بازدید 3568

لاریجانی: باید دولت کوچک و چابک داشته باشیم

کد خبر: ۸۷۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳ 30 January 2019

 ‌رئیس مجلس بار دیگر با تاکید بر اینکه باید دولت کوچک و چابک داشته باشیم، گفت: به همین دلیل جلوی نیرو گرفتن بخش‌های دولتی را گرفته‌ایم و جای بازنشسته‌ها اجازه جذب نیرو ندادیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، علی لاریجانی امشب در دیدار با فعالان اقتصادی، نخبگان و مسئولان استان آذربایجان شرقی که در تالار «جمهوری» استانداری برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید امیدآفرینی در جامعه افزایش یابد، اظهار داشت: گاهی در رسانه‌ها نکاتی بیان می‌شود که طبیبانه نیست، انسانِ مسئول، باید درد را بشناسد و با نگاه طبیبانه دنبال حل آن باشد چراکه با سیاه نمایی به نتیجه نمی رسیم.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مهم‌ترین حادثه قرن بود، افزود: ما از شرایط خاصی به اینجا رسیدیم، وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدی داشتیم که در شان ایران نبود، انقلاب اسلامی با مردم‌سالاری این را واژگون کرد، هرچند ایراداتی وجود دارد ولی تلاش های فراوانی برای بهبود وضعیت کشور و مردم صورت گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی مردم‌سالاری و استقلال ایران اسلامی را دستاورد بزرگی دانست و ابراز داشت: ایران روی استقلال خود پافشاری کرد و از یک حکومت دیکتاتوری وابسته به یک کشور مستقل تبدیل شد که نباید این موضوع را کوچک شمرد. داشتن بی‌هزینه هم نیست و در دنیای امروز با عزت نمی‌توان زندگی کرد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان می‌دانند که ایران سلاح هسته‌ای ندارد ولی دنبال بهانه برای هجمه به ایران هستند خاطر نشان کرد: تردید ندارم در مقابل آمریکایی‌ها اگر رفتاری مانند تعدادی از کشورهای همسایه داشته باشیم، آمریکا بعد از دریافت پولشان تحقیرشان کردند.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها توافق کرده ولی توافقاتشان را برهم می‌زنند گفت: تنها با برجام این رفتار را نداشتند، بلکه با چین و اروپا و... هم همین کار را می‌کنند و یک ناهنجاری بین‌المللی را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران در نظام بین‌المللی مسئولیت‌شناسانه عمل و پخته اقدام کرد چراکه ننشست تا تروریست‌ها اطرافمان را آلوده کنند، گفت: ایران به جای انفعال در این موضع، فعال بود و اجازه توسعه غده سرطانی جدید را نداد و در نطفه خفه کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه از ابتدای انقلاب در حوزه اقتصادی در بسیاری از بخش ها موفقیت زیادی داریم، خاطر نشان کرد: در گذشته 4 یا 5 شهر آباد داشتیم و بقیه رها شده بود ولی امروز با نگاه عدالت محوری با عدالت به همه توجه کرد و روستا و شهرها را آباد کرد. در بخش هایی نارسایی داریم که مربوط به داخل است و باید اصلاح شود.

وی در ادامه، با تاکید بر اینکه موضوع بودجه مشکل بزرگ کشور است و باید سال آینده اصلاح ساختار بودجه پیگیری شود، اذعان کرد: بودجه ‌جاری فربه داریم و باید دولت کوچک و چابک داشته باشیم تا دولت بودجه‌خور نشود. اکنون 2.5 میلیون کارمند داریم و باید یک تئوری داشت تا با ایجاد فرصت موازی، از ارتزاق از دولت کم کنیم.

لاریجانی افزود: جلوی نیرو گرفتن بخش‌های دولتی را گرفته‌ایم، جای بازنشسته‌ها اجازه جذب نیرو ندادیم به دنبال اصلاح ساختار بودجه هستیم که به سادگی رخ نخواهد داد ولی باید کارهای کارشناسی عظیمی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده باید دولت الکترونیک باید راه بیفتد و وزارتخانه‌های دولت به هم وصل شود تا جلوی فرار مالیاتی را بگیریم افزود: اگر بتوانیم، تنفس به تولیدکنندگان باید بدهیم ولی نمی‌توان کشور را بدون مالیات هم اداره کرد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شرایط اقتصادی و اجتماعی اقتضای حذف یارانه را نمی دهد و افزودن یارانه هم برای گران شدن محصولات نیازمند کارشناسی است.

وی موضوع اعطای اختیارات در استان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مجلس نمی‌توانیم دولت را ملزم به واگذاری اختیارات کنیم چراکه قانون اساسی این موضوع را به وزرا واگذار کرده است. این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح کردم ولی نتیجه نداشت. اما نیازهای هر استان متفاوت است و نمی توان یک نسخه برای همه وزرا نوشت، دلیل ندارد این همه تمرکز در کشوری به وسعت ایران داشته باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر