود از چرخه تولید خارج می شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
تعداد اقایون زیاده ...پول کم میاد واسلام.
هر شش سال نمیشد قبلا...یکدفعه سال 73 تا 78 بود، دفعه بعدی 90 تا 92 قبلا هر پانزده سال بود در دوره روحانی شد هر شش سال
مثل اینکه یادتون رفته همین اقای ظریف چند سال پیش چقدر از ضعف در مواجه با خارجی ها برخورد می کرد ولی اگر این دوره این طوری شده چون مجبور است ان هم به خاطر اینکه امریکا از برجام خارج شده و اگر نکند فشار داخلی روی ایشون و دولت بیشتر می شود
هر 6 7 سال دچار فاجعه ميشويم.وگرنه هرروز دچار بحرانيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
هر 5 سال دچار فاجعه میشوریم و هر بار به اندازه ده سال عقب می افتیم
بزرگترین و مهمترین امنبت ، امنیت اقتصادی است کشوری با ثروت های خدا دادی فراوان نباید چنین وضعیت اقتصادی داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
این رو به متتخب ملت بگو.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مثل سازندگان موشکها کار کنند و مثل بوجود آورندگان امنیت کشور مدیریت کنند تا امنیت اقتصادی هم ایجاد بشه
البته مردم هم باید متوجه شوند که چه کسانی توان این کار رو دارند و همونهارو انتخاب کنند
شما ببین برنامه ۲۰ ساله کشور در حوزه اقتصاد چند درصدش اجرا شده؟
به جرات می تونم بگم که کمتر از ۱۰ درصد ان هم اجرایی نشده
مثلا: نرخ ارزی شناور مدیریت شده ،که عملا سرکوب ارزی در چند سال!!!!
کاهش وابستگی بودجه به نفت، که باز هم افزایش بودجه به نفت بعد از برجام
واگذاری درست بنگاههای اقتصادی و نطارت بر روی ان، که الان مشخص وضع چجوری است
اصلاح بانکداری ، که این راهمه می دانند چه خبر است
و از همه مهمتر کنار کشیدن دولت از تصدی گری در اقتصاد و فقط نظارت کننده ان باشد که عملا خودش الان همه کاره است
پاسخ ها
حسنعلی
| France |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
برنامه های ما باید روزانه باشد!
بودجه دفاعی کشور که یک بیستم کشور است الان هم تولید کننده است و هم قدرت منطقه ای ایجاد کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
شوروی هم قدرت جهانی بود اما مردمش گرسنه بودند
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
این قدر قابل صادرات است که لبنان هم حاظر بقبول آن نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
یک عده ای غرض ورز که نمی توانند با واقعیت ها کنار بیایند منفی می زنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
پرچم المان ایران دارد بالای ۵ میلیارد دلار صادرات نظامی می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مردم مصر و یاذاردن هم وارد کننده از امریکا هستند و الان هم گرسنه هستند
سراب
| Netherlands |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اره ما که الان کنار سواحل جزایر لانگرهانس خوش و خرم نشستیم داریم غرض میورزیم جات خالی
سلام زندگی اقتصادی مردم ایران مانند بازی مار وپله هست با این تفاوت که پله هایش برقی و مال رانت خوارها و نجومی بگیرها و مارهایش مال حقوق بگیران و کارمندان که در هردولتی یک ماربا سه تا جهار برابر شدن نرخ ارز انها را به ته جدول بازی میبرد
چه انتظاری دارید. مردمی که عاقلند خرید خواهند کرد. ولی نه به این خاطر که سود کنند. بلکه به دنبال حفظ ارزش سرمایه زندگی خود هستند. پدر بازنشسته و معلم من اسفند ماه پارسال 70 میلیون پاداش بازنشستگی گرفت. سکه بود 1.5 میلیون. ولی به وعده های اقای سیف اعتماد کرد و ان را گذاشت در بانک . سکه 1.5 میلیونی شده 5 میلیون. دو هفته پیش تصمیم گرفت که 405 قدیمی خود را که همش خراب می شه بفروشد و با قسمتی از ان پاداش روی ان بگذارد و یک 206 بخرد. انزمان بود 65 و حالا شده 85. بنده خدا کاملا به هم ریخته و به زمین و زمان لعنت می فرسته. او صادق بود و فکر می کرد در دنیای صادقی زندگی می کند و به حرف مقامات اعتماد کرد. اگر پارسال این پاداش و سرمایه زندگی خود را به سکه یا ماشین تبدیل کرده بود. سود نکرده بود. بلکه از سرمایه زندگیش محافظت کرده بود. شرم بر نامدیران...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
با سلام
پدر من 30 سال کرد از شکم زن وبچه هاش زد تا پول جهیزیه خواهرم راجمع کند تا بتواند با سربلندی دخترش را به خانه شوهر بفرستد در حال حاضر با این پول یک سوم جهیزیه را میتوانیم بخریم در چند ماه گذشته کل خانواده به هم ریخته پدرم سی سال پیرتر شده خواهرم حاضر به رفتن به خانه شوهرش نیست و میخواهد طلاق بگیرد
خانواده های مثل ما زیاد هستند نمی دانم آیا مسئولین با کفایت متعهد با سواد و دلسوز ما به این مشکلات فکر میکنند مشکلات مردم فقط گوشت و مرغ و پراید نیست
اگر گوشت و مرغ نباشد خیلی بهتر است همه میمیریم و خلاص میشویم از اینهمه بدبختی
کشته شدن سالی 25 هزار نفر هم جزو امنیت ملیه بیکاری و ناهنجاری اجتماعی امنیت ملیه بیشتر مشکلات معیشتی مردم امنیتیه کدوم کارشناس اقتصادی میتونه جولوی رانت و اختلاس و قاچاق رو بگیره این مشکلات بیشتر امنیتیه
تشکر از تابناک حرف مهمی زدین
در خبرها امده که صادرات نفت ایران در ژانویه و فوریه بیشتر شده. این گونه اخبار و رقم سازیها هیچ کمکی به وضع کشور و حل مشکلات نمی کند چون اطلاعات غلط به بدنه کارشناسی و سیاسی و تصمیم گیر کشور ارسال می کند. دلیل افزایش بیشتر صادارت نفت ایران در ژانویه و فوریه این است که کشورهای کره جنوبی و ژاپن می خواهند سهمیه ششماه خود را در این دو ماه وارد کنند و از مارس واردات نفت ایران را تا تعیین تکلیف معافیت در ششماه دوم متوقف می کنند. ضمن اینکه چین هم در نوامبر به خاطر معلوم نبودن وضعیت معافیت نفت از ایران وارد نکرد و چین و هند هم ترجیح می دهند بیشتر واردات خود را در همین سه ماه ژانویه و فوریه و مارس وارد کنند
حتما باید از دارایی ملت دفاع کرد، آنهایی که توانایی فوق العاده ای در بیان موضوعات مختلف دارند از نمایندگان مجلس که درباره نظرات امام خمینی نظر می دهند تا وزیری که پروژه های مسکن مهر را خواباند و تا آنهایی که ژن خوب دارند و بازیگرهای همه چیز دان و... تا بنده.
آقایون خوابتون برده، تا بحال تو تاریخ ایران مجلس به این بی تفاوتی نداشتیم آقایون در آینده شما قسمتی از تاریخ میشوید.
همیشه وقتی کتاب تاریخ رو میخونم به بعضی لعن میفرستم . برای خودتون نفرین ابدی نخرید، اینقدر محافظه کاری نکنید تکلیف فساد رو مشخص کنید. نگذارید فیلم کیف انگلیسی یا آمریکایی براتون بسازن. مردم تحت فشارن ....
مشکلات اقتصادی متعلق به طبقه ضعیف و عوام است و آقایان افکار بسیار
"مهمتری" دارند که باید به آن برسند بنابراین با این سخنان "سخیف" افکارشان را مکدر نفرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مبلغ ۲۰ میلیون تومان سپرده نزد بانک بردم وقتی تورم شد هم ارزش پولم ۸۰ درصد کم شد هم ارزش سودی که میدهند بی ارزش شد یعنی از چند جهت ضرر کردم ولی پرسش این هست چرا دیگر کسی حرف از سود زیاد بانک ها گلایه ندارد روحانیون معترض ایکاش دروس اقتصادی را هم یاد میگرفتند چرا کسی دیگر حرف نمیزند که سپرده گداران صررکردند و انهای که طلا و ارز و زمین و ماشین خریدند سود کردند
شنیدم که جزیره کیش هم پر کشید . نکنه مثل صیادان چینی باشه . از این کار ها میکنند انتضار دارید از چی دفاع بشه؟
وقتی نگرانی از پاسخگویی نباشد هر شخصی برای خودش کتاب افتخارات می نویسد. بززگترید دلیل فاجعه کنونی اقتصاد یک ملت 82 میلیونی همین غیر علمی عمل کردن اقای طیب نیا وزیر اقتصاد دور اول اقای روحانی هست که به موقع به بهانه عشق به کار دانشگاهی از مسئولیت شانه خالی کرد و الان هم نسخه می پیچد و احتمالا خود را لایق نشان خدمت و سکه های مربوطه می داند. فاجعه کنوی اقتصاد ایران دست پخت سودهای موهوم 28 درصدی و افزایش نقدینگی در دوره ایشان برای نشان دادن ساختگی حماسه تورمی تک رقمی است که به قول خودشان در تاریخ علم اقتصاد سابقه ندارد . البته که ندارد. هر جای دیگر دنیا با حساب و کتاب بود اولا چینین فردی وزیر نمی توانست بشود و اگر می شد هم بابت این فاجعه باید پاسخگو بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
همه بدبختیمون اینه که کسی به خاطر اشتباهاتش جوابکو نیست..
شما مثله اینکه متوجه نیستید که اکثریت مردم دایما در بحران زندگی می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مثله ؟؟؟؟ مثلِ
گروهی از ربات ها و کاربران غرب زده از سخنان بنده خشمگین می شوند
اولا بروید آب بخورید
دوما بنده به ضرت قاته عرض میکنم سخنانم همگی مطابق آمار سازمان های مختلف کشورمان است که روزانه مسئولان دلسوز با رافت فراوانی که دارند بیان میکنند
غرب هم که دارد از هم می پاشد ولی شما متمایلان به غرب همچنان سنگ ایشان را بر سینه می کوبید
نکنید زشت است
مرسی
جنگنده بدن به ما که ما بدیم حزب الله و یمن و غیره برای نابودی اسراییل و عربستان و غیره! خوب معلومه که نمیدن.چرا ما تو رژه ی نظامی رو موشک ۲۵متری مینویسم اسراییل باد محو شود؟.پرسش اینه که نمیشه مثل بقیه کشورها بمب و موشک ساخت و به کسی هم کاری نداشته باشیم؟جناب تابناک لطفا فیلتر نکن ببینم مردم واقعا چی نظری دارن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
جنگنده بدهند به حزب الله
!!!
مگه سلاحه عمو جان
ان وقت این اسلحه هایی که امریکا و انگلیس می دهد عربستان و انها هم می دهند به این تروریست های پاکستانی و یا داعشی همه ایران داده از نظر شما
عمو جان قصه تمام شد حالا برو بخواب
!!!
ناشناس
| Philippines |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
مشکل از خودمونه انگار با کارامون داریم تف سربالا میندازیم از قدیم میگن کرم از خود درخته چاره ای هم نداریم باید بسوزیم و بسازیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
برادر عزیز! ایشان گفتند که در زمان جنگ کسی به ما جنگنده نمی داد. مگر یادمان رفته که به دلیل نداشتن امکانات دفاعی، با بمب ها و موشکهای اهدایی شان به صدام، چطور سلاخی مان کردند و صدا از کسی در نیامد؟ ضمناً چه کسی گفته که ما اگه جنگنده داشته باشیم به عربستان و اسراییل حمله می کنیم؟ مگه الآن که موشک داریم و جنگنده های سابق رو هم داریم، به عربستان و اسراییل حمله کردیم؟ این تجهیزات دفاعی، برای روز مباداست. ممکنه نوشتن شعار روی موشک، کار درستی نباشه و یه مقدار عرصه رو تنگ بکنه، اما فکر می کنید اگر شعار ننویسید، دست از سر شما بر می دارند؟ ای کاش اذعان می فرمودید که آنها هم صبح تا شب دارند ما را تهدید به جنگ، مقابله و تحریم می کنند و به آن هم عمل می کنند. اما حداقل اینطرف داره مقابله کلامی می کنه. چون نظر خواسته بودید، نظرم رو دادم و امیدوارم تابناک از انعکاس آن دریغ نکنه
این از مخیلات دولت مردان بپرس هم زمان احمدی نژاد و هم الان که چرا برای یک کاهش تورم یکی دو درصدی که با پایین نگه داشتن ارز به وجود می اید و بعد از چند سال فنرش را رها می کنند و تورم های بالا ایجاد می کنند و ان را به امریکا ربط می دهند و ملت ساده ما هم باور می کنند که امریکا باعث این می شود
تا چند سال دیگر همین هواپیمایی که نمی دهند یک جنگنده خوش ساخت و کپی نشده خواهند ساخت فقط نگاه کن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
امان از دست مردم ساده لوح
با این مدیران نالایق هیچ وقت مشکلات حل نمیشود و نخواهد شد.
چرا هر شش، هفت سال یک بار دچار بحران اقتصادی می‌شویم؛
بخاطراينكه تصميم گيران امور كشور كاسب هستند وبجاي مديريت كشور مشغول تجارت براي خودشان هستند.اگر خوب دقت كنيد اين بحران اقتصادي چهارسال دوم رياست جمهوري بوجود مي آيد.
واقعا افرین داره به نویسنده این مقاله
این مقاله را مخالفان FATF هم میخوانند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
هیچ ربطی به این چیزها ندارد
مشکل اینه که همه خوب حرف میزنن
جناب ظریف هم خیلی خوب حرف میزنن
ولی وقتی به عمل میرسه هیچ کس کار نمی کنه
چون منافع خود رو به منافع ملی ترجیح میدن وگرنه این همه کارخانجات با گستاخی از گران کردن محصولات اون هم بدون هیچ دلیل موجهی صحبت نمی کردن
امروزقیمت دلاربه ۱۴۰۰۰ تومان رسیداقایان کلاهشان رابالاتربگذارند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
کمتر دروغ بگو
بعد از سالها به مدد کمک ترامپ و کاهش ارزش پول درب بازارهای جدید به روی ایرانی ها باز شده و می توانند بیشتر تولید کنند و صادر کنند ! پس شکر گذار باشیم و سریعاً به تغییرات محیطی واکنش درخور و مناسب انجام بدهیم و بهتر آن است که در اولین قدم تمام مدیران دولتی را اخراج کنیم و دستشان را از اقتصاد کوتاه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
اگر کاسب جدید برجام درست نکنند به خورد ملت بدهند
ناشناس
| Philippines |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
صادراتی که سودش تو جیب دولت و صادر کننده میره و فشار گرونیش به ملت وارد میشه میخوام نباشه داداش تو اصلا انگار تو باغ نیستی شایدم نون داره برات شایدم تو گوش خر خوابیدی
سعید
| Netherlands |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
وقتی هیچ بانکی با ما کار نمیکنه صادرات به درد میخوره وقتی پولش رو نتونی بیاری.همه صادر میکنن دلار رد اون طرف نکه میدارن
سلام . مسئولان اقتصادی اگر توان رفع مشکل را ندارند لااقل وعده کذب هم ندهند که علاوه بر بار شدن مشکلات اقتصادی ، خسارت دیگری بنام بی اعتماد شدن مردم به دولت و حاکمیت را هم دامن می زنند که این از بحران اقتصادی خطرناک تر است . کافیست که به آخرین پست اینستاگرامی آقای همتی در هفته جاری توجه کنیم که به صراحت از تقویت پول ملی و کاهش نرخ ارز وعده می دهد اما طی این 3 روز و تا به امروز کوچکترین توانی در مدیرت ارز نداشتند و بصورت لحظه ایی دلار در حال بالاتر رفتن و ارزش ملی در حال سقوط است . اگر کسانی بواسطه اعتماد به وعده آقای همتی ب- رییس بانک مرکزی - برای مایحتاج ضروری زندگی خود قصد خرید داشته اند و به همین وعده صبر کرده اند تا ارز کاهش پیدا کند ، نتیجه کاملا معکوسی را مشاهده کرده اند و الان دچار خسارت سنگینی شده اند و طبیعی ایست که این افراد دیگر به همتی هم همچون سایر مسئولین دولتی بی عمل ، بی اعتماد می شوند و این خسارت سهمگینی برای نظام خواهد داشت . امیدوارم حد اقل این نظر را منعکس یا مشابه آن در یک مطلب به موضوع بپردازید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
انتظار داری بگن لیاقت مدیریت رو نداریم و
از فردا همه چی گرونتر خواهد شد ارزش
پول ملی بی ارزشتر ؟! مجبورند دروغ
بگن چاره ای ندارن
بحث مديريت اقتصاد نيست
بحث مديريت كلان است ، نابخردي در تصميمات و براورد هزينه اين تصميمات باعث هدر رفت منابع شده است .
بحث سوء مديريت كلان كشور است
حالا براي جبران كسري منابع در اثر اين سوء مديريت ها سيستم مالي كلان كشور مجبور به چاپ پول مي شود و به تبع آن ارزش پول ملي كاهش مي يابد .
بحث ترامپ و آمريكا هم نيست
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
درسته کشور و مردم رو خرج ارزوهای خودشون کردن
ظریف فقط سخنرانی کرده . یه جوری میگید دفاع کرده انگار با پای قطع شده برگشته کشور .
مطالب بسیار درستی گفتی اما کم گفتی !!! حالا شاید جرات نداری که مشکلات مهمتر در اقتصاد رو بگی ، خدا میدونه و خودت ...
ـ بی کفایتی مسئولین اقتصادی صحیح و بجای خودش ، اما چرا نمیگی که مشکلات عمده در رانت خواری و سودجویی برخی مسئولان هست که به راحتی منافع ملی رو فربانی میکنن ....!!!
ـ همین دکتر ظریف که مثال زدی ، بقول شما داره حنجره پاره میکنه برای منافع ملی ، ولی در داخل رانت خواران و کاسبین تحریم چقدر اذیتش میکنن !!! و اجازه نمیدن که سیاستهای درست رو به پیش ببره ...
ـ اصلی ترین و بزرگترین مشکل اقتصاد ما ، فساد برخی مسئولان هست که هیچ اقتصاددانی نمیتونه این معضل رو حل کنه ....
امنیت فقط جانی نیست امنیت روانی چ بسا خیلی مهمتره که ما نداریم ادم بمیره یه لحظه س ولی با نداشتن امنیت روانی و درگیر شدن ذهن ملت و زیر بار گرانی و فقر هرروز صددفعه انسان میمیره انسان با روح و روحیه ش زنده اگه امنیت روانی نباشه بهتره امنیته جانی هم نباشه
در حوزه اقتصادی بیشتر دچار خودتحریمی هستیم یه مصاحبه با فعالان اقتصادی علی الخصوص واردکنندگان بکنید عیار دستتون میاد که چقدر قوانین دست و پای فعال اقتصادی رو بسته
چه چیز میخواهید به ملت القا کنید ؟ اتفاقا همان سیاست خارجی غلط و دفاع جانانه غلط تر است که پدر اقتصاد کشور را درآورده و ارزش پول ملی را به خاکستر نشانده است .
توی مثل مناقشه نیست برای همین گفتند که کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر می خواهد و مرد کهن. در مدیریت کشور هیچ کدام از اصول مدیریت پایبند اجرا نشده و نمی شود.لااقل به این مثل عمل می شد کشور دچار بحران نمی شد.
اشتباه نویسنده مقاله اینه که فکر میکنه ما میتوانیم موشک بسازیم ، هنوز برای ساخت پوشک وابسته به دیگرانیم .....
با تعریف از ارزش پول ملی که ارزشش بالا نمیره.
بعدش هم از کجا معلوم که این تعریف های ظریف درسته!
من یک ایرانیم ، اگر به کشورم و در چارچوب مرزهایم تجاوز بشه تا سر حد مرگ از کشورم دفاع میکنم ولی من میخواهم در رفاه زندگی کنم من با هیچ کشوری تا زمانی که به مرزهایم احترام قائل است دشمن نیستم من نمی خواهم ثروت ملیم صرف حمایت از همه مستضعفین جهان بشه، من نمی خواهم بیت المالم خرج جنبش های آزادیبخش در سراسر جهان بشه هر ملتی به آزادی برسد خوشحال خواهم شد ولی با امکانات و توانائی خودش نه از جیب ملت ایران که من یکی از آنها هستم .
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
خب شما ایرانی ای
مدیریت جهادی حرف اول را میزنه! نه مدیریت پول پاروکن!!
کشور ما در حوزه علم و فناوری، توان دفاعی و نظامی، ساخت نیازمندی های دفاعی، صنعت هسته ای، علوم پزشکی و دارویی، مسأله ژنتیک و سلول های بنیادی، تولیدات فرهنگی و هنری و مسائلی از این دست، در چهل ساله پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریم های سنگین در برخی حوزه ها نظیر بخش نظامی توانسته، به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کند و در منطقه و جهان حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

ای کاش این زمینه ها که نام بردید مثل اقتصاد برای مردم ملموس بود تا درست و غلطش را مردم بفهمند
آقا همه حرف های شما درست؟؟؟؟؟ ولی 40 سال از عمر ما گذشت و تمام شد والله این حرف های مسئولین عمر بچه های ما رو هم به نابودی می کشاند هیچی درست نمیشه .
همه حتی مردم عادی در جامعه دردها را تقریبا تشخیص می دهند اما آنکه باید علل این دردها را کشف و در پی رفع آن بر بیاید دولت بالاخص و حاکمیت بطور عام است. کالا درست است که اقتصاد پاشنه آشیل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است .کما اینکه پاشنه آشیل کشور در رژیم گذشته هم بود (استثاء شاید باشد) . اقتصاد تک محصولی آن هم برای کشوری که همواره مورد کینه ورزی کشورهای دیگر (دلیل درست یا غلط آن محل بحث نیست) است سم مهلکی برای اقتصاد آن است. وابستگی به نفت و تامین غالب بودجه کل کشور از محل صادرات نفت و مشتقات نفتی و بی توجهی به سایر تلیدات و بخش های اقتضادی ضربه پذیری اقتصاد ما را بالا برده و این موضوع را آمریکا و غرب متوجه شده اما در داخل کشور حرکت جدی برای اصلاح این معایب وجود ندارد. مسئولین مرتبط با اقتصاد در یک تضاد منافع قرار دارند و تسمیماتشان بر اساس هزینه و فایده های خود آنها است و دلیل این تضاد هم در عدم شفافیت روابط سازمان ها و اقتصاد و سازمان ها با مردم نهفته است . عدم شفافیت باعث می شود تا معایب و نواقص افراد نالایق پوشیده بماند و لذا خسارت آنها بر اقتصاد همچنان باقی بماند. روابط بین سازمان ها و بین ذینفعان و مشتریان سازمان ها نه بصورت سیستماتیک که از طریق جلسات حضوری و مکاتبات صورت می گیرد و همین موضوع سبب ایجاد رانت ، پارتی بازی و رابطه مند شدن فرآیندها شده و کارها با زد و بند و رابطه و رشوه و فساد پیش می رود و کسی کار درست انجام نمی دهد. افراد ضعیف و لاابالی در راس مدیریت قرار می گیرند که بنابه عدم تعهد و وجدان کاری تنها سعی دارند معرفی کنندگان خود در پست مزبور را راضی نگه دارند و چون ناتوان در انجام کار هستند و صلاحیت هم ندارند تصمیماتشان تنها باید به تایید معرفی کنندگان ایشان برسد و همین برایشان کافی است و اصلا به فکر اثر مخرب این تصمیمات بر کشور و مردم نیستند. نظام آماری ضعیف و گردش اطلاعات ضعیف و ابتر تصمیات وابسته به مولفه های مختلف در سازمان های متنوع را با مشکل مواجه کرده و تصمیات جزیره ای اتخاذ می شود . گردش نخبه ها در کشور انجام نشده و مدیریت های کهنه که عملکرد ضعیفشان اثبات شده همچنان در راس امور هستند و لذا خسارت بر کشور ادامه دارد. افراد لایق با تصمیمات مستقل و کارآ در پست های بالا جایگاهی ندارند زیرا مدیریت ها مبتنی بر تملق و چاپلوسی بالاتر است و این ترفند است که پست را محفوظ می کند و امکان جابجایی را می گیرد. دروغگویی در جامعه نهادینه شده و هر مسئولی هرچند متخلف با ایجاد دایره امن پارتی بازی مانع از آن می شود تا پست را از او بگیرند و در طول مسئولیت خود تلاش می کند تا ادم هایی که غالبا سیاسی هستند را به طریقی خریداری کند و یا از آنها آتو بگیرد تا در زمان مناسب علیه آنها استفاده کند.
احکام متخلفین هیچگاه متناسب با جرم و خسارتشان نبوده و دایره محدود مدیریت هرگز به عدالت بین نخبه ها و شایسته ها گردش نداشته و محدود به عده ای خاص بوده و هست. نماینده های مجلس ما ادم های اگاهی نسبت به بخش اجرا نیستند و معمولا زمان برای بررسی قوانین نمی گذارند. البته در سفارش فامیل برای استخدام در دستگاه های دولتی زمان زیادی صرف می کنند .
نقص قوانین و مقررات و عدم شفافیت موجب سوء استفاده عده ای محدود شده که هم منابع در اختیارشان است و هم امکان بکارگیری فایل خود در مسئولیت های مختلف را دارند در دستگاههایی که آین نامه استخدامی محکمی ندارند مدیریان سفارش های خود را بکار گرفته و این حق از افراد صلح بیکار گرفته می شود.
فرهنگ کار در کشور کمرنگ شده و بهره وری نیروی کار در خیلی هز سازمانها منفی است و لذا نه تنها تولیدی وجود ندارد بلکه هزینه های سرسام آوری بر سازمان وارد می شود. تعجب ندارد که در حال حاضر صورت های مالی خیلی از سازمان های بزرگ دولتی اعم از شرکت ها و بانکها زیانده هستند .

یک راه بیشتر وجود ندارد اقتصاد کشور باید شفاف شود و شفافیت هم با سیستماتیک کردن تمامی امور اتفاق می افتد مخصو.صا در کشوری مانند ایران که منابع فراوان دارد.
بنده امیدی به این دولت ندارم

عدم کفایت را بدون میکروسکوپ هم میشه دید.
منتظر چی هستید. دولت باید استعفا بده
چرا با هر اقتصاد داني كه مصاحبه ميشه ميگه كه نرخ ارز دستوري پايين نگه داشته شده و مثل فنر پريده بالا، اين فنره چرا فقط براي اقتصاد ماست؟ چرا نرخ دلار نسبت به ارزهاي ديگر كشورها تغييرات ندارد و سالها اين نسبتها ثابت مي ماند؟ چرا فكري به حال ارزش پول ملي نميشه؟
دريغ از يك خبر خوب اقتصادي كه باعث افزايش پول ملي شود؟!
تا كي مردم بايد نظاره گر كاهش پول ملي و از دست رفتن سرمايه هاي خود باشند؟!
مسئولان هم كه عين خيالشان نيست و يا سواد درست و حسابي براي مديريت ندارند!!
ارزش پول ملی و دارایی مردم وقتی حفظ میشود که در حوزه اقتصادی افراد کاردان و منضبط و درستکار راس کار باشند اینکه در حوزه دفاعی به جاهایی رسیدهایم و حرفی برای گفتن هست معلوم است در این حوزه افرادی متخصص و و کاردان و دلسوز حضور دارند و کار میکنند که خروجی آن معلوم است و دشمن انگشت روی آن گذاشته و میخواهد جلوی آن را بگیرد آیا در حوزه اقتصادی هم چنین است این کشور به خاطر داشته های خدادادی روی پای خود است و با این حجم سو استفاده از داشته ها هنوز روی پای خود است از همین فردا اگر مسئولین ما بخواهند و مردم را اگر همراه کنند باورش سخت نیست این کشور غنی یکساله تمام کاستی ها را پشت سرمیگذارد و هم پول ملی و هم اقتصاد درست میشود فقط باید کار کرد کار درست و علمی و دلسوزانه .هر چیزی شدنی است و این خارجی ها خوب میدانند که ما روی چه گنجی نشستهایم ولی قدر آنرا نمی دانیم ما چرا ایجوری شد اونجوری شد میکنیم مثلا گفتن فلان حرف در مجامع بین الملی چه گرهی از مشکلات ما را باز خواهد کرد آنها ما را سرگرم حرفهای روزمره میکنند و کار خود را پیش برده و منابع ما را غارت میکنند ما با این حجم ثروت و جوانان تحصیل کرده بیکار باید برنامه ریزی و کار بکنیم ما چی از چین و کره و امثالهم کم داریم که برای فروش نفت به آنها التماس بکنیم ما چرا در صنایع دفاعی رشد میکنیم و صاحب تکنولوژی میشویم ولی در حوزه اقتصاد هر روز عقب میرویم معلوم است در راس اقتصاد افراد نا لایق نشستهاند و وقت و منابع کشور را هدر میدهند باید در حوزه اقتصادی انضباط مالی باشد حساب و کتاب باید باشد خروجی و ورودی اقتصاد باید کنترل شود حسابرسی دقیق باید روی آن اعمال شود هر چیز شدنی است وقت را غنیمت بشماریم این کشور مال همه ماست وجدان خود را قاضی قرار دهیم که آیا در طی شبانه روز چه کار مثبت و قدمی برای کشور برداشتهایم خدایش به عنوان یک دهاتی مرز نشین اینقدر ناراحتم که جملات را پس و پیش نوشتم و حرص میخورم که چقد رما بی خاصیت و بی انگیزه و دشمن خونی کشور به این خوبی هستیم وبه خود نمی آئیم چرا مسئولان ما با این همه امکاناتی که در این انقلاب و کشور بدست آوردهاند یک عدهشان تکان نمی خورند و به روز مرگی افتادهاند چنین شده و چنان خواهد شد و وقت تلف بکنند ما تمام مشکلات را پشت سر میگذاریم اگر فعل خواستن در آن باشد ما توان پشت سر گذاشتن خیلی از کشورهای پیشرفته را داریم باید به خودمان تکیه کنیم و کار بکنیم بیائید به خودمان بیائیم و بدانیم هر مشکلی حل شدنی است اگر ما بخواهیم حل بکنیم....
تنهاموضوعی که برسردمداران مطرح نیست منافع ملی ایران وارزش پول ملی است و روحانی شلیک نهایی رابرارزش پول ملی شلیک نمود وتبدیل به پوچ کرد
تا وقتی همه افراد در مقابل مسئولیتشان پاسخگو نباشند هرگز اقتصاد روی خوش نخواهد دید.باید همه چیز واضح و شفاف باشد.
در کشور ما مسئولین و پاسخگویان ،یعنی مجموعه دولت و کارمندانش و گاهی هم نماینده های مجلس. بقیه از قانون مستثنی هستند.
بخاطر امنیت کشور و جلوگیری از خطر احتمالی، باید این قدر فشار اقتصادی بکشیم؟ امنیت بخاطر حفظ ابرو و شان انسان است اگر ایقدر هزینه داره ارزشی نداره. مردم عادی یا از فشار اقتصادی و شرمندگی خواهند مرد یا بوسیله موشک دشمنان ایران. البته موشک بهتره چون دریک لحظه می میری و فشار اقتصادی زجرکش می کند.
جناب روحانی مسائل سیاسی رو به معشیت مردم گره زده
با مردم لجبازی می کنه چون یک نهاد فلان طرح رو تصویب نمی کنه!!
مدعیان مبارزه با امریکا بالاترین کمک رابه منافع آمریکا که ارزش پول ملیش است کردند وپول ملی کشوررادرمقابل دلاربه بی ارزشترین پول رساندند و وبا سیاستهای ماقبل تاریخ ایران رامنزوی نمودند بطوریکه دیگر اسراییل دشمن اعراب نیست ودشمن واقعیشان ایران شده
قبلا هم مطرح شده٬ این وضعیت بی ثباتی قیمتها همان گلوله برفیی است که در اوان انقلاب و جنگ هشت ساله توسط {تروریست های اقتصادی} که اکنون نبض بازار را برای حاکمیت در دست دارند به حرکت در آمد.
با عرض سلام و خسته نباشیدیکی از راهکارهای جلوگیری از جهش ارز در شرایط کنونی فشار مجلس به وزرا در جهت انجام صحیح وظایفشان است. نظارت مستمر نمایندگان بر عملکرد وزرا به ویژه وزرای اقتصادی باید تشدید شود. چنانچه وزیری هم کارکرد مناسب نداشت تعویض گردد.
مجلس باید در این شرایط حساس با وضع قوانین مناسب به دولت کمک کند. قوانینی باید وضع شوند که مهار کننده نقدینگی باشد. افزایش ۳ درصدی نرخ سود بانکی، فروش اوراق مشارکت، واگذاری طرحهای دولتی به بخش خصوصی و تقویت بورس از جمله اقدامات مناسب میتواند باشد. مهار نقدینگی باید در راس امور مجلس باشد.
یک فراخوان داده شود برای کارشناسان اقتصادی تا طرحهای خود را در مورد نحوه مهار نقدینگی ارائه کنند و به طرحهای منتخب جوایز نفیسی داده شود و آن طرحهای برگزیده را به اجرا در آورند. عدم افشای اطلاعات اقتصادی مربوط به دولت از جمله ذخایر ارزی و میزان و زمان تزریق ارز به بازار و از این دست میتواند جلوی اقدامات التهاب آور دلالان را بگیرد. و هزاران راه حل دیگه که من دلیل اینکه دولت در استفاده از این راه حلها تعلل میکند را متوجه نمیشم. خدا همه را به راه راست هدایت کند. انشا الله
آخه جناب تابناک چقدر تناقض در یک سایت برادر من ؟ تا پارسال نصف مقالات شما از نیلی و لیلاز بود درباره لزوم افزایش شدید نرخ دلار . حالا که اونجوری شد که میخواستین و اقتصاد هم به طبعش با کله رفت ته درۀ نابودی ایندفعه شد لزوم حفظ ارزش پول ملی !!! خخخخخخخخخخخ
هر كسي پول نگه داشت نابود شد هركي دلار كرد و برد خارج ويا بريز و بپاش كرد برنده شد. اين يعني پس انداز كردن مساوي با حماقت. چرا كه پس انداز كننده در حقيقت دارد براي خراج ها و نابود كننده هاي سرمايه كشور حمالي مفتي ميكند.
یک بنده خدایی در مجمع میگفت با تصویب fatf در معیشت مردم اختلال ایجاد می شود ، ما هم با برجام و fatf مخالفیم چراکه حقوق ملت ضایع شده ولی ملت بیدارند اینکه فرمودید( در معیشت مردم ) هم بدانید اختلال شدید و چند قیمتی و رانت باعث این امر شده است پس فقط نگویید fatf بلکه بفرمایید خود تحریم در کشور (که باید هر دو مشکل حل شود )ما به سبب استفاده از مدیران دو شغلی و بی کفایت ، استفاده نکردن از جوانان نخبه و کارشناسان صاحب نظر اقتصادی و سیاسی و محلی در تصمیمات و اجرای درست رفع مشکلات کنونی و قبلی کشور ، واگذاری معادن گرانبها مثل طلا و سنگ های قیمتی به مثلا شرکتهای خصوصی و یا خصولتیها که عده ای مفسد خود پرست و پول پرست بوده و فولاد به شرکتهای شستای زیان ده و دادن ارز به عده ای رانت خوار که یا کالا وارد کرده و به قیمت نرخ آزاد ارز فروخته اند و باعث تورم شدید شده اند یا پول ارز را که برای واردات بوده را در جای دیگه( که این ارز برای رفع نیاز ضروری مردم بوده) خرج کرده اند ، افزایش مهار گسیخته صادرات که پولش به جیب عده ای معدود در این شرایط کمبود کالا میره و باعث فشار بیشتری به مردم میشه ، مثال خیلی سادش سبزی و خیار در شهر ما کیلویی ۳-۴ هزار تومن بود الان به ۷-۸ هزار تون رسیده ، که در واقع دلالان سود برده و حتی کشاورز ضرر کرده چون به ثمن بخس از آنها خریده و به بهای حتی تا ۵ برابر صادر کرده اند، نا بسامانی به علت رانت موجود در واردات گوشت که باعث افزایش بهای گوشت شده ، افزایش بهای شدید مسکن و خودرو به بهانه های واهی تحریم و ... و خلاصه در یک کلام بی انصافی و بی عدالتی در توزیع ثروتهای طبیعی و خدادادی مملکت چون معادن ، کشاورزی ، نفت ، پوشاک و البسه ، صنایع سنگین و خودرو سازی و .... اینها را رفع کنید مطمئن باشید ملت با fatf که استعماری است مخالفند . یا علی
ارزش پول ملی ایران در مقابل پول افغانستان در حال جنگ هفتار درصد افت داشته است. حالا کدام مسول مملکت پاسخگو ست اصلا. مردم اول باید بفهمند مسول کیست.
اقتصاد مریض همیشه اینگونه میشود . هر چند سال دچار تورمی شدید میشود .

تا یه حدی میتونی مقاومت کنی ولی یه دفعه میزنه همه چی رو خراب میکنه یعنی توان مقاومت کردن نداری .

اگر نفت نبود این مسئولان ما به هیچ عنوان توان اداره مملکت را نداشتند پس بینید کشور های چین و ژاپن چی هستند و ما در مقابل اونها چی هستیم .

ما فقط پوز نفت مان را میدهیم . این را هم هدر دهیم هیچ کس ایران را محل نمیذاره .

کاش تابناک یه مقاله در باره اینکه اگر نفت نبود ایران چی میشد مینوشت .
ظریف صاحب دانش و تجربه واقعی است و بسیاری از مدیران دیگر ساخته شعار و صاحب مدرک پوچی که عاری از دانش است. اینان تجربه شان نیز آموختن راه های استفاده از رانت بوده است. کمتر مدیر دولتی می توان یافت که ابتدا صاحب دانش و تخصص در یک رشته باشند و سپس با اندوختن تجربه، گام به گام پله های مدیریت را بالا رفته باشند. اکثرا ابتدا مدیر شده، سپس در حین مدیریت دانشجو نیز بوده اند!!! این کار هم علم را در کشور مسخ کرده است و هم مدیریت را تخریب نموده است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
این فرد صاحب دانش و تجربه واقعی ببین با کشور چه کار کرده با اون قراردادی که بسته. حالا هم میگه فشارها به خاطر فلسطینه
براي راضي كردن مردم از اول واردات بي رويه قدرت خريد مردم رو مصنوعي بالا نگاه داشتن حالا ترامپ با تحريم روزنه دلارهاي نفتي رو تنگ كرده معلومه مردم قدرت خريد واقعي ندارن والا قيمتها واقعييه اين مردم هستن ك عقب افتادن اگر دلار تامين نشه سالها طول ميكشه مردم خودشون رو پيدا كنن اگر خيلي بدتر نشه
چرا هر شش، هفت سال یک بار دچار بحران اقتصادی می‌شویم؛
چون مسئولین کشور میخورند. فقط و فقط همین
واقعاٌ دیگه خسته شدیم از این همه ناعدالتی و بی برنامگی، یه روز گوشت نیست،‌یه روز پیاز، یه روز پوشک بچه،‌ یه روز ... یه روز،‌ چرا یانقدر زندگی های پرطلاطم و عذاب آوری داریم،‌بابا لامصب ها باید به کی گفت؟؟؟؟!!!
این همه موسسه مالی که همگی پول از مردم گرفتند و سیستم مالی کشور رو در مقابل ملت قرار دادند . اگر بگویند که این موسسات خصوصی بوده اند به منزله تلاش برای تبرئه از صدماتی است که حساب شده به بدنه اقتصاد مملکت زده شده میباشد. وظیفه این موسسات جمع آوری پول برای مواردی است که نمیتوانند رسما اعلام کنند و چون در داخل مملکت هزینه نمیشود ارزش افزوده ای ندارد که باعث رونق اقتصادی و بالا رفتن ارزش ریال شود ، وبرعکس به دلیل خروج سرمایه از کشور و از دست رفتن سرمایه ملی ، روز به روز از ارزش پول ملی کاسته میشود . تحریمها و محدودیت در فروش نفت و دریافت ارز هم مزید بر علت است و البته تشدید کننده است . فراموش نکنید با وجود اینکه در زمان احمدی نژاد فروش نفت با قیمت بالا و حجم زیاد که ارز آوری زیادی داشت بازهم ارزش پول ملی کاهش شدید داشت و این موید خروج بیش از اندازه سرمایه از کشور است
علت تمامی مشکلات اقتصادی و سقوط ارزش پول ملی و گرانی بک چیز است . و آن همانا تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای است که عامل اصلی فساد در جامعه و انحطاط اخلاقی است. تا اخلاق درست نشود اقتصاد درست به چه دردی میخورد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها