بازدید 7958

نقش دستاوردهای سفر همتی به عراق در ترسیم نقشه ارزی کشور

همان گونه که سیاستگذار با برداشتن گام اساسی در عراق، راه واقعی برای برون رفت از تنگنای تسویه حساب تجارت خارجی برداشته است، پیشنهاد می‌شود این راه را با سرعت عمل بیشتری در دیگر نقاط ـ که قبلاً بارها از سوی کارشناسان توصیه شده است ـ در راستای تکمیل پازل ارزی کشور ادامه دهد. قطعا با ترمیم نقشه ارزی کشور قدرت چانه زنی کشور در مواجهه با اروپا و شرایط تحمیلی آن‌ها در موضوع SPV بسیار بهتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵ 07 February 2019
تابناک اقتصادیعبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به منظور انجام مذاکرات بانکی سه شنبه گذشته وارد بغداد شد. در این سفر، وی با مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی عراق دیدارهایی داشت و توافقات خوبی انجام شد و می توان گفت، این سفر دستاوردهای چشمگیری ـ نه تنها برای کشور ما بلکه برای کشور عراق ـ نیز به همراه داشت.
 
«تابناک» ـ سعید نیک حالت؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی، شانزدهم بهمن ۱۳۹۷ به منظور انجام مذاکرات بانکی وارد بغداد شد و مورد استقبال رئیس بانک مرکزی عراق قرار گرفت. در روزهای گذشته، رئیس کل بانک مرکزی با مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی عراق دیدار‌هایی داشته است. این دیدار‌ها به توافقات خوبی بین دو کشور انجامیده که می‌تواند در شرایط تحریمی به کشور ما کمک‌های شایانی بکند و دستاورد‌های چشمگیری برای دو کشور داشته باشد. این سفر و توافقات انجام شده در آن، می‌تواند در روزهای پایانی سال جاری و در نقشه تخریب شده ارزی کشور با اهمیت تلقی شود.
 
نقش دستاوردهای سفر همتی به عراق در ترسیم نقشه ارزی کشور

تا حدی که توافقات صورت گرفته مطبوعاتی شده و با توجه به حجم قابل توجه صادرات ایران به عراق و مکانیزمی که در تسویه مطالبات صادراتی ایران با درخواست بانک مرکزی در نظر گرفته شده است، می‌توان گفت: ابزار قابل توجهی در اختیار بانک مرکزی برای تسویه تجارت خارجی کشور قرار گرفته است. نا گفته پیداست که دستاورد‌های امنیتی کشورمان در عراق، در ایجاد این مکانیزم بسیار مؤثر بوده است.

شایان ذکر است با توجه به تأثیر جدی این توافقات، قابل پیش بینی است که آمریکا به صورت جدی به دنبال تخریب توافقات صورت گرفته باشد. اما اعتقاد این است که در صورت اجرایی شدن این توافقات در بستر وسیع بانک‌ها و صرافی‌های عراق این تخریب‌ها تأثیر اساسی نخواهد داشت و می‌توان اذعان نمود که با چنین توافقاتی، بخش مؤثری از نقشه ارزی کشور بازسازی می شود و از این جهت باید از رئیس کل بانک مرکزی و درک ارزش زمانی این تصمیم، تقدیر کرد.

اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی ارزی کشور به ویژه در سمت عرضه سامانه‌هایی مانند SPV و مباحث مربوط به تصویب لوایح باقی مانده مانده از FATF هر چند در جای خود قابل بحث است؛ اما تأثیر آن‌ها در نقشه واقعی ارزی کشور با توجه به مکانیزم تحریم‌هایی که آمریکا در بستر کاتسا اعمال نموده است، بسیار کم ارزیابی می‌گردد و بحث‌های پیرامون این دو موضوع بیشتر سیاسی ارزیابی می‌شود و اعتقاد این است که بدون استحکام لازم در نقشه ارزی کشور هر شرطی از جمله تصویب لوایح FATF در پیوند با اجرایی شدن SPV تاثیر قابل توجهی بر نقشه ارزی کشور بویژه در سمت عرضه نخواهد داشت به علاوه اینکه، با توجه به اجرای بیشتر توصیه‌های FATF در کشور می توان انتظار داشت که در اجلاس بعدی نیز همچنان زمان اجرا برای ایران تمدید خواهد شد و از این جهت بازی با افکار عمومی در کشور هیچ وجهی در جهت منافع ملی کشور ندارد. مهمتر آنکه در اوضاع کنونی کشور جدای از بعد سیاسی اجرایی شدن SPV، تأثیر آن بر نقشه واقعی ارزی کشور بسیار ناچیز خواهد بود.

در انتها پیشنهاد می‌شود همان گونه که سیاستگذار با برداشتن گام اساسی در عراق مسیر واقعی را برای برون رفت از تنگنای تسویه حساب تجارت خارجی برداشته است، این راه را بجد و با سرعت عمل بیشتری در سایر نقاط دیگر که قبلاً مکرراً توسط کارشناسان توصیه شده است، در راستای تکمیل پازل ارزی کشور ادامه دهد. قطعا با ترمیم نقشه ارزی کشور قدرت چانه زنی کشور در مواجهه با اروپا و شرایط تحمیلی آن‌ها در موضوع SPV بسیار بهتر خواهد بود.

 * با عبدالناصر همتی بیشتر آشنا شوید

 * از ساختار بانک مرکزی ایران چه می دانید؟

 * با کشور عراق بیشتر آشنا شوید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این سفر هیچ دستاوردی تداشت. اگر قرار بود عراق با تحویل دلار و یورو به ایران موافقت می کرد که قبل از ایشان وزیر خارجه ایران بارها به عراق برای این منظور رفته بود. متاسفانه نمی خواهیم متوجه شویم که هم امریکا از برجام خارج شد و هم اروپا و عراق و ترکیه و چین و هند و روسیه همانطور که اقای زنگنه گفتند هرگز منافع ملی کشورشان را فدای ارزوهای مسئولان و مدیران ما نمی کنند.
چه نتیجه ای جز اینکه برق و گاز و نیروی دفاعی نقد بهشون دادیم و غرامت جنگ ۸ ساله را نگرفتیم
و حالا باید بجای دلار نقد احتمالا دینار عراقی بگیریم یا نگیریم !؟
تو که رییست میگفت قیمت ارز قطعا از این بالاتر نمیره دیگه لطفااظهار نظر ارزی نکن خیلی رک و پوس کنده بگو ملت کاهش ارزش پول ملی به ما ربطی نداره. تا دیروز میگفت ذخائر ارزی ما حکم ناموس مارو داره حالا میگه FATF ربطی به قیمت ارز نداره باشه شما تصویبش نکنین ببینین اگه قیمت ارز دو برابر نشد اون موقع بیا سخنرانی کن
به نظر من ftf یک تله است و دم این تله در پیش شرط های اینستکس بیرون زده است. یعنی اروپا که احتمال رد شدن فتف در ایران را دید, برای دادن این "آبراه" کوچک ftf را علم کرده است تا ایران را مجبور کند تا دم به تله بدهد. هوشیار باشید.
همیشه همین بوده.
کاری که از ابتدا به آخر باید انجام میدادیم را از آخر به اول داریم انجام میدیم
اگر با چین این کار کنید دیگه شاهد نخواهیم بود هر چهار سال قیمت ارز سه برار یا چهار برار شود
اگر دستاوردی هم داشته باشه برای جیب مبارک خودشان داشته علی برکت الله
در اخبار و ادعا ها همه چیز موفقیت آمیز دیده میشه و در عمل و واقعیت نه
الان ما که گوشه رینگ قرار گرفتیم و داریم برای نقشه ارزی میجنگیم منطقیه و مثلا بخاطر استقلالمونه اما فکر نمیکنید کلا نباید گوشه رینگ رفت؟؟!
انشااله که پرداخت خسارت جنگ تحمیلی به عراق رو نپذیرفته باشه ، اینطور که اوضاع پیش میره هیچ چیز بعید نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر