بازدید 10448

موسسه جشنواره‌های سینمایی با بودجه چند ده میلیاردی تشکیل می‌شود؟

چنین مدلی در سال‌های اخیر اجرایی شده و برخی چهره‌های خاص در پوشش موسسه در تعامل با برخی معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبارات بسیار کلانی دریافت کردند و در قالب تفاهنامه، برگزاری شماری از رویدادها و جشنواره‌های این وزارتخانه را در اختیار گرفتند.
کد خبر: ۸۷۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 03 February 2019

موسسه جشنواره‌های سینمایی با بودجه چند ده میلیاردی تشکیل می‌شود؟برخی مدیران سینمایی درصدد تشکیل موسسه‌ای برای برگزاری مجموعه‌ جشنواره‌هایی هستند که اکنون تحت نظر موسسات متعدد سازمان سینمایی برگزار می‌شود و مهم‌ترین آنها، جشنواره‌های ملی و بین الملل فیلم فجر است؛ تلاشی که مشخص نیست قرار است منتهی به تشکیل این موسسه ذیل نظر سازمان سینمایی شود و یا قرار است این موسسه نقش بخش غیردولتی یا خصوصی را برای برون‌سپاری برگزاری این رویدادهای سینمایی برعهده بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ «بر اساس آئین‌نامه‌ای که برای جشنواره‌های وزارتخانه و حوزه‌های تخصصی‌اش در حال نگارش است و امیدواریم تا پایان سال منتشر شود، چارچوب اصول کلی جشنواره اعلام می‌شود» این بخشی از اظهارنظر تازه حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی است که نشان می‌‌دهد سازوکاری با مختصاتی متفاوت با آنچه اکنون شاهدش هستیم درباره جشنواره‌ها از جمله جشنواره فجر تنظیم و از سال 1398 اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی پیش از جشنواره در اقدامی غیرمنتظره به یک باره دستور ادغام شماری از موسسات سینمایی را در راستای کوچک‌سازی و چابک‌سازی سینمای ایران صادر کرد که این تصمیم درست، ضرورت تغییر ساختار برگزاری جشنواره‌ها را اجتناب ناپذیر ساخته است. تاکنون جشنواره سینماحقیقت توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جشنواره فیلم کوتاه توسط انجمن سینمای جوانان ایران و جشنواره فیلم فجر با محوریت موسسه رسانه‌های تصویری برگزار می‌شد اما وقتی قرار است این سه مجموعه ادغام شوند، چه باید کرد؟

موسسه جشنواره‌های سینمایی با بودجه چند ده میلیاردی تشکیل می‌شود؟

در طرح اولیه چنین به نظر می‌رسد که محوریت مالی و پشتیبانی همه این جشنواره‌ها به بنیاد سینمایی فارابی منتقل می‌شود اما شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که برخی مدیران سینمایی پیشین و کنونی در پی تشکیل موسسه‌ای برای برگزاری مجموعه جشنواره‌های سینمایی هستند. این گروه از مدیران به دنبال تشکیل یک موسسه خصوصی یا مجموعه غیردولتی هستند تا برگزاری جشنواره‌های سینمایی را هر سال بر اساس یک تفاهنامه از دولت بگیرند و منابع مالی چند ده میلیاردی برای برگزاری این مجموعه در هر سال در اختیار بگیرند.

چنین مدلی در سال‌های اخیر اجرایی شده و برخی چهره‌های خاص در پوشش موسسه در تعامل با برخی معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبارات بسیار کلانی دریافت کردند و در قالب تفاهنامه، برگزاری شماری از رویدادها و جشنواره‌های این وزارتخانه را در اختیار گرفتند. اکنون با برچیده شدنِ چند موسسه سینمایی متولی برگزاری چند جشنواره مهم سینمایی، این دورخیز برای حوزه سینما نیز صورت پذیرفته است.

البته یک طرح نیز مطرح شده که اگر با برون سپاری جشنواره‌ها به این ترتیب مخالفت شد، روی میز قرار گیرد. بر اساس این طرح، یک موسسه جدید در دل سازمان سینمایی تشکیل می‌شود که نقش برگزاری جشنواره‌ها را برعهده دارد و قاعدتاً هزینه‌برترین موسسه خواهد بود. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال‌های اخیر چنین موسسه‌ای تحت عنوان «سپهر جشنواره‌ها و رویدادهای هنری» را راه اندازی کرده که کارکرد مشابهی برای حوزه هنری دارد. البته تشکیل چنین موسسه‌ای برخلاف سیاستگذاری انتظامی مبنی بر کوچک سازی سازمان سینمایی است.

باید دید در صورت ارائه این طرح به حسین انتظامی، او چه واکنشی نشان خواهد داد و در میان برون سپاری برگزاری مجموعه جشنواره‌ها و یا تشکیل موسسه برگزاری جشنواره‌ها، گزینه‌ای را انتخاب می‌کند یا اساساً زیر بار چنین مطالباتی نمی‌رود و برگزاری جشنواره‌های سینمایی را در موسساتی که پس از کوچک سازی باقی می‌مانند نظیر بنیاد سینمایی فارابی متمرکز می‌کند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان